Kumpi Mercedes GLK on parempi, diesel vai kaasu?

Jos olet ostamassa GLK:ta, oikean moottorin valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä, jotka sinun on tehtävä. GLK:ta tarjotaan muutamalla eri diesel- ja kaasuvaihtoehdolla, ja oikean vaihtoehdon valitseminen riippuu lähinnä siitä, miten aiot käyttää ajoneuvoa ja moottorin tehosta, luotettavuudesta ja tehokkuudesta.

GLK:n valmistus lopetettiin vuonna 2016, ja sen tilalle tuli aivan uusi malli, GLC. GLK on edelleen suosittu vaihtoehto käytettyjen pienten katumaastureiden segmentissä. GLK:ssa tarjotut dieselmoottorit vaikuttavat kyllä tehokkaammalta vaihtoehdolta, mutta luotettavuuden osalta niistä puuttuu jotain.

GLK:n dieselmoottorit

GLK:n kaksi suosituinta dieselversiota ovat GLK 350 ja pienempitehoinen GLK 250 BlueTec. GLK 350:n perushinta oli noin 40 000 dollaria ja GLK 250:n hinta oli noin 38 000 dollaria, mutta molempia löytyy käytettyjen markkinoilta paljon halvemmalla.

GLK 250 BlueTec

GLK 250 BlueTecissä on 2,1-litrainen 4-sylinterinen moottori, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja jonka teho on 208 hv. GLK on melko tehokas polttoaineen kulutuksen suhteen, sillä tämä malli saavuttaa helposti noin 28MPG, mikä on melko hyvä tulos ottaen huomioon kyseisen mallin painon ja iän.

GLK 350 CDI 4-Matic

GLK 350 CDI 4-Matic on tarjolla 3-litraisella V6-turbomoottorilla, joka on myös yhdistetty 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja jonka teho on kunnioitettavat 220-231 hv mallivuodesta riippuen. 350 tarjoaa myös kohtuullisen polttoainetehokkuuden, joka on noin 25MPG.
GLK 350 4-Matic on näiden kahden välillä parempi vaihtoehto huomattavasti suuremman tehon ja 4-Matic-nelivedon ansiosta, mutta polttoainetaloudellisuus on silti melko vertailukelpoinen.

  Mikä on kallein Mercedes?

Kaasukäyttöiset GLK-moottorit

GLK 350 4-Matic

Suosituin kaasukäyttöinen GLK-malli on GLK 350 4-Matic, jota tarjottiin 3,5-litraisena V6-moottorina, joka oli yhdistetty 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja jonka teho oli noin 270-306 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. 350 4-Maticin kulutus on noin 22MPG, mikä on edelleen melko hyvä luku kaasumoottorille.

GLK 300 4-Matic

Jos haluat tehokkaamman kaasuvaihtoehdon, GLK 300 4-Matic, jonka 3-litrainen V6-moottori tarjoaa kunnioitettavat 231 hevosvoimaa ja jossa on myös 7-vaihteinen automaattivaihteisto, saattaa olla parempi vaihtoehto. GLK 300 4-Maticin realistinen kulutus on noin 24MPG, mikä on varsin kohtuullinen kaasukäyttöiselle katumaasturille.
Näiden kahden välillä 350-moottori on parempi vaihtoehto, koska sitä käytetään monissa eri Mercedes-malleissa, ja se on luotettavuudeltaan parempi.

Diesel vs. kaasu

Edellä mainitut tilastot kertovat vain puolet tarinasta, sillä polttoainetaloudellisuus ja luotettavuus riippuvat molemmat enimmäkseen yksittäisestä autosta. On kohtuullisen paljon todisteita siitä, että kaasumoottorit ovat luotettavimpia, mutta sekä kaasu- että dieselmoottoreiden ei pitäisi aiheuttaa suuria ongelmia, jos niitä huolletaan oikein.
Tästä huolimatta dieselmoottorin korjaaminen on yleensä kalliimpaa, vaikka ne ovatkin tehokkaampia ja halvempia käyttää. Kun päätät näiden kahden välillä, sinun on myös otettava huomioon käyttöskenaario. Jos ajat pääasiassa kaupungissa, kaasumoottori saattaa olla tehokkaampi.
Jos taas ajat pääasiassa moottoritiellä, dieselmoottori on paljon parempi vaihtoehto, sillä dieselmoottori toimii yleensä paljon vähemmän suuremmilla nopeuksilla, koska dieselmoottorin vääntömomentti on suurempi. Lisäksi dieselmoottorikäyttöinen auto heikkenee yleensä paljon hitaammin ja kestää myös pidempään.

  Kannattaako ostaa paljon ajettu Mercedes?

Lisää asioita, jotka on hyvä tietää autoa valittaessa

Pitäisikö minun käyttää enemmän rahaa ja ostaa GLC GLK:n sijaan?

Se riippuu. GLC on varmasti kaikin puolin parempi auto. Se on esteettisesti ja myös teknisesti hienostuneempi auto. Lisäksi GLC:ssä on paljon enemmän tilaa kaikissa luokissa ja se on teknisesti paljon edistyneempi.
GLC on parempi auto lähes kaikin tavoin, paitsi tietenkin hinnan osalta. Jos etsit ensisijaisesti luotettavaa ja edullista perhekuljetusautoa, etkä välitä Mercedeksen uusimmasta ja parhaimmasta tarjonnasta, hyväkuntoinen GLK on silti hyvä vaihtoehto.

Onko kaasuauto mukavampi kuin dieselauto?

Dieselmoottori kuulostaa aivan erilaiselta kuin kaasuauto. Näin ollen kaasuvaihtoehto on yleensä paljon hiljaisempi ja ääni on paljon hienostuneempi. Jos aiot hinata autollasi, dieselmoottori on paljon parempi, koska se tarjoaa enemmän vääntöä ja tekee vähemmän töitä.
Mukavuus johtuu enimmäkseen tehosta ja matkan tasaisuudesta ja helppoudesta eli niin sanotusta ”aallosta”. Tässä tapauksessa suuremman ja tehokkaamman moottorin pitäisi tarjota mukavampi ajokokemus.

Onko diesel halvempaa kuin bensiini, ja kumpi polttoaine on ympäristöystävällisempi?

Dieselkäyttöinen auto on kalliimpi uutta tai käytettyä ostettaessa, mutta se tuottaa paremman polttoainetehokkuuden ja hiilidioksidituloksen. Jos aiot omistaa auton pidemmän aikaa, kustannukset todennäköisesti tasoittuvat, jos ei ole suurempia luotettavuusongelmia, joista pitää huolehtia.
Dieselmoottori on kuitenkin varmasti suurempi saastuttaja, vaikka sen polttoainetehokkuus onkin parempi. Alkuaikoina dieselkäyttöistä autoa pidettiin ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona verrattuna kaasuautoon.
Dieselmoottorin suurin saastuttaja on kuitenkin typpidioksidi, haitallinen epäpuhtaus, josta kaasukäyttöinen moottori voi suodattaa jopa 70 prosenttia kolmitoimisen katalysaattorin avulla. On yksinkertaisesti paljon helpompaa pitää kaasumoottori puhtaana kuin dieselmoottori.
Yhdysvalloissa kaasu ja diesel maksavat suunnilleen saman verran. Joskus hinnat vaihtelevat, mutta yleensä ne ovat melko samanlaiset. Euroopassa diesel on kuitenkin yleensä halvempaa kuin kaasu.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z