Kuluttaako neliveto enemmän bensaa?

Nelivetoiset autot kuluttavat enemmän bensaa kuin samanmerkkiset ja -malliset RWD- tai FWD-autot. Tämä johtuu monista eri tekijöistä, kuten suuremmasta painosta, useammista voimansiirtokomponenteista ja näiden lisäkomponenttien aiheuttamasta lisäkitkan ja pyörivän massan lisääntymisestä.

Pyörivä tai jousittamaton massa aiheuttaa huomattavan eron polttoainetehokkuuteen. Hyvä esimerkki tästä on usein huippuluokan urheiluautoissa, joissa käytetään yleensä hiilikeraamisia jarruja ja magnesium-/hiilivanteita, jotka kaikki vähentävät jousittamatonta massaa merkittävästi.

Jos pyöritettävää massaa on vähemmän, moottori ei tee yhtä kovaa työtä kuin muuten, mikä vähentää polttoaineen tarvetta. Myös voimansiirron häviö on tärkeä tekijä, koska merkittävä osa vetovoimasta tarvitaan kaikkien voimansiirron osien pyörittämiseen, mikä myös vaikuttaa kielteisesti polttoainetehokkuuteen.

Kun valmistajat ilmoittavat polttoainetaloudellisuuslukujaan, ne liittyvät yleensä parhaisiin mahdollisiin skenaarioihin ja ajoympäristöihin. Tämä tarkoittaa, että on tärkeämpää ajaa tehokkaasti kuin valita neliveto tai RWD/FWD.

Nykyaikaiset nelivetojärjestelmät ja polttoainetehokkuus

Nelivetojärjestelmä on suunniteltu maksimoimaan hyötysuhde, mutta sen onnistuminen riippuu suuresti siitä, miten autoa ajetaan. Tämä tarkoittaa, että useimmat nykyaikaiset nelivetoautot eivät ole aina nelivetoisia.

Nelivedon tarkoitus on olla joko neliveto tai neliveto suurimmassa osassa tilanteita, mikä tarkoittaa, että kaikkia neljää pyörää käytetään vain, jos tilanne sitä vaatii, eli auto on nelivetoinen vain silloin, kun se on tarpeen turvallisuuden kannalta.

Jos ajat enimmäkseen moottoritiellä, nelivetoinen auto tuskin koskaan on nelivetoinen. Jos autossasi on nykyaikaisia polttoainetta säästäviä lisätekniikoita, kuten sylinterien deaktivointitekniikka tai mild-hybriditekniikka, se tarkoittaa, että jopa 8-sylinterinen 600 hv:n 2-tonninen luksussedan voi olla tehokas, jos ajat sitä sellaisena.

  Mikä on nopein tapa suojata auto raekuuroilta?

Nelivetojärjestelmät ovat luonnostaan vähemmän tehokkaita.

Vaikka nelivetoisella autolla voi teoriassa olla tehokkaampi, jos ajat autoa samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta autoa, se tarkoittaa yleensä, että nelivetoinen auto on vähemmän polttoainetehokas.

Suurin syy siihen, miksi nelivetoiset autot ovat vähemmän polttoainetehokkaita, on auton suurempi paino, ja logiikka tämän takana on yksinkertainen. Jos käytät tiettyä energiamäärää ja yrität kuljettaa painoltaan erilaisia kuormia, on ymmärrettävää, että mitä kevyempi olet, sitä pidempään kuljetat kyseistä kuormaa.

Toinen syy on voimansiirtohäviö, koska moottorin tuottaman energian on kuljettava siirtokotelon ja etuvetoakselin, etuakselin ja etusivuakselien kautta ja sitten itse pyöriin. Jos ajat FWD/RWD-autoa, nämä osat vain rullaavat eivätkä vaadi vetovoimaa.

Koska nämä komponentit palvelevat niin elintärkeää tarkoitusta, ne ovat myös uskomattoman painavia, jotta ne olisivat luotettavia ja pystyisivät jatkuvaan rasitukseen.

Miksi sinun pitäisi valita nelivetojärjestelmä?

