Audi RS5 ongelmat

Audi RS5 ongelmat

Audi RS5 on Audi A5 -mallin huippumalli, jossa on yleensä joko aiemmissa malleissa käytetty suuritilavuuksinen V8-ahdettu moottori tai uusimmissa malleissa 3,0 litran V6-turbomoottori. RS5 tarjoaa yli 450 hv ja se esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2010.

RS5:n tiedetään olevan yksi viihdyttävimmistä Audin urheilullisista coupeista, varsinkin jos se on varustettu edellä mainitulla V8-moottorilla. RS5-sukupolvia on ollut kaksi, ja lisäksi on tehty kaksi välivaiheen päivitystä. Kaksi ensimmäistä RS5-sukupolvea perustuivat ihastuttavaan 4,2 litran V8-sylinterimoottoriin, kun taas vuoden 2016 ja sitä seuraavat mallit perustuivat tehokkaampaan 3,0 litran V6-turbomoottoriin.

Varhaiset RS5-mallit eivät ole tunnettuja luotettavuudestaan, vaikka 4,2 litran V8-moottori onkin luotettava. Kaksi jälkimmäistä mallia ovat parempia, mutta ne eivät silti ole segmenttinsä luotettavimpia autoja. Yleisimmät Audi RS5:n ongelmat liittyvät moottoriin, vaihteistoon, elektroniikkaan, öljyvuotoihin ja jäähdytysongelmiin.

Kaiken kaikkiaan nämä eivät ole halvimpia autoja omistaa, varsinkaan V8-mallit, mutta ne ovat niin hauskoja ajaa, että niistä on järkevää maksaa. Joka tapauksessa RS5:llä on hauska ajaa, mutta osta vain sellainen, joka on pidetty hyvässä kunnossa ja jossa on tehty pakollinen tarkastus ennen ostoa.

Audi RS5:n moottoriongelmat

Olemme jo maininneet, että RS5 on saatavana kahdella eri moottorilla, joko 4,2 litran V8- tai 3,0 litran V6-turbomoottorilla. V8-moottorin tiedetään kärsivän hiilen kertymisestä moottorin valmistustavan vuoksi. Nämä hiilikerrostumat on puhdistettava 35 000 kilometrin välein, tai imuventtiili aiheuttaa ongelmia.

  Parhaat jarrupalat Audi A6:lle

3,0L V6:n tiedetään kärsivän sytytystulppien ja sytytyskelojen rikkoutumisesta 60 000-80 000 mailin välein. Ne on vaihdettava, ja moottori toimii edelleen hyvin. Kaiken kaikkiaan 3,0 litran twin-turbo V6 vaikuttaa logiikan kannalta paremmalta valinnalta kuin 4,2 litran, mutta V8 on varmasti moottori niille, jotka kaipaavat enemmän tunnetta kuin suorituskykyä.

Audi RS5:n vaihteisto-ongelmat

Ensimmäisen sukupolven Audi RS5:ssä on Multitronic Mechatronic -vaihteisto, joka on ongelmallisin vaihteisto, jota Audi RS5:ssä on koskaan käytetty. Tämä vaihteisto kärsii solenoidivioista, termostaattivioista ja joukosta muita ongelmia, varsinkin jos et pidä säännöllisesti kirjaa huolloista ja nesteiden vaihdoista.

Uudemmassa Audi RS5:ssä on 8-vaihteinen automaattivaihteisto, jonka tiedetään joskus kärsivän epäröivistä vaihdoista, narskuttavista äänistä tai hermostuneisuudesta kiihdytettäessä. Useimmat näistä ongelmista liittyvät puutteelliseen huoltoon, mikä tarkoittaa, että niitä ei pitäisi esiintyä lainkaan, jos huollat vaihteiston asianmukaisesti.

Audi RS5:n öljyvuotokysymykset

On tunnettu tosiasia, että monet eurooppalaiset premium-luokan luksussedanit kuluttavat melko paljon öljyä ilman vuotoja, mutta jos vuotoja on, öljynkulutus nousee pilviin. Varhaiset RS5-mallit ovat alttiimpia öljyvuodoille, koska 4,2-litrainen V8-moottori kuluttaa sekä paljon öljyä että paljon polttoainetta. Uudemmassa RS5-mallissa oleva 3,0 litran V6-moottori on hieman parempi, mutta ei täysin öljyvuotovapaa.

