Kannattaako Porsche Macan ostaa?

Porsche Macan on Porschen lähtötason kompaktimaasturi, joka tarjoaa dynamiikkaa, tyyliä ja ylellisyyttä. Premium-merkin lisäksi Macan on aito Porsche, sillä sen ydinidentiteetti on kehitetty klassisella Porsche-reseptillä.

Tästä huolimatta Macan on tutustumisen arvoinen, jos olet markkinoilla tällaisen auton suhteen. Vaikka Macan on yksi markkinoiden dynaamisimmista kompakteista katumaastureista, Macan ei ole läheskään yhtä dynaaminen kuin jotkut muut urheilullisemmat Porsche-vaihtoehdot.¸¸Hän on yksi markkinoiden dynaamisimmista kompakteista katumaastureista.

Jos tarkastelet kilpailua tarkemmin, näyttää siltä, että Macan maksaa keskimäärin 10 000 dollaria enemmän kuin muiden saksalaisten premium-merkkien vastaavat luksus-SUV:t. Mutta et maksa vain merkistä, vaan saat todellakin rahoillesi vastinetta, jos valitset Macanin.

Jos välität siitä, miten hyvin auto kulkee, ja voit maksaa lisämaksun muihin saksalaisiin luksusluokan kompakteihin katumaastureihin verrattuna, Macan on rahansa arvoinen. Ja paras malli nykyisestä mallistosta on luultavasti kuusisylinterinen Macan S.

Ostatko uuden vai käytetyn Macanin?

Vaikka Macan on yksi Porschen vähiten arvon alenevista autoista ja varmasti yksi markkinoiden vähiten arvon alenevista kompakteista katumaastureista, käytettynä ostamalla säästät melkoisesti rahaa, varsinkin jos otat huomioon, että jopa lähtötason Macan maksaa ilman lisävarusteita peräti 53 000 dollaria.

Kolme vuotta vanha Macan, jossa on noin 50 000 kilometriä ajettu, maksaa noin 40-42 000 dollaria, mikä on melko hyvä hinta. Samalla rahalla saa kuitenkin joko kevyesti käytetyn, kolme vuotta vanhan Macan S:n tai upouuden perusmallin Macanin.

  Onko Porsche Boxsterissa kovakatto?

Noin viiden vuoden kuluttua Macan säilyttää jopa 62 prosenttia alkuperäisestä arvostaan. BMW X3 ja Audi Q5 säilyttävät viiden vuoden jälkeen vain noin 51 prosenttia alkuperäisestä arvostaan. Jos asiaa tarkastellaan näin, voidaan jopa väittää, että upouuden Macanin vaatima 10 000 dollarin preemio on viiden vuoden jälkeen sen arvoinen.

Uuden ostamiseen liittyy myös joukko etuja, kuten takuut, huoltopaketit ja huolto-ohjelmat. Ja upouuden Porschen ostaminen on elämys, vaikka kyseessä olisikin ”vain” Macan eikä 911 tai Cayman/Boxster.

Porsche Macan/Porsche Macan S – lähtötason mallit.

Porsche Macanin mallisto alkaa perusmalli Porsche Macanilla. Porsche Macan maksaa vähittäismyynnissä noin 53 000 dollaria, ja saat 2,0 litran 4-sylinterisen moottorin 248 hv:llä ja AWD-järjestelmän. Macan on saatavana vain Porschen sisäisellä PDK-kaksoiskytkinautomaatilla.

Alkutason Macan ei ole tehtaalta lähtien kovinkaan hyvin varusteltu. Vakiovarusteena on LED-ajovalot, 10-kaiutin audiojärjestelmä, Bluetooth, Wifi, Apple Car Play. On erittäin suositeltavaa, että valitset Premium-paketin ja Porsche Sport Chrono -paketin, sillä ne auttavat myymään auton jälkikäteen.

Macan S puolestaan maksaa noin 10 000 dollaria enemmän, ja S on luultavasti koko malliston paras vaihtoehto 3,0 litran 6-sylinterisen turbomoottorin ansiosta. Se on myös varustettu Porschen PDK-vaihteistolla ja pysyvällä nelivedolla tehtaalta.

