2022 Genesis GV80 vs. Mercedes GLE

Tämän vuosisadan alussa Mercedes julkaisi Mercedes ML-luokan, joka oli yksi, ellei jopa ensimmäinen keskikokoinen luksusmaasturi. Siirry eteenpäin 25 vuotta, ja GLE-luokka (uusi ML-luokka) on edelleen yksi, ellei jopa markkinoiden paras keskikokoinen luksusmaasturi.

Mercedeksellä on vuosikymmenten kokemus maailman kaikkien aikojen ylellisimpien autojen suunnittelusta ja valmistuksesta. Kaikki Mercedeksen nykyiset katumaasturit perustuvat ylivoimaisen tuotesuunnittelun, sijoittelun ja filosofian perintöön, ja siksi GLE on tämän segmentin huipulla.

Muutama vuosi sitten Genesis nousi kuitenkin esiin uutena luksusmerkkinä, joka keskittyi valmistamaan autoja, joiden pitäisi kilpailla Mercedeksen, Audin, BMW:n, Volvon ja Jaguarin kaltaisten autojen kanssa. GV80 on Genesiksen keskikokoinen katumaasturi, joka on suunniteltu kilpailemaan GLE:n kanssa, mutta joka on myös edullisempi.

Vaikka GV80 näyttääkin lupaavalta, Genesis tarvitsee todennäköisesti vuosikymmeniä luksusautojen valmistusta voidakseen kilpailla GLE:n kanssa. GLE on halutumpi, ylellisempi, teknisesti kehittyneempi, tilavampi, ja se on saatavana pehmeämmillä, tehokkaammilla ja tehokkaammilla moottoreilla.

2022 Genesis GV80 – Keskikokoinen luksusmaasturi uutukainen

Genesis GV80:n hinnat alkavat 50 200 dollarista RWD 2.5T -mallissa, jossa on 2,5 litran nelisylinterinen moottori, jonka teho on 300 hv. Jos maksat 6000 dollaria lisää, voit päivittää AWD-versioihin, joissa on myös hieman parempi varustelista, joka sisältää muun muassa tuuletetut istuimet, langattomat laturit ja lämmitetyn ohjauspyörän.

Valikoiman ylin Genesis 60 800 dollarin GV80 3.5T tarjoaa 3,5 litran V6:n 375 hv:n teholla, mutta 8 000 dollaria kalliimmalla saat 3.5T Advanced -huippumallin, jossa on 3. istuimet ja melkein kaikki Genesiksen tarjoama. Muotoilullisesti GV80 näyttää aidolta ja on raikas tuulahdus verrattuna nykyisiin merkkeihin, kuten Mercedes, BMW, Volvo ja Audi.

  Ovatko Mercedekset hyviä autoja?

Tämä teema jatkuu myös sisätiloissa, mutta GV80 ei ole läheskään yhtä ylellinen kuin GLE, vaikka se tarjoaakin todella hienon sisustuksen. Perusmalli GV80 on halvempi ja tehokkaampi verrattuna perusmalliin GLE:hen, kun taas GLE vie voiton tehokkaammilla suorituskykymalleilla, houkuttelevammalla merkillä ja suuremmalla matkustajatilalla.

On turvallista sanoa, että GV80 on vaikuttava paketti, sillä se tarjoaa melko paljon vastinetta rahalle. Mercedeksen kaltaisen merkin kanssa kilpaileminen on kuitenkin vaikea tehtävä, varsinkin uudelle tulokasmerkille, joka on vasta aloittanut matkansa luksusautojen parissa.

2022 Mercedes GLE-luokka – Mercedeksen katumaasturivalikoiman makea piste.

Mercedes GLE350:n hinnat alkavat 56 150 dollarista, ja siinä on 2,0 litran nelisylinterinen turbomoottori, jossa on 255 hv. GLE350 on myös vakiona RWD-muodossa, ja 2000 dollaria kalliimmalla voit päivittää 4MATIC-järjestelmään, mutta Mercedes ei vaadi lisävarusteita, jos haluat vain 4MATIC-järjestelmän.

GLE450:n voimanlähteenä on 3,0 litran turbo V6, jossa on 362 hv ja jonka hinta on 63 950 dollaria. GLE on saatavana myös AMG-mallina, jossa huomattavasti kalliimmissa GLE45 AMG- ja huippumalleissa GLE 63 AMG S-malleissa on 429hv ja 600hv moottorit, mutta ne maksavat usein yli 120 000 dollaria.

