Hyundai on käyttänyt 1,8 litran nelisylinteristä moottoria sedaneissaan ja joissakin maastureissaan jo pitkään, ja Hyundai Elantra saattaa olla suosituin Hyundai-malli, jossa on 1,8 litran moottori jo muutaman sukupolven ajan. Tässä artikkelissa keskitymme kaikkiin Hyundain 1.8-moottorin ongelmiin ja kerromme, mitä sinun on varottava, kun ostat Hyundain, jossa on tämä moottori.
Ensinnäkin on mainittava, että tämän moottorin mäntäkokoonpanot ovat alttiita pettämään suhteellisen usein. Myös polttoainesuuttimet näyttävät olevan ongelma, samoin kuin se hälyttävä nopeus, jolla tämä moottori polttaa mielellään öljytilavuuksia. Toiset ovat raportoineet ongelmista, joissa käynnistinmoottori ei halua käynnistää autoa, mikä voi myös olla melko kallis korjaustyö.
Nämä neljä ovat suhteellisen yleisiä useissa Hyundai-malleissa, joissa on 1,8 litran Nu-moottori, mutta Elantra näyttää olevan malli, josta on raportoitu eniten. Jotkut kutsuvat tätä moottoria tikittävä pommiksi, kun taas toiset vannovat sen olevan äärimmäisen luotettava ja luotettava. Totuus on tietysti jossain keskellä.
Ennen kuin paneudumme syvällisemmin näihin ongelmiin, meidän on kuitenkin huomautettava, että tämä moottori, kuten kaikki muutkin moottorit, tarvitsee asianmukaista ja oikea-aikaista huoltoa. Joskus näissä luotettavuusartikkeleissa on taipumus esittää paljon kritiikkiä moottoria kohtaan, mutta todellisuudessa useimmat moottoriongelmat johtuvat virheellisestä huollosta.
Mäntäkokoonpanon ongelmat
Todennäköisesti pahin mahdollinen ongelma 1.8L Nu -moottorissa on sellainen, jossa moottoriin voi kehittyä jotain, jota kutsutaan ”männän lyömiseksi”. Tämä tapahtuu, kun männät pysyvät paikallaan, jolloin ne voivat pyöriä ja lyödä sylinterin seinämiä vasten. Ongelmat ovat havaittavimpia, kun auto on kylmä, koska männät ovat supistuneet ja mäntien ja sylinterin seinämien välissä on enemmän tilaa, johon ne voivat puskea.
Kun auto saavuttaa optimaalisen lämpötilan, männät laajenevat, jolloin ne istuvat paremmin. Hyundai sanoi ensin, että tämä ei ole suuri ongelma, mutta aika on osoittanut, että tämä voi johtaa öljylietteeseen, joka voi johtaa moottorilohkon vaurioitumiseen. Jos tämä jatkuu täysin huomaamatta, on suuri mahdollisuus, että koko moottori voi räjähtää. Hyundai on joutunut muutamien oikeusjuttujen kohteeksi, koska mitään takaisinkutsuja ei ole koskaan annettu.
Polttoainesuuttimen ongelmat
Polttoainesuuttimien ongelmat ovat yleisiä monissa eri moottoreissa ja automerkeissä, ja näyttää siltä, että Hyundain 1.8L NU -moottori ei ole vapaa näistä vioista myöskään. Yleisin viallisen polttoaineen ruiskutussuuttimen oire on moottorin syttymishäiriöt, jotka yleensä pahenevat entisestään ajan myötä. Polttoainesuuttimen tehtävänä on ruiskuttaa moottoriin tietty määrä polttoainetta, joka antaa tehon.
Jos yksi polttoainesuuttimista vikaantuu, huomaat todennäköisesti tehon vähenemisen ja sen jälkeen syttymishäiriöitä. Jos useampi näistä vikaantuu, huomaat varmasti ongelmia, koska autostasi puuttuu voimaa pahasti. Sanotaan, että Hyundai 1.8L -moottorin ruiskutussuuttimien vaihto maksaa 500-700 dollaria, kun kaikki työ ja osat sisältyvät hintaan.
Korkea öljynkulutus
Korkea öljynkulutus on yleistä useissa Hyundai-moottoreissa, ja 1,8 litran yksikkö on myös yksi näistä moottoreista. Useat omistajat valittivat, että auto kuluttaa öljyä hälyttävällä vauhdilla. Toiset kertoivat, että heillä oli moottoriongelma, koska he eivät tienneet, milloin moottoriin pitäisi lisätä lisäöljyä, koska auto kulutti öljyä paljon ennen määräaikaishuoltojen määräaikoja.
