Mikä Mercedes-malli on sukua Chrysler Crossfirelle?

Autonvalmistajat ovat aina keksineet keinoja alentaa joidenkin pienempien tuotantomäärien mallien tuotantokustannuksia. Melko tuore esimerkki on Toyota Supran ja BMW Z4:n yhteinen kehitystyö. Molemmissa ajoneuvoissa käytetään muun muassa samaa moottoria, samaa alustaa ja monia sisätilojen osia.

Toinen melko tunnettu esimerkki tästä on Chrysler Crossfiren ja Mercedes Benz SLK R170:n Daimler-Chrysler-yhteiskehitys. Tänä aikana Daimler omisti Chryslerin, ja oli vain loogista, että nämä kaksi mallia tulivat samasta alustasta, koska ne olivat aikomuksiltaan melko samankaltaisia, aivan kuten Z4 ja Supra ovat nyt.

Chrysler Crossfire

Crossfire julkaistiin vuonna 2001, ja sitä esiteltiin kaksipaikkaisena urheiluautona, joka jakoi jopa 80 prosenttia osistaan silloisen Mercedes SLK:n kanssa. Myöhemmin, vuonna 2005, Mercedes alkoi valmistaa uudempaa SLK:ta R171-alustalla, ja Crossfire käytti silloin yksinomaan R170-alustaa.

Auto nimettiin Crossfireksi kahden erityisen muotoilullisen luonteenpiirteen vuoksi, jotka kulkevat edestä taakse peilien alapuolella. Chrysler oli varsin ylpeä siitä, että Crossfiren lopullinen tuotantoversio ei poikennut juurikaan konseptiprototyypistä, mikä on melko harvinaista autoteollisuudessa.

Crossfiren tavoitteena oli tehdä vaikutuksen, rakastit tai vihasitpa auton ulkonäköä tai et. Koska monet osat oli jaettu SLK:n kanssa, monet Chrysler-jälleenmyyjät joutuivat investoimaan uusiin laitteisiin vain voidakseen myydä ja huoltaa tätä autoa.

Varustelu- ja voimansiirtotilastot

Koska tämän auton oli tarkoitus olla askel tavallista Chrysleria korkeammalla, Chrysler oli itsepintainen ottamaan Crossfireen käyttöön monia ominaisuuksia, joita ennen odotettiin lähinnä Mercedeksen ominaisuuksiksi.

  Mercedes vs Lexus Huoltokustannukset

Niinpä Crossfire varustettiin heti tehtaalta lähtien suuremmilla vanteilla ja suorituskykyiseksi luokitelluilla renkailla. Lisäksi Crossfiressä oli myös keskimääräistä parempi Harman/Kardonin tai Infinityn äänentoistojärjestelmä, joka oli tuohon aikaan yleensä monissa luksusajoneuvoissa.

Autossa oli avaimeton avausjärjestelmä, sähköisesti sisäänvedettävä takasiipi, nahkainen ohjauspyörä, nahkaverhoilu reilusti pehmustetuissa urheiluistuimissa, korkealuokkaiset lattiamatot ja paljon muuta.

Voimansiirron osalta Crossfiressä oli sama voimansiirto kuin SLK320:ssa tuolloin. Tämä tarkoitti sitä, että Crossfire oli saatavana manuaali- tai automaattiversiona, joka oli yhdistetty 3,2-litraiseen V6-moottoriin, jonka kaikki teho meni pelkästään takapyörille.

Mercedes-SLK ja molempien mallien myynti.

Kuten aiemmin mainittiin, Crossfire jakoi 80 prosenttia komponenteistaan Mercedes SLK 320:n kanssa, mutta Mercedes onnistui silti jättämään Crossfiren varjoonsa merkkihahmonsa ja paremman istuvuutensa ja viimeistelynsä ansiosta. SLK:ta myytiin myös huomattavasti enemmän kuin Crossfireä, sillä SLK:ta valmistettiin yli 311 000 kappaletta, kun taas Crossfirea valmistettiin noin 76 000 kappaletta.

