Käyttääkö Porsche VW:n moottoreita?

Porsche on osa VAG:tä eli Volkswagen Auto Groupia, mikä tarkoittaa, että osa sen osista on yhteisiä VW:n, Audin, Škodan, Seatin, Bentleyn, Lamborghinin ja jopa Bugattin kanssa. Osien yhteiskäyttö on yleinen asia monien valmistajien välillä, sillä se alentaa kustannuksia huomattavasti.

Jotkut yritykset, kuten Aston Martin, ovat täysin riippumattomia, mutta niiden on pakko maksaa muille valmistajille, kuten Mercedekselle, valtavia summia rahaa, jotta ne voivat kirjaimellisesti kopioida ja liittää Mercedeksen viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmiä, koska ne eivät pysty kehittämään täysin omaa järjestelmäänsä.

Jos olet osa VAG:tä, tämäntyyppiset asiat ovat paljon helpompia. Te vain jaatte nykyaikaisia osia ja teette niistä uuden nahan, eikä 99 % asiakkaista edes huomaa sitä. Asiayhteyden vuoksi: ajelen vuoden 2018 Audi A3:lla, ja A3:n ohjauspyörä näyttää epäilyttävän paljon samalta kuin uudessa Bentley Continentalissa oleva ohjauspyörä.

Vaikka Porsche jakaa paljon osia muun VAG:n kanssa, moottorit jaetaan yleensä Audin eikä VW:n kanssa. Jotkut vanhemmat Porsche-mallit jakoivat moottorinsa joidenkin VW-mallien kanssa, mutta ei niinkään viime vuosina, ennen kuin nyt.

VAG-moottoreiden yhteiskäyttö

Porsche Panamera Turbossa ja Porsche Cayenne Turbossa on sama moottori. Tämä ei ole yllätys, sillä molemmat autot ovat todellakin Porscheja. Yllättävämpää saattaa olla se, että myös Audi RS6, RS7, S8 ja RSQ8 käyttävät aivan samaa moottoria kuin molemmissa Porsche-malleissa.

Audin ja Porschen lisäksi myös Lamborghini ja Bentley käyttävät samaa 8-sylinteristä moottoria. Periaatteessa siis koko VAG:n suorituskykyosasto käyttää samaa moottoria, 4,0 litran V8-moottoria, jossa on 500-650 hv. Syy siihen, miksi tämä moottori on yhteinen niin monille eri malleille, liittyy uuden moottorin kehittämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

  Paras pyöräteline Porsche Cayenneen

Yhä tiukempien melu- ja päästömääräysten ansiosta autonvalmistajien on pakko kehittää pienempiä ja vähemmän jännittäviä moottoreita. Tilavuutta ei kuitenkaan voi korvata millään, mikä tarkoittaa, että V8-moottorin kehittäminen maksaa paljon enemmän kuin 6- tai 4-sylinterisen moottorin kehittäminen.

VAG:n eri valmistajien välillä on myös monia muita esimerkkejä moottoreiden yhteiskäytöstä, kuten Audi RS3 ja uusi Cupra Formentor. Molemmissa on yhteinen 5-sylinterinen moottori, jossa on noin 400 hv.

Porschen 6-sylinteriset moottorit

Porsche on tuotemerkki, joka tunnetaan laajalti 6-sylinterisistä moottoreistaan, kuten tasakuutosista, joita on ollut useissa upeissa 911-malleissa vuosien varrella. Porsche kehittää ja myy näitä moottoreita yksinoikeudella, eikä moottoreita jaeta muiden merkkien kanssa, ainakaan tällä hetkellä.

On melko ymmärrettävää, että Porsche ei koskaan jaa näitä moottoreita muiden VAG-merkkien kanssa, koska ne todella määrittelevät sekä nykyaikaiset että historialliset Porschet. Tasakuutosmoottori on osa 911:n keskeistä identiteettiä, ja siksi niiden pitäisi olla yksinoikeudella ja varattu vain Porsche-malleihin.

Porschella on pitkä historia kuusisylinteristen moottoreiden rakentamisessa. Ensimmäiset 911-mallit tarjottiin ilmajäähdytteisillä tasakuutosilla. Myöhemmin 996-sukupolven myötä Porsche siirtyi vesijäähdytteisiin tasakuutosmoottoreihin.

