Kia EV6 on yksi markkinoiden hienoimmista sähköisistä crossover-maastureista. Se kattaa myös erinomaisen 77,4 kWh:n akun ansiosta jopa 310 mailin toimintasäteen. Siihen liittyy kuitenkin myös useita ongelmia, kuten latausongelmia., Mutta mitä ovat Kia EV6:n latausongelmat?
Joitakin yleisiä Kia EV6:n latausongelmia ovat laturin liian suuri virranotto, latausjärjestelmän ylikuumeneminen, auton lataamatta jääminen ja ongelmat tason 2 latauksessa. Vaikka nämä ongelmat eivät ole yleisiä, useat omistajat ovat ottaneet ne esille, ja useimmat niistä on helppo korjata.
Mitkä ovat Kia EV6:n yleiset latausongelmat?
Laturi ottaa liikaa virtaa
Yksi Kia EV6:n suurimmista latausongelmista on laturin liiallinen virranotto. Eräs Floridasta kotoisin oleva omistaja valitti helmikuussa 2023, että hänen EV6:nsa sisäinen lataussäädin ”imi liikaa virtaa kannettavasta Level 2 EVSE -laturistani. Kun laturini on asetettu maksimissaan 24 ampeeriin, auto vetää 28-30 ampeeria, jolloin laturi sammuu ja ilmoittaa, että oikosulku on havaittu. Kun laturini on asetettu 40 ampeeriin, noin tunnin kuluttua latauksesta auto vetää jälleen 46,6 ampeeria, jolloin laturi sammuu ja ilmoittaa oikosulusta. Ymmärtääkseni tason 2 latausstandardin mukaan laturi kertoo autolle sen virran asetukset, eikä auton pitäisi ottaa enemmän virtaa kuin laturi kertoo.”
Koska laturi ottaa enemmän virtaa kuin sen pitäisi, kun sitä käytetään Kia EV6:n kanssa, tämä on merkittävä turvallisuusongelma, joka voi aiheuttaa tulipalon. Huomaa, että sama laturi ei vedä liikaa virtaa, kun sitä käytetään muiden EV-autojen kanssa. Tämä on siis asia, joka EV6:n omistajien tulisi ottaa huomioon.
Latausjärjestelmän ylikuumeneminen
Toinen merkittävä ongelma, josta Kia EV6:n omistajat ovat valittaneet, on ongelmat Level 2 -latauksessa. Sen lisäksi, että laturi ottaa liikaa virtaa, käyttäjät ovat myös todenneet, että tason 2 lataus aiheuttaa vian, jossa akun hallintajärjestelmä tai latausjärjestelmä ylikuumenee.
Lisäksi jotkut käyttäjät ovat valittaneet, että he eivät pystyneet lataamaan autoaan 40 ampeerin tai sitä korkeammalla teholla tason 2 laturilla. Eräs toinen omistaja ilmoitti useista epäonnistumisista, kun hän yritti ladata 220 voltin vaihtovirtaa sekä 9 kW:n että 8 kW:n teholla.
Jos Kia EV6 -laitteessasi ilmenee jokin edellä mainituista latausongelmista, ota yhteyttä valmistajaan, jos sinulla on takuu, tai anna ammattitaitoisen mekaanikon tarkastaa autosi.
Auto ei lataudu
Tämä on toinen merkittävä ongelma, josta Kia EV6:n omistajat ovat valittaneet. Joitakin asioita, jotka aiheuttavat sen, että Kia EV6 ei lataa, ovat löysät liitännät tai latausliitäntäongelmat. Muita ongelmia ovat akun fyysiset vauriot, pistorasiaongelmat ja tyhjä akku.
Jotkut käyttäjät ovat jopa valittaneet, että laturi on yhtäkkiä lopettanut lataamisen lämpötilan nousun tai virheellisten latausmallien vuoksi. Huomaa, että joissakin tapauksissa tämä ongelma johtui vanhentuneesta ohjelmistoversiosta. Siksi ohjelmiston päivittäminen korjasi ongelman.
