Audi SQ7 on Audi-perheen 7-paikkainen katumaasturi, joka on tehty niille, jotka eivät halua tinkiä mukavuudesta, ylellisyydestä, käytännöllisyydestä ja jopa suorituskyvystä. Ei ole tavallista, että lähes 5 000 kilon painoinen seitsenpaikkainen perhemaasturi ajaa 0-100 km/h vain neljässä sekunnissa, mutta SQ7 pystyy siihen yhä uudelleen ja uudelleen.
Tällainen suorituskyky, ylellisyys ja tyyli edellyttävät erittäin kestäviä komponentteja, suuria moottoreita ja jousitusjärjestelmää, joka kestää kovia iskuja. Onneksi SQ7:ssä on kaikki nämä ominaisuudet, ja se on kaiken kaikkiaan kohtuullisen luotettava auto. On kuitenkin joitakin asioita, joista kannattaa puhua, koska SQ7 ei ole täydellinen.
Yleisimmät Audi SQ7:n ongelmat liittyvät koputusanturiin, murtuneisiin CV-kenkiin ja -niveliin, kuluneisiin holkkeihin, sytytyskelan ongelmiin ja N80-venttiiliin liittyviin ongelmiin. Useimmat näistä löytyvät usein sekä SQ7:stä että Q7:stä, mikä tarkoittaa, että moottorit ovat suhteellisen luotettavia.
Joka tapauksessa, jos olet SQ7:n perässä, sinun on oltava tietoinen siitä, että tämän kaltainen auto rikkoo pankin jossain vaiheessa. Parasta olisi varata rahaa mahdollisia korjauksia varten, sillä jotkut niistä voivat satuttaa lompakkoasi todella paljon.
Audi SQ7 – Koputusanturiongelma
Koputusanturi on nokkela tekniikka, joka on suunniteltu tarkkailemaan moottorin räjähtelyjä. Sen tarkoituksena on antaa PCM:lle (tehonsäätömoduuli) mahdollisuus käyttää aggressiivista sytytystulppien ajoitusta, jotta moottori tuottaa paljon tehoa. Nämä anturit sijaitsevat yleensä imusarjan ympärillä tai ne on ruuvattu kiinni moottorilohkoon.
Yleisimmät koputusanturiongelmat liittyvät moottorin tarkastusvaloon, huonoon polttoainetaloudellisuuteen, tehon vakavaan puutteeseen ja lisääntyneisiin päästöihin. Muista tarkastaa koputusanturi aina, kun huomaat, että jokin näistä tapahtuu, sillä ne on korjattava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta ne eivät aiheuta vakavampia ongelmia myöhemmin.
Audi SQ7 – Halkeillut CV-kengät ja -nivelet ongelma.
CV (Constant velocity) -saappaassa (Constant velocity) on akseliliitoksessa tarvittava rasva. Tämän rasvan tarkoitus on voidella nivel kunnolla, jotta voimansiirto toimisi aina optimaalisesti. Jos tätä rasvaa ei jostain syystä toimiteta niveleen, se voi aiheuttaa katastrofin voimansiirrolle ja rikkoa paljon asioita prosessin aikana.
Nämä voivat murtua ennenaikaisesti ja aiheuttaa paljon roskia akseliliitokseen. Nämä voi tyypillisesti huomata akseleista tulevista säröäänistä akseleita käännettäessä. Voit kuitenkin myös tarkistaa, onko näkyviä merkkejä rasvan vuotamisesta, mikä on selvä merkki siitä, että jokin on mennyt pieleen.
Audi SQ7 – Kuluneet holkit – ongelma
Olemme jo maininneet, että SQ7 on todella raskas auto, mikä tarkoittaa, että SQ7:n jousitusjärjestelmän on kestettävä paljon rasituksia kovien jarrutusten ja kiihdytysten aikana. Todellisuudessa holkit ovat komponentteja, jotka kärsivät suurimmasta rasituksesta näiden raastavien painonsiirtojen aikana, mikä aiheuttaa niiden ennenaikaisen kulumisen.