Myöhemmin Mercedes päivitti SLK:n R171-alustalle, koska oli selvää, että SLK menestyi melko hyvin myynnissä. Vuosien mittaan Mercedes jatkoi SLK:n alustan parantamista, mutta myynti alkoi hiljalleen laskea.

Tämän vuoksi vuonna 2020 Mercedes päätti lopettaa SLK:n tuotannon kokonaan, koska asiakkaiden kysyntä siirtyi yhä enemmän maastureihin. SLK oli toki ikoninen Mercedes-malli, jotkut pitivät sitä ”kampaamoautona”, mutta oli melko kiistatonta, että SLK tarjosi kunnon ajo-ominaisuudet.

  Missä Mercedeksessä on meluvaihteet

FAQ-osio

Miksi autonvalmistajat tekevät yhteistyötä?

Autoyhteistyön perustelut riippuvat kyseisestä mallista. Toyota Supra/BMW Z4 -yhteistyöhön se johtui lähinnä siitä, että molempia esiteltiin samalla tavalla.

Jotkin yhteiset kehitystyöt, kuten Audi/Porschen legendaarinen Audi RS2 tai Mercedes/Porschen 500E, johtuivat siitä, että Porsche oli vararikossa ja tarvitsi vakavasti taloudellista tukea. Audi ja Mercedes näkivät tämän tilaisuutena sekoittaa Porschen ja näiden kahden auton parhaat ominaisuudet, ja myynti todellakin vahvisti tämän.

Jotkut kollaboraatiot menevät vielä laajemmalle, kuten Mercedesin ja Aston Martinin kollaboraatio, joka on meneillään juuri nyt. Aston Martin on pienen volyymin luksusurheiluautojen valmistaja Yhdistyneestä kuningaskunnasta, joka kamppaili olemassaolostaan samalla tavalla kuin Porsche Audi RS2:n tai 500E:n aikaan.

Aston Martinilla ei ollut rahaa eikä infrastruktuuria valmistaa Infotainment-järjestelmiä, jotka olisivat verrattavissa Mercedeksen järjestelmiin. Tämän vuoksi Mercedes ja Aston Martin allekirjoittivat sopimuksen, jonka mukaan Mercedes toimittaa infotainment-järjestelmät. Vähän aikaa sitten Mercedes alkoi myös toimittaa voimansiirtoa joihinkin AM-malleihin.

Mikä on kaikkien aikojen paras yhdessä kehitetty auto?

Kaikkien aikojen paras yhdessä kehitetty auto on varmasti McLaren F1. McLaren F1 oli auto, jossa oli BMW:n V12-moottori, takavalot lontoolaisesta bussista ja peilit Volkswagen Corradosta.

McLaren F1 on uskomattoman arvokas. Näiden autojen hinnat ovat yli 15-20 miljoonan dollarin luokkaa, joidenkin mallien kohdalla jopa enemmän. F1 oli todellinen insinööritaidon taidonnäyte ja yksi kaikkien aikojen hienoimmista autoista. Auto oli kuuluisa monista kilpailuvoitoista ja kyvystään ajaa jopa 240 mailin tuntinopeutta 90-luvulla.

  Onko Mercedes A-Class naisten auto?

Mitkä ovat yhteisesti kehitettyjen autojen edut ja haitat?

Ilmeinen hyöty on kustannukset, sillä monia näistä autoista ei koskaan tuotettaisi muulla tavoin. Useimmat yhteisesti kehitetyt autot ovat määrältään rajallisia, minkä vuoksi yksin ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi näissä autoissa on usein mukana olevien merkkien parhaat ominaisuudet, kuten F1-mallissa.

Haittapuolena on toisaalta se, että huolto ja osat ovat paljon kalliimpia, koska nämä autot vaativat usein erikoisvarusteita, kuten Crossfiren tapauksessa. Lisäksi, jos näitä yhteisiä kehitystöitä ei toteuteta niin kuin niiden pitäisi, ne saattavat vahingoittaa niiden arvostettujen kehittäjien brändin vetovoimaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z