Kuka valmistaa luotettavimman turbomoottorin?

Hyvämaineinen Consumer Reports -sivusto listasi pari merkkiä, jotka valmistavat turbomoottoreita, jotka ovat luotettavampia kuin keskimääräiset imumoottorit. Nämä merkit olivat Honda, Lexus, BMW, Audi, Porsche ja Subaru.

Jatkuva pienentämisen ja pakotetun imun trendi on välttämätön, jotta uudemmat moottorit olisivat yhä tiukempien päästömääräysten mukaisia, ja jotkin merkit, kuten Volvo, hybridisoivat, turboahtavat ja ylilataavat moottorinsa.

Kaikki tämä tarkoittaa, että moottoreista tulee yhä monimutkaisempia, mikä herättää kysymyksen pitkäaikaisesta luotettavuudesta. Vaikka nämä Volvon moottorit ovatkin olleet lyhyellä aikavälillä erittäin luotettavia, pitkällä aikavälillä on vaikea sanoa.

Mutta autoteollisuus kehittyy jatkuvasti, ja autonvalmistajat löytävät yhä uusia tapoja tehdä luotettavia moottoreita. Ja vaikka nykyään valmistettavat moottorit ovat monimutkaisuudessaan paljon monimutkaisempia, myös näiden moottoreiden suunnittelussa työskentelevät insinöörit ovat yhä ammattitaitoisempia.

Honda

Honda on rakentanut luotettavia turboahdettuja moottoreita jo vuosia, eikä edes Toyota tavallisena japanilaisena moottoreiden luotettavuuden kuninkaana pärjää Hondalle tässä suhteessa. Tämä johtuu lähinnä siitä, että Toyota on ollut hieman hidas ottamaan käyttöön downsized-turbomoottoritaktiikan.

Esimerkiksi Honda Accordissa käytetään 1,5 litran nelisylinteristä turbomoottoria. Tämä moottori on voittanut useita moottoripalkintoja luotettavuudestaan ja luotettavuudestaan. Tämä moottori tuottaa jopa 205 hv ja 192 lb-ft vääntöä, mutta se säilyttää kohtuullisen MPG-tuloksen prosessissa.

Tämän moottorin uskomaton tehokkuus on kaksiteräinen miekka, sillä joissakin tapauksissa, kuten todella kylmissä ilmastoissa, 1,5 litran moottorin on vaikea saavuttaa optimaalista käyttölämpötilaa tyhjäkäynnillä tai lyhyemmillä matkoilla. Yleisesti ottaen Hondan 1,5 litran neliturbomoottori on kuitenkin vankka moottori, ja noin 5-6 vuoden tuotannon jälkeen näyttää siltä, että myös pidemmän aikavälin luotettavuus on erinomainen.

  Autot, joiden arvo alenee vähiten

Hondan 1,0 litran turbo-4-moottori vaikuttaa myös melko luotettavalta, ja kaikki moottorin optimaaliseen käyttölämpötilaan liittyvät ongelmat on onnistuttu ratkaisemaan tämän moottorin osalta. Honda on ollut tehokkaiden kuluttajaturbomoottoreiden sarjassa jo muutaman vuoden ajan, eikä Honda näytä hidastavan tahtiaan lähiaikoina.

Lexus

Mitä maineeseen tulee, Lexukseen liittyvä maine ei voi olla yhtään parempi. Lexus-autoja on jo pitkään kehuttu uskomattomasta rakentamisen laadusta ja luotettavuudesta, ja nykypäivän Lexus-malleista löytyvät turboahdetut moottorit ovat myös luotettavuudeltaan ylivoimaisia.

Tämä ei ole yllätys monille Lexus-harrastajille, sillä Lexusta on aina pidetty turvallisena ostoksena. Lexuksen 2.0T-moottori on yksi kaikkien aikojen luotettavimmista Lexus-moottoreista. Luotettavuuden lisäksi tämä moottori tarjoaa myös kunnon 240 hv ja 258 lb-ft vääntöä.

Vaikka Lexus on useimmiten tarjonnut imumoottoreita, jotka ovat olleet moottoreiden luotettavuustaulukoiden kärjessä, tämä 2.0T tarjoaa samaa luotettavuutta, mutta se myös lisää tehokkuutta ja vääntöä. Katsotpa asiaa miten tahansa, 2.0T on voitto sekä Lexukselle että Lexuksen asiakkaille.

