Mikä Mercedes on V8?

V8-moottorit ovat hieman erikoisia. Tämäntyyppisillä moottoreilla on autoharrastajien keskuudessa uskollinen kulttimaine, joka johtuu pääasiassa poikkeuksellisesta suorituskyvystä ja suuremmasta tasaisuudesta verrattuna 6- tai 4-sylinterisiin moottoreihin.

Useimmat AMG:n lippulaivamallit ovat V8-moottoreita, samoin kuin jotkin korkeamman hintaluokan ei-AMG-mallit. Autoteollisuuden kehittyessä V8-moottoreita on kuitenkin pienennetty tiukkojen päästö- ja tehokkuusmääräysten vuoksi. Pian tällaiset moottorit katoavat, joten meidän on syytä nauttia niistä, kun vielä voimme.

AMG V8

AMG on Mercedeksen suorituskykyyn keskittyvä osasto. Yleismallien AMG-muunnokset tarjoavat huippuluokan ominaisuuksia ja suorituskykyä, mutta ne maksavat paljon enemmän kuin tavalliset ei-AMG-mallit.

Nykyään AMG käyttää 4.0 BiTurbo -moottoria jokaisessa V8-moottorilla varustetussa AMG-mallissa. Malleissa, kuten C63 AMG:ssä tai GLC 63:ssa, käytetään tämän moottorin madalletumpaa versiota, joka tarjoaa noin 510 hevosvoimaa.

E63 AMG:n kaltaiset mallit tai isompien Mercedes AMG -katumaastureiden eri variantit tai AMG GT -mallit tarjoavat jopa 600-620 hevosvoimaa.

Tällä hetkellä tämän moottorin korkein viritystaso on tarjolla 4-ovisessa GT 63 S -coupé-mallissa, jossa on noin 630 hevosvoimaa.

Mercedes valmisti tästä moottorista myös voimakkaasti uudistetun version uuteen Mercedes AMG GT Black Series -malliin, joka on 720 hevosvoimaa tarjoava rata-ajoon soveltuva hirviö.

AMG:n menneiden aikojen V8-moottorit, kuten 6,2-litrainen, luonnollisella polttoaineella toimiva V8-moottori, oli, on edelleen ja tulee aina olemaan yksi parhaista suorituskykymoottoreista, joita on koskaan valmistettu. Legendaarisen 6.2:n tuotanto loppui 2010-luvun puolivälissä, ja SLS AMG Black Series tarjoaa tämän moottorin tehokkaimman muunnoksen 630 hevosvoimalla.

  Mikä on paras aika ostaa Mercedes?

Muut kuin AMG V8-moottorit

Vielä vähän aikaa sitten Mercedes käytti V8-moottoreita myös korkeamman hintaluokan ei-V8-versioissa. 500-merkkisiä autoja, kuten S500, E500 ja CLS 500 muutamia mainitakseni, tarjottiin V8-moottoreilla. Näillä V8-moottoreilla pyrittiin lähinnä varmistamaan tasainen moottori, jossa oli ihana ääni.

Nämä moottorit olivat melko janoisia, ja Mercedes päätti, että muussa kuin AMG-Mercedeksessä ei ollut tarvetta käyttää V8-moottoria, koska he onnistuivat saavuttamaan vastaavan tasoista tasaisuutta huipputason 6-sylinterisillä moottoreillaan.

Parin viime vuoden aikana V8-moottorit ovat olleet kuolemassa, ja Mercedes yrittää käyttää V8-moottoreita vain tehokkaimmissa ja jännittävimmissä AMG-malleissaan. Lisäksi nykyisissä moottoreissa käytetään pakkoinduktiota, kuten turboahdinta tai hybridisointia, jotta saavutetaan suorituskykytasoja, jotka vielä vähän aikaa sitten voitiin saavuttaa vain V8-moottorilla.

V8-moottoreiden tulevaisuus

Kuten aiemmin mainittiin, V8-moottorit korvataan pienemmillä ja tehokkaammilla voimansiirroilla. Esimerkiksi C63 oli aina yksinomaan V8-moottori, ja tuleva C63 luopuu V8-moottorista V6-moottorin hyväksi ensimmäistä kertaa historiassa.

Odotettavissa on, että lähivuosina Mercedes saattaa lopettaa V8-moottoreiden valmistuksen kokonaan. Samoin kävi V12-moottoreiden kanssa. V12-moottorit ovat kaikkien aikojen pehmeimpiä moottoreita. Vielä vähän aikaa sitten ylellinen huippumalli S600 oli mahdoton kuvitella ilman V12-moottoria. Nykyään V12-moottorisia Mercedes-autoja ei enää ole.

