Ford Bronco on yksi odotetuimmista maastureista, jotka ovat tulleet markkinoille viimeisen vuosikymmenen aikana, sillä Bronco-brändinimellä on suuri merkitys Ford Bronco -harrastajien maailmassa. Yksi uuden Broncon yllättävimmistä puolista on se, että se on saatavana sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.
Tämä tarkoittaa sitä, että Ford on suunnitellut Broncosta todellisen harrastaja-auton, mitä korostaa vielä se, että Broncon voi saada 2-ovisena tai 4-ovisena ja jopa 10 eri varustepaketilla. Näin laajassa valikoimassa oli tehtävä tiettyjä kompromisseja, minkä vuoksi joissakin Broncon versioissa on enemmän ongelmia kuin toisissa.
Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki Ford Broncon vaihteisto-ongelmat ja mitä sinun on tehtävä niiden ratkaisemiseksi. Yleisimpiä Ford Broncon vaihteisto-ongelmia ovat löysät pultit vaihteistossa, narskuttelu kiihdytettäessä, vaihteiden vaihtamisen viivästyminen ja epäröinti sekä vaihteiston kieltäytyminen menemästä vaihteelle.
Ford on tehnyt muutamia vaihteistoon liittyviä takaisinkutsuja, joista tärkein oli irtonaisia pultteja koskevan ongelman torjuminen. Kaiken kaikkiaan vaihteisto ei ole Broncon pahin osa ongelmien osalta, mutta se ei silti ole yksi Fordin nykyisen malliston luotettavimmista vaihteistoista.
Ford Bronco Raptorin ongelmat.
Lisää tietoa Ford Broncon moottorin ongelmista.
Vaihteiston sisällä olevat löysät pultit
Yksi mahdollinen vaihteisto-ongelma, josta on raportoitu Ford Broncossa, on löysät pultit vaihteiston sisällä. Löysät pultit voivat johtaa moniin ongelmiin, kuten nestevuotoihin, virheelliseen siirtymiseen ja jopa vaihteiston täydelliseen vikaantumiseen. Vaikka on tärkeää huomata, että tämä ongelma ei välttämättä ole laajalle levinnyt ja voi rajoittua tiettyihin tuotantoeriin tai varhaisiin malleihin, Broncon omistajien on silti tärkeää olla tietoisia tästä mahdollisesta ongelmasta.
Ford julkaisi ongelman torjumiseksi takaisinkutsun, jossa palautettiin melko paljon Ford Broncon, Ford F-150:n, Ford Mustangin, Ford Explorerin ja Lincon Aviatorin malleja, jotka on valmistettu mallivuosien 2022 ja 2023 välisenä aikana.
Narskuttelu kiihdytettäessä
Muutamissa lähteissä väitetään, että kiihdytyksen aikana kuuluvat narskuvat äänet johtuvat edellä mainituista löysistä pulteista vaihteistossa. On kuitenkin myös raportteja, joiden mukaan tämä ongelma johtuu itse asiassa planetaarisen hammaspyöräjärjestelmän ongelmasta, joka mainitaan usein muissa Ford-malleissa, joissa käytetään tätä vaihteistoa.
Oli miten oli, on parasta viedä Bronco jälleenmyyjälle, jotta saadaan selville, mikä tarkalleen ottaen aiheuttaa tämän ongelman, koska et halua ottaa riskiä, että vaihteisto vaurioituu lisää. Muista huoltaa se asianmukaisesti vaihtamalla kaikki nesteet tarvittaessa ja olemalla suhteellisen varovainen ajoneuvoa ajaessasi.
Vaihteiden vaihtaminen viivästyy ja hidastelee.
Riittämätön vaihteiston nestemäärä voi vaikuttaa vaihteiston hydraulipaineeseen, mikä johtaa vaihteen vaihtamisen viivästymiseen ja epäröintiin. Nesteen tason tarkistaminen ja sen varmistaminen, että se on asianmukaisella tasolla, voi auttaa ratkaisemaan tämän ongelman. Jos nesteen määrä on alhainen, se voi viitata vuotoon, joka on korjattava. Toisaalta nämä ongelmat voivat johtua myös kuluneesta kytkin- tai momentinmuunninjärjestelmästä.