Porsche

Aivan kuten Lexus, myös Porsche on viime vuosina ollut useiden luotettavuustaulukoiden kärjessä. Kun otetaan huomioon, että 911 on Porschen leipä ja voi, myös uudemmissa 991.2- ja 992-sukupolvissa käytetyt turboahdetut 6-sylinteriset moottorit tarjoavat uskomattomia tehoja ja suurta luotettavuutta.

Jotkut ovat kyseenalaistaneet 3,0 litran turboahdetun litteän kuutosmoottorin luotettavuuden, kun se tuli markkinoille, ja useimmat heistä olivat sitä mieltä, että lisääntynyt monimutkaisuus vie varmasti veronsa moottorin luotettavuudelta. Näyttää kuitenkin siltä, että näin ei ole, sillä uudemmat 992-sukupolvet tarjoavat lähes samoja moottoreita kuin 991.2-sukupolvesta löytyvät moottorit.

  Mitä tarkoittaa, kun moottori on ahdettu?

Uusimmassa 992 Turbo S:ssä oleva 3,7 litran turboahdettu tasakuutosmoottori on yksi viime vuosien vaikuttavimmista moottoreista. Sen lisäksi, että tämä moottori on erittäin luotettava, se tarjoaa myös hämmästyttävän tehon litraa kohden, jos otetaan huomioon, että Turbo S tarjoaa 641 hv ja 590 lb-ft vääntöä.

Tämän tehon ansiosta Turbo S:n nopeus 0-100 km/h on alle 2,5 sekuntia, ja myös 205 km/h huippunopeus on vaikuttava. Jos tämä moottori yhdistetään Porschen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston viimeisimmän sukupolven kanssa, näyttää siltä, että 992 Turbo S tarjoaa yhden koko autoteollisuuden kehittyneimmistä voimansiirroista.

FAQ-osio

Mitkä ovat turbomoottoreiden haitat?

Vaikka saattaa tuntua siltä, että turboahdetut moottorit tarjoavat merkittävän edistysaskeleen autoteollisuudessa, on joitakin seikkoja, joissa turboahdettu moottori kalpenee vanhan kunnon imumoottoripyörän rinnalla.

Yksi niistä on hitaampi kaasuvaste, sillä vaikka turboahdettu moottori olisi kuinka hyvä, se ei koskaan pysty vastaamaan kaasuvasteeseen, joka on verrattavissa luontaisesti imettävään moottoriin. Myöskään vääntökäyrä ei ole yhtä lineaarinen kuin imumoottoreissa. Lisäksi isommissa moottoreissa moottorit eivät myöskään kuulosta kovin hyvältä.

Onko turboahdettu moottori parempi kuin ahdettu moottori?

Turboahdin ja ahdin ovat kaksi suosituinta pakkosyöttötapaa. Turbon suurin haittapuoli on ahtoviive, ja ahtimen suurin haittapuoli on tehottomuus.

Jotkut pitävät ahtimia myös luotettavampina, mutta tämä on melko kyseenalaista, sillä turboahtimet ovat kehittyneet viime vuosina huomattavasti. Vaikuttaa siltä, että ahtimet täyttävät useamman laatikon, mutta turboahdin on yleistymässä.

  Ovatko hybridiautot halvempia vakuuttaa?

Onko turboahdettu moottori parempi kuin hybridimoottori?

Hybridisoinnista on hitaasti tulossa yhä merkityksellisempää, ja se tulee vain lisääntymään ajan myötä. Mutta kysymys siitä, kumpi näistä kahdesta tavasta tehostaa moottoria on parempi, riippuu siitä, mitä moottorilta halutaan saada aikaan.

Turboahdin on parempi korkeammilla nopeuksilla, ja hybridimoottori säästää enemmän polttoainetta lähinnä kaupunkiajossa. Meidän on kai odotettava muutama vuosi, ennen kuin hybridit yleistyvät, ja vasta sitten voimme todella päättää, kumpi näistä kahdesta tarjoaa enemmän ominaisuuksia kuin toinen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z