Citroën ë-Dispatchin yleiset ongelmat

Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy on suhteellisen tilava perhe-/liike-MPV/pakettiauto, joka pyrkii yhdistämään keskikokoisen 9-paikkaisen pakettiauton käytettävyyden sähköautojen maailmaan. Näin ollen ë-Dispatch pyrkii palvelemaan nykyajan ympäristötietoisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä, jotka haluavat sekä käytännöllisen pakettiauton että sellaisen, joka ei saastuta ympäristöä.

Ennen kuin päätät ostaa itsellesi uuden ë-Dispatchin/ë-Jumpyn, meidän on kuitenkin ensin puhuttava luotettavuudesta. Ensinnäkin ë-Jumpy/ë-Dispatch on vielä melko uusi ajoneuvo, joten emme voi vielä kunnolla arvioida, onko se luotettava auto vai ei. Meidän on odotettava muutama vuosi, ennen kuin voimme tehdä pätevän pitkän aikavälin arvion.

Oli miten oli, jotkut ongelmat näyttävät aiheuttavan päänvaivaa nykyisille ë-Dispatchin/ë-Jumpyn omistajille, ja ne liittyvät auton sähkö- ja latausjärjestelmään, auton varusteisiin, turvatyynyjen ongelmiin ja mainostettuun maksimietäisyyteen.

Kaiken kaikkiaan ë-Dispatchin/ë-Jumpyn pitäisi olla huomattavasti luotettavampi auto kuin polttomoottorikäyttöinen serkkunsa, koska sähköajoneuvojen pitäisi luonnostaan olla luotettavampia. Joka tapauksessa meidän on odotettava muutama vuosi ja katsottava, miten hyvin ë-Dispatch pärjää, sillä on vielä liian aikaista sanoa mitään varmaa.

Citroën ë-Dispatch – Sähköongelmat

Näyttää siltä, että Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy kärsii tietyistä auton voimansiirtoon liittyvistä sähköongelmista. Jotkut omistajat ovat raportoineet satunnaisista tehonpuutteista, jotka yleensä häviävät, kun auto käynnistetään uudelleen. Toiset ovat huomauttaneet monista ongelmista auton infotainment-näytön kanssa, joka voi usein tyhjentyä ja jäätyä. Sama koskee myös peruutuskameraa.

  Onko Citroën DS5 hyvä auto?

Muut ongelmat liittyvät auton lataustilanteeseen, sillä näyttää siltä, että ulkolämpötilalla voi olla suuri merkitys siihen, kuinka monta kilometriä laturista saa irti. Valitettavasti tämä ei ole kovin harvinaista koko sähköautojen maailmassa, mutta ë-Dispatch/ë-Jumpy kärsii näistä ongelmista useammin kuin monet muut tämän segmentin autot.

Citroën ë-Dispatch – Varusteluongelmat

Sekä vanhemmat että uudemmat, sekä polttomoottori- että sähkökäyttöiset Citroën-pakettiautot/MPV:t kärsivät usein erilaisista varusteisiin liittyvistä ongelmista. Ensinnäkin liukuovet ovat alttiita rikkoutumaan, koska salpa/salpa voi rikkoutua, jolloin ovia on vaikea pitää auki tai edes sulkea. Muita ongelmia ovat keskuslukituksen ongelmat, koska johdot ja kiinnikkeet ovat yleensä hauraita.

Muista myös kiinnittää huomiota auton sisätilojen verhoilun laatuun ja siihen, miten hyvin ne kestävät liiallista kulumista. Muutamien omistajien mukaan ilmastointilaite voi pettää, jolloin et voi lämmittää tai jäähdyttää matkustamoa aina tarvittaessa. Kaiken kaikkiaan nämä ongelmat ovat yleensä pieniä ja helposti korjattavia, mutta ne ovat yleisiä.

