Kuinka paljon maavaraa tarvitset nopeusrajoituksia varten?

Vauhtipuskurit on suunniteltu lisäämään turvallisuutta hidastamalla vauhtia, mutta niiden sivuvaikutukset voivat olla lamauttavia tietyntyyppisille autoille. Yleisesti tiedetään, että sinulla pitäisi olla vähintään 4,5-5 tuuman maavara, jotta pääset useimpien nopeusesteiden yli.

Tällainen saavutus on helppo maasturille, jonka maavara on säännöllisesti yli 7 tuumaa, tai sedanille, jonka maavara on 5-6 tuumaa kyseisestä sedanista riippuen. Viistoperät ovat jokseenkin samanlaisia kuin sedanit, ja sama pätee myös farmareihin.

Melkein jokainen auto on suunniteltu ylittämään kuoppia ongelmitta, paitsi tietenkin superautot. Joissakin superautoissa, kuten Audi R8:ssa, maavara on jopa 5,2 tuumaa, mutta toisissa, kuten Lamborghini Gallardossa, maavara on alle 4 tuumaa.

Jotta monet nykyaikaiset superautot voivat ylittää tiettyjä kuoppia, ne on varustettu hydraulisilla tai ilmalla toimivilla nostojärjestelmillä, jotka voivat nostaa auton nokkaa napin painalluksella. Tämän lisäksi ainoa muu tapa, jolla voit selvitä nopeuskuoppien yli superautolla, on ottaa tietty kulma ja toivoa parasta.

Hydrauliset/ilmanostinjärjestelmät

Kuten aiemmin mainittiin, valtaosa nykyaikaisista autoista pystyy ylittämään nopeuskuoppia ilman minkäänlaisia ongelmia, ja superautot ovat ainoita, jotka vaativat lisäratkaisuja. Tällaisia ratkaisuja ovat hydrauliset nostimet, jotka nostavat joko pelkästään nokkaa tai kaikkia neljää pyörää tiettyyn pisteeseen, joka riittää useimpien töyssyjen ylittämiseen.

McLarenin järjestelmä on nimeltään Nose Lifter, Lamborghinin järjestelmä on nimeltään Front End List System, ja upeasta uudesta Ford GT:stä löytyvä järjestelmä on nimeltään Adjustable Multimode Suspension System. Nämä järjestelmät ovat lähes aina lisävaruste, ja sinun on ehdottomasti valittava ne, jos haluat myydä autosi myöhemmin.

  Miksi sähköautot ovat parempia kuin kaasuautot?

Vanhemmissa McLareneissa käytetyt järjestelmät olivat aikoinaan hieman hankalia käyttää: sinun piti käydä läpi muutama valikko ennen kuin löysit Nose Lifterin, ja sen kytkemiseksi päälle sinun piti myös odottaa muutama sekunti, ja useimmiten monet ympärilläsi olevat hermostuneet kuljettajat painoivat torvea hoputtaakseen sinua.

Uudemmat McLarenin järjestelmät ovat onneksi paljon parempia. Ford GT:ssä oleva järjestelmä on yksi edistyksellisimmistä, sillä se nostaa kaikki neljä pyörää muutamassa sekunnissa, ja jotkin järjestelmät jopa hyödyntävät GPS:ääsi ja muistavat, missä kohtaa käynnistit nokan nostamisen, jotta järjestelmä kytkeytyy seuraavalla kerralla automaattisesti.

Speed Bumps

Mutta kuinka korkeita keskimääräiset nopeuskuopat ylipäätään ovat? Nopeusesteen korkeus liittyy useimmiten tavoitenopeuteen, jolla sen yli pitäisi ajaa. Useimmissa tapauksissa nopeusrajoitus on joidenkin Yhdysvaltojen liittovaltion lakien mukaan 2-4 tuuman korkuinen, mutta jotkut niistä voivat olla jopa tätä korkeampia.

Nopeusrajoituksia on myös erityyppisiä, koska ei ole olemassa keskushallintoa, joka päättäisi, kuinka korkea nopeusrajoituksen tulisi olla, ja useimmiten paikalliset viranomaiset päättävät, kuinka korkea nopeusrajoituksen tulisi olla.

