Mercedes C300:n yleiset ongelmat

Mercedes Benz C-luokka on Mercedesin kompakti luksusluokan sedan, joka myy paljon paremmin kuin sen suuremmat E- ja S-luokan serkut. Tämä johtuu siitä, että C-luokka tarjoaa ensiluokkaista ylellisyyttä, mutta ei ole liian kallis tai suuri.

C300 on yksi C300:n suosituimmista moottorivaihtoehdoista, koska se tarjoaa 200-250 hv ja on samalla taloudellinen ja hienostunut. Vanhemmissa C300-malleissa käytettiin 3,0 litran 6-sylinteristä moottoria, joka oli paljon jännittävämpi kuin uudemmissa C300-malleissa oleva 2,0 litran 4-sylinterinen moottori.

Yksi C300:n yleisimmistä ongelmista on lisääntynyt tärinä ajon aikana, joka johtuu useimmiten tasauspyörästöongelmista tai ajoanturiongelmista. C300:ssa on myös yleisesti ongelmia sylinterinpäiden öljyvuotojen kanssa. Myös ohjauspyörämekanismin tiedetään vikaantuvan vanhemmissa C300-malleissa.

Ennen vuotta 2012 valmistetuissa malleissa on lisäksi vakavia ongelmia ABS-järjestelmän vikojen kanssa, ja lähes kaikissa C300-malleissa esiintyy lopulta sähköongelmia. Kaiken kaikkiaan C300 ei ole luokkansa luotettavin auto, mutta se on kunnollinen, jos sitä huolletaan Mercedeksen huoltopolitiikan mukaisesti. Sinänsä Mercedeksen huolto saattaa maksaa enemmän, mutta se on todellakin sen arvoista.

Liiallinen tärinä ajon aikana

Monet C300:n omistajat valittavat kaikenlaista tärinää ja ääniä, jotka tulevat auton alta, erityisesti vanhemmissa C300-malleissa, joissa käytetään edellä mainittua 3,0 litran 6-sylinteristä moottoria. Nämä johtuvat useimmiten murtuneista vetoakselin joustolevyistä, jotka on vaihdettava kokonaan ongelman ratkaisemiseksi.

Lisäksi uudemmat C300-mallit on varustettu lukemattomilla edistyksellisillä ajoantureilla, jotka valvovat ajokokemuksen jokaista osa-aluetta ja ovat samalla ratkaisevia kaikenlaisten kuljettajan apujärjestelmien käyttöönoton kannalta. Näiden tiedetään epäonnistuvan ja aiheuttavan tärinää ajon aikana.

  Onko Mersun omistaminen kallista?

Öljyvuodot sylinterinpäistä

2000-luvun lopun ja vuoden 2010 alun C300-malleissa käytetään venttiilikansissa muovisia paisuntatulppia, joiden tiedetään pettävän ja aiheuttavan öljyvuotoja. Useimmat Mercedes-asiantuntijat suosittelevat, että nämä kannet vaihdetaan noin 60 kilometrin välein.

Tämä ongelma koskee lähes kaikkia tuon aikakauden Mercedes-autoja, ja monien uudempien mallien, myös uudempien C-luokan mallien, tiedetään myös vuotavan ajoittain. Jotta öljyvuotojen muodostumisen riski olisi mahdollisimman pieni, venttiilikannet ja tiivisteet on syytä tarkastaa usein.

Ohjauspyörän mekanismiin liittyvät ongelmat

Vanhemmissa C300-malleissa tiedetään esiintyvän ongelmia ohjauspyörän lukitusmekanismin kanssa. Vaikka tämä ongelma on melko helposti korjattavissa, se tekee autosta ajokelvottoman. Et myöskään pysty käynnistämään autoa, mikä tarkoittaa, että joudut hinaamaan sitä.

Monissa verkkolähteissä todetaan, että nämä ongelmat ovat yleisiä sekä vähän että paljon ajetuissa autoissa, mikä on todellakin ongelma. Kuten mainittu, ongelma ei ole kovin vaikea korjata, mutta se on uskomattoman stressaava, koska se tekee autostasi kirjaimellisesti ajokelvottoman.

