Mikä Mercedes on laiton Yhdysvalloissa?

Jos valmistaja haluaa myydä autoa millä tahansa markkinoilla, sen on täytettävä monia viranomaismääräyksiä, jotta se voi myydä sitä asiakkaille. Jos valmistaja haluaa myydä auton Yhdysvalloissa, auton on täytettävä DOT:n liittovaltion moottoriajoneuvojen turvallisuusstandardit (FMVSS).

Useimmat automarkkinat ovat melko samanlaisia näiden säännösten suhteen, erityisesti Aasian ja Euroopan markkinat. Yhdysvaltojen asettamat vaatimukset poikkeavat kuitenkin huomattavasti toisistaan, minkä vuoksi joitakin Mercedes-malleja ei voida myydä Yhdysvalloissa ainakaan vähään aikaan.

Joitakin Mercedes-malleja, joita ei voida myydä Yhdysvalloissa, ovat CLS ja CLA Shooting Brake, E-luokan maastomalli ja mahtava Unimog. Sama pätee suurimpaan osaan Mercedeksen A- ja B-luokan mallistosta. B-luokan sähköversio oli saatavilla vuoteen 2017 asti, ja A-luokan sedan-malli on ollut Yhdysvaltain markkinoilla vuodesta 2019 lähtien.

Miksi näitä autoja ei myydä Yhdysvalloissa?

On monia syitä, miksi joitakin näistä malleista ei myydä Yhdysvalloissa. Ensimmäinen niistä on taloudellinen toteutettavuus, sillä kaikkien mallien on läpäistävä useita eri sääntelynäkökohtia, ja joskus merkki ei odota, että kyseiset mallit menestyisivät tarpeeksi hyvin myyntiosastolla.

Pienemmän A- tai B-luokan kaltaiset mallit on aina suunnattu ensisijaisesti Euroopan markkinoille. Eikä näin tee vain Mercedes. Jotkut autonvalmistajat, kuten Audi, eivät myöskään tarjoa joitakin A1:n kaltaisia viistoperämalleja Yhdysvalloissa juuri samasta syystä. On syytä mainita, että Mercedes myy nyt A-luokan sedania Yhdysvalloissa.

Lisäksi joitakin malleja, kuten CLS Wagon (Estate) -mallia, ei myydä Yhdysvalloissa, koska farmariautot eivät ole Yhdysvalloissa yhtä suosittuja kuin Euroopassa. Euroopassa jotkut farmariautot ovat uskomattoman suosittuja, kuten Audin A6 tai A4 Avant tai jopa E-luokka tai C-luokan farmari.

  Mikä on tehokkain Mercedes?

Yhdysvalloissa tilanne on kuitenkin toinen. Vaikka farmariauto on edelleen suosittu perheauto Euroopassa, yhä useammat amerikkalaiset perheet valitsevat maasturit. Monet valmistajat luopuvat näiden mallien myynnistä, koska ne uskovat, että kysyntä ei vastaa tarjontaa.

Autojen trendit Euroopassa ja Yhdysvalloissa

Toinen merkittävä syy siihen, miksi joitakin malleja ei myydä Euroopassa ja Yhdysvalloissa, on se, että autojen trendit ovat monilta osin melko erilaisia. Yhdysvalloissa tiet ovat yleensä paljon leveämpiä ja pysäköintialueet suurempia. Tämän vuoksi yhdysvaltalaiset asiakkaat suosivat suurempia autoja, erityisesti katumaastureita, jotka eivät välttämättä sovi yhtä hyvin Euroopan kapeille teille.

Tästä syystä Mercedes ja monet kilpailijat, kuten BMW, suuntaavat ensisijaisesti monia katumaastureita Yhdysvaltain markkinoille. Selkeä osoitus tästä on se, että BMW X5:n tehdas sijaitsee Yhdysvalloissa. Vaikka eurooppalaisetkin pitävät maastureista, amerikkalaiset eivät pidä viistoperäisistä autoista yhtä paljon kuin eurooppalaiset.

