Kaikki uudesta sähköisestä Citroën AMI:stä

Citroën AMI

Nykypäivänä suurin osa ihmisistä asuu ruuhkaisissa kaupungeissa, ja näyttää siltä, että kaupungistumistrendi ei tule laantumaan lähiaikoina. Kun kaupungeissa on yhä enemmän väkeä, pysäköintipaikat käyvät vähiin. Kaupunkien kadut ovat täynnä autoja, ja auton vahingoittamatta jättäminen tällaisessa ympäristössä on melko mahdotonta.

Kun tähän lisätään se, että useimmissa suurissa kaupungeissa on nykyään tiukat ruuhkiin ja korkeampiin päästöihin liittyvät politiikat ja verot, sähköautot tulevat yhä halvemmiksi ja polttomoottoriautot yhä kalliimmiksi. Oli miten oli, jos haluat maksimoida halpuuden ja silti saada käyttökelpoisen kaupunkiliikenteen työmatkalaisen, mikrokaupunkien get-around saattaa olla juuri täydellinen valinta sinulle.

Citroën AMI on upouusi sähkökäyttöinen mikrokaupunkiauto, joka on suunniteltu kuljettamaan sinut pisteestä A pisteeseen B ilman, että polttoaine, vakuutukset, pysäköintisakot, päästöverot ja ruuhkamaksut maksavat paljon rahaa. Se ei ehkä ole luksuksen huippu, mutta AMI:ssä on kaikki, mitä pieneltä kaupunkiautolta vaaditaan.

AMI:n lähtöhinta on lähes olematon, joten siitä on tarkoitus tulla yleinen näky monissa kaupunkien keskustoissa. Se on pieni, helppokäyttöinen ja helposti ohjattava. Tässä artikkelissa kerromme siis kaiken uudesta Citroën AMI:stä.

Citroën AMI – Voimansiirtojärjestelmä

5,5 kWh:n akku sähköautossa kuulostaa nykyään vitsiltä, kun Mercedes EQS:n kaltaisissa autoissa on yli 100 kWh:n akut. AMI on kuitenkin paljon pienempi, kevyempi ja tehokkaampi kuin EQS, mikä tarkoittaa, että sen maksimietäisyys on 44 mailia eli 70 kilometriä. AMI:ssä ei ole hienoa DC-pikalatausta, mikä tarkoittaa, että täysi lataus kestää noin 3 tuntia.

  Citroën C3 Aircrossin yleiset ongelmat

AMI on kevyt kuin höyhen, ja sen enimmäispaino on hieman yli 1 100 lbs/500kg, mikä tarkoittaa, että sen ohjattavuus on helppoa. Sähkömoottori on sijoitettu etupyörien yläpuolelle, mikä tarkoittaa pysyvää nelivetoa ja 45 km/h enimmäisnopeutta.

Kaiken kaikkiaan Citroën AMI:n voimansiirto ei vaikuta kovin vaikuttavalta nykypäivän sähköautojen standardien mukaan, mutta kun otetaan huomioon, kuinka paljon Ami maksaa ja kuinka kevyt se on, ei pieneltä kaupunkilaiselta työmatkalaiselta todellakaan tarvita mitään muuta.

Citroën AMI – muotoilu ja ajaminen

Omalaatuinen on oikea termi, kun halutaan kuvailla Citroën AMI:n ulkonäköä, sillä AMI näyttää samalta sekä edestä että takaa. Koska edessä tai takana ei ole yläviistoja, näkyvyys on erinomainen ja AMI muistuttaa enemmän pientä nelipyörää kuin autoa. Sisätilat ovat uskomattoman minimalistiset, ja niissä on vain kolme painiketta, Bluetooth-kaiutin ja ohjauspyörä.

Ajokokemus on todella outo mutta samalla todella hauska. Näin pienellä muotokertoimella voi kulkea liikenteessä kuin moottoripyörällä. Pysäköinti on niin helppoa kuin olla voi, ja ketteryys on myös todella hyvä. Se ei ole erityisen nopea eikä urheilullinen, mutta se ei ollutkaan tarkoitus.

