Ford Kuga on suosittu katumaasturi, joka tunnetaan käytännöllisyydestään, urheilullisesta muotoilustaan ja edistyksellisistä ominaisuuksistaan. Tämä kompakti crossover on suunniteltu vastaamaan monipuolisuutta ja tehokkuutta etsivien kuljettajien tarpeisiin. Kugan tasainen ajokokemus johtuu usein sen turboahdetuista moottoreista, jotka tuottavat runsaasti tehoa ja erinomaista polttoainetaloutta.
Vaikka Kuga on saanut kiitosta vaikuttavasta suorituskyvystään, jotkut käyttäjät ovat raportoineet Ford Kugan turbo-ongelmista. Kuten näyttää, Kugan turboahtimen tehtävänä on lisätä paljon tehoa tavallisten N/A-moottoreiden päälle, mikä tarkoittaa, että turboahtimen ongelmat haittaavat yleistä ajokokemusta huomattavasti.
Näitä ongelmia ovat muun muassa turboahtimen paineanturin vikaantuminen, hiilikerrostumat, turboviive ja harvoin jopa turboahtimen täydellinen vikaantuminen. Jos haluat nauttia turboahtimesta vuosien ajan, sinun on huollettava sitä asianmukaisesti, mikä tarkoittaa sen puhdistamista, moottoriöljyn vaihtamista usein ja kaikkien suodattimien tekemistä aina valmistajan suosittelemana.
Jos haluat tietää lisää Ford Kugan turbo-ongelmista, pysy mukana, sillä aiomme kaivaa syvemmälle, mikä aiheuttaa näitä ongelmia ja miten voit lähestyä niiden korjaamista. Turbo on olennainen osa auton voimansiirtoa, mikä tarkoittaa, että jos se pettää, se voi aiheuttaa myös koko joukon muita ongelmia.
Lue myös Ford Kugan sähköongelmista.
Turboahtimen paineenlisäysanturin ongelmat
Ford Kuga näyttää kärsivän turboahtimen tehostuspaineanturin ongelmista, joihin yleensä liittyy oireita, kuten moottorin tehon väheneminen, heikko kiihtyvyys, pelätty Check Engine Light -valo ja mahdollisesti epätasainen tehostuspaine.
Ahtopaineanturilla on ratkaiseva rooli moottorin imusarjaan tulevan paineilman mittaamisessa. Joten aina kun se vikaantuu, koet tällaisia oireita, jotka voivat usein johtaa vaaratilanteisiin ajon aikana. Muista siis tarkastaa turbon tehostuspaineanturi aina, kun teet jotain turboahtimelle.
Hiilen kertyminen
Ajan myötä hiilikerrostumia voi kertyä imuventtiileihin, kaasuläppäkoteloon ja muihin moottorin sisäisiin osiin. Tämä kertyminen on seurausta epätäydellisestä palamisesta sekä öljyn ja polttoainejäämien läsnäolosta. Vaikka tätä tapahtuu harvoin, tulet todennäköisesti kokemaan tämän kerran tai kaksi Ford Kugan omistuksen aikana, sillä tämä on yleinen ilmiö suoraruiskutusmoottoreissa.
Kova tyhjäkäynti, sakkaaminen, huono suorituskyky ja lisääntyneet päästöt ovat kaikki tämän ongelman oireita, joten pidä silmällä niitä. Ongelman korjaamiseksi sinun on puhdistettava nämä kerrostumat, ja paras tapa tehdä se on niin sanottu Walnut blasting -tekniikka, jolla päästään eroon kaikista hiilikerrostumista ja palautetaan auton suorituskyky välittömästi.
Turbo Lag
Yksi N/A-moottorin suurimmista eduista on se, että sillä on lähes välitön kaasuvaste. Tämä tarkoittaa, että heti kun kosketat kaasupoljinta, moottori on valmis antamaan sinulle kaiken tarvitsemasi tehon. Toki sähkömoottori on vielä nopeampi, mutta turboahdetussa moottorissa on tyypillisesti ainakin hieman turboviivettä, mikä tarkoittaa sitä, että turbon täytyy pilaantua ennen kuin se voi todella tarjota täyden tehonsa.
