Mercedes Benz EQS 580 vs. S-luokka

Kuusinumeroisten luksusautojen maata asuttavat monet Mercedes-autot, mutta vuoren huipulla istuu mahtava ja ikoninen Mercedes Benz S-luokka. Uusi 2022 Mercedes EQS on sähköautomaailman täyssähköinen S-luokka, mutta pystyykö uusi yli 100 000 dollarin hintainen sähköinen EQS kilpailemaan S-luokan kanssa ja ehkä jopa nousemaan Mercedeksen luksusautomalliston lippulaivaksi?

W223 S-luokka julkaistiin hieman yli vuosi sitten, ja se on sen jälkeen kerännyt paljon kiinnostusta, koska se on uusi S-luokka, Mercedeksen malliston ylin lippulaiva, joka pyrkii viemään alaa eteenpäin ja johon kaikkia täysikokoisia luksusautoja verrataan.

Mercedes päätti kuitenkin käyttää S-kirjainta myös EQ-mallistostaan, mikä tarkoittaa, että EQS:n pitäisi teknisesti olla EQ-malliston (Mercedeksen sähköautot) S-luokka. EQS vaikuttaa teknisesti vaikuttavammalta, erityisesti EQS:n vuoksi, ja se tarjoaa myös täydellisesti kalibroidun voimansiirron, joka sopii täydellisesti luksusautoon.

EQS ei kuitenkaan ole yhtä komea eikä mukava kuin S-luokka. S-luokka on huomattavasti tilavampi sekä edessä että takana, vaikka ei puhuttaisi pidennetystä akselivälistä. S-luokka on mukavampi ja pehmeämpi, ja siihen on saatavana enemmän ylellisiä lisävarusteita.

Paras Mercedes-luksusauto: EQS VS S-luokka

Ylellisyys on termi, jota ei voi helposti määritellä. Olemme kaikki tietoisia siitä, että ylellisyystavarat ovat yleensä kalliita, erittäin haluttuja, eksklusiivisia ja usein jopa teknisesti vaikuttavia ja ylivertaisen toimivia, ja on turvallista sanoa, että sekä EQS että S-luokka kuuluvat tähän kategoriaan.

  4MATIC vs. 4MATIC Plus - ero, edut ja haitat

Mukavuus – S-luokka voittaa

Mukavuus on olennainen osa jokaista todellista luksussedania, ja näiden kahden välillä S-luokka vie voiton, koska se on mukavampi ja seesteisempi auto. S-luokka painaa huomattavasti vähemmän kuin EQS, minkä ansiosta autosta on helpompi tehdä pehmeämpi ja ryhdikkäämpi mutkissa.

S-luokka tarjoaa mukavamman ajomukavuuden, eikä EQS yksinkertaisesti ole samalla tasolla. Sekä S-luokka että EQS hyötyvät nelipyöräohjausjärjestelmästä, mutta S-luokassa oleva järjestelmä on integroitu paljon paremmin. Lisäksi äänieristys on S-luokassa parempi.

Tekniikka – EQS voittaa

Kaikki 2022 lippulaiva-autot ovat teknologiafestivaaleja, ja sama juttu on sekä EQS:n että S-luokan kohdalla. EQS hyötyy kuitenkin muutamasta ominaisuudesta, joita ei ole saatavilla S-luokkaan, ja nämä ovat hämmästyttävän näköinen Hyperscreen ja ilmanpuhdistusjärjestelmä.

Hyperscreen on saatavana lisävarusteena, ja se saa EQS:n tuntumaan tulevaisuudelta. S-luokka näyttää sisältä kauniilta, mutta Hyperscreen yksinkertaisesti päihittää S-luokan sisätilat. Ilman Hyperscreeniä EQS näyttää sisältä lähes identtiseltä S-luokan kanssa.

Voimansiirto – Se on tasapeli.