Vuodot johtuvat kuluneista tiivisteistä ja letkuista, jotka joskus hajoavat, koska ne ovat todella kuumien moottorin osien läheisyydessä. Jos vuoto ilmenee, se on paikannettava ja korjattava, sillä öljyn puute voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita ja jopa tuhota moottorin kokonaan.

  Onko Audi Q8 hyvä auto?

Audi RS5:n jäähdytysongelmat

Audi RS5 on suorituskykyinen auto, mutta silti monet väittävät, että siinä ei ole riittävää jäähdytystä sekä moottorin että jarrujen osalta. Monet omistajat ovat valittaneet, että jarrut käytännössä kuolevat muutaman kovan kierroksen jälkeen radalla, mikä myös toimii täydellisesti rinnakkain moottorin jäähdytystuulettimen kanssa, joka pysyy päällä pitkään.

Muita syitä RS5:n mahdolliseen ylikuumenemiseen ovat vaurioituneet jäähdyttimet ja letkut, mutta myös viallinen termostaatti. Jos haluat ottaa RS5:n mukaan ratapäivään, varmista ensin, että se tarkastetaan perusteellisesti, jotta kaikki osat kestävät kuumuutta. Muuten saatat joutua vaaraan, että moottori räjähtää tai jarrutuskykysi katoaa kokonaan.

Audi RS5:n sähköongelmat

Audi RS5 kärsii myös lukemattomista sähköongelmista siitä lähtien, kun se tuli markkinoille. Myönnettäköön, että useimmat näistä ovat pieniä ja vaikuttavat tyypillisesti vanhempiin autoihin, mutta ne voivat olla suuri ongelma, jos niitä ei ratkaista, sillä niillä on taipumus kasvaa ja samoin korjauskustannukset. Yleisimmät sähköongelmat liittyvät peruutuskameraan, ovenkahvojen valoihin, jarruvaloihin, istuimen lannerangan tukeen ja viallisiin autonlukkoihin.

Joskus myös sähköiset ikkunat aiheuttavat ongelmia, kuten sitä, että niitä ei voi sulkea tai avata vapaasti. Turvatyynyongelmat, Bluetooth-ongelmat, akkuongelmat, kaiutinongelmat ja polttoaineluukkuongelmat ovat myös joskus tunnettuja RS5:n vaivaamia.

UKK-osio

Onko Audi RS5 sen arvoinen?

Riippuu siitä, keneltä kysyt, sillä jotkut ihmiset eivät ole halukkaita käyttämään paljon rahaa siihen, mikä on kiistatta vain Audi A5 tehokkaammalla moottorilla. Ne, jotka eivät välitä dynamiikasta, nopeudesta, tehosta ja Audi RS -divisioonan edustamasta perinnöstä, ovat paremmassa asemassa 2,0 litran nelisylinterisen Audi A5:n kanssa.

  Onko Audi Q5 sähköinen?

Nopeista autoista pitävät rakastavat kuitenkin Audi RS5:tä, sillä se on täydellinen tasapaino jokapäiväisen kuljettajan ja viikonloppuisin käytettävän kanjonikruisailijan välillä.

Mikä Audi RS5 on paras?

Paras Audi RS5 on varmasti uusin vuoden 2022 malli, sillä se on kaikin puolin parempi auto kuin kaikki edelliset RS5-mallit. Se on kehittyneempi, nopeampi, taloudellisempi ja paremmin varusteltu. Jotkut sanovat, että paras RS5 on 1. sukupolven post-facelift-malli sen V8-moottorin ansiosta.

Kaikki RS5-mallit ovat hienoja, mutta jos haluat auton, joka tekee kaiken parhaiten, vuoden 2022 Audi RS5 on paras.

Onko Audi RS5 nopea auto?

Uusi Audi RS5 saavuttaa nopeuden 100 km/h paikaltaan vain 3,5 sekunnissa, mikä tekee siitä yhden hintaluokkansa nopeimmista neliovisista luksuscoupeista. RS5:n huippunopeus on rajoitettu 155mph:iin, mutta jos maksat Audille, se antaa sinun ajaa RS5:llä jopa 175mph:iin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z