Jos Ford Kugasi alkaa kuitenkin kärsiä suuresta turboviiveestä, on todennäköistä, että joko välijäähdytin on tukossa, imujärjestelmät ovat tukossa tai vain turboahdinyksikön sisäinen hitaus. Oli miten oli, vie autosi kokeneelle mekaanikolle, joka pystyy kertomaan, mikä tarkalleen ottaen aiheuttaa tämän ongelman.
Täydellinen turboahtimen vikaantuminen
Voitelun puute, öljyn likaantuminen, ylipaineistusolosuhteet, vieraiden esineiden aiheuttamat vauriot sekä valmistusvirheet tai komponenttiviat voivat kaikki vaikuttaa vikaantumiseen. Täydellisen turboahtimen vikaantumisen oireita voivat olla tehon menetys, liiallinen savu, epätavalliset äänet tai moottorin sammuminen. Vaikka nämä ovat melko harvinaisia, on ollut tapauksia, joissa Ford Kugan omistajat ovat tarvinneet kokonaan uuden turbon.
On myös lisättävä, että nämä ongelmat johtuvat ensisijaisesti huollon puutteesta, sillä nämä turboahtimet eivät ole viallisia tai luonnostaan huonoja. Jos teet kotitehtäväsi ja pidät hyvää huolta autostasi, et todennäköisesti joudu ongelmiin. Sinänsä on paljon parempi investoida nyt, jotta vältyt ongelmilta tulevaisuudessa.
UKK-osio
Pitäisikö minun ostaa käytetty Ford Kuga?
Ford Kuga on valtavan suosittu ja hyväksi havaittu kompakti crossover-maasturi, ja se on yksi myydyimmistä crossover-hybrideistä Euroopassa, mikä tekee siitä melko hyvän käytetyn auton harkittavaksi. Tarkasta kuitenkin perusteellisesti harkitsemasi käytetyn Ford Kugan kunto. Tarkista kulumisen merkit, huoltotiedot ja mahdolliset ilmoitetut onnettomuudet tai suuret korjaukset.
On suositeltavaa, että luotettava mekaanikko tekee ostoa edeltävän tarkastuksen mahdollisten ongelmien tunnistamiseksi. Etsi puhtaat huoltotiedot ja muista aina koeajaa auto, jotta vältät mahdolliset piilevät ongelmat, jotka voivat haitata auton käyttöä tulevaisuudessa.
Myydäänkö Ford Kugaa Yhdysvalloissa?
Ei, Ford Kugaa ei myydä Yhdysvalloissa tällä nimellä. Samankaltainen Ford Escape -nimellä tunnettu auto on kuitenkin saatavilla Yhdysvaltain markkinoilla. Ford Escape ja Ford Kuga käyttävät samaa alustaa, ja niiden ominaisuudet ja tekniset tiedot ovat samankaltaiset. Tämä tarkoittaa, että suurin osa näistä kahdesta autosta on samanlaisia, mutta ne on rakennettu eri säännösten mukaisesti.
Varustelutasot ovat erilaiset, moottorit eivät ole täysin samanlaisia, ja muotoilu ja jotkin tekniikan osat ovat erilaisia. Joka tapauksessa Ford Escape on ylivoimaisesti lähimpänä Ford Kugaa Yhdysvalloissa.
Tekeekö Ford uuden Ford Kugan?
Kyllä, uusi Ford Kuga paljastettiin mallivuodeksi 2023, ja siinä on melko paljon merkittäviä muutoksia aiempiin malleihin verrattuna. Uudet lisäykset sisältävät täyspitkän etuvalopalkin, uudet ajovalot, uudelleen suunnitellut puskurit ja uudet sisätilat, mahdollisesti jopa AWD-mallit, mikä on ensimmäinen Euroopan Ford Kuga -malleissa.
Täydellinen paljastus tapahtuu myöhemmin vuonna 2023, jolloin voimme kertoa siitä lisää. Moottorit todennäköisesti muuttuvat ja hybridivaihtoehtoja tulee lisää, mahdollisesti jopa täyssähköinen versio Kugasta.