Mercedes-Benz 9G-Tronic – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Mercedes Benz on merkki, joka tunnetaan innovaatiosta, huipputeknologiasta ja laadukkaasta mekaniikasta. Mercedes 9G-Tronic 9-vaihteinen automaattivaihteisto on suunniteltu yhdistämään mukavuus, suorituskyky, polttoainetaloudellisuus, pehmeys ja luotettavuus.

9G-Tronic on momentinmuunninvaihteisto, mutta ei mikä tahansa momentinmuunnin, sillä siinä käytetään alan ensimmäistä hydrodynaamista momentinmuunninta. 9G-Tronic on suunniteltu tarjoamaan jopa 10 prosentin lisäys polttoainetaloudellisuuteen, mikä on enemmän kuin tervetullutta kaikissa autoissa.

9G-Tronicissa on myös omat ajotilat, jotka on suunniteltu korostamaan vaihteiston eri ominaisuuksia. Se on myös suhteellisen luotettava vaihteisto, mutta jotkut omistajat ovat raportoineet solenoidiin liittyvistä ongelmista, vaihteiston kytkeytymisestä limp-tilaan, karkeasta vaihtamisesta ja hitaasta kiihtyvyydestä.

9G-Tronic on saatavana lähes kaikkiin uudempiin Mercedes-malleihin. 9G-Tronicin edeltäjä oli 7G-Tronic, joka on edelleen saatavilla joihinkin uudempiin suuritehoisiin AMG-malleihin, erityisesti 12-sylinterisellä moottorilla varustettuihin malleihin.

Mercedes 9G-Tronicin käyttöönotto

Mercedes 9G-Tronic 9-vaihteinen automaattivaihteisto esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency -mallissa, ja sen jälkeen, kun se oli täysin saatavilla W222 S-luokkaan, siitä tuli myös vakiovaruste koko Mercedes-mallistossa.

9G-Tronic rakentuu samalle alustalle, johon 7G-Tronic perustuu, mutta 9G-Tronic tarjoaa vaikuttavampia ratkaisuja, jotka takaavat entistä sulavamman ja tehokkaamman ajokokemuksen. Vaihteisto on suunniteltu pitämään moottori aina alemmalla kierrosalueella, ja näin se onnistuu tarjoamaan jopa 10 % paremman polttoainetaloudellisuuden 7G-Troniciin verrattuna.

9G-Tronic on saatavana joko momentinmuuntimella varustettuna tai MCT-monikytkinvaihteistona, joka on periaatteessa tavallinen 9G, mutta ilman momentinmuuntimella varustettua vaihteistoa. MCT on suunniteltu märkäkytkimellä, ja tietokone on suunniteltu tukemaan kaksoiskytkinominaisuutta.

  Kumpi on parempi - S- vai E-luokka?

MCT 9G-Tronic on saatavana korkeamman hintaluokan AMG 63 -malleihin, jotta vaihtoaikoja saataisiin lyhennettyä ja autosta tehtyä mahdollisimman nopea.

Mercedes 9G-Tronic – Miten se vertautuu 7G-Troniciin?

Kuten alussa mainittiin, 9G-Tronic on Mercedesin kuuluisan 7G-Tronic-seitsemänvaihteisen vaihteiston seuraaja, mutta 9G-Tronic lupaa lukuisia parannuksia 7G-Tronic-laatikkoon verrattuna. Vuoden 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency oli ensimmäinen malli, jossa 9G-tronic otettiin käyttöön, ja 9G-tronicin tarjoamat parannukset näkyvät selkeimmin vuoden 2013 E350-mallissa.

Vaikka 0-60MPH-ajat ovat pysyneet samoina 6,6 sekunnissa, E350 BE tarjoaa paremman polttoaineenkulutustuloksen 53,3MPG verrattuna 7G-Tronic-mallin 51,4MPG:hen. 7G-Tronic E350:n hiilidioksidipäästöt ovat 144 g/100 km, kun taas E350 BE:n hiilidioksidipäästöt ovat 138 g/100 km.

Polttoaineenkulutuksen paraneminen näkyy vielä selvemmin kaupunkiajossa, jossa E350 BE:n tulos on 44,1MPG, kun taas 7-vaihteisen E350:n tulos on jopa 40,9MPG. 9G-Tronic on saatavana sekä nelivetoisiin että nelivetoisiin malleihin, hybrideihin sekä diesel- ja bensiinimoottoreihin.

9G-Tronic tuntuu myös yhtenäisemmältä ja sulavammalta verrattuna vanhempaan 7G-Troniciin, erityisesti suurissa ja raskaissa Mercedes-malleissa.

