Fiat 500L & 500X 1.3 multijet 95 CV ongelmat

Fiat 500L

Fiat 500L ja Fiat 500X ovat markkinoiden parhaita Fiat-malleja. Niissä on myös 1.3 Multijet 95 CV -moottori, joka on yksi markkinoiden parhaista pienistä moottoreista. Kuten useimmissa moottoreissa, tässäkin moottorissa on useita ongelmia. Mutta mitkä ovat 1.3 Multijet 95 CV -moottorin yleiset ongelmat.

Fiat 500L & 500X 1.3 Multijet 95 CV -moottorin yleisiä ongelmia ovat tukkeutuneet hiukkassuodattimet, tehon puute, moottori ei käynnisty, tukkeutunut GR-venttiili, sininen tai valkoinen savu, öljyn varoitusvalo ja moottorin vaikea käynnistyminen. Hyvällä huollolla ja huolenpidolla useimmat näistä moottorin ongelmista voidaan välttää.

Mitkä ovat Fiat 500L & 500X multijet 95 CV -moottorin yleiset ongelmat?

Tukkeutuneet hiukkassuodattimet

Dieselhiukkassuodatin on suodatin, joka vangitsee ja pitää pakokaasun nokea ja vähentää näin Fiat 500L:n tai 500X:n päästöjä. Jos hiukkassuodatin kuitenkin tukkeutuu, se aiheuttaa ongelmia ja saattaa moottorin herkän tasapainon horjumaan estämällä kaasujen normaalin poistumisen. Tukkeutuneen hiukkassuodattimen merkkejä ovat muun muassa huono polttoainetehokkuus, tehon väheneminen ja moottorin toimintahäiriö.

Huomaa, että hiukkassuodattimen on puhdistettava itsensä, minkä se voi tehdä vain alhaisilla nopeuksilla. Jos se ei siis puhdistu itsestään kunnolla, se voi tukkeutua ja aiheuttaa edellä mainittuja ongelmia. Vakavan moottorihäiriön ja jopa moottoririkon välttämiseksi sinun on vaihdettava huono hiukkassuodatin hyvään.

Moottori ei käynnisty

Useat Fiat 1.3 Multijet -moottorin käyttäjät ovat myös raportoineet, että heidän moottorinsa käynnistymisessä on ollut ongelmia. Ongelman aiheuttajia ovat muun muassa palanut sulake, rikkinäinen johdotus, huono akku, sytytyskytkimen vika ja käynnistysmoottorin releen vika. On tärkeää, että mekaanikko tarkastaa autosi ennen ongelman korjaamista.

  Fiat Argo - yleiset ongelmat

Tukkeutunut EGR-venttiili

Kun ajat Fiat 500L- tai 500X-autollasi pitkään, se voi juuttua ”auki” tai ”kiinni” nokihiukkasten, polttoaineesta peräisin olevan lian ja hiilikerrostumien kerääntymisen vuoksi. Lisäksi tämä ongelma ilmenee käyttäjillä, jotka ajavat yleensä lyhyitä matkoja kylmällä. Tämän seurauksena moottori ei kuumene tarpeeksi, jotta hiilikerrostumat palaisivat.

Tämän ongelman korjaamiseksi käyttäjän on puhdistettava tai vaihdettava tukkeutunut EGR-venttiili. Lisäksi heidän pitäisi ajaa Fiat 500L- tai 500X -mallillaan pidempiä matkoja, jotta hiilikerrostumat palaisivat.

Sininen tai valkoinen savu

Jos huomaat autostasi tulevan sinistä tai valkoista savua, tämä on merkki siitä, että EGR-järjestelmä on tukossa. Lisäksi se voi myös tarkoittaa, että autossasi on alhainen polttoaineenpaine, tukkeutunut ilmansuodatin, öljyvuoto ja likainen öljy tai öljynsuodatin.

Voit korjata tämän ongelman viemällä autosi ammattitaitoiseen mekaanikkoon, joka tutkii ja korjaa sen.

Öljyn varoitusvalo

Monet Fiat 500L:n ja 500X:n käyttäjät ovat myös valittaneet öljyn varoitusvalon syttymisestä. Tämä ongelma johtuu yleensä viallisesta ECU:sta. Joissakin tapauksissa se voi kuitenkin johtua alhaisesta öljyn määrästä tai huonosta öljynsuodattimesta. Ennen kuin siis suljet pois yhden tai toisen ongelman, anna ammattitaitoisen mekaanikon tarkastaa autosi.