Citroën ë-Dispatch – Turvatyynyongelmat

Citroën ë-Dispatch on vedetty takaisin monien muiden nykyaikaisten Citroën-mallien ohella turvatyynyihin liittyvien ongelmien vuoksi. Tosiasia on, että Citroënilla on tapana tehdä takaisinkutsuja todella usein, ja myös ë-Dispatch on usein osa näitä takaisinkutsuja. On myös mainittava, että ë-Dispatch on myös vedetty takaisin takajousituksen ongelmien vuoksi.

Jos haluat tietää, kuuluuko ajoneuvosi näihin takaisinkutsuihin vai ei, sinun on soitettava jälleenmyyjälle ja kysyttävä asiasta. Jos autosi kuuluu aktiivisen takaisinkutsun piiriin, suosittelen lämpimästi auton luovuttamista jälleenmyyjälle, sillä nämä takaisinkutsut ovat yleensä maksuttomia. Jos ne jäävät väliin, Citroën ei todennäköisesti maksa sinulle mitään korjauksista.

  Onko Citroën C5 X hyvä auto?

Citroën ë-Dispatch – Ongelmia kantaman kanssa

On syytä mainita, että tämä ei ole ongelma sinänsä, sillä ë-Dispatchin enimmäiskantamaa voivat muuttaa sää, ajotyylisi ja monet muut tekijät, jotka vaikuttavat kaikkiin sähköautoihin, ei vain ë-Dispatchiin. Ne on kuitenkin syytä mainita, koska ne aiheuttavat tosiasiassa ongelmia, varsinkin jos valitset pienemmän 50 kWw:n mallin, jonka kantama on parhaimmillaan 170-180 kilometriä lyhyempi.

Jos kuitenkin asut erityisen kylmässä ilmastossa, maksimietäisyys voi supistua vain 100 kilometriin, mikä ei ole mitään verrattuna siihen, mitä tietyillä autoilla voi saada. Jos lisäät ë-Dispatchin päälle paljon painoa kylmällä säällä, toimintasäde saattaa pudota alle 100 kilometriin täydellä latauksella, mikä on todella huono asia.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Citroën ë-Dispatch?

Se riippuu käyttöskenaariostasi ja siitä, pidätkö sähköautoa kannattavana investointina. Jos ajat yleensä päivittäin lyhyempiä matkoja kaupunkiympäristössä ja sinulla on käytössäsi autotalli, jossa on pistorasia, on järkevää ostaa ë-Dispatch, sillä sähköpakettiautot tuovat mukanaan monenlaisia etuja, kuten verohelpotuksia, halvempaa pysäköintiä ja halvempia käyttökustannuksia yleensä.

Toisaalta, jos käytät pakettiautojasi yleensä kaupallisiin tarkoituksiin ja jos haluat tehdä pitkiä matkoja, sähkökäyttöinen pakettiauto ei yksinkertaisesti ole paras idea. Dieselpakettiauto saattaa kuulostaa huonolta, mutta diesel on edelleen paras vaihtoehto, kun on kyse pitkän matkan hyötyajoneuvoista.

  Citroën DS5:n yleiset ongelmat

Onko Citroën ë-Dispatch parempi kuin e-SpaceTourer?

Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy on parempi valinta, jos etsit kaupallista/yrityspakettiautoa/MPV:tä, kun taas e-SpaceTourer on räätälöity enemmän henkilökohtaiseen ja perhekäyttöön. Vaikka ne ovat lähes identtisiä, ne on suunniteltu loistamaan eri osa-alueilla. Riippumatta siitä, kumpaan niistä päädyt, et kuitenkaan tee suurta virhettä, sillä ne ovat loppujen lopuksi hyvin samankaltaisia.

Tarjoaako Citroën yhä polttomoottorisia Dispatch/Jumpy-malleja?

Kyllä, voit edelleen ostaa halutessasi diesel- tai bensiinikäyttöisen Dispatch/Jumpy-mallin. Kannattaa mainita, että molemmat näistä ovat huomattavasti halvempia verrattuna ë-Dispatchiin ja jopa hieman käytännöllisempiä myös. Tämän lisäksi nämä kaikki kolme ovat lähes identtisiä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z