Audi RS3:n yleiset ongelmat

Audi RS3 ongelmat

Audi RS3 on Audi A3 -mallin huippumalli, joka lupaa tehdä sinusta erityisen tuntuisen jopa Audin lähtötason premium-autossa. RS3 tarjoaa jotakin, mitä yksikään muu segmenttinsä auto ei pysty tarjoamaan, ja se on todella jännittävä moottori, joka todella kuulostaa hyvältä ja ajaa hyvin.

2,5 litran 5-sylinterinen moottori on käytännössä Audi R8:n moottori puolitettuna, ja siksi RS3 kuulostaa paljon paremmalta kuin sen pääkilpailija A45 AMG. Luotettavuuden osalta A3 ei koskaan ollut kaikkein luotettavin Audi, mutta kuten kaikki saksalaiset premium-suorituskykyiset autot, ne ovat luotettavia, jos niistä tehdään luotettavia huoltamalla niitä jatkuvasti.

Mikään auto ei ole virheetön, eikä RS3 ole poikkeus. Yleisimmät Audi RS3:n ongelmat liittyvät moottoriin, polttoainepumppuun, elektroniikkaan, yläkiinnikkeisiin ja MAF-anturiin. Useimmat näistä voidaan hoitaa oikea-aikaisella ja perusteellisella huollolla jo ennen niiden ilmenemistä.

Kaiken kaikkiaan RS3 on todella hauska auto ajaa, ja näyttää siltä, että useimmat omistajat ovat tyytyväisiä siihen, miten Audi RS3 suoriutuu luotettavuuden suhteen. RS3 on hauskasti ajettava Audi-kompaktiauto, joka tarjoaa myös ylellisiä mukavuuksia ja todella jännittävän moottorin.

Audi RS3 – Moottoriongelmat

Verkossa on muutamia raportteja, joiden mukaan on tapauksia, joissa 5-sylinterinen turbomoottori katkaisee kaiken tehon ilman näkyvää syytä. Nämä tapahtuvat tyypillisesti auton ollessa tyhjäkäynnillä, mutta on tapauksia, joissa ihmiset valittivat, että nämä ongelmat ilmenevät ajon aikana, mikä on suuri ongelma.

  Audi RS6 Avant ongelmat

RS3:n moottorin tiedetään myös joskus kuluttavan öljyä nopeammin, erityisesti korkeammalla ajokilometrimäärällä ajetuissa yksilöissä. 2.5L ei ole moottori, jota ihmiset pitävät epäluotettavana, eikä Audi RS3 -malleja ole liikenteessä liikaa, jotta voisimme kunnolla arvioida luotettavuutta. Tiedämme kuitenkin, että tätä moottoria on huollettava, muuten se voi pettää katastrofaalisesti.

Audi RS3 – Polttoainepumppuongelmat

Sekä Audi RS3:n että sen nuoremman veljen, S3:n, tiedetään kärsivän polttoainepumppuongelmista, joissa järjestelmä joko lakkaa syöttämästä polttoainetta tai katkaisee ajoittain polttoaineen kulun moottoriin. Nämä ongelmat voivat rasittaa nokka-akselia paljon, ja siksi ne on hoidettava mahdollisimman pian.

Audi RS3:n omistajat ovat valittaneet, että auto antaa varoitusvaloja, kuten ”alhainen polttoaineenpaine”, ja näyttää siltä, että ongelma johtuu enimmäkseen polttoaineen ohjausmoduulista, joka on vaihdettava aina, kun se alkaa aiheuttaa ongelmia. Viallinen polttoainepumppu on vaarallinen skenaario, sillä se voi olla myös syy siihen, että joistakin RS3-malleista katoaa teho ajon aikana.

Audi RS3 – Sähköongelmat

Audi RS3 on altis tietyille sähköongelmille aivan kuten tavallinen Audi A3. Näihin ongelmiin kuuluvat viallinen infotainment-järjestelmä, joka häiriintyy tai jäätyy ilman näkyvää syytä, sekä ongelmat sähköikkunoiden säätimissä, joissa on muovisia pidikkeitä ja koukkuja, joiden tiedetään rikkoutuvan kerrallaan.