Jos ECU on syyllinen, se on ohjelmoitava uudelleen. Jos taas öljy tai öljynsuodatin on ongelmana, öljynsuodatin on vaihdettava ja moottori on täytettävä uudella öljyllä. Varmista aina, että täytät autoosi oikeaa öljyä, jotta moottorin toiminta olisi sujuvaa ja optimaalista. Lisäksi sinun on aina vaihdettava öljy valmistajan suositusten mukaisesti.

  Fiat Doblòn yleiset ongelmat

Tehon puute

Toinen yleinen ongelma 1.3 Multijet -moottorissa on tehon puute. Tämä ongelma johtuu yleensä tukkeutuneista polttoainesuuttimista. Ja jos polttoainesuuttimet ovat kunnossa, kannattaa myös tarkastaa turbon lamellit, välijäähdyttimet ja putket vuotojen varalta. Joissakin tapauksissa syynä voivat olla sauvojen laakerit, tukkeutunut polttoainesuodatin tai polttoainepumpun linjojen ongelmat. Pyydä ammattitaitoista mekaanikkoa tarkastamaan ja diagnosoimaan autosi.

FAQ

Onko Fiat 1.3 Multijet -dieselmoottori luotettava?

Kyllä, Fiat 1.3 Multijet -dieselmoottori on erittäin luotettava. Sitä pidetään yhtenä markkinoiden parhaista pienistä dieselmoottoreista. Lisäksi tämä moottori rekisteröi vähemmän ongelmia, ja sen polttoainetehokkuus on erinomainen.

Kuinka kauan 1.3 Multijet -moottori kestää?

Asianmukaisella hoidolla ja huollolla Fiat 1.3 Multijet -dieselmoottorin pitäisi kestää yli 200 000 kilometriä. Tämän lisäksi käyttäjän tulisi harjoittaa hyviä ajotapoja, jotta auto kestäisi pitkään. Siitä huolimatta moottorin pitäisi kestää keskimäärin vähintään 150 000 kilometriä.

Onko Fiat 1.3 Multijet -dieselmoottorissa turbo?

Kyllä, Fiat 1.3 Multijet -dieselmoottorissa on turbo. Kyseessä on 4-sylinterinen rivimoottori, kaksoisnokka-akselilla varustettu, common rail -järjestelmällä varustettu, suoraruiskutuksella varustettu, turboahdettu dieselmoottori. Vaikka 1.3 Multijet -dieselmoottori on siis pieni, se tuottaa enemmän hevosvoimia ja vääntöä kuin se tuottaisi ilman turboa.

Missä Fiat-malleissa on Fiat 1.3 Multijet -dieselmoottori?

Fiat 1.3 Multijet -moottori on yksi luotettavimmista ja suorituskykyisimmistä Fiatin tarjoamista dieselmoottoreista. Luotettavuutensa ja poikkeuksellisen suorituskykynsä ansiosta tämä moottori on asennettu moniin Fiat-malleihin. Niitä ovat esimerkiksi Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500X, Fiat Panda, Fiat Punto, Fiat Doblo, Fiat Qubo, Fiat Strada ja Fiat Fiorino.

  Fiat Mobi yleiset ongelmat

Sen lisäksi, että 1.3 Multijet -moottori on asennettu Fiat-malleihin, se löytyy myös muun muassa Alfa Romeo Mitosta, Lancia Ypsilonista, Swiftistä ja Indica Vistasta.

Mikä on Multijet-dieselmoottori?

Multijet on ilmaisu, jota käytetään toisen sukupolven turboahdetuista dieselmoottoreista, joissa on common rail -suoraruiskutusjärjestelmä. Lisäksi siinä on elektroninen ohjaus, joka jakaa koko polttoaineensyötön useisiin itsenäisiin ruiskutuksiin, jolloin moottorin toiminta on hiljaisempaa, ympäristöystävällisempää ja tehokkaampaa.

Johtopäätös

Fiat 500L ja 500X ovat kaksi poikkeuksellista autoa, joiden suorituskyky on erinomainen. Ne ovat myös luotettavia, tilavia, polttoainetaloudellisia ja helppohoitoisia. Näissä kahdessa autossa on 1.3 Multijet -dieselmoottori, joten ne ovat tehokkaita, vaikka niissä on pieni moottori.

Vaikka Fiatin 1.3 Multijet -moottori on luotettava ja tehokas, on tärkeää tietää joitakin yleisiä ongelmia, joita tämä moottori kohtaa. Tämän ansiosta käyttäjät voivat huoltaa autonsa asianmukaisesti ja varmistaa, että se toimii moitteettomasti ja kestää pidempään.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z