Mikä on kaikkien aikojen paras Mercedes S-luokka?

Mercedes S-luokka edustaa korkeinta mukavuutta ja ylellisyyttä, mitä Mercedes voi tarjota. S-luokalla on aina ollut todellisen lippulaivasedanin ainekset. Se on Mercedeksen malliston pisin, mukavin, kallein ja varustelluin sedan.

Vuonna 2021 Mercedes toimittaa markkinoille juuri julkaistun S-luokan 7. sukupolven, joka kantaa nimeä W223. Uusi S-luokka on aina jännittävää aikaa autoteollisuudessa, koska jokainen uusi S-luokka tulee ulos runsain mitoin innovaatioita ja jännittäviä ominaisuuksia, mutta mikään S-luokan malli ei ole tehnyt sitä paremmin kuin legendaarinen W140.

Mercedes W140 S-luokka

Kaikkien aikojen paras Mercedes S-luokka on W140. Sitä valmistettiin vuosina 1992-1998, ja se on ylivoimaisesti tärkein S-luokka, jota on koskaan valmistettu. W140 kantaa niin suurta perintöä, koska se oli viimeinen Mercedes-sedan, joka rakennettiin ”paras hinnalla millä hyvänsä” -filosofian mukaisesti, ja siksi monet pitävät W140:tä edelleen kaikkien aikojen parhaana S-luokkana.

W140:n jälkeen tulleita malleja, erityisesti W220-mallia, vaivasivat monet hinnanalennukset, joiden seurauksena W220 S-luokka sai monien autojulkaisujen ja -lehtien myöntämän tittelin ”historian huonoin autoteollisuuden uudelleensuunnittelu”.

W140 oli valtava harppaus eteenpäin, koska tämä S-luokan sukupolvi esitteli ensimmäistä kertaa monia erilaisia ylellisyys- ja turvallisuusominaisuuksia, jotka puuttuvat edelleen monista nykyaikaisista ”premium” luksusmerkeistä. W140 oli ensimmäinen auto, jossa otettiin käyttöön ominaisuus nimeltä ”pehmeästi sulkeutuvat ovet”, jota monet luksusautomerkit eivät nykyään käytä.

  Paras paikka ostaa käytetty Mercedes

W140 oli myös ensimmäinen auto, jossa otettiin käyttöön ESC (elektroninen ajonvakautusjärjestelmä), tuplalasitetut ikkunat hiljaisuuden lisäämiseksi, huipputekninen ajonvakautusjärjestelmä, navigointijärjestelmä ja jopa perus puheohjausjärjestelmä. Lisäksi W140 esitteli ensi kertaa sateen tunnistavat pyyhkimet, pehmeästi sulkeutuvan tavaratilan ja parin sivuturvatyynyn turvallisuuden lisäämiseksi.

Mercedes W221 S-luokka

W220 S-luokka ei jäänyt Mercedeksen lippulaivasedanien historian kohokohdaksi, joten vuonna 2007 Mercedeksen oli keksittävä uusi malli, jolla ei ollut mitään yhteistä identiteettiä pahamaineisen W220:n kanssa. He tekivät juuri niin, ja W221 S-luokka syntyi.

W221 S-luokka on laajalti tunnustettu raikkaaksi tuulahdukseksi W220:n jälkeen, ja se on yksi lähihistorian parhaista S-luokan uudistuksista. W221 on ensimmäinen luksusluokan sedan, jossa on hybridikäyttöinen voimansiirto. Lisäksi siinä esiteltiin ensi kertaa kuolleen kulman valvontajärjestelmä, kaistaltapoistumisjärjestelmä ja nopeusvaroitusjärjestelmä.

W221 S-luokka aloitti myös uuden aikakauden Mercedeksen muotoilussa kaikkien mallien, ei vain sedanien, osalta. W221:n jälkeiset mallit noudattivat samankaltaista muotoilun etiikkaa, ne olivat hieman järeämpiä ja tarjosivat tasaisemman muotoilun. W221 S-luokka oli myös ensimmäinen Mercedes-malli, jossa alettiin käyttää infrapunatekniikkaa erilaisissa turvajärjestelmissä.

Mercedes W222 S-luokka

Vuonna 2013 Mercedes toi markkinoille W222 S-luokan, ja vastaanotto oli melko ristiriitainen, kunnes ovet avattiin. W222 edustaa Mercedeksen koko historian suurinta harppausta sisätilojen suunnittelussa.