Tavallisten nopeusesteiden ei pitäisi koskaan olla korkeintaan 15 senttimetriä korkeita. Aggressiivisimmat nopeusrajoitukset on suunniteltu hidastamaan nopeutta 5-10 km/h, ja niitä käytetään yleensä suurten kaupunkien ruuhkaisimmilla alueilla.

On olemassa myös erityisiä nopeusnousuja, nopeustyynyjä ja nopeuspöytiä, joilla on suurin piirtein sama tarkoitus. On syytä mainita, että 6 tuuman nopeusrajoitukset sijaitsevat yleensä vain määrätyillä asuinalueilla, ja niistä sopivat paikalliset viranomaiset ja kyseisellä alueella asuvat ihmiset.

  Mikä on luotettavin 10-vuotias auto?

Tiet, joita kannattaa välttää, jos ajat superautolla

Superautot ovat kompromisseja, joilla pyritään lisäämään suorituskykyä sileillä päällystetyillä teillä ja nimetyillä kilparadoilla. Ne ovat leveitä ja matalia, jäykkiä ja vailla suurta korin kallistelua, ja kaikki tämä on ongelma, kun kohtaat nopeuskuoppia tai muita kauheita ajo-olosuhteita.

Maastoajoa ei pitäisi koskaan yrittää tehdä millään muulla autolla kuin maasturilla tai maastoon soveltuvalla muulla kuin maasturiautolla. Superautot on rakennettu niin, ettei niitä koskaan saa ajaa maastossa, ja jos onnistut kompuroimaan Ferrarisi pellolle, on jo se, että pääset sieltä pois vahingoittamatta sitä, tehtävä sinänsä.

Sinun tulisi myös välttää superautolla ajamista lumisilla teillä, ja syy tähän on melko ilmeinen. McLaren 720S, jossa on 4,2 tuuman maavara, ei mene yhtään mihinkään, jos lumi on korkeampi kuin 4,5 tuumaa tai vastaava. Riippumatta siitä, millaisilla renkailla varustat autosi, olet virallisesti lumilinko.

FAQ-osio

Kuinka matalaksi superautot pääsevät?

Suorituskyvyn lisäämiseksi superautot voivat mennä niinkin alas kuin vain muutaman sentin päähän maasta. Esimerkiksi McLaren P1 voi mennä niinkin alas kuin 2,6 tuumaa maasta. Tämä riittää poistamaan jalkakäytävältä muutaman kuolleen hyönteisen, mutta ei kaikkia.

Tästä huolimatta tällaista maavaraa ei missään nimessä pidä käyttää tavallisilla teillä, vaan ainoastaan määrätyillä kilparadoilla, jotka ovat riittävän sileitä. Autoja koskevissa säännöissä sanotaan yleensä, että autosi alin osa ei saa olla alempana kuin vanteen alin osa.

  Onko pysäköinti pysäköintihallissa parempi autollesi?

Kuinka kalliita ovat nopeusrajoitusvaurioiden korjaukset?

Se riippuu kyseisestä autosta ja materiaaleista, joista osat on valmistettu. Esimerkiksi Ferrari F12:n uusi muovinen etujakaja maksaa noin 650 dollaria, mutta hiilikuituinen venyy helposti yli 4 000 dollariin.

Takadiffuusorit ovat vielä kalliimpia, koska ne kattavat joskus koko takapuskurin, ja ne voivat maksaa joissakin Ferrari-malleissa jopa 10-15 000 dollaria.

Pitäisikö minun ostaa superauto ilman keulan nostojärjestelmää?

Tämäkin riippuu kyseisestä autosta ja paikasta, jossa aiot ajaa autollasi. Jos olet kiinnostunut lähinnä rata-ajosta, sinun ei tarvitse valita erillistä nokanostinta. On kuitenkin suositeltavaa, että rastitat tämän vaihtoehdon, jos haluat myydä autosi sen jälkeen.

Joidenkin autojen, kuten Porsche Carrera GT:n, arvo on jopa miljoona dollaria, mutta Carrera GT:hen ei ole saatavana nokanostinta. Vaikka on olemassa muutama jälkimarkkinayritys, jotka ovat erikoistuneet kehittämään nostinjärjestelmiä tällaisiin autoihin, ne maksavat kohtuuttoman paljon rahaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z