Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-Partnerista

2023 Peugeot e-Partner on sähkökäyttöinen kevyt hyötyajoneuvo, joka valittiin vuoden parhaaksi kansainväliseksi pakettiautoksi, mikä tarkoittaa, että se on todella kilpailukykyinen ja todella käyttökelpoinen. Se sijoittuu isomman e-Boxerin ja pienemmän e-Rifterin väliin, ja se eroaa e-Travellerista, koska e-Traveller on suunniteltu matkustajien kuljettamiseen, kun taas e-Partner on suunniteltu rahdin kuljettamiseen ja se on hieman pienempi.

Alusta, jolla se sijaitsee, on yhteinen monien muiden Stellantin omistamien merkkien ja mallien kanssa. Sen mukana ei tule suurempaa 75 kWh:n akkua, mikä on harmi, sillä e-Partnerin 50 kWh:n yksikkö ei ole kovin hyvä toimintasäteen suhteen. Peugeot onnistui silti myymään näitä paljon, koska suurinta osaa niistä käytetään kaupunkiajoon.

e-Partnerin muotoilu ei poikkea liikaa tavallisesta ICE-versiosta, ja sinun on vaikea huomata eroja sähkömallin ja ICE-mallin välillä. Sisätilat näyttävät todella hienoilta, kuten useimmissa nykyaikaisissa Peugeot-pakettiautoissa. Se on moderni, futuristinen ja hyvin sisustettu.

Ajokokemus ei ole mitään erikoista, koska kyseessä on kuitenkin pakettiauto. Luotettavuus ja käytännöllisyys ovat molemmat kunnossa, koska sähköajoneuvot ovat yleensä luotettavampia kuin polttomoottoriautot ja koska Partnerissa on suuri säilytystila takana. Myös arvot ovat suhteellisen kilpailukykyiset, mutta vain sähkökäyttöisten pakettiautojen osalta, sillä tavalliset pakettiautot ovat paljon halvempia.

2023 Peugeot e-Partner – Voimansiirtojärjestelmä

Kuten aiemmin mainittiin, e-Partner käyttää 50 kWh:n akkua, joka on yhdistetty yhteen sähkömoottoriin, joka pyörittää etupyöriä. Tämä riittää antamaan e-Partnerille 136 hv:n tehon ja 192 lb-ft:n vääntömomentin, mikä on pakettiautoksi kelpaava määrä. Toimintasäde on mitoitettu 171 kilometriin, mutta todellinen toimintasäde on lähempänä 110 kilometriä, mikä ei todellakaan ole paras mahdollinen tulos.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-Rifteristä

Monet toivovat, että Peugeot tarjoaa e-Partneria 75 kWh:n akulla varustettuna, jolloin toimintasäde nousee hyväksyttävämmälle tasolle. Latausosastolla e-Partner kuitenkin korvaa tämän, sillä se tarjoaa 11 kW:n hitaan laturin, joka voi ladata akun noin viidessä tunnissa, mikä sopii täydellisesti niille, jotka lataavat autonsa yön yli.

Jos lisäksi hyödynnät 100 kW:n pikalatausominaisuutta, voit ladata e-Partnerin noin 30 minuutissa, mikä on todella hyvä asia. Peugeot aikoo toivottavasti päivittää tulevan e-Partnerin akunhallinta- ja energiajärjestelmiä, minkä pitäisi lisätä sen toimintasädettä hieman.

2023 Peugeot e-Partner – Suunnittelu ja ajaminen

e-Partnerin ulkoinen muotoilu ei ole kaikkein nykyaikaisin, mutta se ei myöskään loukkaa ketään, sillä se näyttää silti hyvältä ja siinä on kaikki tarvittavat ominaisuudet. Toki e-Partnerin ulkoiseen ulkonäköön vaikuttaa suuresti se, minkä varustetason valitset, sillä matalamman varustetason mallit voivat näyttää ulkoisesti hieman halvalta.

Sisätilat ovat silti todella hyvännäköiset, ja niitä on vaikea moittia, sillä niissä on Peugeotin mikro-ohjauspyörä ja digitaalinen mittaristo. Ajokokemus on myös todella mukava, mutta se ei kuitenkaan ihmetytä ketään, koska kyseessä on kuitenkin vain pakettiauto.

