Hyundai ei ole nykyään tunnettu suuritilavuuksisten moottoreiden valmistajana, mutta joihinkin korkeamman hintaluokan Hyundai-malleihin on edelleen tarjolla 3,6 litran V6-moottori nimeltä Lambda II RS MPi. Tämä moottori debytoi vuoden 2009 Hyundai Genesis- ja Genesis coupe -malleissa, jotka olivat tuolloin kaikkein edistyksellisimpiä Hyundai-malleja.
Tämä 3,8-litrainen moottori tuottaa 286-348 hv ja 264-295 hv vääntöä. Kaiken kaikkiaan 3,8 litran yksikkö tarjoaa vankkaa suorituskykyä ja on samalla suhteellisen tehokas siihen nähden, mitä se on. Luotettavuuden kannalta se on myös todella hyvä moottori, mutta se ei varmasti ole täysin virheetön. Siksi tässä artikkelissa mainitsemme kaikki Hyundai 3.8 -moottorin ongelmat ja kerromme, mitä sinun on varottava.
Yleisimpiä 3.8L Lambda -moottorin ongelmia ovat muun muassa hiilenkertymäongelmat, öljyvuodot ja vaihteiston ongelmat. Myös männänrenkaiden juuttuminen näyttää olevan ongelma, mutta se ei ole yhtä yleinen kuin muut. Lopuksi on mainittava myös epäjohdonmukaiseen öljynpaineeseen liittyvät ongelmat, jotka ovat tietyissä malleissa johtaneet jopa moottorin täydelliseen hajoamiseen.
Kaiken kaikkiaan, vaikka nämä ongelmat vaikuttavat vakavilta, ne eivät ole liian yleisiä, sillä 3,6 litran moottori on melko luotettava, ja sen pitäisi kestää pitkään, jos siitä huolehditaan asianmukaisesti.
Nämä ovat joitakin muita Hyundai Genesis kanssa esiintyviä ongelmia.
Hiilen kertymiseen liittyvät ongelmat
3.6L Lambda V6 -moottori on luonnollisesti imevä suoraruiskutusmoottori, mikä tarkoittaa luonnostaan sitä, että se voi kärsiä hiilen kertymisestä, koska se on melko yleistä N/A-suoraruiskutusmoottoreissa. Suoraruiskutustekniikka on todellakin vaikuttavaa, mutta öljyn puhallus on vain pieni haitta näissä moottoreissa, jonka ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia, jos huolehdit siitä asianmukaisesti ja jos puhdistat moottorin tarvittaessa.
Polttoaine ruiskutetaan suoraan sylintereihin, ja osa öljystä pyrkii tarttumaan venttiileihin ja aukkoihin, mikä johtaa myöhemmin hiilikerrostumien muodostumiseen. Jotta tämä voitaisiin ”korjata”, muista puhdistaa moottori niin sanotulla ”Walnut blasting” -menetelmällä noin 100 000 kilometrin välein.
Öljyvuodot
Öljyvuodot ovat tavallisia 3.8L-yksikössä, ja ne on hoidettava mahdollisimman pian, jotta moottorille ei aiheutuisi vahinkoa. Öljy on välttämätön moottorineste, jota ilman moottori tuhoutuu varmasti sisältäpäin. Yleisimmät öljyvuotojen syyt näissä moottoreissa johtuvat öljynsuodattimista, o-rengasongelmista ja viallisesta öljyn tyhjennystulpasta.
Muista myös tarkastaa venttiilikannen tiiviste ja öljypohjan tiiviste, sillä nekin voivat vuotaa öljyä. Kaiken kaikkiaan nämä ongelmat ovat yleisiä korkeamman käyttöiän omaavissa malleissa, eivätkä ne ole kovin yleisiä uudemmissa 3,6 litran malleissa, joiden mittarissa ei ole kovin paljon kilometrejä.
Vaihteistoasiat
Vaikka vaihteisto ei ole osa moottoria, se on voimansiirron keskeinen osa, jota ilman moottori kärsii monenlaisista ongelmista. Tämä tarkoittaa, että nämä vaihteistoasiat voivat johtaa moottoriasioihin, minkä vuoksi olemme listanneet ne tässä. Yleisimmät ongelmat liittyvät vaihteiston liukumiseen, joka voi aiheuttaa moottorin kierroslukujen nousun ja johtaa ylikuumenemiseen.
Juuttuneet männänrenkaat
Männänrenkaiden juuttuminen ei ole 3,8L-moottorissa kovin yleistä, mutta kun niitä esiintyy, ne voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Ne johtuvat yleensä palamisongelmista, joissa moottori polttaa vääränlaista polttoaine-ilmasuhdetta, jolloin paljon polttoainetta voi jäädä palamatta. Myös liiallinen hiilen kertyminen voi johtaa tähän ongelmaan.
Ongelmana on, että puristussuhteen pieneneminen voi johtaa moniin moottorin ongelmiin. Oli miten oli, nämä johtuvat tyypillisesti virheellisestä huollosta korkeampikilometrisissä moottoreissa.
Epäjohdonmukainen öljynpaine
Epäjohdonmukaiset öljynpaineongelmat ovat vaivanneet melko monia Hyundain Yhdysvalloissa valmistettuja moottoreita 2010-luvun puolivälissä, ja ne ovat jopa johtaneet siihen, että Hyundai on joutunut kutsumaan takaisin lähes 1,5 miljoonaa autoa, joista osa oli varustettu 3,8 litran N/A V6-moottorilla.
