Audi A7 on tyylikkäämpi versio rakastetusta neliovisesta Audi A6 -sedanista. Tämä tarkoittaa, että A7 ottaa Audi A6:n alustan ja tekee siitä tyylikkäämmän neliovisen coupén, jossa on kehyksettömät ovet. Audi teki tämän tehdäkseen A7:stä kilpailijan Mercedes CLS:lle ja BMW 6-sarjan Grand Coupelle, sillä nämä autot olivat uskomattoman suosittuja muutama vuosi sitten.
Nykyään elämme aikakautta, jota maasturit ja crossoverit hallitsevat, ja nämä autot ottivat hieman väistötilaa. Oli miten oli, ne ovat edelleen vaikuttavimpia malleja, joita nämä kolme legendaarista autonvalmistajaa tarjoavat, ja A7 saattaa hyvinkin olla paras näistä kolmesta.
Mikään auto ei kuitenkaan ole täydellinen, eikä A7 todellakaan ole. Tämä tarkoittaa, että se on monimutkainen ja täynnä lukuisia herkkiä sähköisiä ja mekaanisia järjestelmiä, jotka tunnetusti rikkoutuvat jonkin ajan kuluttua. Jos siis haluat omistaa A7:n ja haluat, että se kestää ilman, että lompakkosi tyhjenee, sinun on huollettava sitä Audin suositusten mukaisesti.
Yleisimmät Audi A7:n ongelmat liittyvät moottoriin, sähköjärjestelmiin, vaihteistoon, ajoneuvon nopeudensäätöantureihin ja tasauspyörästön ongelmiin. Suurin osa näistä voidaan pysäyttää ennaltaehkäisevällä huollolla, mutta ei kaikkia.
Audi A7 – Moottoriongelmat
Audi A7:ään on tarjolla joukko moottorivaihtoehtoja alkaen 200 hv:n V6-moottorista aina kaksoisturboahdettuihin V8-moottoreihin, joissa on yli 600 hv. Monet moottorivaihtoehdot tarkoittavat monia erilaisia moottoriongelmia, mutta useimmat A7:n moottorit näyttävät toimivan hyvin. 3,0 litran V6-moottorit ovat kuitenkin tunnettuja ajoitusketjuongelmista, jotka on ratkaistava mahdollisimman pian, sillä muuten ne voivat tuhota koko moottorin.
Muut moottoriongelmat liittyvät mahdolliseen ylikuumenemiseen, joka johtuu viallisesta termostaatista tai öljyvuodoista, joita esiintyy enemmän vanhemmissa A7-malleissa. Oli miten oli, nämä moottorit ovat tukevia ja niiden pitäisi kestää pitkään, mutta muista tehdä oma osuutesi ja huoltaa niitä mahdollisimman hyvin.
Audi A7 – Sähköongelmat
Muut kuin moottorin sähköongelmat ovat yleinen piirre A7:ssä, ja yleisimmät sähköongelmat, joista A7 kärsii, liittyvät rengaspaineantureihin, kattoluukkuongelmiin, infotainment-järjestelmän ongelmiin ja erilaisiin ongelmiin auton sisäisen puhelinliitännän, kuten Bluetooth-handsfree-suoratoiston, kanssa.
Valitettavasti sähköongelmat ovat vanhemmissa A7-malleissa paljon yleisempiä, luultavasti siksi, että näitä järjestelmiä on käytetty paljon A7:n elinkaaren aikana. Audi valmistaa nykyään kaikkein monimutkaisimpia autoja, koska niissä on ominaisuuksia, joita ei yksinkertaisesti löydy useimmista autoista nykyään. Audi rakastaa tekniikkaa, mutta tekniikka on herkkää ja voi aiheuttaa paljon päänvaivaa.
Audi A7 – Vaihteisto-ongelmat
Audi A7 on saatavana joko momentinmuunninautomaattivaihteistolla tai DCT-kaksoiskytkin S-Tronic -vaihteistolla, ja näyttää siltä, että DCT S-Tronic on se, joka on itsepäisempi. Useat omistajat ovat valittaneet, että auto muuttuu hermostuneeksi ja hitaaksi, erityisesti kun A7:ää ohjataan alhaisemmilla nopeuksilla tai rinteessä tai alamäessä.
