Harvinaisimmat Mercedes Benz -mallit

Harvinaisimmat Mercedes Benz -mallit

Mercedes on autoyhtiö, joka on virallisesti ollut toiminnassa vuodesta 1926 lähtien. Mercedes-merkin pitkän historian aikana on ollut monia eri malleja, joita et todennäköisesti koskaan näe ajettavan, koska ne ovat arvokkaita ja harvinaisia.

Harvinaiset Mercedes-mallit, kuten vuoden 1954 Mercedes W196 tai vuoden 1936 Benz 540K Special Roadster, ovat saavuttaneet hämmästyttävän korkeita hintoja harvinaisuuden ja kysynnän vuoksi. Näitä malleja valmistettiin yhteensä vain 15-25 kappaletta, ja niitä pidetään harvinaisimpina Mercedes-autoina, koska niitä ei ole montaa säilynyt 2000-luvulle asti.

Kilpa-autot

Jos autonvalmistaja haluaa osallistua johonkin kilpa-autosarjaan, yksi edellytys sille on valmistaa kunnollinen määrä homologoituja maantieversioita kilpa-autoistaan. Nämä tieliikenneversiot ovat yleensä todella kalliita, mutta eivät yhtä kalliita kuin kilpa-autot.

Mercedeksellä on pitkä historia moottoriurheilussa, minkä vuoksi monet näistä kilpa-autoista maksavat niin paljon. 2000-luvun alussa Mercedes valmisti kourallisen CLK GTR:n SuperSport Edition -versioita. Myös ”tavallista” CLK GTR:ää valmistettiin rajoitettu määrä, jopa 20 autoa.
Harvinaisimmat ja arvokkaimmat CLK GTR:t ovat Roadster-versio, jota valmistettiin vain 6 kappaletta, tai edellä mainittu Super Sport Edition, jota valmistettiin vain 5 kappaletta. Legendaariseen Le Mansin kestävyyskisasarjaan osallistuneen CLK GTR LM -auton lukumäärät ovat myös yksinumeroisia.

Todennäköisesti kaikkien aikojen arvokkain Mercedes on W196 vuodelta 1954. Niitä valmistettiin vain 9 kappaletta, ja yksi niistä myytiin 29,6 miljoonalla dollarilla vuonna 2013. Niitä ei ole montaa jäljellä.

Prototyypit ja konseptit

Useimmat prototyyppi- ja konseptiautot tehdään erikoistarkoituksiin. Joko insinööri- tai suunnitteluosaston kyvykkyyksien esittelyä varten tai erityisiin elokuviin tai videopeleihin osallistumista varten. Näitä autoja on uskomattoman vaikea löytää. Niitä valmistetaan niin pieniä määriä, että useimmat ihmiset eivät koskaan edes kuule niistä.

  Miksi Mercedes on niin kallis?

Yksi tällainen auto oli vuoden 2014 Mercedes Benz AMG Vision Gran Turismo, joka tehtiin Grand Turismo -peliä varten. Autoa ei koskaan tarkoitettu tuotantoon, mutta niitä rakennettiin 5 kappaletta ja ne laillistettiin kaduille.

Mitä tulee harvinaisimpiin Mercedeksen tieliikennekäyttöön tarkoitettuihin konseptiautoihin, niin C111 oli sellainen, joka esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1969. Niitä rakennettiin vain 14 kappaletta. Nämä C111:t maksavat nykyään yli 10 miljoonaa dollaria.

Mercedes rakensi 2010-luvulla myös monia erilaisia mielenkiintoisia konseptiautoja, kuten Silver Arrow, Biome ja F105. On laajalti tuntematonta, kuinka monta näistä autoista valmistettiin, mutta useimmat uskovat, että niiden määrä vaihtelee yhdestä yhdeksään koskaan valmistuneeseen kappaleeseen.

Klassikot ja urheiluautot

Mercedes Benzin klassikot ovat uskomattoman suosittuja. Joitakin malleja ei ole kovinkaan vähän verrattuna edellä mainittuihin kilpa-autoihin ja konsepteihin, mutta niistä saa silti uskomattomia hintalappuja.

Vuosien 1936-1944 540K Special Roadster on yksi suosituimmista ja halutuimmista klassikoista autokeräilijöiden keskuudessa. Näitä malleja myydään reilusti yli 10 miljoonalla dollarilla, ja niitä valmistettiin vain noin 25 kappaletta, joista ehkä puolet on vielä nykyäänkin kunnossa.

Vuonna 1928 Mercedes teki yhteistyötä ranskalaisen Saoutchik-nimisen yrityksen kanssa ja valmisti 6 Mercedes Benz 680S Saoutchik Torpedo -tankkimaista risteilijää. Nämä autot ovat järjettömän harvinaisia, ja ne maksavat helposti yli 10 miljoonaa dollaria. Kun auto on näin harvinainen, on lähes mahdotonta sanoa, kuinka paljon sen arvo on. Kyse on enemmänkin siitä, kuinka paljon olet valmis maksamaan.

