Citroën DS3:n yleiset ongelmat

Citroën DS3 ongelmat

Citroën DS3 on hauskan näköinen nuorekas viistoperäauto, joka oli tuotannossa vuosina 2009-2016, ja aikanaan Citroën onnistui myymään niitä tonneittain. Se on auto, joka muutti sen, miten Citroën miellettiin tuohon aikaan, sillä DS-osasto suunnitteli tämän segmentin näyttävimpiä autoja. DS3 näyttää todella modernilta vielä vuonna 2022, mitä ei voi sanoa useimmista tuon aikakauden autoista.

Luotettavuuden osalta asiat eivät ole yhtä lupaavia, sillä DS3 oli mukana yli 10 erilaisessa takaisinkutsussa, jotka liittyivät lähes kaikkeen. Ne ovat suosittuja nuorempien kuljettajien keskuudessa, mikä tarkoittaa sitä, että niistä ei välttämättä pidetä yhtä hyvää huolta kuin muuten, jos ne olisivat suositumpia kokeneempien kuljettajien keskuudessa.

Yleisimmät Citroën DS3:n ongelmat liittyvät kuitenkin jousitukseen, sähköihin, moottoriin, varusteisiin ja ohjausjärjestelmään. Jotkut näistä ongelmista voivat olla todella turhauttavia, kun taas toiset ovat helposti ratkaistavissa ilman suurempia ongelmia.

Kaiken kaikkiaan Citroën DS3 voi olla mielenkiintoinen lisä mihin tahansa autotalliin, mutta sinun pitäisi etsiä esimerkkiä, jota on kohdeltu arvokkaasti. Nämä autot eivät olleet parhaita silloin, kun ne tulivat markkinoille, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole parempia yli 10 vuotta myöhemmin.

Citroën DS3 – Jousitusongelmat

Luultavasti yleisimmät Citroën DS3:n ongelmat liittyvät jousitusjärjestelmään, ja auton roikkuminen jompaan kumpaan kulmaan saattaa olla yleisin jousitukseen liittyvä ongelma. Syynä tähän on se, että jokin jousitusjousista on katkennut ja vaatii vaihtoa. Tämä saa auton notkahtamaan toiselle puolelle, mikä ei ole lainkaan turvallista.

  Onko Citroën C4 Aircross hyvä auto?

Jousen vaihtaminen ei myöskään ole maailman helpoin työ, eikä todellakaan ole mitään takeita siitä, että uusi jousi ei myöskään katkea. Jos näin kuitenkin tapahtuu, vie autosi jälleenmyyjälle, sillä he ovat erityisesti koulutettuja ratkaisemaan tämän ongelman parhaalla mahdollisella tavalla, mikä minimoi riskin, että näin tapahtuu enää koskaan.

Citroën DS3 – Sähköongelmat

Monet Citroën-mallit ovat synonyymejä sähköongelmille, ja myös DS3 on yksi näistä autoista. Valaistusjärjestelmän tiedetään epäonnistuvan, erityisesti ulkosivuvalojen, joilla on taipumus jäädä palamaan sen jälkeen, kun auto on sammutettu. Infotainment- ja radionäytön tiedetään menevän tyhjäksi tai jäätyvän kokonaan, mikä edellyttää uudelleenkäynnistystä.

Myös sähköiset ikkunat ovat alttiita vioittumaan, kuten monissa muissakin Citroën-malleissa. Auto näyttää usein piippaavan ilman erityistä syytä, mikä voi olla todella ärsyttävää. Tietyt sähköongelmat voivat ilmetä ajon aikana, kuten auton lukituksen jatkuva avautuminen ja lukkiutuminen ilman näkyvää syytä.

Citroën DS3 – Moottoriongelmat

Jos moottoritilasta kuuluu kovaa kolinaa, saattaa kyseessä olla moottorin ajoitusongelma. Tämä kova kolina kuuluu tyypillisesti auton ollessa paikallaan ja tyhjäkäynnillä. Moottori voi joskus epäröidä kiihdyttää ja voit myös törmätä erilaisiin kierrosluvun vaihteluihin kiihdyttäessäsi.