2023 Peugeot e-Partner – Luotettavuus ja yleiset kysymykset

Mitä luotettavuuteen tulee, e-Partnerin Stellantis-alusta onnistuu pysymään suhteellisen ongelmattomana. Akun ja latauksen kanssa oli joitakin ongelmia, kun taas jotkut ovat raportoineet myös korkeajännitejohtojen kanssa ilmenneistä ongelmista. Oli miten oli, sähköajoneuvot ovat yleensä luonnostaan luotettavampia kuin niiden polttomoottorikäyttöiset vastineet, mikä pätee myös e-Partneriin, joka tarjoaa parempia luotettavuustuloksia kuin sen polttomoottorivaihtoehdot.

  Yleisiä ongelmia Peugeot 2008:ssa

2023 Peugeot e-Partner – Arvo ja käytännöllisyys

Hinnat alkavat 34 082 punnasta, kun taas korkeamman hintaluokan mallit voivat olla paljon kalliimpia. Ne säilyttävät arvonsa suhteellisen hyvin, mikä on todellakin todella hyvä asia. Kaiken kaikkiaan käytetyn yksilön ostaminen voi olla hieman hankalaa, varsinkin sellaisen, jonka akkujen kunto ei ole erityisen hyvä.

Käytännöllisyys on erinomaista, sillä e-Partnerissa on viisi erittäin tilavaa istuinta ja todella suuri tavaratila, jonka pitäisi riittää kaikille. Näkyvyys on myös todella hyvä, kun taas sisätilojen säilytys- ja lokerotilat ovat enemmän kuin runsaat.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa 2023 Peugeot e-Partner?

Jos olet etsimässä kevyttä hyötyajoneuvoa, mutta haluat myös säästää ympäristöä, e-Partner on todella hyvä valinta. Se, että se voitti vuoden parhaan kansainvälisen pakettiauton palkinnon, osoittaa vain sen, miten hyvin e-Partner on hyväksytty maailmalla.

Jos et kuitenkaan tarvitse pakettiautoa kaupallisiin tarkoituksiin tai sellaista, joka kuljettaa tavaraa kovin usein, on paljon parempi ajatus valita rauhallisempi ja perheystävällisempi auto. Sinänsä kannattaa tutustua Peugeotin uuteen e-306 SW:hen tai johonkin heidän sähköiseen katumaasturiinsa, jos haluat kunnollisen perhekäyttöön tarkoitetun sähköisen Peugeot-mallin.

Mitkä autot kilpailevat Peugeot e-Partnerin kanssa?

e-Partner kilpailee lähinnä muiden Stellantin omistamien merkkien kanssa, kuten Citroenin, joka tarjoaa e-Berlingoa, Vauxhallin Combo-e:n ja Toyota Proace City Electricin kanssa. Kaikki nämä neljä perustuvat samaan alustaan, jolla on sama toimintasäde, sama moottori, sama teho ja samat latausnopeudet.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-2008:sta

Ostopäätöksesi perustuu todennäköisesti siihen, mikä näistä näyttää mielestäsi parhaalta. On kuitenkin syytä mainita myös Nissan e-NV2000 ja Renault Kangoo ZE, sillä myös ne ovat useimmissa suhteissa todella samanlaisia kuin e-Partner.

Onko järkevää ostaa sähköpakettiauto?

Ensi silmäyksellä sähkökäyttöisen hyötyajoneuvon ostaminen vaikuttaa hieman turhalta, sillä hyötyajoneuvoilla kuljetetaan tavaroita paikasta toiseen melko usein. Noin 110-140 kilometrin toimintasäteellä varustettu auto on ladattava todella usein, mikä lisää paljon arvokasta aikaa.

Jos kuitenkin ostat näitä ajoneuvoja laivastoajoneuvoiksi ja ymmärrät, miten toimintasäde hallitaan ja milloin ne ladataan, voit säästää paljon rahaa veronalennuksissa, leasing-maksuissa ja muissa liitännäiskuluissa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z