Citroën C5 X – yleiset ongelmat

Citroën C5 X yleiset ongelmat

Citroen C5 X on Citroenin paluu D-segmenttiin autolla, joka pyrkii kilpailemaan paljon kalliimpien autojen kanssa mukavuudessa ja helppokäyttöisyydessä. Citroen ei suunnitellut C5 X:ää urheiluautoksi, mikä ei välttämättä ole hyvä asia, jos pidät hauskasti ajettavista autoista, mutta jos pidät mukavista autoista, C5 X on juuri sinulle sopiva auto.

Luotettavuuden osalta emme voi sanoa mitään tällä hetkellä, koska C5 X:n tuotanto on vasta alkanut rullata alas tuotantolinjalta. Autotoimittajat ovat ehtineet tutustua C5 X:ään jo tarpeeksi kauan, ja he kiinnittivät huomiota joihinkin ongelmiin, jotka eivät välttämättä liity luotettavuuteen.

Näihin ongelmiin kuuluu se, että auton hybridivoimansiirto ei ole kalibroitu yhtä hyvin kuin joidenkin muiden hybridien ja että auto pyrkii rullaamaan melkoisesti kaarteissa. Toinen mahdollinen ongelma on se, että C5 X:ää ei tulla tarjoamaan lainkaan dieselmallina, mikä on varmasti pettymys niille, jotka pitävät dieselautoista.

On myös mainittava, että C5 X:ssä ei ole AWD-järjestelmää, mikä on sääli, sillä auto muistuttaa jonkin verran esimerkiksi Subaru Outbackin kaltaisia maastokelpoisia autoja. Niin tai näin, sinun on odotettava vielä hieman, ennen kuin kaikki asiaankuuluvat luotettavuusarviot tulevat julki, sillä auto on vielä aivan liian tuore siihen.

Citroen C5 X – Hybridivoimansiirron kalibrointiongelmat

Ensinnäkin tämä ei välttämättä ole ongelma kahdesta eri syystä. Ensinnäkin näitä kalibrointeja voidaan muuttaa ohjelmistopäivityksellä hyvin helposti, joten jos Citroen katsoo, että hybridivoimansiirron kalibrointi voi olla parempi, se todennäköisesti tekee sen jossain vaiheessa. Meidän on kuitenkin huomautettava, että monien autojournalistien mukaan kalibrointi ei ole yhtä pehmeä kuin kilpailevien autojen.

  Citroën DS5:n yleiset ongelmat

Toinen syy, miksi tämä ei ole sinänsä ongelma, on se, että se tapahtuu vain silloin, kun haluat kiihdyttää nopeasti. Kun olemme selvittäneet kaiken tämän, voimme nyt sanoa, että monet toimittajat valittivat siitä, miten sähkömoottori on vuorovaikutuksessa bensiinimoottorin kanssa nopeissa kiihdytyksissä.

Tämä hybridijärjestelmä on suunniteltu säästämään polttoainetta, mikä tarkoittaa, että sähkömoottori ja polttomoottori täydentävät toisiaan, jotta voit aina nauttia mahdollisimman tehokkaasta ajokokemuksesta. Kun kuitenkin lasket voimaa, tapa, jolla polttomoottori käynnistyy, voi joidenkin mielestä olla usein hermostunut ja epäkäytännöllinen.

Citroen C5 X – korin kallistuminen mutkissa

Tämän artikkelin johdannossa sanoimme, että C5 X:ää ei ole suunniteltu urheiluautoksi. Tämä ei tarkoita vain sitä, että auto ei ole nopea suoralla linjalla. On syytä mainita, että valtavalla määrällä autonvalmistajia on tapana suunnitella autoja, jotka yrittävät tehdä useampia asioita kerralla. Niinpä jotkut heistä haluavat autojensa olevan urheilullisia ja mukavia, kun taas toiset priorisoivat muita asioita.

Citroen päätti luopua urheiluauto-eetoksesta ja keskittyä pelkästään mukavuuteen ja helppokäyttöisyyteen, minkä ansiosta auto selviytyy tien epätasaisuuksista todella hyvin. Aggressiiviset kuopat eivät horjuta autoa, sillä se liukuu kuoppien yli todella sulavasti ja rauhallisesti.

Huonona puolena on kuitenkin se, että kun otat voiman käyttöön kaarreajossa, auto rullaa melko paljon, mikä voi aiheuttaa helposti aliohjautuvuutta. Tämäkään ei ole ongelma, jos pidät mukavuuspainotteisista autoista, mutta jos pidät urheiluautoista, et todennäköisesti pidä tästä.

  Citroën DS3:n yleiset ongelmat

Citroen C5 X – Ei diesel C5 X:ää eikä AWD C5 X:ää.

On myös mainittava, että C5 X:ää ei tarjota dieselinä eikä AWD-autona. Dieselautoja vihataan tällä hetkellä jonkin verran, koska ne eivät ole kovin hyväksi ympäristölle, ja monet merkit (Citroen mukaan lukien) haluavat päästä eroon dieselautoista kokonaan. Niinpä C5 X:ää ei ole saatavana dieselmallina.

Dieselpolttoaineessa on enemmän tehoa, minkä vuoksi useimmissa dieselautoissa on enemmän vääntöä, ja ne ovat myös suosikkivalinta niille, jotka viettävät suurimman osan ajastaan maantiellä, ainakin Euroopassa. Kaiken kukkuraksi C5 X:ssä ei ole AWD-järjestelmää, mikä on sääli, sillä korotettu ajokorkeus ja vahvistettu jousitus voisivat olla tervetullut lisä talviaikaan.

FAQ-osio

Onko Citroen C5 X farmari vai crossover?

Citroen C5 X näyttää olevan auto, joka lainaa muotoilullisia vaikutteita monista eri autotyypeistä. Aluksi auto näyttää sivulta katsottuna kombi-autolta. Kun kuitenkin katsot kattolinjaa, näet selkeän kaarevuuden, joka saa C5 X:n muistuttamaan myös coupe-henkistä farmaria.

C5 X:ssä on kuitenkin myös korotettu ajoasento ja korotettu maavara, mikä antaa sille myös utilitaristisen ilmeen, mutta enemmän crossoverin puolella. Sellaisenaan C5 X on ainutlaatuinen, sillä tämän näköisiä autoja ei ole montaa. Audi A6 Allroad ja Subaru Outback näyttävät olevan hieman samankaltaisia.

Onko Citroen C5 X luksusauto?

Citroen C5 X ei ole läpikotaisin luksusauto, sillä sen hintalappu ei vedä vertoja A6 Allroadille, joka on todellinen luksusauto tässä segmentissä. C5 X ei kuitenkaan ole myöskään tavallinen säästötason auto, koska siinä on paljon ylellisiä yksityiskohtia, jotka nostavat kokemusta melkoisesti.

  Citroën C4 Cactus yleiset ongelmat

Milloin Citroen C5 X tuli markkinoille?

Citroen C5 X on ollut myynnissä noin muutaman kuukauden ajan, ja joillakin markkinoilla (kuten Australiassa ja Uudessa-Seelannissa) C5 X on tulossa myyntiin todennäköisesti vuoden loppuun mennessä. Siksi meidän pitäisi odottaa vielä muutama kuukausi, kunnes voimme arvioida C5 X:n luotettavuuden perusteellisesti ja oikein, sillä oikeat luotettavuusarviot vievät aikaa, joskus jopa vuosia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z