Vuonna 1935 Mercedes tilasi myös 6 ”autobahn-versiota” jo ennestään vaikuttavasta 500K-mallista. Tästä ideasta syntyi Mercedes Benz 500k Autobahn Cruiser. Se on upea auto, joka tarjoaa pehmeimmän kyydin pitkiin autobahn-ajoihin, ja sen hinta on yksinumeroisen miljoonan dollarin luokkaa.

  Mitkä ovat parhaat renkaat Mercedes C300:een?

Mercedes valmisti myös noin 150 kappaletta legendaarista vuoden 1928 Mercedes S-Type 26/120/180 Sports Toureria. Nyt voi tuntua siltä, että 150 autoa on paljon verrattuna lueteltuihin malleihin, mutta vain kourallinen niistä on menestyksekkäästi ehtinyt 2000-luvulle. On mahdotonta sanoa, kuinka monta näitä on jäljellä, mutta ne maksavat myös yksinumeroisella miljoonaluokalla.

Yleisiä kysymyksiä harvinaisista autoista

Mitkä ovat kaikkien aikojen harvinaisimmat autot?

Kaikkien aikojen harvinaisin auto on Ferrari 1956 250 GT Spyder Convertible. Tavallisia 250 GTO Coupéja on ”runsaasti”, mutta avoautoja vain yksi. Se on yksi halutuimmista klassikoista, ellei jopa kaikkien aikojen halutuin klassikko. Autossa on upea vuosisadan puolivälin estetiikka, ja se on kuin aikakapseli menneestä kauneudesta.

Kaikkien aikojen harvinaisin konseptiauto on epätavallisen näköinen 70-luvun Aston Martin Bulldog. Niitäkin valmistettiin vain yksi, ja se vaihtoi omistajaa vuonna 2011 1,3 miljoonalla dollarilla. Autossa on yli 600 hevosvoimaa tuottava petomainen V8-moottori, ja sen uskotaan saavuttavan nopeuden 237 kilometriä tunnissa.

Maybach Exelerosta on myös vain yksi kappale. Maajahti myytiin noin 8 miljoonalla dollarilla vuonna 2011. Se on valtava auto, jolla on huikeat mittasuhteet, ja se painaa lähes kolme tonnia.

Voiko harvinaisille autoille oikeasti antaa hintaa?

Jos haluat tietää, paljonko tavallinen auto on arvokas, googletat sen yksinkertaisesti. Jos haluat tietää, paljonko rajoitetun erän auto on arvokas, voit myös vain googlettaa sen. Jos haluat tietää, kuinka paljon todella rajoitettu auto maksaa, voit silti vain googlettaa sen.

  Missä Mercedeksissä on kaksoiskytkinvaihteisto?

Mutta jos haluat selvittää, kuinka paljon vuoden 1956 Ferrari 250 GT Spyder Convertible on arvokas tai W196 Mercedes vuodelta 1954, et voi. Nämä autot ovat niin uskomattoman rajoitettuja, että niiden hintaa ei ole koskaan vahvistettu. Tämäntyyppisten autojen kysyntä on niin liioiteltua, että on mahdotonta tietää, kuinka paljon jokin niistä maksaisi, jos ne todella laitettaisiin myyntiin.

Mitä vaikutuksia rajoitetulla tuotannolla on nykyaikaisiin autoihin?

Rajoitetun valmistuksen autot ovat tällä hetkellä nousussa, erityisesti super- ja urheiluautojen markkinoilla. Lähes jokainen keskusteltava Porsche 911:n rajoitettu painos maksaa saman verran tai usein jopa enemmän kuin silloin, kun se julkaistiin.

Tämäntyyppisten autojen poistot ovat melko lieviä. Valmistajat ymmärtävät tämän, joten ne pumppaavat rajattoman määrän rajoitettuja eriä. Mitä tulee superautoihin, nämä ovat sellaisia autoja, jotka kaikki haluavat omistaa, joten niiden arvo myös nousee heti, kun ne tulevat markkinoille.

Markkinat ovat kuitenkin hitaasti kyllästymässä rajoitettujen erien autoihin, mikä saa jotkut uskomaan, että rajoitettujen erien superautojen aikakausi tulee tiensä päähän, mikä aiheuttaa häiriöitä superautomarkkinoilla.

Rajoitetun erän V8-Ferrari on jonkinlainen suosikkilapsi superautojen segmentissä, mutta menneet ovat ne ajat, jolloin nämä autot myytiin lähes välittömästi. Nykyään Ferrari 488 Pista (rajoitetun erän V8-Ferrari) on melko tavallinen näky superautojen näyttelytiloissa, eikä sitä myydä MSRP:llä. Tässä alkaa olla järkeä, sillä nämä rajoitetut versiot eivät loppujen lopuksi olekaan niin rajoitettuja.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z