Mercedes 280SL – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Mercedes 280SL

Mercedes 280SL on nimi, joka yhdistetään useimmiten vuosien 1967-1971 Pagoda-avoautoon. Tämä ihastuttava Mercedes-klassikkoauto on yhä suositumpi, sillä niiden arvot ovat jatkuvasti nousussa. Nykyään monet ihmiset ovat kiinnostuneita 280SL:stä, ja me kerromme sinulle kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää siitä.

280SL:ssä on 2,8 litran 6-sylinterinen rivimoottori, joka ei ole vielä kaikkein luotettavin Mercedeksen moottori, mutta se pärjää vielä yli 50 vuoden käytön jälkeenkin. Moottori kuulostaa hyvältä, ja jotkut pitävät sitä täydellisenä moottorina Pagodaan sekä kokonsa että luonteensa puolesta.

280SL:n muotoilua voidaan helposti pitää yhtenä parhaista Mercedeksen koskaan tekemistä. Pagoda sai lempinimensä, koska 280SL:n katto muistuttaa Kaukoidän temppeleitä. Lempinimestä tuli nopeasti juttu, ja nykyään 280SL:ään viitataan yksinkertaisesti nimellä ”Pagoda SL”.

Luotettavuus on hyvä, mikä on pelkkää kiitosta, kun otetaan huomioon, että tämä auto ilmestyi ensimmäisen kerran 60-luvulla. Luettelemme kuitenkin joitakin tämän auton yleisimpiä ongelmia. Näiden arvo on jatkuvasti noussut, ja näyttää siltä, että se ei lopu lähiaikoina. Lopuksi käytännöllisyys on sitä, mitä 60-luvun lopun roadsterilta voi odottaa.

Mercedes 280SL – Voimansiirtojärjestelmä

Mercedes 280SL Pagodassa on 2,8 litran 6-sylinterinen moottori, koodinimeltään M130. Tämä moottori tuottaa noin 170hv ja 177lb-ft vääntöä. Tämä ei ehkä vaikuta paljolta nykypäivän mittapuulla, mutta 280SL painaa alle 3 000 kiloa, mikä tarkoittaa, että auton teho/painosuhde on 93,22W/kg.

Tämä riittää puskemaan 280SL:n 0-100 km/h noin 9 sekunnissa. Autossa on 4-vaihteinen manuaalivaihteisto, ja voima lähetetään pysyvästi vain takapyörille. 280SL on vanha auto, joten et todellakaan voi harkita sellaista, jos olet kovasti polttoainetaloudellisuuden perään. Se ei tarkoita, että 280SL juo kahdella oljenkorreella, mutta ei se polttoainetaloudellisuus 170hv:n moottorille ole ihan huippuluokkaa.

  Miksi Mercedes on niin raskas?

Mercedes 280SL – muotoilu ja alusta

280SL näyttää upealta sekä sisältä että ulkoa, ja harvoin kukaan tulee kiistämään sitä. Mercedes teki aika monta tällaista 2-paikkaista roadsteria siitä lähtien, kun merkki syntyi, mutta tuskin yksikään niistä näyttää yhtä hyvältä kuin 280SL Pagoda. Jotkut sanovat, että 280SL vain paranee iän myötä, aivan kuten hieno viini.

Ajokokemuksen osalta 280SL on ikäänsä nähden erittäin reipas auto. Se tarjoaa vilkkaan mutta ei niin tasapainoisen alustan, joka on taattua vuoristorataa. Parasta 280SL:ssä on kuitenkin se, että voi vain istahtaa taaksepäin, ottaa katon pois ja nauttia kevyestä tuulesta lämpimänä kesäisenä auringonlaskuiltana.

Mercedes 280SL – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

280SL on suhteellisen luotettava auto, kuten kaikki Mercedeksen autot tuolta aikakaudelta, mutta on pidettävä mielessä, että 280SL on nykyään jo erittäin vanha. Tämä tarkoittaa sitä, että tällaiset autot ansaitsevat ja tarvitsevat jatkuvaa huoltoa, koska ne ovat melko hauraita ja alttiita kaikenlaisille ongelmille. Siksi sinun täytyy vaalia tällaista autoa, ja sinun kannattaakin, varsinkin kun se maksaa niin paljon kuin se maksaa.

