Audi S-Tronic – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

”Vorsprung Durch Technik” eli edistys tekniikan avulla on Audin yleinen iskulause, jonka tarkoituksena on tuoda esiin juuri se olemus, johon merkki perustuu. Audi pitää innovoinnista, ja se haluaa johtaa merkkiä jatkuvalla innovoinnilla, minkä vuoksi Audi S-Tronic -vaihteisto on olemassa.

S-Tronic-vaihteisto on niin sanottu kaksoiskytkinvaihteisto, jonka tavoitteena on yhdistää ylivoimainen suorituskyky ja tehokkuus. Ensimmäinen S-Tronic-vaihteisto julkaistiin jo vuonna 2008, ja siitä lähtien Audi on yrittänyt parhaansa mukaan tehdä vaihteistosta niin hyvän kuin mahdollista.

Tässä artikkelissa kerromme, mitä S-Tronic-vaihteisto tekee, miten se toimii, kuinka luotettava se on ja miksi se kannattaa ostaa. Kaksoiskytkinrakenne tekee ihmeitä suorituskyvyn ja tehokkuuden suhteen, ja siksi Audi on valinnut DCT:n tavallisen momentinmuuntimen sijaan.

S-Tronicissa on myös joitakin haittoja, joita käsitellään yksityiskohtaisesti jäljempänä. Kaiken kaikkiaan kannattaa ehdottomasti lukea artikkeli, jotta ymmärrät paremmin, miksi S-Tronic on niin suosittu kuin se on.

Mikä on Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic on Audi-merkkinen nimitys, jota käytetään kuvaamaan kaksoiskytkimistä suoravaihteista vaihdelaatikkoa, jonka avulla voit ajaa autoa joko automaattitilassa tai täysin manuaalisesti. S-Tronic on suunniteltu yhdistämään kaikki käsivalintaisen vaihteiston edut, mutta samalla se tarjoaa sinulle mahdollisuuden yksinkertaisesti kytkeä D-vaihteen ja antaa auton tehdä taikoja.

S-Tronic on Audin uusin vaihteisto, kun taas Audi Tiptronic, R-Tronic ja DSG Multitronic ovat vanhempia vaihteistoja, jotka eivät ole yhtä kehittyneitä kuin S-Tronic. Audi on suunnitellut S-Tronicin niin, että se pystyy vaihtamaan vaihteita ilman havaittavaa katkosta voimansiirrossa.

  Mitkä ovat parhaat autonpesutuotteet Audille?

S-Tronic on myös polttoainetaloudellisempi kuin suurin osa markkinoilla olevista momentinmuuntimista, koska se on suunniteltu ajamaan aina suhteellisen alhaisella kierroslukualueella. Toisaalta, kun kytket urheilutilan päälle, vaihteisto pyrkii pitämään kierroslukuja korkeammalla, jotta kaikki käytettävissä oleva teho olisi aina tarjolla.

Tämä takaa moniulotteisen lähestymistavan vaihteiston suunnitteluun, ja siksi Audi S-Tronic on niin kuuluisa.

Miten Audi S-Tronic toimii?

S-Tronic koostuu kahdesta monilevykytkimestä, joita kutsutaan K1:ksi ja K2:ksi, sekä kahdesta alavaihteistosta, jotka käyttävät auton vaihteita suoraan. Nämä vaihteiston osat ovat molemmat aktiivisia aina moottorin käydessä, mutta vain toinen hoitaa aina vaihteenvaihdon.

Tarkemmin sanottuna, kun kytket toisen vaihteen ja alat kiihdyttää, kolmas vaihde on helposti käytettävissä vaihteiston toisessa osassa. Tämä takaa nopeat vaihteenvaihdot ilman vanhempiin yksikytkinvaihteistoihin liittyvää ”takakytkentävauhtia”.

Kun K1-kytkin aukeaa, K2-kytkin sulkeutuu, ja näin DCT-vaihteisto pystyy vaihtamaan niin nopeasti ilman, että se tuntuu hermostuneelta tai hienostumattomalta. K1-kytkin kytkee 1., 3., 5. ja 7. vaihteen, koska se on suurempi ja tukevampi kuin K2-kytkin, joka kytkee 2., 4., 5. ja peruutusvaihteen.