Ajoitusketjuongelmat voivat olla katastrofaalisia, jos niitä ei hoideta ajoissa, koska ne voivat tuhota koko moottorin kokonaan. Tämän ongelman ratkaisemiseksi muista tarkastaa ajoitusketju ja kiristin ja vaihda ne tarvittaessa.

  Citroën C3 Aircrossin yleiset ongelmat

Citroën DS3 – Varusteongelmat

DS3 kärsii erilaisista varusteisiin liittyvistä ongelmista, kuten tiettyjen koripaneelien ongelmista. Takimmaiset pyöränkotelon suojukset voivat irrota ja hankautua renkaita vasten ajon aikana. Turvavöiden sisäänvedon mekanismi on altis vikaantumaan jo varhaisessa vaiheessa, mikä tarkoittaa, että turvavyösi eivät vedä takaisin alkuperäiseen asentoonsa, kun olet irrottanut ne.

Hansikaslokero voi kolista hullun lailla, koska sitä ympäröivät kumiset vaimenninelementit heikkenevät todella nopeasti. DS3:ssa on monia muita varusteisiin liittyviä ongelmia, jotka on aina korjattava, koska se kuuluu asiaan.

Citroën DS3 – Ohjausjärjestelmään liittyvät ongelmat

Jos tunnet ohjauksen muuttuvan todella jäykäksi ja epäkeskeiseksi, on monia mahdollisia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa sen. Ensinnäkin akku/akkumulaattori voi olla syyllinen, sillä molemmat ovat Citroën-malleissa alttiita vioittumaan. Ohjausteline voi löystyä, mikä vaikuttaa ohjaustukeen ja tekee ohjauksesta jäykemmän.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Citroën DS3?

Jos etsit käytettyä viistoperää, joka ei maksa paljon rahaa, mutta on silti mielenkiintoinen ja erilainen kuin kaikki muut viistoperät, DS3 voisi olla sinun tyyppisesi auto. Muotoilullisesti DS3:n kanssa ei moni auto voi todella kilpailla, sillä DS3 vie muotoilun aivan uudelle tasolle, varsinkin kun otetaan huomioon, milloin auto tuli markkinoille.

Sisätilat ovat hieman liian kiireiset, mutta eivät ne silti näytä huonoilta. Toisaalta DS3 saattaa olla hauska ajettava, mutta se ei todellakaan ole urheiluauto. Siitä puuttuu myös joukko ominaisuuksia, joita toivoisit vuoden 2016 autolta, mutta tämä johtuu siitä, että auto tuli alun perin markkinoille jo kauan sitten.

  Citroën C1:n yleiset ongelmat

Onko Citroën DS3 turvallinen?

Citroën DS3 on todellakin todella turvallinen auto, sillä se onnistui täyttämään kaikki Euro NCAP:n, joka on Euroopan johtava törmäystestausorganisaatio, vaatimat törmäysturvallisuusstandardit. DS3 on kuitenkin jo melko vanha auto, joten sinun ei kannata odottaa, että siinä on kaikki uusimmat ohjelmistolliset turvallisuusominaisuudet, joita useimmissa uudemmissa autoissa yleensä on.

Miksi Citroën perusti DS-divisioonan?

Lyhenne DS tulee sanoista ”Different Spirit” (erilainen henki), ja Citroën esitteli sen ensimmäisen kerran jo vuonna 1955 ja myöhemmin vuonna 2009 DS3:n myötä. DS-alamerkki tehtiin, jotta voitaisiin tehdä mielenkiintoisempia autoja, joissa on rohkeampi muotoilu. Tämä ei kestänyt kovin pitkään, sillä DS ja Citroën lipsahti lopullisesti vuonna 2015, jolloin DS:stä tuli erillinen tuotemerkki, joka oli kiinnostunut kaiverruttamaan omaa tulevaisuuttaan autoteollisuudessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z