Kuusisylinterinen 350 hv tekee S:stä paljon hauskemman ajaa kuin lähtötason Macan AWD. Vaihtoehtojen suhteen on aika lailla sama tarina kuin lähtötason Macanissa, ja jos haluat kunnolla varustellun auton, olet katsomassa parin tuhannen dollarin lisäystä MSRP-hintaan.

  Paras pyöräteline Porsche Boxsterille

Porsche Macan GTS/Turbo – korkeamman hintaluokan mallit.

Jos budjettisi ulottuu 70 000 tai jopa 80 000 dollariin, saat tällaisella hinnalla joko Macan GTS:n tai huippumallin Porsche Macan Turbon. Molemmissa on 3,0 litran 6-sylinterinen moottori, jossa on 375 hv GTS-mallissa tai 434 hv Turbo-mallissa.

GTS on aggressiivisempi versio jo ennestään melko vaikuttavasta Macan S -mallista, ja Turbo on merkittävä askel molempia korkeammalla. Macan Turbo on yksi, ellei jopa markkinoiden kyvykkäin kompakti luksusmaasturi, mutta se maksaa 85 000 dollaria.

Sekä GTS että Turbo saavat aggressiivisemman muotoilun, paremman näköiset ja suuremmat vanteet sekä päivitetyt jarrut. Urheilulliset pakoputket kuuluvat myös vakiovarusteisiin, samoin kuin urheilulliset, hyvin pehmustetut urheiluistuimet.

Macan Turbo on vaikuttava auto, eikä sitä voi kiistää. Vaikka se maksaa melko paljon rahaa, muut kompaktit urheilulliset katumaasturit, kuten Audi SQ5, Mercedes Benz GLC63 tai BMW X1, eivät ole yhtä dynaamisia kuin Macan Turbo.

FAQ-osio

Onko Porsche Macan aito Porsche?

Objektiivisesti ottaen Macan on loistava auto. Mutta onko se todellinen Porsche? Onhan Porsche tunnettu urheiluautojen, ei katumaastureiden valmistamisesta. Todellisen Porschen on oltava luokkansa dynaamisin auto, sen on myös tarjottava ylellisyyttä, ylivoimaista rakentamisen laatua, luotettavuutta ja arvon säilymistä.

Macan on todella markkinoiden dynaamisin kompakti katumaasturi, ja se tarjoaa myös runsaasti ylellisyyttä, vaikka sisätilat alkavatkin hiljalleen näyttää ikänsä. Rakennuslaadultaan Macan on yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin Porsche. Ja sama pätee myös luotettavuuteen ja arvon säilymiseen.

  Porsche vs. Range Rover: Luotettavuus

Pitäisikö minun valita Porsche Cayenne sen sijaan?

Porsche Cayenne on Porschen katumaastureiden lippulaiva. Cayenne on saatavana katumaasturina tai ”coupe” -katumaasturina. Cayenne on paljon isompi ja tehokkaampi, ja se tarjoaa myös enemmän läsnäoloa tiellä. Lähes jokaisella osa-alueella Cayenne päihittää Macanin.

Tästä huolimatta, jos sinulla on varaa hankkia Cayenne, sinun kannattaa ehdottomasti hankkia se, varsinkin jos pidät coupe-maastureista. Suorituskyvyltään Cayenne voidaan varustaa 8-sylinterisellä hybridivoimansiirrolla, joka tuottaa yli 600 hv.

Onko Porsche Macan parempi kuin Audi Q5, Mercedes GLC tai BMW X3?

Audi Q5 on myös melko suosittu kompakti katumaasturi sen tyylikkään sisä- ja ulkosuunnittelun ja loistavien yleiskäyttöominaisuuksien ansiosta. GLC on hieman räikeämpi, mutta yhtä mukava, kun taas BMW X3 on dynaamisessa ajossa lähimpänä Macania.
Macan tarjoaa kuitenkin paremman luotettavuuden, arvon säilymisen ja premium-merkin. Tästä huolimatta Macan maksaa keskimäärin 10 000 dollaria enemmän näihin kolmeen verrattuna, mutta se säilyttää myös paremman arvonsa. Kaikki tämä osoitti, että Macan on askeleen näiden kolmen yläpuolella.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z