On myös syytä mainita, että GLE on saatavana myös urheilullisemman näköisenä Coupe-mallina. GLE näyttää tavallisemmalta GV80:een verrattuna, mutta tavallinen tarkoittaa Mercedeksen termein silti vaikuttavaa. GLE:n sisätilat ovat teknisesti kehittyneemmät, ja se tuntuu ja näyttää kalliimmalta ja ylellisemmältä.

  Onko vuoden 2022 Mercedes AMG EQS sen arvoinen?

GLE:n 9G-automaatti on parempi kuin GV80:ssä oleva automaatti, ja ajokokemus on GLE:ssä yleisesti ottaen paljon hienostuneempi, varsinkin jos valitset AIRMATIC-ilmajousituksen. GLE on parempi, mutta GV80 on varteenotettava kilpailija.

Johtopäätös – GLE vie voiton helposti, mutta GV80 on lupaava alku.

On melko rohkeaa, että uusi tulokasmerkki ilmestyy yhtäkkiä tyhjästä ja kilpailee mahdollisesti kaikkien aikojen vaikuttavimman luksusmerkin kanssa. Olemme nähneet lukemattomia yrityksiä, joilla monet muut uudet tulokasmerkit ovat yrittäneet kilpailla Mercedeksen kaltaisten merkkien kanssa, ja on turvallista sanoa, että tuskin yksikään niistä onnistuu röyhistelemään Mercedeksen ylellisyyttä.

GV80 on kuitenkin kiistatta yksi lupaavimmista uusista tulokkaista keskikokoisten luksusmaastureiden joukossa. Vaikka se ei pärjää GLE:lle tai millekään muulle premium-saksalaiselle keskikokoiselle luksus-SUV:lle, se on silti lupaava alku, ja jos Genesis jatkaa GV80:n parantamista, GLE saa arvoisensa kilpailijan.

FAQ-osio

Onko vuoden 2020 Genesis GV80 tehokkaampi kuin Mercedes GLE?

Sekä lähtötason 2.5T RWD GV80:n että GLE350:n ei-4MATIC-version yhdistetty MPG-tulos on 23MPG. GLE350 näyttää tarjoavan tehokkaamman kokemuksen maantiellä, kun taas GV80 on enemmän kotonaan kaupungissa.

Mallistoa ylöspäin siirryttäessä GLE450 onnistuu tarjoamaan tehokkaampia moottoreita 23MPG:n yhdistetyn MPG-tuloksen ansiosta, kun taas GV80 on lähempänä 20MPG:tä. Kaiken kaikkiaan molemmat ovat tehokkuuden suhteen samankaltaisia lähtötasolla, kun taas GLE vaikuttaa tehokkaammalta 6-sylinterisellä moottorilla.

  Miksi Mercedestä käytetään taksina?

Onko vuoden 2022 Genesis GV80 luotettavampi kuin Mercedes GLE?

Tuotemerkin tasolla Genesis kuuluu luotettavuuden osalta aivan parhaiden luksusautomerkkien joukkoon, kun taas Mercedes sijoittuu jonnekin keskivaiheille. Tämä tarkoittaa sitä, että GV80:llä on myös paremmat ennusteet GLE:hen verrattuna, mutta jos huollot tehdään kunnolla, erot eivät ole kovin suuria.

GLE:n ylläpito on sinänsä kalliimpaa, mikä on odotettavissa, koska kyseessä on kuitenkin Mercedes.

Onko Genesis yhtä hyvä kuin Mercedes?

Kuten aiemmin mainittiin, Genesis on aloittanut hyvin ensimmäisten luksusautojensa osalta, mutta sillä on vielä pitkä matka edessään ennen kuin se pystyy todella uhkaamaan Mercedeksen, BMW:n ja Audin kaltaisia merkkejä.

Nämä kolme saksalaista luksusmerkkiä ovat tehneet luksusautoja jo jonkin aikaa, kun taas Hyundai/Kia (Genesiksen omistajat) eivät ole vielä kovin kokeneita luksusautojen valmistuksessa. Sinänsä Genesis ei ole läheskään yhtä hyvä kuin Mercedes, mutta vain aika näyttää, muuttuuko tämä vai ei.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z