Mikä on 7-vaihteinen Porsche Doppelkupplung?

Mikä on 7-vaihteinen Porsche Doppelkupplung?

Porsche Doppelkupplungsgetriebe eli PDK on Porschen tuotemerkin mukainen termi salamannopealle kaksoiskytkinvaihteistolle (DCT), jota käytetään monissa nykyaikaisissa Porsche-malleissa. Porsche esitteli PDK-järjestelmän ensimmäisen kerran Porsche 965 Le Mans -prototyyppikilpa-autossa vuonna 1983.

Yksi ensimmäisistä sarjatuotetuista kaksoiskytkinvaihteistolla varustetuista autoista oli Volkswagen R32 vuodelta 2003, ja Porsche seurasi sitä pian useilla PDK:lla varustetuilla 911-malleilla. Nykyään Porschen PDK-järjestelmää pidetään yleisesti yhtenä, ellei jopa parhaana DCT-vaihteistona koko autoteollisuudessa.

Yksi PDK-järjestelmän suurimmista eduista on kyky vaihtaa vaihteita silmänräpäyksessä. Järjestelmä ei myöskään katkaise voimavirtaa, minkä ansiosta auto pysyy paikallaan menettämättä tasapainoa.

Porsche PDK vs. manuaalivaihteisto

Porschen nykyisessä mallistossa voit valita PDK:n tai vanhan kunnon manuaalivaihteiston välillä. On syytä mainita, että manuaalivaihtoehto on saatavilla vain 911- tai Cayman/Boxster-malleihin, ja kaikissa muissa malleissa on vakiona Porsche PDK.

Näiden kahden vertailu on mieltymyskysymys. Monet autoharrastajat, erityisesti vanhemmat, pitävät käsivaihteistoa olennaisena osana mitä tahansa 911-mallia. PDK-järjestelmä on kuitenkin paljon nopeampi, pehmeämpi ja helpompi ajaa.

Teknisestä näkökulmasta katsottuna käsivaihteisto nopeuttaa 0-100-ajoa jopa 0,5-1 sekunnilla, ja kierrosluvun punaraja on myös alempana, jotta et törmää kierroslukurajoittimeen. Käsivalintaiset vaihteistot ovat myös kevyempiä, ja ne tarjoavat paremman tunteen yhteydestä moottoriin, mikä voi tehdä ajokokemuksesta paljon mukaansatempaavamman.
Arkipäivän näkökulmasta PDK on kuitenkin parempi vaihtoehto sen yksinkertaisuuden, nopeuden ja helpon ajettavuuden vuoksi. Voit myös ohjata PDK-vaihteistoa manuaalisesti ohjauspyörään kiinnitetyillä vaihteenvaihtovipuilla.
Tarinan opetus on: jos haluat nopeimman 911:n, valitse PDK-vaihteisto. Mutta jos haluat miellyttävämmän kokemuksen, valitse manuaalivaihteisto.

  Porsche vs. Lexus: Luotettavuus

Porsche PDK vs. manuaalivaihteiston luotettavuus

Manuaalivaihteisto on melko yksinkertainen. Jos tunnet ne, sinulla ei pitäisi olla ongelmia luotettavuuden kanssa. PDK-vaihteisto sen sijaan eristää kuljettajan tarpeesta vaihtaa vaihteita, mikä tarkoittaa, että oikea Porsche-vaihteiston kalibrointi on aktiivinen ja sen tavoitteena on tarjota luotettava järjestelmä.

Mahdollinen ”onnettomuus” manuaalivaihteiston kanssa on todennäköisempi kuin PDK:n kanssa, koska suurin osa ongelmista johtuu inhimillisestä virheestä. Tämä tarkoittaa, että on paljon todennäköisempää, että romutat manuaalivaihteiston verrattuna PDK-vaihteistoon. Yleisestä kestävyyden näkökulmasta molemmat vaihtoehdot ovat kuitenkin enemmän kuin riittävän kestäviä.

Porsche väittää, että PDK-vaihteisto kestää koko eliniän, ja useimmissa tapauksissa tämä ei ole kaukana totuudesta, jos huollat autosi oikein. Useimmilla 911-autoilla ei kuitenkaan ajeta yhtä usein kuin tavallisella Honda Accordilla, ja niiden käyttöiän aikana niihin saattaa kertyä vain 60-100 000 kilometriä.

On turvallista sanoa, että nykyaikainen PDK-vaihteisto on luotettavampi, koska siinä ei tapahdu tahattomia väärinvaihteita, ja nykyaikainen PDK-järjestelmä kykenee myös automaattiseen kierroslukujen sovittamiseen, jonka tarkoituksena on alentaa tasauspyörästön vaihteiden vaihtamiseen kohdistuvaa rasitusta.