Tämä johti siihen, että Hyundai joutui jättimäisten oikeusjuttujen kohteeksi useista eri moottoreista ja malleista, joista yksi oli 1,8 litran moottori. NHTSA:n mukaan Elantrasta (jossa käytetään 1,8 litran moottoria) on tehty lukemattomia valituksia siitä, että moottori juo öljyä kuin hullu. Täytyy kyllä mainita, että moottoriöljyn puute voi johtaa lopulliseen moottorivaurioon, jos siitä ei huolehdita riittävän ajoissa.
Käynnistinmoottorin ongelmat
Käynnistysmoottori on komponentti, joka on suunniteltu käynnistämään moottori, jotta se voi aloittaa palamisprosessin, joka antaa sinulle tehon. Jos käynnistinmoottori vikaantuu, et pysty käynnistämään autoa, mikä on tietenkin ongelma. Hyundain 1,8 litran moottori näyttää joskus kärsivän käynnistinmoottorin viasta, mikä puolestaan vaikeuttaa auton käynnistämistä.
Ainoa tapa korjata tämä on vaihtaa koko yksikkö. Jotkut ovat kuitenkin sanoneet, että korjaukset ovat mahdollisia riippuen siitä, onko käynnistysmoottorin solenoidi vai primäärimoottori syyllinen.
FAQ-osio
Onko Hyundain 1.8-moottori hyvä moottori?
Hyundain 1,8 litran moottoria pidetään usein yhtenä Hyundain katalogin ongelmallisimmista moottoreista, mutta on olemassa monia omistajia, jotka ovat pystyneet työntämään tämän moottorin yli 200 000 tai 300 000 kilometrin ilman vakavia mekaanisia ongelmia. Se ei ole tehokkain moottori, mikä on myös monien mielestä ongelma.
Se on kuitenkin melko tehokas ja melko kehittynyt moottori, joka todennäköisesti tekee työnsä todella hyvin, jos siitä huolehditaan asianmukaisesti.
Onko Hyundain 2.0-moottori parempi kuin 1.8-moottori?
2.0-moottori on näistä kahdesta tehokkaampi moottori, sillä se tarjoaa enemmän vääntöä ja enemmän tehoa. Virallisten luokitusten mukaan 1,8 on tehokkaampi, mutta näin on vain, jos et aja näillä moottoreilla usein maantienopeuksilla.
Jos näin on, 2.0L on itse asiassa taloudellisempi moottori, kun taas useimmat pitävät 2.0-moottoria myös hieman luotettavampana ja rentouttavampana ajaa suuremman vääntömomentin ansiosta.
Kuinka paljon tehoa Hyundain 1.8-moottori tarjoaa?
Hyundain 1,8 litran moottori tuottaa 145-150 hv 6 000 kierroksen minuutissa minuutissa, mikä ei ole kovin paljon tehoa bensiinimoottorille. VW onnistui tarjoamaan lähes 100 hv enemmän 1,8 litran moottorista 10 vuotta aiemmin. Vääntömomentti 129-131 lb-ft on myös todella alhainen, mikä tarkoittaa, että 1.8L-moottorista puuttuu tehoa useimpien ihmisten standardien mukaan.
Auto, jossa on Hyundain 1.8-moottori
Hyundai on valmistanut useita 1,8-litraisella moottorilla varustettuja malleja. Tässä on muutamia esimerkkejä Hyundain valmistamista autoista, joissa on 1,8-litrainen moottori:
Hyundai Elantra: Hyundai Elantra on pienikokoinen sedan, jota on tarjottu 1,8-litraisella moottorilla joinakin mallivuosina. Se tunnetaan tyylikkäästä muotoilusta, mukavista sisätiloista ja polttoainetehokkaasta suorituskyvystä.
Hyundai i30: Hyundai i30, joka tunnetaan tietyillä markkinoilla myös nimellä Hyundai Elantra GT, on kompakti viistoperä, jota on ollut saatavilla 1,8-litraisella moottorilla. Se tarjoaa monipuolisen tavaratilan, edistykselliset turvallisuusominaisuudet ja miellyttävän ajokokemuksen.
Hyundai Tucson (aiemmat sukupolvet): Joitakin Hyundai Tucsonin kompaktin katumaasturin aiempia sukupolvia tarjottiin 1,8-litraisella moottorilla. Tucson tunnetaan käytännöllisyydestään, hyvistä turvallisuusluokituksistaan ja saatavilla olevista ominaisuuksista, kuten kosketusnäytöllisistä infotainment-järjestelmistä ja kehittyneistä kuljettajan apujärjestelmistä.
Hyundai Veloster: Hyundai Veloster on ainutlaatuinen kompakti coupe, joka on varustettu 1,8-litraisella moottorilla tiettyinä mallivuosina. Se erottuu edukseen epäsymmetrisellä ovikokoonpanollaan, urheilullisella muotoilullaan ja ketterällä käsiteltävyydellään.