Sähköinen Citroen e-Berlingo esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2017, ja sitä on sittemmin myyty rinnakkain Citroen Berlingon polttomoottorivaihtoehtojen kanssa. e-Berlingon luvataan tarjoavan saman tason toiminnallisuutta ja hyödyllisyyttä, mutta sen lisäetuna on, ettei se tuhoa ympäristöä matkan varrella. Näin ollen e-Berlingo on todella samanlainen kuin tavallinen Berlingo, mutta siihen on lisätty sähköinen voimansiirto.
Tässä artikkelissa mainitsemme Citroën ë-Berlingon yleisiä ongelmia ja kerromme, mitä sinun on varottava, jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen. On syytä mainita, että sähköautoissa on paljon vähemmän mekaanisia osia kuin polttomoottoriautoissa, minkä vuoksi e-Berlingon pitäisi olla myös luotettavampi malli.
Yleisimpiä e-Berlingon ongelmia ovat muun muassa ongelmat etujousituksessa, ongelmat ilmastointilaitteen kanssa, ongelmat liukuovien kanssa, ongelmat jarrujen kanssa ja mahdollisesti jopa ongelmat toimintasäteen kanssa. Kaiken kaikkiaan suurin osa näistä ongelmista on siirretty pois tavallisista Berlingo-malleista, ja ne ovat sellaisenaan todella helppoja hoitaa.
Joka tapauksessa e-Berlingo on huomattavasti kalliimpi kuin tavallinen Berlingo. Jotkut saattavat jopa kyseenalaistaa hyötyajoneuvon ostamisen logiikan, mutta e-Berlingo näyttää myyvän hyvin.
Citroen e-Berlingo – Etujousitusongelmat
Citroen Berlingossa tiedetään olevan ongelmia etujousituksen kanssa riippumatta siitä, onko kyseessä polttomoottori- vai sähkömalli. Kun kuitenkin otetaan huomioon, että sähkömalli lisää tavallisen Berlingon päälle tonnin painon, nämä ongelmat voivat tulla vielä selvemmiksi, varsinkin jos painoa tulee paljon lastin muodossa.
Jos kuulet kolisevia ääniä etujousituksen alueelta, on todennäköistä, että jousitukien kiinnikkeet eivät toimi. Ääni on vieläkin selvempi, kun ajat tien epätasaisuuksien, kuten kuoppien tai kuoppien yli. Ainoa tapa korjata tämä kunnolla on vaihtaa etujouset kokonaan.
Citroen e-Berlingo – ilmastointilaiteongelmat
Citroen Berlingon ilmastointituuletin, joka pumppaa kylmää ilmaa tuuletusaukkojen kautta, on tunnettu vikapaikka monissa Citroen-malleissa, eikä e-Berlingo ole poikkeus. Voit testata tämän, kun laitat ilmastointilaitteen kylmimmälle asetukselle ja odotat hetken. Jos tuuletusaukoista tuleva ilma ei ole erityisen kylmää, puhallin on todennäköisesti rikki.
Omistajat ovat kuitenkin myös kertoneet, että tämä ongelma voidaan joskus ratkaista kaasuttamalla järjestelmä uudelleen. Jos tämä ei auta, sinun on todennäköisesti investoitava uuteen ilmastointituulettimeen.
Citroen e-Berlingo – Liukuovien ongelmat
Yksi Berlingon valitetuimmista seikoista liittyy liukuoviin, jotka voivat joskus pettää. Ongelman aiheuttaa todennäköisesti rikkinäinen liukuovien salpa, joka on vaihdettava ongelman ratkaisemiseksi. Jos ovet eivät suostu pysymään auki, on todennäköistä, että syynä ovat ovien salvat.
Muutamat omistajat ovat kuitenkin raportoineet ongelmista myös sisäovien kahvassa. Jos ovet eivät aukea sujuvasti tai jos ne jäävät kiinni avautuessaan, tarkista sisäovien kahvamekanismi. Jos vika todella on siinä, sinun pitäisi vaihtaa se, ennen kuin se aiheuttaa lisää ongelmia.
