Hyundai i20 vs Toyota Glanza – kumpi on parempi?

Onko Hyundai i20 hyvä auto?

Nykyaikainen autoteollisuus pursuaa vaihtoehtoja vasemmalle, oikealle ja keskelle. Lähes kaikki segmentit ovat täynnä lukuisia vaihtoehtoja, joihin kuuluu sekä säästötason että premium-luokan autoja. Viistoperämarkkinat ovat ehkäpä kaikkein ruuhkaisimmat, jopa niin täynnä, että monet merkit valmistavat useita malleja tietyille markkinoille, puhumattakaan maailmanlaajuisista viistoperämalleista.

Hyundai ja Toyota ovat tunnetuimpia autonvalmistajia, mikä tarkoittaa, että lähes kaikki tietävät niiden olemassaolon. Hyundai tarjoaa melko monta viistoperämallia, mikä pätee myös Toyotaan. Hyundai esitteli ensimmäisen kerran i20-mallin, joka sijoittuu pienemmän i10:n ja suuremman i30:n väliin vuonna 2008.

Toyota Glanza (Suzuki Baleno) esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuodelle 2019, ja se on hiljattain täysin uudistettu. Glanza on viistoperä, joka on suunniteltu lähinnä Intian markkinoille, joilla se myy yleensä todella hyvin. Intian lisäksi Glanza, joka tunnetaan myös nimellä Baleno tai Starlet, on suosittu auto myös Etelä-Afrikassa.

Oli miten oli, emme ole täällä kertomassa, mistä voit ostaa Glanzan, vaan pikemminkin siitä, miten Hyundai i20 vertautuu Toyota Glanzaan vertailussa. Vertailemme näitä kahta eri kategorioissa ja kerromme, miksi sinun pitäisi valita toinen toisen sijaan. Hyundai i20 vs. Toyota Glanza – kumpi on parempi?

Hyundai i20

Hintatasoltaan Hyundai i20:sta voi odottaa maksavansa noin 11-12 Lakhia, joten se on ainakin hintatasoltaan jossain segmenttinsä keskikastissa. Voit valita kahdesta eri moottorista, jotka molemmat ovat puhtaasti bensiinikäyttöisiä. Ensimmäinen on 1,0 litran 3-sylinterinen moottori, jossa on 100 hv, kun taas toinen on hieman suurempi 1,2 litran 4-sylinterinen moottori, jossa on 87 hv.

  Onko Hyundai i10 hyvä auto?

Hyundai ei vielä tarjoa i20:stä diesel- tai hybridiversioita, luultavasti siksi, että nämä kaksi edellä mainittua moottoria ovat varustettu miedolla hybriditekniikalla. Niin tai näin, i20:n ulkoista muotoilua voidaan pitää houkuttelevana, mutta kompaktit viistoperät eivät ole muutenkaan koskaan olleet autojen muotoilun kärjessä. Toisaalta i20:n sisätilat ovat todella modernit.

Luotettavuus on erinomainen, mikä ei ole yllätys, sillä Hyundai valmistaa tällä hetkellä maailman luotettavimpia autoja. Ajokokemus on nautinnollinen, erityisesti i20 N -mallissa, jossa on 1,6 litran yli 200 hv:n moottori. Tavalliset i20-mallit eivät kuitenkaan tunnu erityisen erikoisilta ajettavilta.

Käytännöllisyys on kokoonsa nähden melko hyvä, sillä i20:ssä on kohtuullisen paljon istuintilaa, johon mahtuu pari aikuista pidemmillekin matkoille. Myös tavaratila on riittävä, ja se on samaa luokkaa kuin muualla segmentissä. Kaikki i20-mallit ovat nelivetoisia, ja manuaalivaihteisto on vakiovaruste, kun taas automaattivaihteisto on lisähintainen vaihtoehto.

Toyota Glanza

Voit odottaa maksavasi Toyota Glanzasta noin 9-10 Lakhia, mikä tarkoittaa, että voit säästää hieman rahaa etukäteen ja käyttää sen lisävarusteisiin myöhemmin. Glanza on saatavana joko 1,0 litran 3-sylinterisellä bensiinimoottorilla, jossa on 111 hv, tai 1,2 litran 4-sylinterisellä moottorilla, jossa on 90 hv, joka on nyt ainoa vaihtoehto aivan uusimpaan Glanza-malliin.

