Fiat 1.3 firefly moottori ongelmia

Fiat 500X yleiset ongelmat

Fiat 1.3 firefly -moottori on ollut tuotannossa vuodesta 2016 tähän päivään asti. Se on imusarjainen 2-venttiilinen sylinterikohtainen moottori, ja se esiteltiin ensimmäisen kerran Fiat Uno -mallissa. Erinomaisesta suorituskyvystään huolimatta Fiat 1.3 firefly -moottoriin liittyy myös useita ongelmia. Mutta mitkä ovat Fiat 1.3 firefly -moottorin ongelmat?

Fiat 1.3 firefly -moottorin yleisiä ongelmia ovat venttiilien ajoitusketjuongelmat, EGR-venttiilin vikaantuminen, polttoainesuuttimien vikaantuminen ja nokka-akseliongelmat. Lisäksi jotkut käyttäjät ovat raportoineet myös ilmamassan virtauksen tunnistimien vikaantumisesta, turboahtimen ongelmista ja polttoaineen säätimien vikaantumisesta.

Mitkä ovat Fiat 1.3 firefly -moottorin yleisiä ongelmia?

Venttiilien ajoitusketjuongelmat

Tämä on yksi yleisimmistä ongelmista, joihin tämän moottorin käyttäjien on syytä varautua. Useimmissa tapauksissa venttiilien ajoitusketjuun alkaa ilmaantua ongelmia, kun se on ajanut yli 140 000 kilometriä. Jos siis haluat välttää useimmat venttiilien ajoitusongelmat, tämä osa on vaihdettava 1240 000 mailin välein.

Venttiilien ajoitusketju alkaa venyä tai kulua loppuun, kun se on ajettu yli 120 000 kilometriä. Kun päätät vaihtaa ketjun, varmista, että vaihdat ohjaimet ja hydraulisen kiristimen kokonaan.

EGR-venttiilin vika

EGR-venttiili on yleensä EGR-järjestelmän tärkein osa, ja se on yleensä koteloitu. Lisäksi Fiat 1.3 firefly -moottorin EGR-venttiili on varustettu sähkömagneettisella servokäytöllä, palautteella, ja näin ollen ohjausyksikkö rekisteröi välittömästi kaikki sen toiminnassa ilmenevät toimintahäiriöt. Kun venttiili on siis jumissa, se ilmoittaa siitä.

Jumissa oleva EGR-venttiili voi saada moottorin pysähtymään, ja se on korjattava välittömästi. EGR-venttiilin puhdistamisen sijasta se on parasta vaihtaa, jos se ei toimi.

Nokka-akselin ongelmat

Nokka-akseli auttaa avaamaan ja sulkemaan moottorin imu- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan, täsmällisellä tahdilla tarkasti määritellyssä järjestyksessä. Kuitenkin useiden kilometrien ajamisen jälkeen 1.3 firefly-moottorin nokka-akseli on vääntynyt kirjaimellisesti muutaman sadasosan verran taaksepäin. Tämä aiheuttaa moottorin sammumisen.

  Paras turvaistuin Fiat 500:een

Ongelman korjaamiseksi on vaihdettava huono tai vikaantunut nokka-akseli.

Turboahtimen ongelmat

Kuten useimmat Fiat-moottorit, myös Fiat 1.3 firefly -moottorin turboahtimen ongelmat johtuvat yleensä öljyn likaantumisesta, öljyn nääntymisestä ja vieraiden esineiden aiheuttamista vaurioista. Joitakin merkkejä turboahtimen vikaantumisesta ovat hidas kiihtyvyys, tehon menetys ja vaikeudet ylläpitää korkeita nopeuksia.

Jos huomaat edellä mainitut merkit, on korkea aika vaihtaa tai puhdistaa autosi turboahdin.

Vikaantuvat polttoainesuuttimet

Polttoainesuuttimet sumuttavat ja ruiskuttavat polttoainetta polttomoottoriin. Jonkin ajan kuluttua ne kuitenkin tukkeutuvat tai kuluvat loppuun. Tärkein syy polttoainesuuttimien vikaantumiseen on hiilen kertyminen. Hiilen kertyminen voi aiheuttaa sen, että tukkeutunut ruiskutin ei sulkeudu kokonaan. Tämä voi aiheuttaa auton syttymishäiriöitä tai tyhjäkäyntiä.

Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on puhdistettava polttoainesuuttimet tai vaihdettava ne.

Polttoaineen säätimen vikaantuminen

Polttoaineen säädin auttaa säätelemään polttoaineen painetta ilmanpainetta vastaan. Näin polttoainesuuttimen avulla polttoaineen ja ahtopaineen välinen suhde pysyy ihanteellisena. Viiden vuoden käytön jälkeen polttoaineen säädin voi kuitenkin alkaa pettää ja aiheuttaa useita ongelmia.