Jos aistit tärinää ja tärinää, sinun on tarkastettava läpivientiholkit silmämääräisesti, jotta näet, ovatko ne kuluneet. Jos ne ovat, ne on vaihdettava kokonaan.
Audi SQ7 – Sytytyskelan ongelmat
Audin ja Volkswagenin moottoreissa on tunnetusti ongelmia sekä sytytyskelojen että sytytystulppien kanssa, erityisesti korkealuokkaisissa moottoreissa, joissa on paljon vääntöä. Sytytyskelojen tehtävänä on tuoda jännite akusta, jotta sytytystulpat voivat tehdä työnsä. Tämä käynnistää moottorin palamisprosessin ja mahdollistaa moottorin käyttämisen.
Jos nämä eivät toimi, moottori syttyy väärin, tyhjäkäynti on epätasainen, suorituskyky heikkenee, moottori pätkii ja moottori käynnistyy huonosti. Kaiken kaikkiaan nämä ovat yleinen ilmiö monissa Audin maastureissa, ja parasta on vaihtaa kaikki neljä moottoria.
Audi SQ7 – N80-puhdistusventtiiliongelmat
N80-venttiilin (puhdistusmagneettiventtiili) tehtävänä on valvoa polttoainehöyryjä ja -höyryjä ja ohjata ne imusarjaan käytettäväksi lisäpolttoaineena. Jos N80-venttiili vikaantuu, moottorin tarkastusvalo syttyy ja antaa joukon koodeja, jolloin moottorin suorituskyky kärsii. Nämä eivät yleensä rikkoudu useimmissa autoissa, mutta VAG-autot on rakennettu eri tavalla.
Yleisimmät oireet tyhjennysventtiilin vikaantumisessa ovat karkea tyhjäkäynti, polttoainetehokkuuden heikkeneminen, moottorin tarkastusvalon syttyminen ja joukko koodeja. Parasta olisi vaihtaa venttiili kokonaan. Onneksi nämä eivät ole kovin kalliita vaihtaa, varsinkaan SQ7:n kaltaiseen autoon.
FAQ-osio
Mikä Audi SQ7 on paras?
Paras Audi SQ7 -malli on epäilemättä uusin malli, koska siinä on 4,0 litran V8, jossa on yli 500 hv ja 0-100 km/h aika on noin 4 sekuntia, mikä on hullua näin suurelle katumaasturille. Uusin SQ7 näyttää myös olevan yksi luotettavimmista, mikä tekee siitä vielä paremman valinnan kuin useimmat muut SQ7-mallit.
Ensimmäisiä 2. sukupolven SQ7-malleja kannattaa kuitenkin välttää, sillä ne ovat tunnetusti epäluotettavia ja tikittäviä aikapommeja. Jos päätät lähteä tälle reitille, varmista, että löydät esimerkin, jossa on kaikki huoltohistoria helposti saatavilla.
Tekeekö Audi yhä diesel SQ7-malleja?
Lyhyen aikaa Audi päätti, että SQ7:ään olisi parasta tunkea suuri dieselmoottori, mikä ei mennyt kovinkaan hyvin useimpien autoharrastajien keskuudessa, sillä dieselmoottorit eivät ole läheskään yhtä jännittäviä kuin bensiinimoottorit ovat. Audi kuitenkin hylkäsi dieselmoottorin ja korvasi sen loistavalla 4.0-kaksoisturboahdetulla V8-moottorilla, jossa on yli 500 hv.
SQ7 on nyt yksi Audin tehokkaimmista S-malleista, ja se jää vain lippulaiva Audi S8:n alle. Kaiken kaikkiaan diesel-SQ7:ssä on paljon järkeä tehokkuuden kannalta, mutta ei niinkään suorituskyvyn kannalta.
Mikä on paras Audi Q7 -malli?
Kaikkien aikojen paras Audi Q7 -malli on vuoden 2009 Audi Q7 6.0 V12 TDI. Kyllä, luit oikein, 6,0 litran V12-turbodieselmoottori oli aikoinaan osa Audi Q7:ää ja Audi antoi sen yleisön ostettavaksi. Tämä Q7 sai moottorinsa Audi Le Manin kilpa-autosta.