Kaikki Glanza-mallit ovat nelivetoisia, ja ne saa joko manuaalivaihteistolla tai automaattivaihteistolla, jos siitä on valmis maksamaan. Muotoilullisesti Toyota Glanzan ja Suzuki Balenon välillä ei todellakaan ole mitään eroa, sillä nämä kaksi ovat kirjaimellisesti samoja autoja. Tämä tarkoittaa sitä, että sekä ulko- että sisätilojen muotoilu on melko tylsää eikä lainkaan jännittävää.

  Onko Hyundai Venue hyvä auto?

Luotettavuus on erinomainen, kuten Toyotan autojen kohdalla usein on tapana, jopa niin, että Glanza on jopa luotettavampi kuin Baleno, johon se perustuu. Ajokokemuksessa ei todellakaan ole mitään kehuttavaa, sillä Glanza kulkee asiansa mahdollisimman jännittämättömällä tavalla.

Käytännöllisyys on hyvä suurten takaistuinten ja suuren tavaratilan ansiosta. Näkyvyys on myös todella hyvä, mutta i20:n kaltaisia suorituskykyisiä erikoismalleja ei ole tarjolla.

Tuomio – Hyundai i20 on parempi

Hyundai i20 on maailmanlaajuisesti myytävä auto, kun taas Toyota Glanza ei ole. Miksi näin on, emme tiedä, mutta tiedämme, että i20 on osoittautunut menestykseksi kaikkialla maailmassa, kun taas Glanza myy riittävästi vain muutamassa paikassa ympäri maailmaa. i20 näyttää paljon paremmalta kuin Glanza, koska se näyttää todella modernilta autolta.

i20:n sisätilat ovat paljon paremmin varustetut, niin että hintaero on ilmeinen. Voit saada i20:n tehokkaalla i20 N -moottorilla, joka on yli 200 hv ja joka tuntuu hauskalta ajaa, kun taas Glanzan moottori on tässä suhteessa mitätön. Vaikka Glanzassa on enemmän tilaa edessä, se muuttuu nopeasti, kun astumme toiselle istuinriville.

Tavaratila on todella samanlainen, sillä Glanza tarjoaa pidemmän tavaratilan, kun taas i20:n tavaratila on syvempi, mutta kokonaismitat ovat hyvin pitkälti samat.

FAQ-osio

Onko Hyundai i20 tehokkaampi kuin Toyota Glanza?

Hyundai i20:n kulutus on jopa 48MPG, mikä on todella hyvä luku luokassaan, varsinkin autolle, joka ei ole diesel tai hybridi. Toyota Glanza on vieläkin tehokkaampi, sillä sen MPG-tulokset voivat joissakin tapauksissa olla yli 50MPG.

  Hyundai Ioniq 5 vs Tesla Model 3 - kumpi on parempi?

Kaiken kaikkiaan nämä molemmat ovat tehokkaita, mutta sinun on pidettävä mielessä, että Toyotassa on 90 hv, joka varmasti kamppailee moottoritienopeuksissa ja kuluttaa siten enemmän polttoainetta. i20 tarjoaa huonompia MPG-tuloksia, mutta nuo 48MPG ovat tasaisempia.

Onko Hyundai i20 turvallisempi kuin Toyota Glanza?

Turvallisuuden osalta molemmat autot pärjäävät törmäysluokissa todella hyvin, mutta eivät ole parhaita erilaisten aktiivisten turvajärjestelmien osalta. Tämä tarkoittaa, että sinun on maksettava melko paljon rahaa valinnaispaketeista, jos haluat jommankumman näistä kahdesta olevan niin turvallinen kuin mahdollista.

Miksi Toyota Glanza ei ole saatavilla maailmanlaajuisesti?

Useimmat kehittyneet maat ympäri maailmaa, joissa BKT asukasta kohti on korkeampi, eivät ole kovin kiinnostuneita ostamaan halvimpia autoja, joita rahalla saa. Koska Glanza on yksi halvimmista autoista, joita Toyota ”valmistaa”, se on juuri sellainen auto, jonka ei pitäisi olla kovin suosittu esimerkiksi Euroopassa ja erityisesti Yhdysvalloissa.

Ranskalainen Dacia, joka on ranskalaisen säästötason automerkki, on kuitenkin hiljalleen kasvattamassa suosiotaan Euroopassa, vaikka se on selvästi säästötason auto, jossa ei ole kovinkaan paljon mukavuuksia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z