Audi S-Tronicin luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Audi S-Tronic on myös melko luotettava vaihteisto, mikä tarkoittaa, että se on todellinen parannus edeltäjäänsä verrattuna. Audi Multitronic on helposti vähiten luotettava Audin valmistama vaihteisto, vaikka se onkin eniten S-Tronicin kaltainen.

  2022 Audi Q5 vs. Mercedes GLC

S-Tronic ei kuitenkaan ole täysin virheetön, sillä siinä esiintyy usein ongelmia hydrauliyksikön (Mechatronic), takavaihteen valitsimen, solenoidin, palaneen kytkimen kanssa. Nämä ilmenevät tyypillisesti pelättyinä ”vaihdelaatikon toimintahäiriö”-varoitusvaloina, ja niihin liittyy nykivää ajoa, paljon melua ja haluttomuutta kytkeä vaihteita.

Audi S-Tronic -versiot

Siitä lähtien, kun S-Tronic otettiin käyttöön vuonna 2008, Audi on jatkuvasti parantanut sitä tehdäkseen siitä mahdollisimman vankan ja kehittyneen. Aivan ensimmäisessä S-Tronicissa on 6 vaihdetta, kun taas nykyisissä on jopa 8 vaihdetta optimaalisen tehokkuuden ja tehonsiirron varmistamiseksi.

Joissakin Audi Sport -malleissa käytetään S-Tronicin vankempaa versiota, joka kestää jatkuvasti enemmän vääntöä. Tämä mahdollistaa myös launch control -tilan, jossa voit räjäyttää auton riviltä ennätyksellisiin 0-60 km/h -aikoihin.

FAQ-osio

Mitä ajotiloja Audi S-Tronic tarjoaa?

Audi S-Tronicissa on kaksi ajotilaa: täysautomaattitila ja manuaalitila. Automaattitila tarjoaa myös kaksi eri tilaa: Drive- tai Sport-tila. Sport-tila tekee vaihteistosta entistäkin herkemmin reagoivan ja pitää samalla moottorin kierrosluvut tavallista korkeammalla. Toisin sanoen S-Tronic-vaihteisto pitää Sport-tilassa aina maksimitehon alueella.

Manuaalitilassa voit ottaa vaihteenvaihdon kokonaan haltuun joko ohjauspyörään kiinnitettyjen polkimien tai itse vaihdevivun avulla. Nämä ovat suosikkivaihtoehto niille, jotka haluavat viedä autonsa radalle, sillä manuaalitilan tarjoama hallinnan taso on aina parempi kuin automaattivaihteiston.

Mitkä ovat Audi S-Tronicin edut?

DCT-vaihteistolla on useita etuja. Ensinnäkin S-Tronic on paljon tehokkaampi verrattuna Audin momentinmuuntimeen, mutta samalla se on myös hallittavampi ja pehmeämpi. S-Tronic poistaa myös täysin vaihteiden vaihtamiseen liittyvän shuntin.

  Parhaat suorituskykyiset ilmansuodattimet B7 Audille

Yksi S-Tronicin suurimmista eduista on hallittavuus. Tarjolla oleva manuaalitila on parempi kuin kaikki muut momentinmuunninvaihteistot, koska se vaihtaa kirjaimellisesti millisekunnissa.

Mitkä ovat Audi S-Tronicin haitat?

Audi S-Tronic -vaihteisto on kalliimpi hankkia, huoltaa, korjata ja vaihtaa verrattuna yksinkertaisempaan momentinmuunninyksikköön. Se on myös paljon painavampi, mikä tarkoittaa, että sen tarjoamat suorituskykyedut jäävät hiukan taka-alalle lisäpainon vuoksi.

Jos et ole tottunut ajamaan DCT-vaihteistolla, voit myös huomata hieman nykimistä, kun liikut pienemmillä nopeuksilla. Tämä on yleinen piirre useimmissa DCT-vaihteistoissa, mikä tarkoittaa, että jokainen DCT-vaihteisto kärsii siitä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z