Kannattaako käytetyn auton pohjamaalaus?

Pohjamaalaus varmistaa, että auto on suojattu ruosteelta. Uudemmilla autoilla on joskus erityinen takuu suoraan tehtaalta, mikä tarkoittaa, että ylimääräistä ruostesuojausta ei tarvita, kun takuu on vielä voimassa.

Käytetyn auton pohjamaalaus sen sijaan vaikuttaa loogisemmalta ajatukselta. Varsinkin, jos aiot pitää auton jonkin aikaa. Jos asut ilmastossa, jossa on paljon epäsuotuisia sääolosuhteita tai tiellä on paljon suolaa, ruostesuojaus on erittäin suositeltavaa.

Monet ovat kuitenkin sitä mieltä, että pohjamaalauksen pitäisi olla ennakoiva eikä aktiivinen toimenpide. Tämä tarkoittaa, että auto pitäisi pinnoittaa jo ennen kuin se lähtee jälleenmyyjän tontilta, ja käytettyjen autojen pohjamaalaus ei ole yhtä järkevää, koska käytetty auto on jo jossain määrin kärsinyt ruostumisesta.

Omistatpa sitten upouuden tai käytetyn auton, sen pohjamaalaus tarjoaa tervetulleen lisäsuojakerroksen. Voit pinnoittaa käytetyn auton menestyksekkäästi, jos hiot ja hioo kaikki ruostekohdat pois ennen pohjamaalin levittämistä. Oikein tehtynä ei ole eroa uuden tai käytetyn auton pinnoittamisen välillä.

Mitä pohjamaalaus on?

Pohjamaalaus estää pääasiassa happea ja kosteutta reagoimasta paljaan metallin kanssa, jotta se ei aiheuttaisi korroosiota tai ruostepilkkuja. Se on tasaisesti ja perusteellisesti levitetty suojakalvo, joka asetetaan auton alustalle ja joka suojaa alustaa pitkään.

Auton alapohja on melko haavoittuva osa autoa, koska se altistuu jatkuvasti kosteudelle. Jos tähän yhdistetään jatkuva kivien lohkeilu ja huonolaatuinen tienpinta, auton alusrakenne voi muutaman vuoden kuluttua saada pahoja vaurioita, jotka johtavat ruostumiseen ja korroosioon.

  Pitäisikö minun pestä autoni ennen ruostesuojausta?

Ruosteenestoon on olemassa muutamia erilaisia menetelmiä, ja pohjamaalaus on yksi yleisimmistä. Pohjamaalaus koostuu tervapohjaisen aineen levittämisestä haavoittuville alueille. Myös tippa/tipaton öljysuihke on melko yleinen tapa suojata auto ruosteelta.

Kaikki nämä kolme menetelmää maksavat 100-200 dollaria, ja ne on toistettava joka vuosi. Kaikissa näissä kolmessa käytetään aineita, jotka kovettuvat levityksen jälkeen, jolloin kaikki haavoittuvat alueet pyritään tiivistämään. On ensiarvoisen tärkeää, että ne levitetään kirkkaalle pinnalle, muuten ne saattavat jopa pahentaa ongelmaa.

Käytetyn auton pohjamaalaus

Ei ole totta, että kaikki käytetyt autot ovat jo pahasti ruostuneet korjauskelvottomiksi. Tällaiset alueet on hiottava pois, hiottava hienolla hiomapaperilla, rasvanpoistettava, pohjustettava ja maalattava ennen pohjamaalausliuoksen levittämistä.

Pohjamaalaus ei ainoastaan suojaa autoa ruosteelta ja korroosiolta, vaan se suojaa myös jo vaurioituneita alueita. Ja ylimääräinen suojakerros käytetyssä autossa on järkevämpi kuin uudemmassa autossa, varsinkin jos otetaan huomioon, että useimmilla uudemmilla autoilla on todellakin jonkinlainen takuu.

Joissakin osissa korroosio vaikuttaa enemmän kuin toisissa, ja jos käytät pinnoitetta suositusten mukaisesti, voit jopa alentaa vakuutusmaksujasi. Lisäksi jos autosi on suojattu, se saattaa säilyttää myös enemmän arvoa, mikä on erittäin hyödyllistä, kun on aika myydä se.