Lopuksi vaihteiston monet muut osat, kuten anturit, venttiilit tai hammaspyörät, voivat aiheuttaa vaihdon viivästymistä ja epäröintiä, jos ne ovat vaurioituneet, kuluneet tai eivät toimi kunnolla. Tällaisissa tapauksissa on tarpeen tunnistaa ja korjata tai vaihtaa kyseiset osat. Jos haluat tietää, mikä on näiden ongelmien syy, vie Broncosi Ford-jälleenmyyjälle.
Vaihteisto kieltäytyy vaihtamasta vaihteita.
Tämä ongelma liittyy ensisijaisesti Ford Broncon manuaalivaihteistoihin, tarkemmin sanottuna vaihdevipuun. Vaihteenvaihtovipu sijaitsee Ford Broncon matkustamon sisällä ja on kytketty vaihteistoon linkkimekanismin avulla. Tämän linkitysmekanismin avulla kuljettaja voi vaihtaa vaihteita liikuttamalla vaihdevipua.
Jos vaihteenvaihtovivun ja vaihteiston välinen kytkentä ei kuitenkaan ole oikein säädetty, vaihtaminen voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta. Jos kytkentä on väärin säädetty, vaihteenvaihtovipu ei ehkä pääse täysin kytkeytymään vaihteistoon, jolloin vaihteet luistavat tai jauhavat. Tämä voi johtaa siihen, että vaihteen vaihtaminen on vaikeaa, jolloin ajoneuvon siirtäminen vaihteelle vaatii tavallista enemmän voimaa.
FAQ-osio
Onko manuaalinen Ford Bronco parempi kuin automaattinen Ford Bronco?
Se riippuu henkilökohtaisista mieltymyksistäsi, mutta on melko selvää, että useimmat nykyautoja ajavat ihmiset valitsevat todennäköisemmin automaattivaihteiston. Tämän tekee vielä ilmeisemmäksi se, että Ford ei edes tarjoa automaattivaihteistoa suurempiin moottoreihin, sillä manuaalivaihteisto on saatavana vain lähtötason 4-sylinteriseen yksikköön.
Automaattivaihteisto kytkee vaihteet nopeammin, ja sen kanssa on paljon helpompi elää päivittäin. Jos olet epävarma siitä, kumpi näistä kahdesta kannattaa valita, on parasta koeajaa Broncon molemmat vaihtoehdot ja tehdä lopullinen päätös sitten.
Tarjoaako Ford Bronco Low-Range Mode -tilan?
Kyllä, Ford Broncossa on sekä manuaali- että automaattivaihteistolla low-range-tila, mikä on odotettavissa todelliselta maastomallilta.
Low-range-tila liittyy tyypillisesti kaksivaihteiseen siirtokoteloon. Tämän ominaisuuden avulla kuljettaja voi vaihtaa korkea- ja matalavaihteisen vaihteiston välillä. Matalan vaihteiston tilassa vaihteisto on moninkertainen, mikä lisää pyörien vääntömomenttia, mikä on hyödyllistä jyrkkien rinteiden ylittämisessä, syvällä mudassa tai hiekassa liikkumisessa tai kivien ja esteiden ylittämisessä hitaammilla nopeuksilla.
Mikä vaihteisto Ford Broncossa on?
Ford Broncossa käytetään joko 10-vaihteista SelectShift-automaattivaihteistoa tai 7-vaihteista manuaalivaihteistoa lähtötason 4-sylinterimoottorisessa mallissa. Kymmenvaihteinen on useiden asiakkaiden suosima valinta, kun taas käsivaihteisto antaa sinulle lisämahdollisuuden hallita auton vaihtamista tarkemmin.
Riippuen mieltymyksistäsi ja moottorivalinnoistasi, muista harkita molempia, sillä kummallakin on omat hyvät ja huonot puolensa.