Citroën ë-Jumpy electric vs. vastaavat sähköautot

Citroën ë-Jumpy (e-Dispatch) on Citroënin valmistama sähköinen pakettiauto, joka kilpailee Peugeot e-Travellerin, Opel/Vauxhall Vivaro-e:n ja Toyota Proace Verson kanssa. Kaikki nämä neljä perustuvat samaan Stellantis-sähköpakettiauton alustaan, mikä tarkoittaa, että ne ovat lähes identtisiä lukuun ottamatta muutamia tekijöitä, kuten hintaa, tilaa, ulkonäköä ja haluttavuutta.

Tässä artikkelissa vertailemme Citroën ë-Jumpy electricia ja vastaavia sähköautoja ja kerromme, miksi sinun kannattaa valita yksi niistä toisen sijaan. Citroën ë-Jumpy on saatavana kahdessa eri koossa, jotka ovat samoja kuin kaikki muutkin tämän listan pakettiautot, lukuun ottamatta Toyotaa, jota on saatavana tietyissä alaluokissa, kuten sukkulamallina, mutta joissakin niistä ei ole istumapaikkoja yhdeksälle henkilölle.

Vauxhall/Opel Vivaro-e ja ë-Jumpy ovat hinnaltaan todella lähellä toisiaan, kun taas Peugeot e-Traveller on tämän luettelon kallein auto. Toyota Proace Verson saa halvimmalla, mutta vain jos et tarvitse istumapaikkoja jopa 9 hengelle.

Kaiken kaikkiaan kaikki neljä autoa ovat todella samankaltaisia, ja niiden välillä on melkoinen niskan päälle meno. Ostopäätöksesi perustuu todennäköisesti merkkiuskollisuuteesi ja parhaaseen hintaan, jonka saat kustakin näistä autoista. Näin ollen, riippumatta siitä, kumman päädyt ostamaan, et todellakaan voi tehdä väärää päätöstä.

Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy on saatavana kahtena eri versiona akun koosta ja pohjaratkaisusta riippuen. Keskikokoinen 50 kW:n malli on halvin, ja se maksaa noin 51 000 euroa, kun taas 75 kWh:n XL-malli on kallein ja maksaa 56 000 euroa. 50 kWh:n mallin toimintasäde on noin 180 km, kun taas 75 kWh:n mallin toimintasäde on jopa 260 km.

  Citroën C4 Aircross yleiset ongelmat

Pikalataus on rajoitettu 100 kW:iin, mikä tarkoittaa, että ë-Jumpyn voi ladata 20 prosentista 80 prosenttiin noin 28 minuutissa. Muotoilullisesti sanoisin, että ë-Jumpy näyttää kaikista autoista parhaalta. Sen tilankäyttö on erinomaista, mikä tarkoittaa, että se voidaan täyttää ihmisillä ja lastilla ongelmitta.

Peugeot e-Traveller

Kuten alussa mainittiin, e-Traveller on lähes identtinen ë-Jumpyn kanssa, sillä kaikki nämä pakettiautot perustuvat tuttuun Stellantis-alustaan, jonka ansiosta voit valita 50 kWh:n ja 75 kWh:n mallin välillä. Toimintasäde on rajattu 175 kilometriin 50 kWh:n mallissa ja 255 kilometriin 75 kWh:n mallissa. E-Traveller on saatavana myös keskikokoisena tai XL-mallina.

Pikalatausnopeus on sama kuin ë-Jumpy-mallissa, kun taas hidas lataus tavallisesta kotipistorasiasta kestää 50 kWh:n mallissa noin 8-9 tuntia ja 75 kWh:n mallissa 11 tuntia. (nämä tilastot ovat samat kaikille pakettiautoille). 63 000 euron lähtöhinta tekee e-Travellerista kalleimman pakettiauton, mutta siinä käytetään myös laadukkaampia sisustusmateriaaleja, ja monet pitävät sitä mukavampana.

Vauxhall/Opel Vivaro-e

Kolmas kilpailija tässä luettelossa, Vivaro-e alkaa 51 000 eurosta pienemmän 50 kWh:n keskikokoisen mallin osalta, kun taas huippumalli XL 75 kWh maksaa 57 000 euroa, mikä tarkoittaa, että se on kaikista edullisin XL 75 kWh -malli. Kaikissa versioissa on jopa 9 istumapaikkaa, ja Vivaro-e on kohtuullisen mukava ja tilava pakettiauto.