Tällaiset moottorit ovat joskus löytäneet tiensä muihin Porsche-malleihin, kuten Cayman GT4:ään tai Boxster GTS/Boxster Spyderiin. Tämä on ymmärrettävää, sillä Cayman/Boxster-alustassa siirryttiin kokonaan pienempiin 4-sylinterisiin moottoreihin lukuun ottamatta vain paria korkealuokkaista mallia.

  Onko Porsche superauto

Nykyisten Porsche/VW-osien jakaminen

Vuonna 2009 VAG päätti, että useimpien VAG-valmistajien oli aika jakaa osia entistä johdonmukaisemmin. Koska uusien moottoreiden kehittämiskustannukset nousivat jatkuvasti erittäin tiukkojen päästömääräysten vuoksi, Porsche, joka on tunnettu hyvien moottoreiden kehittämisestä, taipui ensimmäisenä polveen.

Uusi VW Tuareg R -malli jakaa koko voimansiirtonsa Porsche Cayenne E-Hybridin kanssa. Teholuvut näiden mallien välillä ovat identtiset, 455 hv ja 516 lb-ft vääntöä. Jopa vetokyky on sama, 7,7 000 kiloa.
Tämäntyyppinen osien yhteiskäyttö tulee vain lisääntymään tulevaisuudessa. Esimerkiksi uudesta 992 Porsche 911:stä löytyvä uusi vaihdevipu on lähes sama kuin VW Golf GTI:ssä, ja kaikkien VAG-merkkien infotainment-järjestelmät perustuvat samoihin perusrakenteisiin.
Myös monet muut osat ovat yhteisiä, kuten viimeisimmän sukupolven Porsche Macanin ja vuoden 2017 VW Golf R -faceliftin takapuskuri. Yksi osien yhteiskäytön eduista on, että sen pitäisi teoriassa lisätä luotettavuutta. Mutta niin kauan kuin tasakuutosmoottori pysyy Porschen yksinoikeutena, minkä sen pitäisikin pysyä, meidän ei tarvitse olla kovinkaan huolissamme siitä, että Porsche menettää ylellisyysviehätyksensä.

FAQ-osio

Mitkä VAG-autot jakavat saman alustan?

Noin vuosikymmen sitten VAG päätti kehittää modulaarisia alustatyyppejä, joita monet VAG:n sateenvarjon alla olevat merkit voisivat käyttää yhdessä. Näin syntyi VAG MQB-alusta.
MQB-alustan ensimmäinen sukupolvi paljastettiin vuonna 2012, ja Audi Q2, Audi A3, Seat Leon, Volkswagen Arteon, Škoda Octavia ja monet muut käyttivät juuri samaa alustaa. Myös Audi Q7, Bentley Bentayga ja VW Touareg käyttävät samaa alustaa, ja se on melko ilmeistä.

  Volvo vs. Volkswagen: Luotettavuus

Onko Porsche Taycanilla ja Audi E-Tron GT:llä sama alusta?

Porsche Taycan ja Audi E-Tron GT ovat Tesla Model S:n jälkeen markkinoiden suosituimmat EV-sedaanit tällä hetkellä. Ja kyllä, molemmat on rakennettu samalle alustalle käyttäen samaa voimansiirtoa pienin markkina-asemasta johtuvin muutoksin.
Taycan on hieman kalliimpi ja hieman tehokkaampi, mutta kaiken kaikkiaan molempien alustat ovat enemmän tai vähemmän samat. Ja yhtäläisyydet ovat melko ilmeisiä, kun Taycan ja E-Tron pysäköidään vierekkäin.

Jakavatko muutkin merkit osia?

Kyllä, ne jakavat. Esimerkiksi Chevy Silveradon ja GMC Sierran kaksikko on selkeä esimerkki siitä, miten pitkälle jotkut merkit venyvät. Nämä kaksi ovat lähes identtisiä muotoilun, voimansiirron ja lisävarusteiden osalta, vaikka Chevy ja GMC yrittävät erottaa ne toisistaan mahdollisimman paljon.
Autojen kehittäminen on kallista, ja joidenkin seikkojen, kuten ajovalojen, kehittäminen voi maksaa törkeän paljon rahaa. Niinpä jopa Lamborghini Diablo käytti Nissanin ajovaloja kustannustensa alentamiseksi. Esimerkiksi 20 miljoonan dollarin McLaren F1 käyttää samoja takavaloja kuin lontoolaisessa bussissa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z