Ford Explorerin vaihteisto-ongelmat

2023 Ford Explorer

Ford Explorer on yksi Fordin koko tuotevalikoiman suosituimmista katumaastureista, sillä se on enemmän kuin tarpeeksi suuri useimmille ihmisille, mutta se ei ole yhtä valtava kuin huipputason Expedition. Ensimmäinen Explorer esiteltiin vuonna 1990, ja sitä pidettiin usein luokkansa parhaana katumaasturina. Lisäksi Ford onnistui myymään niitä vuosien mittaan valtavasti, mikä tarkoittaa, että Explorer on todennäköisesti tullut jäädäkseen.

Mekaniikan osalta Explorer on yleensä riittävän luotettava katumaasturi, mutta tässä artikkelissa keskitymme Ford Explorerin yleisimpiin vaihteisto-ongelmiin. Ensimmäinen ongelma, josta puhumme, on vaihteiden luistaminen ja yleinen vaikeus vaihtaa vaihteita mukavasti.

Explorerin tiedetään myös olevan hieman nykivän, erityisesti esimerkiksi kolmipistekäännösten tai pysäköinnin aikana. Vaihteiston pysähtymistä voi myös tapahtua, erityisesti vanhemmissa momentinmuunninyksiköissä. Lopuksi mainitsemme myös mahdolliset täydelliset vaihteistoviat, jotka ovat ehdottomasti huolestuttavia, koska niiden korjaaminen tai korvaaminen voi maksaa useita tuhansia dollareita.

Kaiken kaikkiaan Explorerin uusi 10-vaihteinen vaihteisto tulee olemaan käytössä vielä jonkin aikaa, mikä tarkoittaa, että Ford todennäköisesti kehittää sitä yhä paremmaksi ajan myötä. Vaihteita on saatavana myös Fordin F-sarjan kuorma-autoihin, jotka ovat uskomattoman suosittuja kuorma-autoja, mikä tarkoittaa, että Ford tarvitsee tämän vaihteiston olevan mahdollisimman luotettava.

Vaihteiden luistaminen ja vaikeat vaihdot

Vaihteiden liukuminen, viiveet ja epätasaiset vaihdot näyttävät olevan melko yleinen ilmiö tässä 10-vaihteisessa yksikössä. Nämä johtuvat yleensä venttiilien ja solenoidien jumittumisesta, jotka voidaan joskus ratkaista yksinkertaisilla järjestelmän nollauksilla. Kytkinlevyt voivat myös kulua, ja pelkkä vaihteistoöljyn puute voi myös johtaa näihin ongelmiin.

  Yleiset Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat

Varmista, että neste täytetään tarvittaessa, jos ei, vaihteiston täydellinen tarkastus on todella hyvä asia. Jos ongelma johtuu kytkinongelmista, tarkemmin sanottuna kytkinlevystä, on parasta vaihtaa se, koska se on ainoa hyvä tapa korjata tämä ongelma.

Nykivä hidaskäyntivaihteisto

Nykivä hidaskäyntivaihteiston suorituskyky on useimmiten kaksoiskytkinyksiköiden ongelma, mutta myös jotkin momentinmuunninvaihteistot ovat syyllisiä tähän ongelmaan. Myös Explorerin 10-vaihteinen vaihteisto näyttää kuuluvan tähän ryhmään. Hyvä asia on, että useimmat näistä ongelmista liittyvät vääränlaiseen vaihteiston huoltoon, tarkemmin sanottuna vaihteistonesteiden tukkeutumiseen.

Myös vialliset ilmamassan virtauksen anturit ja saastunut vaihteistoneste voivat aiheuttaa näitä ongelmia. Ensin on parasta ohjelmoida vaihteistomoduuli uudelleen, jos neste ja suodattimet ovat kunnossa, jos ne eivät ole, vaihda molemmat ja ohjelmoi moduuli uudelleen. Joskus solenoidikokoonpano voi aiheuttaa näitä ongelmia, ja ainoa tapa korjata tämä on vaihtaa kokoonpano.

Pysähtyminen

Vanhempien Ford Explorer -mallien tiedettiin pysähtyvän ilman ilmeisiä syitä. Sakkaaminen johtuu tyypillisesti jatkuvasta vaihteisto-ongelmasta, ja koska vaihteisto on koko ajan kytkettynä, akseli pysähtyy pyörimään ja siten auto pysähtyy. Tämä voi olla todella stressaavaa, varsinkin jos se tapahtuu usein, mikä yleensä tapahtuu, jos jätät tämän ongelman huomiotta.