Vaikka nelivetoauto on vähemmän polttoainetehokas ja se maksaa enemmän kuin RWD/FWD-auto, on monia syitä, miksi nelivetoauto on kaiken kaikkiaan parempi vaihtoehto. Nelivetoinen auto on varmempi ja turvallisempi lähes kaikissa tilanteissa, mikä on perheautojen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Riippumatta siitä, kuinka taitava olet ajamaan RWD/FWD-autoa, nelivetoauto on lähes aina näitä autoja parempi, koska se pitää paremmin kiinni pinnasta. Tämä hyödyttää myös suorituskykyä ja jarrutusta, koska renkaita painaa maahan enemmän paino.

  Paras auto sellaiselle, joka ei aja paljon.

Oli miten oli, tärkein syy valita nelivetoinen auto on se, että se toimii paljon paremmin kylmissä ja liukkaissa olosuhteissa. Vaikka autossa olisi kunnon renkaat, joskus auto ei pärjää liukkaissa olosuhteissa, mikä tekee ajokokemuksesta hieman stressaavamman.

Toisaalta nelivetoauto huokuu varmuutta, kun se on varustettu asianmukaisilla renkailla, ja tuskin koskaan tulee tilannetta tai talvi-estettä, jota et pysty ylittämään. Lopuksi lähes kaikki korkeamman hintaluokan autot ovat yksinkertaisesti parempia, jos ne on varustettu nelivedolla, koska ne ovat turvallisempia, nopeampia ja luottavaisempia.

FAQ-osio

Mitkä autot tarvitsevat nelivedon?

Pienessä osassa autoja on nykyään vakiona neliveto, useimmissa autoissa neliveto on joko lisävarusteena tai niitä ei ole saatavana lainkaan nelivedolla. Tämä herättää kysymyksen siitä, pitäisikö valita nelivetovaihtoehto, vaikka se maksaakin joskus muutaman tonnin lisää.

Jos olet ostamassa isompaa katumaasturia, suurta sedania tai perheautoa, on aina parempi valita neliveto sekä turvallisuussyistä että siksi, että voit luottaa autoosi aina, kun sääolosuhteet sen sallivat. Toisaalta, jos olet ostamassa kompaktia viistoperää tai urheiluautoa, älä valitse nelivetoa, jos se ei ole välttämätöntä.

Miksi tarvitsen nelivedon?

Tarvitset nelivetoa, jos asut pääasiassa alueella, jossa sataa paljon lunta, jäätä ja sadetta vuoden aikana. Sinun kannattaa valita nelivetoauto myös, jos olet henkilö, joka käy säännöllisesti maaseudulla, jossa tiet eivät ole kovin kehittyneitä ja riittävästi päällystettyjä.

  Parhaat maasturit ensimmäiseksi autoksi

Jos käytät autoasi ensisijaisesti pidempiin matkoihin maantiellä etkä koe paljon sääolosuhteiden vastoinkäymisiä, et tarvitse nelivetoista autoa. Voi kuitenkin olla hyödyllistä valita sellainen olosuhteista riippumatta, jos kyseisen auton nelivetovaihtoehto tarjoaa paremman hinnan toisen käden markkinoilla.

Voinko kytkeä nelivedon pois päältä?

Useimmat autot ovat koko ajan nelivetoisia, mikä tarkoittaa, että nelivetojärjestelmää ei voi kytkeä kokonaan pois päältä. Nelivetoiset autot on suunniteltu siten, että voit vaihtaa 2WD- tai 4WD-ajon välillä sen mukaan, mitä haluat. 4WD-autot ovat lähes aina vanhempia maastoautoja, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole yhtä helppokäyttöisiä tai tarpeellisia kuin nelivetoiset autot.

Joissakin autoissa, kuten BMW M5:ssä tai Mercedes AMG E63 S:ssä, etudifferentiaali voidaan kytkeä kokonaan pois päältä, jolloin auto on 100-prosenttisesti nelivetoinen, mutta tämän ominaisuuden käyttäminen on järkevää vain suljetuissa ja turvallisissa ympäristöissä, kuten radoilla tai drag stripeillä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z