Täysin uusi, huippuluokan kaksoisnäyttöjärjestelmä tarjosi hämmästyttävää toiminnallisuutta, ja monet kehuvat sitä edelleen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin upouudessa W223 S-luokassa nykyäänkin tarjolla olevaa järjestelmää. W222-mallin teknisten innovaatioiden luettelo on myös uskomattoman pitkä.
W222 oli historian ensimmäinen auto, jossa ei ollut yhtään hehkulamppua, sillä jokainen W222 S-luokkaan asennettu valonlähde oli LED-tekniikalla toteutettu, ja auto tarjosi jopa Swarovski-kristalleja ajovaloissa.

  Mikä on paras Mersu pitkille matkoille?

W222 tunnetaan myös monien teknisten innovaatioiden debyytistä, kuten uudesta alumiinihybridikoritekniikasta, joka lisäsi auton vääntöjäykkyyttä merkittävästi.

Lisäksi esiteltiin kaksi uutta ajoapujärjestelmää. Road Surface Scan -niminen järjestelmä debytoi W222:ssä, ja se pystyi havaitsemaan kuoppia etukäteen, sekä Magic Body Control -järjestelmä, joka mukautti jousitus- ja vaimennusjärjestelmiä tasaisen ja mukavan ajon takaamiseksi.

Lisää kysymyksiä vaikuttavasta Mercedes S-luokasta

Onko uusi W223 S-luokka yksi parhaista koskaan valmistetuista S-luokista?

On erittäin epätodennäköistä, että uusi W223 S-luokka olisi jotain muuta kuin loistava, mutta tämä S-luokka on vielä elinkaarensa alkuvaiheessa ja sen on määrä tulla teille lähitulevaisuudessa. Uusi W223 tarjoaa myös runsaasti uudistuksia, mutta monia niistä ei ole vielä testattu pitkään aikaan.

Uusia innovatiivisia lisäyksiä tähän S-luokan malliin ovat muun muassa uusi 3D-mittaristo, eleohjaus, lisätyn todellisuuden ominaisuudet, älykkäät ympäristön valaistusominaisuudet, takapenkkien turvatyynyt ja vaikuttava taka-akselin ohjausjärjestelmä, joka pystyy kääntymään jopa 10 astetta. Uusi ohjausjärjestelmä lyhentää käytännössä auton kääntösädettä ja tekee siitä paljon ketterämmän.

Miten Audin ja BMW:n kilpailijat pärjäävät Mercedes S-luokalle?

Näiden kolmen merkin välinen kilpailu parhaan täysikokoisen sedanin lippulaivan tarjoamisesta on vuosikymmeniä vanha. Audi tarjoaa tyylikkään ja hillityn A8:n, pitkän ja mukavan huippuluokan sedanin, joka varmasti pärjää S-luokalle, mutta on joillekin hieman liian hillitty.

  Mikä on paras Mersu koiranomistajille?

Toisaalta BMW:n 7-sarja tarjoaa rohkean ja silmiinpistävän muotoilun, joka herättää varmasti paljon huomiota. Sisätiloissa on kuitenkin jonkin verran puutteita verrattuna A8:aan tai S-luokkaan. Minkä tahansa näistä kolmesta autosta valitseminen on varteenotettava vaihtoehto, ja ne kaikki tekevät varmasti vaikutuksen vaativimpiinkin asiakkaisiin.

Miten S-luokka vertautuu markkinoiden kalleimpiin luksussedaneihin?

Rolls Roycea ja Bentleytä on yleisesti pidetty parhaina lippulaivamallisina luksussedanien autonvalmistajina. Molemmat näistä ovat paljon kalliimpia kuin S-luokka, mutta eivät pärjää saksalaiselle sedanille tekniikkaosastolla.

Laadun osalta Bentley tai Rolls on merkittävä askel S-luokkaa korkeammalla. Molemmat tarjoavat vielä 12-sylinterisen moottorin, joka on myös selvä askel uusien S-luokan ajoneuvojen moottoreita korkeammalla. Lisäksi Bentleyn tai Rollsin vetovoima on myös selkeä askel kolmipistetähtäimen yläpuolella.

Suurin ero näiden kolmen automerkin välillä on kuitenkin mahdollisuus yksilöllistää Bentley tai Rolls siinä määrin kuin S-luokka ei yksinkertaisesti tarjoa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z