Ruostesuojauksen ja ruostesuojauksen erot

Harva tietää, että nämä kaksi termiä eivät ole sama asia. Ruosteenesto koostuu siitä, että tietyille herkiksi katsotuille pinnoille levitetään kerros lähinnä kumipintaisia tiivistysaineita tai muita ruostetta hylkiviä pinnoitteita.

  Pitäisikö minun ostaa auto, jossa on ruostetta?

Ruostesuojaus taas on prosessi, jossa valmistaja lisää tiettyjä ruosteenesto-ominaisuuksia itse paneeliin. Ja siinä on ero nykyaikaisten autojen ja vanhempien autojen välillä. Uudemmissa autoissa käytetään enemmän alumiinia ja sinkittyä terästä, jotka molemmat ovat tunnettuja ruostetta hylkivistä ominaisuuksista.

Nämä materiaalit ovat luonnostaan vähemmän alttiita ruostumiselle, varsinkin jos ne on päällystetty hienostuneella e-pinnoitteella, joka koostuu auton koripaneelien sähköisestä latauksesta, jonka tarkoituksena on tehdä paneelista vähemmän altis reagoimaan kosteuden ja hapen kanssa.

Jotkin ruostesuojauksen muodot, kuten strategisesti sijoitettu elektroninen moduuli, joka lähettää jatkuvaa sähkövirtaa, on tehty tarjoamaan samat tulokset kuin tehdasvalmisteinen e-coat. Kaikki nämä ruostesuojaustoimenpiteet ovat melko uusia, mikä tarkoittaa, että monissa käytetyissä autoissa ei ole tällaisia ominaisuuksia.

UKK-osio

Ovatko pohjamaalausratkaisut myrkyllisiä?

Kuten monet muutkin kemikaalipitoiset tuotteet, myös pohjamaalausliuokset ovat todellakin myrkyllisiä, varsinkin kun ne ovat kovettumattomassa tilassa. Tämä tarkoittaa, että sinun on aina käytettävä suojavarusteita, kuten vähintään silmäsuojaimia ja käsineitä.

Eräät tutkimukset ovat osoittaneet, että myrkyllisyysasteet ovat uskomattoman korkeita, mikä tarkoittaa, että sinun on aina oltava erittäin varovainen näitä tuotteita käsitellessäsi. Tämä on myös syy siihen, miksi tällaiset asiat kannattaa jättää kokeneen ammattilaisen tehtäväksi.

Kuinka hyvin elektroniset ruostesuojamoduulit toimivat?

Strategisesti sijoitetut elektroniset moduulit, jotka lähettävät jatkuvaa sähkövirtaa koko auton paneeleihin, vaikuttavat avaruusaikaisilta, mutta tämä tekniikka on ollut käytössä jo jonkin aikaa. Maanalaisissa säiliöissä ja veneissä olevat metallipinnat on suojattu näillä moduuleilla vuosikymmeniä.

  Voiko ruostetta korjata auton alta?

Erona on kuitenkin se, että nämä pinnat ovat lähes aina märkiä. Tämä tarkoittaa, että signaalin johtuminen on aina voimakasta, mutta auton koripaneelit eivät ole aina märkiä, mikä tarkoittaa, että tämä suojausmenetelmä ei välttämättä ole paras valinta, kun kyse on autoista.

Kuinka kauan pohjamaali kestää?

Useimmat pohjamaalausratkaisut kestävät vuoden tai kaksi. Jotkin niistä voivat kestää vieläkin kauemmin, mutta yleensä ne kannattaa tarkastaa pois noin muutaman kuukauden kuluttua. Jos maksat etukäteen enemmän ja olet tehnyt kaikki tarvittavat asiat ennen sen levittämistä, se saattaa kestää jopa muutaman vuoden.

Kaikki riippuu siitä, kuinka usein autolla ajetaan, sääolosuhteista, suolan kertymisestä, pohjamaalin laadusta ja pinnoitteen levityksestä. Varmista vain, että tarkastat levityksen noin muutaman kuukauden välein, ja jos havaitset halkeamia, poista pinnoite ja levitä uusi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z