Kustannukset, tehokkuus ja mukavuus

PDK-järjestelmän aikaisempina aikoina Porsche veloitti PDK-päivityksestä melkoisen muhkean summan. Nyt PDK-vaihteistot ovat kuitenkin vakiovarusteena lähes jokaisessa Porsche-mallissa. Joihinkin malleihin, kuten Porsche 911 GT3:een, voit valita manuaalivaihteiston maksuttomana vaihtoehtona.

Porsche tekee näin rohkaistakseen mahdollisia omistajia jatkamaan manuaalivaihteiston käyttöä, koska manuaalivaihteisto on osa Porschen historiaa. On myös syytä mainita, että käytettyjen autojen markkinoilla suositaan useimmiten PDK-mallia manuaalivaihteisen mallin sijaan.

  Paras pyöräteline Porsche Boxsterille

Tehokkuuden kannalta PDK-vaihteisto on paljon parempi vaihtoehto, koska sen avulla kuljettaja voi valita tietyn ajotilan, jonka tarkoituksena on alentaa polttoaineenkulutusta. Saman asian voi tehdä käsivalintaisella vaihteistolla, jos osaa sen tehdä, mutta PDK-järjestelmän optimointi on paljon parempi kokonaishyötysuhteen parantamisessa.

Mukavuuden kannalta PDK on myös parempi vaihtoehto, koska PDK tarjoaa saumattomat vaihdot. Lisäksi jos laitat järjestelmän mukavuustilaan, vaihteisto on käytännössä huomaamaton. Lisäksi on muistettava, että puskuriliikenteessä manuaalivaihteisto ei yksinkertaisesti pärjää PDK:lle.

PDK FAQ

Onko PDK tulevaisuudessa ainoa Porschen vaihteistovaihtoehto?

Jossain määrin PDK on jo nyt ainoa vaihtoehto, koska kaikissa Porschen luksusmalleissa ei ole ollut manuaalivaihteistoa moneen vuoteen. Porschen viimeaikaisten lausuntojen perusteella manuaalivaihteistovaihtoehto ei ole lähiaikoina poistumassa, koska manuaalivaihteisten 911-mallien kysyntä on edelleen melko suurta, erityisesti Yhdysvalloissa.

Ehkä kaikki muut kuin GT-Porschen mallit tarjoavat lähitulevaisuudessa vain PDK-vaihteiston, mutta GT-911- ja Cayman/Boxster-mallistojen osalta manuaalivaihteistosta ei ole tarkoitus luopua lähiaikoina.

Onko Porschen PDK-vaihteisto vain Porschen malleissa?

Viime aikoihin asti Porschen PDK-vaihteiston sai vain Porschen kanssa, mutta uusin Bentley Continental GT ja neliovinen Bentley Flying Spur tarjoavat molemmat Porschen toimittaman PDK-vaihteiston. Tämä on ymmärrettävää, koska sekä Bentley että Porsche kuuluvat Volkswagen Auto Groupiin.

Useimmat VAG:n omistamat valmistajat jakavat paljon teknologiaa. On myös syytä mainita, että Audi, Lamborghini ja Bugatti ovat myös osa VAG:tä, mutta mistään näistä ei ole tietoja PDK-vaihteiston käytöstä.

  Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää Porsche 911:n moottorin numeron tarkistuksesta

Mikä on maailman paras DCT-vaihteisto?

Hyvä DCT-vaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto) voi vaihtaa salamannopeasti, mutta loistavan DCT-vaihteiston on pystyttävä jatkuvasti tarjoamaan lukemattomia käynnistysohjauksia ilman, että se jää vauhtiin, ja sen on myös pystyttävä päättämään, mikä vaihde on sopiva kaikenlaisissa ajotilanteissa.

Ford GT:ssä tarjottua DCT-vaihteistoa pidetään yleisesti yhtenä kaikkien aikojen parhaista DCT-vaihteistoista, ja sama pätee periaatteessa kaikkiin uudempiin Ferrari- ja Mclaren-malleihin. Ferrari F12 TDF:n 6,5 litran V12-moottorin vaihteisto pystyy tarjoamaan hämmästyttäviä vaihtoaikoja jopa valtavan V12-moottorin kanssa.

Paras DCT-vaihteisto on kuitenkin Porschen PDK DCT-vaihteisto, koska Porschen vaihteistot ovat vankkoja kaikissa mahdollisissa ajotilanteissa. Jotkin Ferrarin, McLarenin ja Lamborghinin mallit tarjoavat kömpelön kokemuksen pienemmillä nopeuksilla, mutta Porsche PDK onnistuu tarjoamaan tasaisen kokemuksen ajasta ja paikasta riippumatta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z