Tiptronic-automaattivaihteisto on paljon pehmeämpi, mutta se ei silti onnistu vaihtamaan vaihteita niin nopeasti kuin jotkut omistajat haluaisivat. Kaiken kaikkiaan nämä ongelmat johtuvat enimmäkseen ohjelmistosta, mikä tarkoittaa, että moduulien päivittäminen tai nollaaminen voi korjata ne.
Audi A7 – Ajoneuvon nopeudensäätimen anturiongelmat
A7:ssä on joukko kehittyneitä kuljettajan apujärjestelmiä, jotka on suunniteltu pitämään sinut turvassa ja helpottamaan elämääsi päivittäin. Kun nämä järjestelmät kuitenkin vikaantuvat, ne tekevät juuri päinvastoin ja tekevät elämästäsi paljon vaikeampaa. Omistajat ovat todenneet, että jotkin näistä järjestelmistä ovat aivan liian tunkeilevia ja voivat jopa aiheuttaa onnettomuuden.
Useimmat näistä ongelmista voidaan ratkaista myös ohjelmistopäivityksillä, mutta joskus joudut vaihtamaan laitteistokomponentteja, koska ohjelmistopäivityksillä on vain rajalliset mahdollisuudet.
Audi A7 – Tasauspyörästöongelmat
A7 kärsii joskus myös tasauspyörästöön liittyvistä ongelmista, tarkemmin sanottuna tasauspyörästöstä tulevista oudoista äänistä. Jos kuulet kolisevia, jauhavia tai vinkuvia ääniä, on todennäköistä, että A7-autossasi on tasauspyörästöongelmia, jotka on korjattava mahdollisimman pian, sillä muuten ne voivat aiheuttaa lisävahinkoja.
Jos renkaat kuluvat epätasaisesti, kannattaa myös tarkistaa tasauspyörästö. Jotkut sanovat, että nämä ongelmat johtuvat siitä, että tasauspyörästö ei ole voideltu tarpeeksi hyvin, mutta vie A7-autosi mekaanikolle, jotta voit olla 100-prosenttisen varma.
FAQ-osio
Onko Audi A7 parempi kuin Audi A6?
Audi A7 on A6:n tyylikkäämpi versio, ja siinä on paremmat varusteet suoraan tehtaalta. A7:ään ei saa 4-sylinterisiä moottoreita, kun taas A6:een saa, A7:ään ei saa LED-valoja, kun taas A6:een saa. Tämä tarkoittaa, että jopa kaikkein yksinkertaisin A7 on suhteellisen hyvin varustettu auto.
Toisaalta lähes 15 000 dollarin erolla näiden kahden auton välillä voi saada lähes kaikki haluamansa lisävarusteet. Vastaus tähän kysymykseen on kiinni henkilökohtaisista mieltymyksistäsi. On myös syytä mainita, että A6 on hieman tilavampi takana ja että se on saatavana myös farmarina, kun taas A7:ssä on käytännöllisempi takaluukku.
Kuinka monta kilometriä Audi A7 kestää?
Audi A7:n pitäisi kestää vähintään 200 000 kilometriä ilman suurempia korjauksia. Monet Audi-asiantuntijat toteavat, että 10-15 vuoden jatkuvan käytön ei pitäisi rasittaa A7:ää liikaa, jos siitä pidetään asianmukaista huolta.
Näin ollen A7:n pitäisi kestää asianmukaisella huollolla ja kohtuullisella rasituksella paljon pidempään kuin 200 000 kilometriä. Audi tietää, että monet ihmiset käyttävät A7:ää pitkän matkan matkoihin, ja siksi se on varmistanut, että auto pystyy siihen pitkään.
Ovatko katumaasturit suositumpia kuin sedanit?
Maasturit ovat nykyään paljon suositumpia kuin sedanit, ja vain crossoverit voivat uhata maastureiden ylivaltaa. Siksi monet merkit ympäri maailmaa investoivat suurimman osan rahoistaan uusien katumaastureiden pumppaamiseen, ja siksi monet merkit ovat myös lopettaneet monien sedanien ja erityisesti 2-ovisten coupes ja avoautojen tuotannon.