Erot autojen trendeissä näkyvät hyvin myös yhdysvaltalaisten autojen estetiikassa verrattuna eurooppalaisiin autoihin. Eurooppalaiset pitävät tyylikkäämmistä ja tyylikkäämmistä autoista, ja amerikkalaiset suosivat yleensä karua ja utilitaristista muotoilua enemmän kuin klassista eurooppalaista muotokieltä.
Lisäksi amerikkalaiset käyttävät autojaan paljon useammin työhevosina kuin eurooppalaiset. Siksi Yhdysvalloissa on niin paljon pick-up-autoja, ja Euroopassa pick-up-auton näkeminen on lähes yhtä harvinaista kuin superurheiluauton näkeminen.

25-vuotissääntö ja muut keinot tuoda maahan muita kuin yhdysvaltalaisia autoja.

Yleissääntö on, että et voi tuoda maahan autoa, joka ei täytä Yhdysvaltojen autojen turvallisuutta koskevia tuontimääräyksiä, mutta tähän sääntöön on poikkeuksia.

  Mikä on paras aika ostaa Mercedes?

Suosituin niistä on 25-vuotissääntö, jonka ansiosta voit tuoda auton melko helposti sen jälkeen, kun se on täyttänyt 25 vuotta valmistuspäivästä. Tämän poikkeuksen ansiosta monet autoharrastajat tuovat maahan suuren määrän suorituskykyisiä tai klassisia ajoneuvoja.

Alle 25 vuotta vanhat autot on testattava törmäystestein, jotta ne täyttäisivät määräykset, ja tämä ei tietenkään ole taloudellisesti mahdollista. Jotkin yritykset tutkivat kuitenkin markkinoita nähdäkseen, onko tiettyyn autoon niin paljon kiinnostusta, että niiden testaaminen ja hyväksyminen Yhdysvalloissa olisi järkevää.

Lisätietoa Yhdysvaltojen ja Euroopan automarkkinoista.

Onko Audilla ja BMW:llä laittomia autoja Yhdysvalloissa?

Näiden kahden kohdalla on enemmän tai vähemmän sama juttu. BMW ei koskaan myynyt 1-sarjan viistoperää Yhdysvalloissa juuri samasta syystä kuin A-luokan Mersua. Joitakin 5-sarjan perussarjan versioita ei myöskään koskaan myyty Yhdysvalloissa.

Audin osalta tilanne on vielä pahempi. Audi ei koskaan myynyt Yhdysvalloissa A1-mallia eikä legendaarista RS2-mallia. Vasta äskettäin Audi toi ikoniset RS6:n ja RS4:n Yhdysvaltain markkinoille.

Onko olemassa yhtään yhdysvaltalaista autonvalmistajaa, joka ei myy joitakin malleja Euroopassa?

Nämä luvut ovat vielä huonompia kuin eurooppalaiset autot, joita ei myydä Yhdysvalloissa. Euroopassa yhdysvaltalaisten autojen kysyntä on paljon pienempi kuin eurooppalaisen auton kysyntä Yhdysvalloissa.
Amerikkalaiset autot eivät ole koskaan menestyneet hyvin Euroopan markkinoilla, ja tämän vuoksi Euroopassa on vain muutamia hyvin myyviä amerikkalaisia autoja.

  Minkä merkin sisätilat ovat parhaat - Audin, Mercedeksen vai BMW:n?

Jotkin autot, kuten Ford Taurus, ovat uskomattoman suosittuja Yhdysvalloissa, mutta niitä ei myöskään myydä Euroopassa, koska nämä autot eivät kiinnosta. Myöskään monia Yhdysvalloissa suosittuja pick-upeja ei myydä Euroopassa.

Miten voin tuoda Yhdysvaltoihin tietyn rajoitetun painoksen muusta kuin Yhdysvalloista peräisin olevaa autoa?

Tietyn muun kuin yhdysvaltalaisen auton tuonti Yhdysvaltoihin on melko monimutkaista. Jos olet kuitenkin sitä mieltä, että sinua kiinnostava auto täyttää ”Show or Display” -kriteerit tai että sillä on teknistä ja historiallista merkitystä, saatat itse asiassa pystyä tuomaan sen.

Tämä tapaus on melko lailla varattu uskomattoman arvokkaille, rajoitetusti valmistetuille autoille, jotka ovat niin harvinaisia ja arvokkaita, että pitkän ja kalliin prosessin läpikäyminen on järkevää. Jotta auto täyttäisi tämän poikkeuksen, sen on oltava rajoitetusti valmistettu eikä se saa ylittää 2 500 ajokilometriä vuodessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z