Yleisimmät 280SL:n ongelmat liittyvät moottoriin, jäähdytysjärjestelmään, elektroniikkaan, polttoainejärjestelmään ja mikä pahinta, ruosteeseen. Hyvä asia on, että näistä on tullut erittäin arvokkaita, jos ne ovat hyvässä kunnossa, joten ihmiset pitävät niistä nyt asianmukaista huolta. Voimakkaasti ruostuneen yksilön ostaminen on järkevää vain, jos aiot palauttaa sen entiseen loistoonsa.

  Paras öljy Mercedes dieselmoottoreille

Mercedes 280SL – Arvo ja käytännöllisyys

280SL:n arvo ja käytännöllisyys ovat huonointa luokkaa, sillä se on nykyään aivan liian kallis, jotta kukaan voisi nauttia siitä sellaisena kuin se on, vaikka se on myös kompakti kaksipaikkainen auto, jossa on ahtaasti tilaa, katsotpa sitä miten tahansa. 280SL on esittelykappale, mikä tarkoittaa, että joistakin näistä voi saada muutaman satatuhatta dollaria, jos ne ovat täydellisessä kunnossa.

Huonoimmistakin 280SL Pagoda -esimerkeistä saa todennäköisesti muutaman kymmenen tuhannen dollarin hintaa. Kunnollisen ja perusteellisen mutterien ja pulttien kunnostuksen jälkeen arvo voi kymmenkertaistua. Siksi nämä ovat keräilykohteita yhtä lailla kuin autoja.

FAQ-osio

Miksi Mercedes valmistaa 2-paikkaisia roadstereita?

Useimmat meistä yhdistävät Mercedeksen suuriin 4-ovisiin luksusluokan sedaneihin ja maastureihin, joita tehdään maailman rikkaimmille ja kuuluisimmille ihmisille. Mercedes alkoi kuitenkin itse asiassa aluksi tehdä autoja ilman kattoa ja vasta myöhemmin he alkoivat valmistaa kolmiovisia luksussedaneita.

Mercedes SL -linja on yksi vanhimmista Mercedes-malleista, ja sitä elvytetään parhaillaan. Mercedes on hiljattain julkistanut upouuden vuoden 2023 Mercedes SL:n, joka on saatavana vain suuritehoisilla moottoreilla ja pehmeällä katolla, aivan kuten kaikki alkoi.

Onko 280SL Mercedes parempi kuin 300SL Roadster?

Kovien Mercedes-klassikkoharrastajien mukaan 60-luvun lopun 280SL ja 50-luvun lopun 300SL Roadster ovat kaksi halutuinta Roadster-klassikkoautoa, joita Mercedes on koskaan valmistanut. Paremman valitseminen näistä kahdesta on vaikea tehtävä, mutta olisi mahdotonta olla sanomatta, että 300SL Roadster ei ole paras Mercedes Roadster toistaiseksi.

  2022 Mercedes GLS SUV vs. BMW X7

Toki 300SL Gullwing on suositumpi vaihtoehto sen tunnusomaisten Gullwing-ovien vuoksi, mutta ne eivät yksinkertaisesti ole yhtä hyviä kuin 300SL:n kaltainen auto ilman kattoa.

Jatkaako Mercedes 280SL:n arvon nousua?

On mahdotonta sanoa varmasti, nouseeko vai laskeeko minkään auton arvo, mutta 280SL on yksi niistä autoista, joiden arvo nousee, kunnes ne saavuttavat jonkinlaisen tasanteen. Ne ovat harvinaisia ja kauniita, niitä on mukava ajaa ja ne kuulostavat hyvältä.

Monet harrastajat ja keräilijät haluavat 280SL:n, ja yleinen kiinnostus Pagodan jälkeen kasvaa, kun taas saatavilla olevien autojen määrä vähenee. Joidenkin lähteiden mukaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa on vain noin 8 rekisteröityä 280SL Pagoda -mallia, joten on vaikeaa, mutta ei koskaan mahdotonta sanoa, että 280SL:n arvostus ei jatkuisi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z