Kyse on siitä, että epäjohdonmukainen öljynpaine voi johtaa paineen nousuun ja moniin muihin ongelmiin, joista osa voi tuhota moottorin kokonaan. Näiden moottoreiden tiedetään takertuvan eivätkä ne enää koskaan käynnisty, minkä vuoksi sinun on syytä tehdä huolellinen selvitys ja katsoa, onko tarkasteltavana oleva laite kuulunut näihin takaisinkutsuihin.
UKK-osio
Onko Hyundai 3.8L hyvä moottori?
Hyundain 3.8L N/A-moottori on todellakin todella hyvä moottori, sillä se on ollut käytössä jo pitkään ja on yksi tehokkaimmista ja vaivattomimmista moottoreista, joita Hyundai on koskaan valmistanut. Toki se kärsii tietyistä ongelmista, mutta niin on käytännössä kaikkien moottoreiden kohdalla koskaan.
Jos pidät tästä moottorista asianmukaista huolta etkä osta sellaista, jonka kellossa on satoja ja taas satoja tuhansia kilometrejä, sinun pitäisi olla enemmän kuin tyytyväinen tähän moottoriin. Se on todella tasapainoinen voimansiirto, jossa on enemmän kuin tarpeeksi tehoa, mutta myös kunnon hyötysuhdeluvut.
Kuinka kauan Hyundain 3,8 litran moottori kestää?
Säännöllisellä ja asianmukaisella huollolla ei ole mitään syytä, miksi 3.8L-moottori ei kestäisi vähintään 200 000 kilometriä. Jotkut ovat jopa sanoneet, että 3.8L-moottori voi helposti ajaa 300 000 kilometriä ilman suurempia mekaanisia vikoja, mikä on toki optimistista, mutta mahdollista.
Kaiken kaikkiaan mekaanisia ongelmia ei näytä ilmenevän ennen 100 000 mailia niille, jotka huolehtivat tästä moottorista asianmukaisesti. Jos kiinnität tarkkaa huomiota hiilikerrostumiin, tulppien ja sytytyskelojen kuntoon sekä kaikkeen öljyyn liittyvään, sinun pitäisi pystyä ajamaan 200 000 mailia tai jopa enemmän suhteellisen ongelmitta.
Tarjoaako Hyundai yhä 3,8 litran moottoria?
Vuoden 2022 Hyundai Palisadea tarjotaan edelleen 3,8L-moottorilla Myös Kia Telluride on varustettu 3,8L-moottorilla, mikä tarkoittaa, että 3,8L-moottori on edelleen voimissaan myös vuonna 2022. Molemmissa malleissa nämä on yhdistetty 8-vaihteiseen automaattivaihteistoon, ja useimmat ihmiset uskovat, että 3,8L-moottori on edelleen parempi kuin mikään muu 4-sylinterinen moottori.
Suuren iskutilavuuden ja ilman pakko-induktiota 3,8L ei kuitenkaan ole läheskään vihreä, sillä sen päästöt ovat peräti 261 grammaa kilometrillä, mikä on aivan liikaa vuonna 2022.
Autot, joissa on Hyundain 3.8-moottori
Hyundain 3,8-litraista moottoria, joka tunnetaan myös nimellä Lambda II 3.8, on käytetty useissa Hyundai- ja Genesis-malleissa. Tässä on luettelo autoista, jotka on varustettu Hyundain 3.8-moottorilla:
- Hyundai Genesis Coupe: 3,8-litrainen moottori oli saatavana Hyundai Genesis Coupessa, joka on sporttinen kaksiovinen coupe. Se tarjosi tehokkaan suorituskyvyn harrastajille.
- Hyundai Genesis Sedan: Hyundai Genesis Sedanissa, erityisesti aiempina mallivuosina, 3,8-litrainen V6-moottori oli yksi saatavilla olevista vaihtoehdoista.
- Genesis G80: Genesis G80, luksussedan, on hyödyntänyt 3,8-litraista moottoria tietyissä malleissa. Se tarjoaa sekoituksen suorituskykyä ja yläluokkaisia ominaisuuksia.
- Genesis G90: Genesiksen lippulaiva luksussedan G90 on tarjottu 3,8-litraisella moottorilla. Se tarjoaa tasaisen ja hienostuneen ajokokemuksen.
- Hyundai Azera: Hyundai Azera, täysikokoinen sedan, on varustettu 3,8-litraisella V6-moottorilla joinakin mallivuosina. Se tarjoaa mukavan ajonautinnon ja monipuoliset ominaisuudet.
- Hyundai Veracruz: Hyundai Veracruz, keskikokoinen crossover-maasturi, on tietyissä vuosimalleissa varustettu 3,8-litraisella moottorilla. Se tarjoaa tilavat sisätilat ja hyvän hyötyominaisuuden.
- Hyundai Santa Fe (edellinen sukupolvi): Hyundai Santa Fen edellisessä sukupolvessa, erityisesti Santa Fe Limited -mallissa, 3,8-litrainen moottori oli saatavilla lisävarusteena. Se tarjosi tasapainoisen suorituskyvyn ja monipuolisuuden.
- Kia K900: Hyundain sisarbrändin Kian luksussedan Kia K900:ssa on käytetty 3,8-litraista moottoria joissakin iteraatioissa. Se tarjoaa ensiluokkaisen ajokokemuksen ja korkealuokkaisia ominaisuuksia.
- Kia Stinger: Kia Stinger, urheilullinen fastback-sedan, on ollut tarjolla 3,8-litraisella V6-moottorilla tietyissä versioissa. Se tarjoaa yhdistelmän suorituskykyä, tyyliä ja käytännöllisyyttä.