Mercedes 9G-Tronicin luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Mercedes 9G-Tronic on melko luotettava vaihteisto, mutta muutama mainitsemisen arvoinen ongelma on kuitenkin olemassa. 9G-Tronicin tiedetään toisinaan vaihtuvan huonosti, erityisesti tyhjäkäynniltä 1. vaihteelle tai 1. vaihteelta 2. vaihteelle. Sen tiedetään myös joskus reagoivan hieman hitaasti, varsinkin kun auto on kylmä.

  Mitä eroa on Mercedes-luokkien välillä?

9G-Tronicissa näyttää toisinaan olevan ongelmia solenoidin kanssa, joka asettaa auton hitaaseen tilaan, jotta muut elintärkeät vaihteiston osat eivät vahingoittuisi.

Mercedes 9G-Tronic -huoltoaikataulut

Mercedes 9G-Tronic -vaihteisto on monimutkainen osa hienomekaniikkaa, joka tarvitsee jatkuvaa huoltoa toimiakseen kunnolla. Jos et tee huoltoa asianmukaisesti, vaihdelaatikko aiheuttaa todennäköisesti kaikenlaisia ongelmia.

Muista siis huoltaa 9G-Tronic-vaihteistosi keskimäärin 75 000:n välein tai 5 vuoden välein sen mukaan, kumpi tulee ensin. Säännöllinen Mercedes 9G-Tronic -huolto koostuu automaattivaihteiston öljyn ja suodattimen vaihdosta. Jos jälleenmyyjä tai mekaanikko kuitenkin katsoo, että jotain muuta on tehtävä, muista tehdä se, jotta vältät mahdolliset onnettomuudet myöhemmin.

FAQ-osio

Kuinka hyvä Mercedes Benz 9G-Tronic -vaihteisto on?

Mercedes 9G-Tronic -vaihteisto on yksi markkinoiden parhaista luksusautojen vaihteistovaihtoehdoista tällä hetkellä vaikuttavien hyötysuhdetulostensa ja sujuvan toimintansa ansiosta. Se ei ehkä ole markkinoiden nopein vaihteisto, koska se ei ole kaksoiskytkinyksikkö, mutta siitä huolimatta tuskin kukaan kiistää, että 9G-tronic on aivan vaikuttava.

Lähes jokaisessa luokassa 9G-Tronic tarjoaa merkittäviä parannuksia 7G-Troniciin verrattuna. Ainoa kohta, jossa 7G-Tronic tarjoaa edelleen enemmän, on suurin vääntömomentti, jonka se voi ottaa vastaan. Siksi joissakin uudemmissa Mercedeksen 12-sylinterisissä moottoreissa ja suurissa dieselmoottoreissa käytetään edelleen 7G-Tronicia.

Mitä eroa on 9G-Tronic TCT- ja 9G-Tronic MCT -vaihteiston välillä?

9G-Tronic TCT viittaa momentinmuuntimeen, jossa käytetään hydrodynaamista momentinmuuntimella, jossa nesteet korvaavat kytkimen. 9G-Tronic MCT viittaa monikytkinjärjestelmään, joka löytyy malliston ylin AMG 63 -malleista, joissa asiakkaat suosivat vaihtoaikoja, kiihtyvyyttä ja jännitystä pehmeyden, tehokkuuden ja kestävyyden sijaan.

  Onko Mercedes parempi kuin Lexus?

Näin ollen MCT 9G-Tronic -vaihteistot on suunniteltu siten, että ne ovat ensisijaisesti reagoivia. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ne tarjoavat laukaisunohjauksen ja ovat paljon voimakkaampia vaihteita vaihdettaessa. Kaiken kaikkiaan MCT-vaihteisto on lähimpänä kaksoiskytkinvaihteistoa, jota Mercedes tarjoaa tällä hetkellä suurempiin ja tehokkaampiin AMG-malleihinsa.

Mitä ajotiloja 9G-Tronicissa on?

9G-Tronic-vaihteistoissa on kolme erilaista ajotilaa: Eco, Dynamic ja Manual, joissa voit hallita vaihteiden vaihtamista täysin ohjauspyörään kiinnitettyjen mela-vaihteiden avulla. MCT 9G-Tronic -vaihteistossa on neljä eri ajotilaa: Comfort, Sport, Sport+ ja Manual.

Nämä ajotilat on suunniteltu maksimoimaan 9G-Tronicin tarjoamat erityiset edut ajoympäristöstä riippuen. Tämä tarkoittaa, että 9G-Tronic pystyy muuttamaan luonnettaan sen mukaan, mitä siltä halutaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z