Citroën AMI – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

On vielä liian aikaista sanoa, onko AMI luotettava auto vai ei, koska se on vasta alkanut rullata kaupunkien kaduilla. Muutamat omistajat ovat kuitenkin valittaneet, että AMI:n akun varaus loppuu paljon mainostettua nopeammin, mikä tarkoittaa, että auton toimintasäde ei ole läheskään niin suuri kuin on ilmoitettu.

  Onko Citroën C5 Aircross hyvä auto?

Muita ongelmia ovat tietyt laatuongelmat, kuten maalin laatu ja korin raot. Citroën kuitenkin palautti AMI:n laajamittaisesti takaisin, koska matkustamon ilmatiiviyteen liittyy ongelmia, koska ovet eivät tunnu sulkeutuvan kunnolla ja koska pyyhkimiin liittyy ongelmia.

Citroën AMI – Arvo ja käytännöllisyys

Citroën AMI:n lähtöhinta on 5 000-6 000 euroa, ja se alittaa Renault Twizyn huomattavasti. Smart ForTwo EQ on paljon kalliimpi auto, joten Citroën AMI on halvin pieni kaupunkisähköauto, jonka voi saada. Näin ollen emme todellakaan voi sanoa mitään pahaa arvonäkökulmasta.

Käytännöllisyys on hieman ristiriitaista, koska AMI tarjoaa kaksi istuinta, mutta nämä istuimet ovat todella ahtaat pidemmille henkilöille. Tavaratila rajoittuu pieneen osaan istuinten takana, mikä ei ole kovinkaan paljon.

Video: DRAG RACE – Citroën Ami vs Renault Twizy & muut – minisähköautojen taistelu

FAQ-osio

Voiko 14-vuotias ajaa Citroën AMI:tä?

Joillakin markkinoilla Citroën AMI luokitellaan nelipyöräksi, mikä tarkoittaa, että jopa 14-vuotias voi ajaa sitä erityisluvalla. Joillakin markkinoilla ei edes vaadita erikoislupaa, kun taas joillakin markkinoilla (kuten Yhdistyneessä kuningaskunnassa) Citroën AMI:n ajaminen edellyttää vähintään 16 vuoden ikää ja erikoislupaa.

Oli miten oli, Citroën AMI on kuitenkin auto, mikä tarkoittaa, että tarvitset jonkin verran kokemusta, tietoa ja asiantuntemusta AMI:n kuljettamiseen, erityisesti ruuhkaisissa kaupungeissa, joissa liikenne on nopeaa, arvaamatonta ja joskus todella riskialtista.

  Kaikki uusista sähkökäyttöisistä Citroëneista

Onko järkevää ostaa Citroën AMI?

Ensinnäkin Citroën AMI maksaa vähemmän kuin mikään muu markkinoilla oleva todellinen sähköauto, mikä tarkoittaa, että kilpailijan löytäminen Renault Twizyn lisäksi on vaikeaa. Lisäksi Citroën AMI on suunniteltu käytettäväksi ruuhkaisilla kaupunkien kaduilla pienenä työmatkakulkuneuvona, mikä tekee elämästäsi paljon helpompaa ja halvempaa.

Sinänsä Citroën AMI:n ostaminen on järkevää, jos käytät sitä siihen, mihin se on tarkoitettu. AMI:tä ei ole tarkoitettu kaksikaistaisille teille, moottoriteille tai avoimille teille, koska sen enimmäisnopeus on 28 mailia tunnissa. Tämä tarkoittaa, että jos ajat usein nopeammilla teillä, AMI:n hankkiminen ei ole järkevää.

Riittääkö Citroën AMI:n 5,5 kWh:n akku?

40 mailin toimintasäde ei ole paras mahdollinen, kun kyseessä on sähköauto, mutta harva ajaa päivässä yli 40 mailia pelkällä kaupunkiajolla. AMI:n ideana on, että se kytketään verkkovirtaan aina, kun sitä ei käytetä, mikä tarkoittaa, että akun pitäisi aina riittää päivittäiseen työmatkaan. Siksi 5,5 kWh:n akun pitäisi riittää useimmille ihmisille.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z