Koska on olemassa erilaisia syitä siihen, miksi auto ei ehkä lataudu, on erittäin tärkeää, että ammattitaitoinen mekaanikko tarkastaa autosi. Jotkin ongelmat voidaan ratkaista kytkemällä auto päälle/pois päältä. Joissakin tapauksissa sinun on kuitenkin ehkä vaihdettava akku tai jopa nollattava akkukytkin.
Saat lisätietoja Kia EV6:n ongelmista.
FAQ
Kannattaako EV6:n lataaminen 100 prosenttiin asti?
Ei, ei ole hyvä idea ladata EV:n akkua 100 %:iin. Tämä johtuu siitä, että se lyhentää autosi akun yleistä käyttöikää. Täysi lataus on kuitenkin hyvä, sillä se antaa sinulle maksimaalisen käyttöajan. Siksi sinun tulisi minimoida akut 100 %:n varaustilassa.
Esimerkiksi akun lataaminen 100 %:iin ja purkaminen alle 50 %:iin lyhentää sen käyttöikää, samoin kuin akun lataaminen 80 %:iin ja purkaminen alle 30 %:iin.
Millä prosentilla minun pitäisi ladata Kia EV6 -akkuani ja miksi?
Sinun tulisi rajoittaa lataus pikalatureilla 80 prosenttiin akun terveyden säilyttämiseksi. Tämä johtuu siitä, että vaikka lataaminen 100 prosenttiin on hienoa ja turvallista autosi kannalta, pitkällä aikavälillä se ei ole hyväksi EV-akulle. Tämä johtuu siitä, että litiumioniakut toimivat tehokkaimmin 20-80 prosentin välillä.
Voinko ladata Kia EV6:n päivittäin?
Ei, autoa ei kannata ladata päivittäin. Tämä johtuu siitä, että akussa voi tapahtua luonnollista hajoamista, joka perustuu akun käyttöiän aikana käytettyjen lataussyklien määrään. Huomaa, että sähköauton akun suorituskyky ja kestävyys voivat hidastua, jos laturia käytetään jatkuvasti.
Voinko jättää Kia EV6:ni kytkettynä viikon ajaksi?
Kyllä, voit jättää Kia EV6:n kytkettynä viikon ajaksi. Autolle tai akulle ei tapahdu mitään vahinkoa. Sinun on kuitenkin noudatettava omistajan käsikirjassa annettuja ohjeita. Sinun on kuitenkin myös ymmärrettävä, että nykyaikaiset sähköautojen akut ovat erittäin pitkälle kehitettyjä ja kestäviä, eikä niiden jättäminen kytkettynä tai irrotettuna viikon ajaksi todennäköisesti aiheuta mitään vahinkoa.
Kuinka kauan Kia EV6:n lataaminen kestää?
Kaikkia Kia EV6 -tyyppejä voi ladata enintään 11 kW:n teholla vaihtovirtalatausasemalla. Tämä tarkoittaa, että vakiovalikoimaisen 2WD:n lataaminen 0:sta 100 %:iin kestää noin 6 tuntia. Toisaalta pitkän toimintasäteen 2WD-, pitkän toimintasäteen AWD- ja GT-versioiden lataaminen kestää noin 8 tuntia.
Lopputulos
Kia EV6 on hieno ja tilava kompakti crossover-maasturi. Mutta kuten odotettua, siinä on myös useita ongelmia, jotka omistajien tulisi tiedostaa. Yksi suurimmista ongelmista, joita käyttäjät kohtaavat, on latausongelmat. Kuten edellä todettiin, Kia EV6:n tärkeimmät latausongelmat ovat laturin liian suuri virrankulutus, latausjärjestelmän ylikuumeneminen, ongelmat tason 2 latauksessa ja se, ettei auto lataudu.
Jos Kia EV6 -autossasi on jokin edellä mainituista latausongelmista, ota yhteyttä Kiaan tai vie auto ammattitaitoiseen mekaanikkoon korjattavaksi.