Citroen e-Berlingo – jarrujen ongelmat
Melko monien raporttien mukaan kaikki Berlingo-mallit kärsivät heikoista jarruista. Tämä johtuu tyypillisesti siitä, että materiaali irtoaa hammashihnasta ja vaikuttaa siten jarrujen alipainepumppuun. Citroen on myöntänyt tämän ongelman, ja se on jopa rakentanut ohjelmistoyksikön, joka on suunniteltu havaitsemaan tämä ongelma ennen kuin se ilmenee.
Valitettavasti ainoa tapa ratkaista tämä ongelma kokonaan on vaihtaa jarrujen alipainepumppu ja jakohihna sekä päivittää tai käynnistää tunnistinohjelmisto uudelleen. Sinun on kuitenkin muistettava, että täyteen pakattu e-Berlingo painaa paljon, ja tarvitset tehokkaat jarrut, jotta auto pysähtyy kokonaan.
Citroen e-Berlingo – kantama-ahdistus
183 mailin toimintasäde ei ole mikään kehuttava asia, mutta joidenkin raporttien mukaan e-Berlingon maksimietäisyys on itse asiassa lähempänä 130 mailia. Jos tähän yhdistetään paljon lastia, kantama voi pudota kymmenellä tai kahdella kilometrillä entisestään.
Lopuksi, jos yhtälöön lisätään kylmä sää, e-Berlingo ei ehkä pysty edes ajamaan 100 mailia täydellä latauksella, mikä on todella turhauttavaa, varsinkin jos käytät sitä kaupallisiin tarkoituksiin.
UKK-osio
Pitäisikö minun ostaa Citroen e-Berlingo?
Jos etsit monipuolisen perhe-MPV:n/pakettiauton ja haluat säästää ympäristöä, e-Berlingo ei ole lainkaan huono valinta. E-Berlingo on kuitenkin kalliimpi kuin tavallinen Berlingo, joten se on taloudellisesti paljon vähemmän järkevä. Jos käytät sitä yleensä pitkän matkan matkoihin, sähköinen voimansiirto on hankalaa.
Todellisuudessa tavallinen bensiini-/dieselkäyttöinen Berlingo on paljon parempi valinta kaikkeen muuhun paitsi ehkä kaupunkiliikenteeseen. Kyllä, voit saada huomattavia alennuksia ja avustuksia, jos ostat nämä ajoneuvot ajoneuvokannaksi, mutta nämä edut vähenevät pian, kun alat käyttää niitä pitkän matkan matkoihin.
Ovatko sähkökäyttöiset pakettiautot hyvä idea?
Sähkökäyttöiset pakettiautot ovat yhtä aikaa hyvä ja huono ajatus. Hyvää niissä on se, että ne hyödyttävät ympäristöä, ne ovat nopeita ja niihin liittyy kaikenlaisia avustuksia, veronalennuksia ja muita etuja kaikenlaisille yrityksille. Lisäksi sinun ei tarvitse maksaa ruuhkamaksuja tietyissä kaupungeissa, ja voit yleensä nauttia halvemmasta pysäköinnistä.
Toisaalta sähkökäyttöisten pakettiautojen toimintasäde ei ole läheskään sama kuin vastaavalla dieselvaihtoehdolla, ja ne ovat myös paljon kalliimpia. Pitkien matkojen matkoja varten niitä ei ole tehty, etkä voi luottaa siihen, että voit aina ladata sen ajoissa tien päällä ollessasi.
Onko Citroen e-Berlingo hyvä perheauto?
Citroen e-Berlingo on itse asiassa todella hyvä perheauto, joka tarjoaa paljon tilaa, melko hyvin varustellun matkustamon ja on suhteellisen mukava. Lisäksi se on viiden tähden luokitus törmäyssuojauksen osalta, ja siinä on paljon perheystävällisiä ominaisuuksia.