Mercedes Benz EQS 580 tarjoaa 516 hv:n kaksoismoottorin, joka ohjaa kaikkia nelipyöriä ja jonka toimintasäde on noin 350 kilometriä. EQS:ssä on 108 kWh:n akku, joka voidaan ladata nopealla tasavirtalaturilla noin 30-40 minuutissa riippuen laturin maksimilataustehosta.

S-luokkaan on tarjolla muutamia eri moottorivaihtoehtoja, mutta paras niistä on S580-mallissa oleva moottori. S580-mallissa on 4,0 litran BiTurbo V8, jossa on noin 500 hv, lähes 600 kilometrin toimintasäde ja vain 5 minuutin tankkausaika.

  Onko Mercedes hyvä ensimmäinen auto?

Sinänsä EQS on parempi, koska se tarjoaa tasaisemman tehonsiirron ja taloudellisemman voimansiirron, kun taas S-luokka tarjoaa suuremman toimintasäteen ja on helpompi elää sen kanssa.

Tilat ja käytännöllisyys – S-luokka voittaa.

Todellisen täysikokoisen luksussedanin on oltava hieno ajaa ja hieno olla ajettava, ja tässä S-Class voittaa EQS:n helposti. S-luokassa on enemmän tilaa ja suuremmat ja mukavammat istuimet. EQS:ssä akut on sijoitettu istuinten alle, mikä nosti lattiaa ylöspäin ja lyhensi istuimen pohjan ja lattian välistä etäisyyttä.

Tämä tekee siitä huomattavasti vähemmän tilavan, ja lisäksi S-luokka on saatavana myös pidennetyn akselivälin mallina, mutta EQS ei ole. EWB S-luokassa on takana kaksi kapteenituolia, jotka voidaan sekä asettaa taaksepäin, hieroa, lämmittää ja jäähdyttää. EQS tuntuu tiloiltaan enemmän E-Klassilta.

UKK-osio

Ovatko sähköautot parempia luksusautoja?

Sähköautot voivat todellakin olla parempia luksusautoja, koska EV-alusta tarjoaa helpommin kalibroidun tehokaistan, jonka ansiosta auto tuntuu pehmeämmältä ja helpommin ajettavalta. Sähkömoottori tarjoaa sinulle 100 % vääntömomentin joka hetki, eikä se tarvitse vaihteistoa tehon tuottamiseen.

Sähkömoottori on myös paljon hiljaisempi, mikä tarkoittaa, että tasaisin ja hiljaisinkaan V12-moottori ei pysty vastaamaan sähkömoottoriin tasaisuuden osalta. Sähköautot eivät kuitenkaan vielä tarjoa riittävää toimintasädettä, jotta ne olisivat yhtä hyviä kuin polttomoottoriautot, mutta vain aika näyttää, muuttuuko tämä.

  Mercedes S500:n yleiset ongelmat

Onko EQS halutumpi auto kuin S-luokka?

S-luokka oli aina uskomattoman haluttu auto, koska kaikki tietävät, että S-luokka on Mercedeksen luksussedanien huippu. Uusi EQS näyttää kuitenkin keräävän paljon kiinnostusta, koska kaikki pitävät sitä maailman ylellisimpänä sähköautona.

S-luokka näyttää kiistatta hienommalta, mutta EQS tarjoaa enemmän läsnäoloa tiellä. Kaiken kaikkiaan molemmat ovat yhtä haluttuja, mutta EQS tuli vasta markkinoille ja S-luokka on ollut olemassa vuosikymmeniä.

Onko EQS kalliimpi kuin S-luokka?

Uusi S-luokka 2022 alkaa 111 350 dollarista S500 AWD -mallin osalta, kun taas S580-malli alkaa lähempänä 120 000 dollaria. Malliston kärkiversio Maybach maksaa yli 210 000 dollaria ja on ylellisin ja halutuin S-luokan malli.

Toisaalta EQS-mallin lähtöhinta on noin 102 000 dollaria, kun taas tehokkaampi ja halutumpi EQS580-malli maksaa 120 000 dollaria. Huippumalli EQS AMG maksaa yli 150 000 dollaria, ja se on markkinoiden tehokkain ja halutuin EQS-malli.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z