Kun kyse on tämän ongelman korjaamisesta, tarkista polttoainepumppu, koska se voi joskus aiheuttaa auton pysähtymisen polttoaineen puutteen vuoksi. Jotkin ilmansuodatin- ja pakokaasuongelmat voivat myös aiheuttaa auton sammumisen. Lopuksi vaihteiston sähköt ja moduulit voivat irrota muutaman sekunnin ajaksi ja aiheuttaa tämän ongelman.

  Yleiset Ford Transit 4x4 -ongelmat

Vaihteiston toimintahäiriö

Vaihteiston vikaantuminen on pahin ongelma, johon voit törmätä, sillä jos haluat ratkaista ongelman, tarvitset vaihteiston täydellisen uusimisen/vaihdon. Onneksi nämä ongelmat koskevat enimmäkseen vanhempia, ennen vuotta 2010 valmistuneita Explorer-malleja, mutta huono asia on, että ne ovat melko yleisiä. Toinen huono asia on se, että niitä voi esiintyä jo muutamassa kymmenessä tuhannessa ajokilometrissä.

Omistajat ovat raportoineet, että auton on saavutettava todella korkeat kierrosluvut, jotta se edes pystyy vaihtamaan vaihteita. Kun tämä jatkuu eikä asiaa hoideta välittömästi, täydellinen vika on lähellä. Yritä tarkastaa solenoidi välittömästi tai kytkin, sillä näiden kahden korjaaminen voi estää vaihteiston kuolemisen.

FAQ-osio

Onko Fordin 10-vaihteinen vaihteisto hyvä?

Jos menet verkkoon ja etsit tietoja Fordin 10-vaihteisesta yksiköstä, löydät usein monia omistajia ja oikeudellisia neuvonantajia, jotka valittavat, että 10-vaihteinen vaihteisto on viallinen ja altis lukuisille ongelmille. Ensimmäisessä väitteessä on usein perää, sillä 10-vaihteiseen vaihteistoon liittyy erilaisia ongelmia, kun taas jälkimmäinen väite on pääasiassa tarkoitettu kiristysten ja suurten ryhmäkanteiden nostamiseen.

Todellisuudessa 10-vaihteinen vaihteisto on enemmän kuin tarpeeksi hyvä, jos siitä huolehditaan asianmukaisesti. Toki se kärsii ongelmista, mutta näin on käytännössä kaikkien vaihteistojen kohdalla. Nämä mekaaniset yksiköt ovat herkkiä, ja ne vaativat oikea-aikaista ja asianmukaista huoltoa, muuten ne kaikki vioittuvat.

  Yleiset Ford 1.6 EcoBoost -moottorin ongelmat

Onko Ford Explorer hyvä maasturi?

Ford Explorer on todellakin todella hyvä perhemaasturi, joka sopii niille, jotka etsivät turvallisuutta, mukavuutta, tilaa ja suhteellisen alhaisia käyttökustannuksia perhemaasturille. Explorer ei ole luksusmaasturi, sillä se ei yritä olla sellainen, vaan se on perhemaasturi, joka tekee kaiken, mitä perhemaasturilta halutaan ilman, että se maksaa paljon rahaa.

Se ei ole luokkansa mukavin tai luotettavin katumaasturi, mutta se korvaa sen tarjoamalla todella hyvän perusvarustelun, hyvät ja vahvat moottorit sekä paljon vakio- ja valinnaisia turvavarusteita.

Mitkä maasturit kilpailevat Ford Explorerin kanssa?

Ford Explorer kuuluu keskikokoisten perhemaastureiden segmenttiin, joka on täynnä uskomattomia vaihtoehtoja, sillä tämä segmentti on todella kilpailukykyinen. Explorerin suosituimpia kilpailijoita ovat Kia Sorento, Ford Bronco, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee ja Honda Pilot.

Koska Explorerissa on kolme istuinriviä, jotkut vertaavat sitä aina fyysisesti suurempiin ja kalliimpiin katumaastureihin, kuten Kia Tellurideen ja Hyundai Palisadeen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z