Joitakin merkkejä polttoaineen säätimen vikaantumisesta ovat polttoainevuodot, moottorin syttymishäiriöt, moottorin toimintahäiriöt, polttoainepumpun melu ja tehon väheneminen. Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava vikaantunut polttoaineen ruiskutussäädin.

Vikaantunut ilmavirran massa-anturi

Ilmamassatunnistin mittaa moottorin imuaukkoon virtaavan ilman massaa. Jos tämä osa siis vikaantuu, se voi johtaa moottorin huonoon käynnistymiseen, sammumiseen, moottorin hytkymiseen, vaikeisiin käynnistyksiin, nykimiseen ja tyhjäkäyntiin. Siksi on erittäin tärkeää, että auto tarkastetaan usein tällaisten ongelmien välttämiseksi. Jos ilmamassamittari on huono, se on vaihdettava.

  Paras kattoteline Fiat 500:lle

FAQ

Onko Fiat 1.3 firefly -moottori luotettava?

Kyllä, se on yksi markkinoiden luotettavimmista Fiat-moottoreista. Sitä paitsi Fiat firefly -moottorit ovat yleensä erittäin luotettavia. Niissä on kuitenkin edelleen havaittavissa useita ongelmia. Useimmat näistä ongelmista voidaan välttää asianmukaisella hoidolla ja huollolla. Kaiken kaikkiaan tämä on mukava, luotettava ja luotettava moottori.

Onko Fiat 1.3 firefly -moottorin huolto kallista?

Ei, Fiat 1.3 firefly -moottorin ylläpito on huomattavan edullista. Ainoa ongelma on varaosien hinta ja niiden hankkimisen vaikeus. Lisäksi Fiat ei tarjoa parasta asiakaspalvelua. Siitä huolimatta tämän moottorin ylläpito on silti hieman kalliimpaa kuin valtavirta-autojen.

Kuinka kauan Fiat 1.3 firefly -moottori kestää?

Fiat firefly 1.3 -moottori voi olla suorituskykyinen ja luotettava moottori, mutta se voi myös kestää pidempään, jos sitä huolletaan hyvin. Keskimäärin tämän auton pitäisi kestää yli 200 000 kilometriä. Jotkut käyttäjät ovat kuitenkin kirjanneet, että tämä auto on ajanut yli 250 000 kilometriä.

Jotta auto kestäisi pitkään, käyttäjän tulisi kuitenkin noudattaa hyviä ajotapoja ja varmistaa, että hän noudattaa valmistajan suosittelemia huoltopalveluja.

Mikä on Fiat 1.3 firefly -moottorin korkea ajokilometrimäärä?

Fiat on aiemmin ilmoittanut, että tämä moottori voi kestää vähintään 155 000 kilometriä normaalin 93 000 kilometrin sijasta. Tänä aikana ei tarvita suurempia mekaanisia korjauksia tai huoltoja. Mutta kun auto on ajanut yli 155 000 kilometriä, voi tulla kalliimpia korjauksia. Jos siis olet ostamassa käytettyä Fiat 1.3 firefly -mallia, pysy kaukana malleista, joissa on yli 155k mailia.

  Fiat Mobi yleiset ongelmat

Missä Fiat-malleissa on Fiat 1.3 firefly -moottori?

Fiat 1.3 firefly -moottori on erittäin luotettava ja kestävä moottori. Se on myös polttoainetaloudellinen ja se toimii poikkeuksellisen hyvin. Sitä vastoin Fiat ei ole esittänyt tätä moottoria monissa autoissaan. Tämä johtuu siitä, että tämä moottori on esillä Fiat Unossa ja Fiat 500X:ssä.

Autot, joissa on Fiat 1.3 Firefly -moottori

Fiat 1.3 FireFly -moottori on monipuolinen ja suosittu voimanlähde, jota käytetään useissa Fiat-konsernin autoissa. Tässä on muutamia autoja, jotka on varustettu Fiat 1.3 FireFly -moottorilla:

  1. Fiat Tipo: Fiat Tipo on pienikokoinen auto, joka tarjoaa 1.3 FireFly -moottorin yhtenä vaihtoehtona.
  2. Fiat 500X: Fiat 500X, joka on pienikokoinen crossover-maasturi, on tarjottu 1.3 FireFly -moottorilla tietyissä varustetasoissa.
  3. Jeep Renegade: Jeep Renegade, kompakti katumaasturi, on saanut Fiatin 1.3 FireFly -moottorin tietyissä versioissa.
  4. Fiat 500L: Fiat 500L:ssä, pienessä MPV:ssä (Multi-Purpose Vehicle), on ollut 1.3 FireFly -moottori yhtenä moottorivaihtoehtona.

Yhteenveto

Nyt kun tunnet joitakin Fiat 1.3 Firefly -moottorin yleisimpiä ongelmia, sinun kannattaa pitää autostasi hyvää huolta. Fiat 1.3 Firefly -moottori on melko luotettava moottori, jolla on erinomainen suorituskyky ja tehokkuus. Oikein huollettuna tämä auto voi kestää yli 200 000 kilometriä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z