Autonvalmistajat onnistuvat nykyään varmasti tuottamaan tehokkaita ja tehokkaita moottoreita. Esimerkiksi uusi A45 AMG tuottaa peräti 400 hevosvoimaa vaivaisella 2,0-litraisella nelisylinterisellä moottorilla. Mutta yksi asia on varma, V8:n ääntä, tuntumaa ja pehmeyttä ei yksinkertaisesti voi toistaa pienemmällä moottorilla.

  Mikä on paras Mercedes pitkille kuljettajille?

Lisäkysymyksiä tehokkaista Mercedes-moottoreista

Ovatko V8-moottorit parempia kuin V12- tai V10-moottorit?

Kaikki kolme näistä moottoreista ovat vaikuttavia suorituskyvyn tai tasaisuuden osalta. V8-moottorit ovat tunnettuja siitä, että ne tarjoavat suuren vääntömomentin matalalla, mutta niiden kierrosluku ei ole yhtä korkea kuin V10-moottorin. V10-moottori tarjoaa omaleimaisen äänen, ja sitä pidetään yleisesti yhtenä kaikkien aikojen parhaimmin kuulostavista moottorityypeistä.

V12-moottoria käytetään pääasiassa valtavissa luksuslimusineissa, kuten Rolls Roycessa. V12-moottorit ovat uskomattoman tasaisia ja sopivat hyvin luksusautoiluun. Monissa Ferrari- tai Lamborghini-malleissa olevat V12-moottorit ovat kuitenkin Rolls Roycen V12-moottorin vastakohta.
Nämä V12-moottorit kuulostavat vanhoilta F1-autoilta, ja siksi autoyhteisö suree pian sukupuuttoon kuolevaa V12-superautoa.

Ovatko sähköautot suorituskykyisempiä kuin vastaava V8?

Nykyään sähköautojen harrastajat riemuitsevat uuden Teslan kyvystä saavuttaa 100 km/h paikaltaan alle kolmessa sekunnissa. Ja tämä on varmasti vaikuttavaa, ja nopeat 0-60-ajat ovat jonkinlainen sähkömoottoreiden erikoisuus, koska sähkömoottorit tuottavat maksimitehon heti, kun kosketat kaasua.

Mutta se on vain puolet tarinasta. V8-moottorit ja muut perinteiset suorituskykyyn tähtäävät moottorit eivät tuota 100 % tehostaan matalilla kierroslukualueilla, mutta kun ne saavuttavat tietyn nopeuden, ne kiihdyttävät edelleen, kunnes ne ovat loppuunkuluneet.

Sähkömoottoreiden huippunopeus on sitä vastoin aina pienempi kuin vastaavalla teholla varustetun polttomoottorin.

Onko olemassa keino pelastaa V8-moottorit uhkaavalta tuholta?

Ympäristön kannalta V8-moottoreiden hävittäminen vaikuttaa melko loogiselta ja ilmeiseltä askeleelta kohti ympäristöystävällisempien liikennevälineiden tuotantoa. Monet ihmiset yrittävät kuitenkin löytää keinon, jolla voisimme edelleen nauttia mahtavasta V8-moottorista ilman haitallisia vaikutuksia.

  Tarvitseeko Mercedes erityistä öljyä?

Yksi tällainen tapa on CNG (compressed natural gas) -muuntaminen. Tämä menetelmä on melko yleinen suurissa tehottomissa moottoreissa. CNG:n hiilipitoisuus on paljon alhaisempi kuin tavallisten fossiilisten polttoaineiden, ja sitä pidetään yhtenä markkinoiden puhtaimmista nestemäisistä polttoaineista.

Monia muita tapoja on varmasti pian saatavilla, mutta näyttää kiistattomalta, että V8 on hitaasti tulossa tiensä päähän. Saksalaiset ottavat laajalti käyttöön sylinterien deaktivointijärjestelmän, jossa V8-moottori sammuttaa neljä sylinteriä, jolloin siitä tulee käytännössä nelisylinterinen moottori silloin, kun V8-tehoa ei tarvita.

Perinteisen polttomoottorin tulevaisuus on synkkä ja epävarma. Parin seuraavan vuoden aikana syntyy varmasti paljon hybridejä ja sähköautoja, ja infrastruktuuri seuraa pian perässä. Meidän pitäisi siis tällä hetkellä nauttia V8-, V10- ja V12-moottoreista, koska lähitulevaisuudessa nämä moottorit kuolevat varmasti sukupuuttoon.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z