  Citroën DS3:n yleiset ongelmat

Muotoilullisesti se ei ehkä ole yhtä siistin näköinen kuin kaikki muut tämän listan pakettiautot, koska Opel päätti käyttää melko rauhallisia linjoja, jotka eivät tee Vivaro-e:stä erottuvaa. Jotkut ihmiset kuitenkin pitävät siitä, ja siksi Vivaro-e saa varmasti pisteitä, joita tällaiset ostajat saavat.

Toyota Proace Verso

Viimeinen haastaja tällä listalla on Toyota Proace Verso, joka yllättäen myös lainaa Stellantiksen sähköistä alustaa, mutta Toyota ei ole Stellantiksen hallinnoima, mikä tarkoittaa, että Toyota osti alustan käyttääkseen sitä malleissaan. Tämä tulee yllätyksenä, sillä Toyota on yleensä tunnettu siitä, että se kehittää oman alustansa, mutta tämä on todennäköisesti halvempi vaihtoehto.

Proace Verso on saatavana keskikokoisena ja XL-muodossa sekä 50 kWh:n että 75 kWh:n muodossa, ja kaikki tekniset tiedot ovat samat kuin kaikilla muillakin tämän listan pakettiautoilla. Proacea on kuitenkin saatavana joko 8- tai 9-paikkaisena sekä erityisenä henkilökuljetuksiin suunniteltuna shuttle-mallina. 50 000 euron lähtöhinta tekee 8-paikkaisesta 50 kWh:n Proacesta halvimman, mutta 75 kWh:n malli 9-paikkaisena maksaa lähes 60 000 euroa.

UKK-osio

Miksi kaikki nämä sähköpakettiautot käyttävät samaa alustaa?

Vastaus tähän kysymykseen on melko yksinkertainen – kustannukset. Erillisen sähköauton alustan kehittäminen maksaa todennäköisesti muutaman miljardin dollarin, minkä vuoksi monella merkillä ei ole siihen varaa. VAG suunnitteli oman alustansa, mutta sitä alustaa käytetään Audissa, Porschessa, Skodassa ja kaikissa muissa VAG:n tuotteissa.

  Uusi Citroën ë-Berlingo electric vs. vastaavat sähköautot

Jotta yritys ei hautaudu taloudellisesti, on järkevää kehittää näitä alustoja yhdessä muiden autonvalmistajien kanssa, koska se alentaa kokonaisriisiä melkoisesti. Lisäksi sähköautoja ei vielä myydä kovinkaan paljon, mikä tarkoittaa, että todelliset voitot tulevat todennäköisesti myöhemmin.

Onko pistokehybridipakettiauto parempi kuin sähköpakettiauto?

Plug-in-hybridipakettiauto saattaa olla hyvä valinta niille, jotka eivät ole vielä valmiita siirtymään täysin sähköiseen voimansiirtoon, mutta plug-in-hybridipakettiautoja ei todellakaan ole kovin montaa, joista voit valita. Toisaalta sähkökäyttöisiä pakettiautoja on melko paljon.

Sanoisin, että jos voit hyödyntää sähköpakettiautoa täysimittaisesti, on järkevää valita sähköpakettiauto 99 prosentissa tilanteista. Jos et kuitenkaan pysty siihen ja ajattelet, että pakettiauton lataaminen on joskus vaikeaa, kannattaa odottaa hetki, ennen kuin se onnistuu mukavasti, ja näin ollen valita minkä tahansa PH-sähköauton.

Tekeekö Citroën hyviä sähköautoja?

Citroënin sähköautot ovat keränneet viime aikoina melko paljon kiinnostusta, mikä tarkoittaa sitä, että he ilmeisesti tekevät jotain oikein. Toki siellä ei todellakaan ole mitään ”luksusluokan” sähköautoja, mutta Citroën tekee loistavia puoliedullisia sähköautoja, erityisesti e-C4:n kaltaisia autoja, joka on moderni iteraatio siitä, miltä suosituimman segmentin auton pitäisi näyttää.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z