Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-Rifteristä

2023 Peugeot e-Rifter

Peugeot e-Rifter on Peugeot MPV:n perustason ajoneuvo, joka on suunniteltu henkilöiden ja/tai rahdin kuljettamiseen. Se paljastettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021, ja se sai suhteellisen merkittävän päivityksen vain vuosi ilmestymisensä jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2023 Peugeot e-Rifter pysyy samana kuin vuoden 2022 malli, mikä on varmasti hyvä asia, sillä se on jo nykyisellään enemmän kuin kilpailukykyinen.

Mallivuodeksi 2022 Peugeot itse asiassa alensi e-Rifterin hintaa ja lisäsi kaksi uutta varustetasoa. Vuoden 2022 malliin lisättiin myös joitakin mukavuusominaisuuksia, kuten avaimeton tavaratilan avaus, uusia värejä ja muutamia lisäominaisuuksia sisätiloihin. Tämä teki e-Rifteristä melko täydellisen paketin, minkä vuoksi se pysyy sellaisena myös vuonna 2023.

Akun koko pysyy samana, eikä Peugeot todennäköisesti tarjoa e-Rifteriä sen suuremmalla 75 kWh:n akulla. Ajokokemus ei ole mitenkään erityisen erikoinen, mikä tarkoittaa, että e-Rifter ajaa kuten mikä tahansa muu luokkansa auto.

Myös luotettavuus pysyy samana, mikä ei ole lainkaan huono asia, sillä e-Rifter on melko luotettava auto. Käytännöllisyys on todella hyvä, sillä pitkässä mallissa on jopa seitsemän istumapaikkaa ja lyhyemmässä (tavallisessa) mallissa jopa viisi.

2023 Peugeot e-Rifter – Voimansiirtojärjestelmä

Voimansiirrosta voidaan sanoa, että e-Rifterin pitäisi tulla myös Stellantin suuremmalla 75 kWh:n akulla pienemmän 50 kWh:n akun sijaan. Pienempi akku antaa virtaa yhdelle sähkömoottorille, joka kykenee tuottamaan 136 hv ja 192 lb-ft vääntöä, mikä ei ole hienoa, mutta ei myöskään kauheaa.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot E-Travellerista

e-Rifterin maksimietäisyys on kuitenkin 171 mailia WLTP-syklien mukaan, mutta reaalimaailman etäisyys on lähempänä 110 mailia, mikä ei ole kovin hyvä arvo millekään autolle. Paljon parempi on latausnopeus, sillä e-Rifterin voi ladata tavallisella 11 kW:n laturilla, joka lataa e-Rifterin noin viidessä tunnissa, mikä on hienoa niille, jotka lataavat autonsa yön yli.

Voit kuitenkin ladata e-Rifterin myös pikalatauksella 100 kW:n laturilla, jonka pitäisi täyttää akku noin 25 minuutissa, mikä on todella hyvä aika. Voit suunnitella latausjaksot etukäteen Peugeot-sovelluksen kautta, jolloin on melko helppo ymmärtää, missä vaiheessa e-Rifterin lataustilanne on.

2023 Peugeot e-Rifter – Suunnittelu ja ajaminen

Ulkonäöstä voidaan sanoa, että e-Rifter näyttää suhteellisen hyvältä monikäyttöiseksi pakettiautoksi, sillä siinä on melko selkeä Peugeotin etupään ulkoasu ja mukavan näköiset ajovalot. Koko kori on hieman veistoksellisempi kuin muissa pakettiautoissa, mikä tekee siitä hieman omituisemman ja jännittävämmän, varsinkin viileämmän näköisissä väreissä.

Sisätilat ovat todella hienot, sillä ne noudattavat modernia Peugeot-muotoilukieltä hampaat irvessä. Sisätiloja hallitsevat Peugeotin mikropeugeot-ohjauspyörä ja keskeinen infotainment-näyttö, joka kohoaa kaiken muun yläpuolelle. Mukana on myös digitaalinen mittaristo, jonka ansiosta e-Rifter on linjassa segmenttinsä uusimpien autojen kanssa.