ABS-viat

Lukkiutumisenestojärjestelmä otettiin ensimmäisen kerran käyttöön 1920-luvulla ilmailuteollisuutta varten. Ensimmäinen ABS-järjestelmä otettiin käyttöön W140-mallissa, ja siitä lähtien se on löytänyt tiensä kaikkien merkkien ja mallien autoihin. Järjestelmä on uskomattoman tärkeä, sillä se pystyy valvomaan jarrupaineita asianmukaisesti, jotta jarrut eivät lukkiudu jarrutuksen aikana.

Vanhemmissa C300-malleissa tiedetään esiintyvän ongelmia ABS-järjestelmän kanssa, ja syynä on useimmiten likainen jarruöljy. Monet Mercedes-asiantuntijat suosittelevat jarrujen huuhtelua noin kahden vuoden välein, jos haluat minimoida ABS-järjestelmän vikaantumisriskin.

  Mercedes Benz SLR-luokan luotettavuus

Sähköongelmat

C-luokka on suhteellisen edullinen auto ottaen huomioon sen markkina-aseman ja sen yleensä tarjoaman ylellisyyden tason. Sellaisenaan C300:n sähköjen tiedetään aiheuttavan ongelmia jonkin ajan kuluttua, erityisesti sähköisten ikkunan säätimien ja ulkovalaistuksen osalta.

Tämä on harvinaista uudemmissa C-luokan malleissa, koska ne on rakennettu paljon paremmin, mutta jopa uusimpien C-luokan mallien tiedetään kärsivän sähköongelmista. Se ei ole mikään yllätys, sillä C-luokka on uskomattoman monimutkainen auto, jolla on taipumus tarjota markkinoiden kompaktisimmista sedaneista teknisesti kaikkein monipuolisin kokemus.

UKK-osio

Ovatko uudemmat C-luokan mallit parempia?

C-luokan varhaiset iteraatiot eivät oikeastaan olleet kovinkaan mersumaisia, koska ne olivat lähes kaikilta osin muutaman tason korkeamman hintaluokan Mercedes-malleja alempana. Uudemmat C-luokan mallit eivät eroa isommista serkuistaan enää niin paljon kuin ennen, ja siksi ne ovat paljon parempia.

Upouusi 2022 C-luokka näyttää ja tuntuu mini- S-luokalta, mikä on todellakin jotain, mitä haluat, jos olet kiinnostunut C-luokan ostamisesta, mutta ei niin hyvä, jos olet lippulaiva S-luokan perässä.

Onko C300 luotettava auto?

C300 ei todellakaan ole kovin luotettava, varsinkin kun tarkastellaan joitakin aiempia malleja. Mercedes on tunnettu siitä, että se valmistaa uskomattoman hienostuneita ja ylellisiä autoja, mutta ne eivät ole kovinkaan luotettavia, varsinkin jos niitä ei huolleta kunnolla.

  Mikä on paras Mersu rahoilleen?

Uudemmat C-luokan mallit ovat paljon parempia, mutta ne eivät silti ole lähelläkään segmenttinsä kärkeä luotettavuuden osalta. Kilpaileva Lexus on aina luotettavampi, sekä tehtaalta lähtien että muutaman sadantuhannen kilometrin jälkeen.

Onko C300 hyvä perheauto?

Hyvän perheauton on oltava tilava, mukava, turvallinen, käytännöllinen ja tarjottava hyvä näkyvyys. C300 on todellakin ihana perheauto, koska se on erinomainen monikäyttöinen auto. Se ei ehkä ole markkinoiden luotettavin kompakti luksussedan, mutta se onnistuu tarjoamaan mukavuuden osalta enemmän kuin jotkut saksalaiset kilpailijansa.

Mercedes asettaa turvallisuuden yhtä paljon etusijalle kuin ylellisyyden, mutta sinun on ostettava hyvin varusteltu malli, jos haluat mahdollisimman turvallisen kokemuksen. Käytännöllisyydeltään C-luokka on kunnollinen, mutta ei lähelläkään Audi A4:ää, joka on edelleen luokkansa johtava.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z