Ongelmat peruutuskameran tai ulkovalon kanssa ovat myös yleisiä. Tällaiset ongelmat eivät ole yllätys, sillä monet saksalaiset premium-autot kärsivät sähköongelmista, koska ne ovat monimutkaisia ja täynnä kaikenlaisia huippuluokan sähköisiä ominaisuuksia.

  Audi Q7 yleiset ongelmat

Audi RS3 – Yläkiinnikkeiden ongelmat

Verkossa on monia omistajia, jotka valittavat, että yläkiinnikkeet päästävät koputusääniä, useimmiten takapäässä. Monet RS3-omistajat veivät autonsa Audi-jälleenmyyjälle ja saivat takimmaiset yläkiinnikkeet vaihdettua ilmaiseksi.

Audi ei koskaan antanut takaisinkutsua tämän ongelman vuoksi, koska se ei ole suuri uhka yleiselle turvallisuudelle ja huono asia on se, että on yksinkertaisesti liian monta VAG-autoa, joissa on sama ongelma. Niin tai näin, tarkista, onko tarkastamassasi RS3:ssa näitä yläkiinnitysongelmia.

Audi RS3 – MAF-anturiongelmat

MAF-anturin (Mass airflow) tehtävänä on määrittää, kuinka paljon ilmaa palamisprosessiin tulee liittyä, jotta moottori tarjoaa aina optimaalisen tehon. Tämä anturi on kuitenkin tunnettu ongelma monissa VAG:n suorituskykyisissä autoissa, ja sitä voidaan käsitellä kahdella eri tavalla.
Ensinnäkin kannattaa yrittää puhdistaa koko MAF, mikä monien mielestä ratkaisee ongelman. Jos se ei auta, sinun on vaihdettava anturi kokonaan.

FAQ-osio

Onko Audi RS3 nopea?

Audi RS3 on nopein Audi A3 -malli, jonka voi ostaa rahalla. RS3 pystyy ajamaan 0-100 km/h noin 3,5 sekunnissa, mikä on mieletön luku Audi RS:n perustason autolle. RS3 pystyy ajamaan neljännesmailin alle 12 sekunnissa, mikä on todella vaikuttava luku.

Sinänsä RS3 on todella nopea auto, sillä se tarjoaa 410 hevosvoimaa, mistä ei voi kiistellä. Muutama vuosikymmen sitten tehokkaimmat superautot tarjosivat noin 400 hv, mutta ne eivät ole missään yhtä nopeita kuin RS3 on Quattro AWD -järjestelmän ja salamannopean kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta.

  Parhaat jarrupalat Audi A6:lle

Onko Audi RS3 hyvä ostos?

Audi RS3 on yksi tämän hetken parhaista Audi RS -autoista, koska sen lyhyt akseliväli ja kokonaispainoluku ovat vielä kohtuullisuuden rajoissa. 410 hv on enemmän kuin tarpeeksi RS3:lle pärjätäkseen jopa joillekin superautoille, kun taas vaihteisto on hauska kuin mikä, koska se vaihtaa äärimmäisen nopeasti.

RS3 on loistava ostos niille, jotka haluavat pienemmän auton, joka tuntuu, että se voi päihittää 99 prosenttia kaduilla liikkuvista autoista. Se on tarpeeksi kompakti ja sen voi pysäköidä minne tahansa, mutta siinä on silti kaikki haluamasi Audi-teknologia. Sinänsä se on loistava kompromissi muotoilun, nopeuden, koon ja ylellisyyden välillä.

Mitä eroa on Audi S3:n ja Audi RS3:n välillä?

Audi S3 on lähtötason suorituskykyinen A3-vaihtoehto, kun taas RS3 on huipputason suorituskykyinen A3-vaihtoehto. S3:ssa on 2,0 litran 4-sylinterinen turbomoottori, kun taas RS3:ssa on 2,5 litran 5-sylinterinen turbomoottori.

RS3:ssa on noin 100 hevosvoimaa enemmän, ja se onnistuu ohittamaan S3:n lähes kokonaisen sekunnin verran nopeudesta 0-100 km/h.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z