Ajokokemuksessa ei ole mitään kehuttavaa, sillä kyseessä on pakettiauto, ei missään nimessä urheilu- tai luksusauto.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-2008:sta

2023 Peugeot e- Rifter – Luotettavuus ja yleiset kysymykset

E-Rifter on luotettavampi auto kuin useimmat muut ei-EV-pakettiautot, koska sähköautot ovat yleensä luonnostaan luotettavampia. Toki voimansiirrossa oli joitakin ongelmia, kuten korkeajännitejohtojen ongelmia, latausongelmia ja mahdollisia akkuongelmia, mutta ei mitään suurta, koska tätä alustaa käytetään yli 10 eri EV-autossa Stellantis-tuoteperheessä.

2023 Peugeot e- Rifter – Arvo ja käytännöllisyys

Hinnaltaan voit odottaa maksavasi hieman yli 30 100 puntaa lähtötason versiosta, kun taas huippumallit maksavat todennäköisesti noin 35 000 puntaa. Kaiken kaikkiaan hinta on korkea, mutta se on odotettavissa sähköisille monikäyttöautoille, joiden hinnat ovat korkeammat kuin tavallisten polttomoottorikäyttöisten mallien.

Käytännöllisyys on myös todella hyvä, sillä e-Rifteriin mahtuu jopa seitsemän henkilöä, jos valitset e-Rifterin pidemmän ja suuremman vaihtoehdon. Normaaliin e-Rifteriin mahtuu viisi henkilöä ilman ongelmia, ja tilaa jää silti enemmän kuin tarpeeksi kaikille matkatavaroille.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa 2023 Peugeot e-Rifter?

Jos etsit sähkökäyttöistä monikäyttöistä mönkijää, joka pystyy kaikkeen, mitä siltä pyydät, e-Rifter on todella hyvä valinta. e-Rifter ja Citroen e-Berlingo ovat kaksi suosituinta autoa tässä segmentissä, mikä ei ole mikään yllätys, sillä ne ovat todella samanlaisia. Molemmissa on sama perusrakenne, mitat ovat samat, moottori on sama ja akku on sama.

Ne ovat pohjimmiltaan sama auto, mikä on täysin järkevää, koska molemmat merkit omistaa Stellantis. Jos kuitenkin haluat käytännöllisen auton, mutta et halua monikäyttöautoa tai pakettiautoa, valitsisin mieluummin maasturin tai farmarin.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot 5008:sta

Mitkä autot kilpailevat Peugeot e-Rifterin kanssa?

Kuten on jo muutamaan otteeseen mainittu, e-Rifterissä käytetty 50 kWh:n akkualusta on nähtävissä useissa eri Stellantin omistamissa malleissa, kuten Citroen e-Berlingossa tai Vauxhall Combossa. Näiden kahden mallin välillä ei oikeastaan ole kovinkaan paljon eroja, minkä vuoksi niiden välinen valinta riippuu siitä, kumman merkin ja muotoilun valitset mieluummin.

On syytä mainita, että Vauxhall tarjoaa tässä halvimman vaihtoehdon, mutta monet ovat samaa mieltä siitä, että Combo on vain hieman vanhentuneemman näköinen sekä sisältä että ulkoa.

Mitkä Peugeot-pakettiautot ovat sähköisiä?

Melkein koko Peugeot-pakettiautojen mallisto on nykyään sähköistetty, ja niihin kuuluvat e-Rifter, e-Expert, e-Partner ja niistä suurin, e-Boxer. Kaupallisiin tarkoituksiin ja kuljetuksiin e-Boxer on ehdottomasti paras vaihtoehto, sillä se tarjoaa suurimman lastikapasiteetin ja on tilavin kaikista.

e-Rifter on pienin, ja sitä käytetään usein perhekuljetuksiin. Valitsisin kuitenkin e-Travellerin, koska se on täydellisen kokoinen kaikkiin näihin käyttöskenaarioihin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z