Mikä on Mercedes-Benz Distronic?

Mercedes Benz Distronic on termi, jonka Mercedes on keksinyt omalle mukautuvalle vakionopeudensäätimelleen. Mercedes Distronic otettiin käyttöön vuonna 1999 W220 S-luokassa, ja se oli yksi historian ensimmäisistä tutka-avusteisista mukautuvista vakionopeudensäätimistä.

Nykyään Distronic on saatavana lähes kaikkiin uusiin malleihin, myös perustason A-Luokkaan. Distronic-paketteja on useita erilaisia. Yksinkertaisin Distronic-järjestelmä toimii perinteisempänä vakionopeudensäätimenä, jonka tarkoituksena ei ole pysäyttää sinua kokonaan.

Mercedeksen Distronic Plus -järjestelmä on hieman kehittyneempi, koska se pystyy myös pysäyttämään auton kokonaan. Jos kuitenkin haluat Distronic Plus -järjestelmän, sinun on ostettava myös kuljettajan avustuspaketti.

Malliston huippu Mercedes Distronic Plus -järjestelmä ohjausavustimella tarjoaa korkeimman autonomian tason, koska auto pystyy ohjaamaan pitämällä sinut linjojen välissä. On kuitenkin olemassa joitakin edistyneempiä Mercedeksen autonomisia ajojärjestelmiä, kuten uudessa S-luokassa oleva järjestelmä.

Mercedes Distronic -järjestelmä – perusteet

Nykyaikainen Mercedes Distronic -perusjärjestelmä on suunniteltu perinteisemmäksi vakionopeudensäätimeksi, jossa on seurantaetäisyydet, se hidastaa sinua, mutta ei täysin. Jos haluat todelliset mukautuvat vakionopeudensäätimen ominaisuudet, sinun on siirryttävä Distronic PLUS -järjestelmään.

Tämä järjestelmä käyttää kehittyneitä antureita ja kameroita aina 120mph:n nopeuteen asti. Kun aktivoit järjestelmän, näet mittaristossa vihreän ohjauspyörän symbolin, joka tarkoittaa, että järjestelmä on kytketty onnistuneesti.

Järjestelmä valvoo jatkuvasti kaikkea ympärilläsi tapahtuvaa ja painottaa samalla tiukasti sitä, että pysyt kaistojen välissä. Järjestelmä pystyy myös tekemään pieniä ohjauspyöräkorjauksia, jos pidät kädet koko ajan ohjauspyörällä.

  Mikä on paras Mersu pitkille matkoille?

Kyseessä on malliston kärkimallin Distronic Plus -järjestelmä, joka sisältää myös ohjausavustimen. Järjestelmä toimii täydellisesti, kun matkustat vakionopeuksilla moottoritiellä, mutta se on hyödyllinen järjestelmä myös silloin, kun matkustat pysähtyneessä liikenteessä.

Mercedes Distronic -järjestelmä – tekniikka

Mercedes Benz Distronic PLUS on melko edistyksellinen varuste, joka tarjoaa lisämukavuutta ja turvallisuutta. Järjestelmä hyödyntää kolmea päätutkaa, pitkän kantaman tutka sijaitsee säleikön takana ja kaksi muuta lyhyen kantaman tutkaa etupuskurissa.

Lyhyen matkan tutkat pystyvät skannaamaan kaiken auton edessä 30 metriin asti ja hyödyntävät samalla 80 asteen skannauskulmaa, kun taas pitkän matkan tutka pystyy skannaamaan jopa 300 metrin matkan 18 asteen kulmassa.

Nämä tutkat tarkkailevat ympäristöäsi jatkuvasti, ja kun edessä oleva auto liikkuu, Mercedes seuraa sitä. Kun järjestelmä katsoo, että on tarpeen jarruttaa voimakkaasti, se muuttaa sinut äänimerkillä ja varoitusvalolla mittaristossa.

Mercedes tarjoaa uudessa S-luokassa myös kehittyneemmän autonomisen ajojärjestelmän nimeltä Automated Valet Parking, joka voi käytännössä pysäköidä auton ilman kuljettajan apua. Vielä ei ole varmaa, tuleeko tämä järjestelmä saataville uudempiin, tavoitettavampiin Mercedes-malleihin.

Mercedes Distronic -järjestelmä – hyvät ja huonot puolet

Järjestelmän tärkein etu on mukavuus, sillä sen ansiosta kaasu- ja jarrupoljinta ei tarvitse käyttää koko ajan. Järjestelmä toimii hyvin, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi tehdä matkastasi hieman mukavampaa ja vähemmän stressaavaa sekä pysähtyneessä liikenteessä että moottoritiellä.

  Aiways vs Mercedes - kumpi on parempi?

Järjestelmä parantaa myös yleistä turvallisuutta tiellä, sillä se tarkkailee kaikkea ympärilläsi tapahtuvaa ja mukauttaa ajotapaa ympäristön mukaan. Järjestelmä ei kuitenkaan ole täydellinen, ja siinä on muutama haittapuoli, jotka sinun on syytä tiedostaa.

Ensimmäinen ja ilmeisin haittapuoli on järjestelmän hankkimiseen liittyvät kustannukset. Jos haluat huippujärjestelmän, sinun on myös ostettava lisäominaisuuksia, kuten kuljettajan apujärjestelmä. Lisäksi järjestelmä voi joskus tuntua hieman liian itsevaltaiselta, mitä et halua, jos et ole siitä tietoinen.

Järjestelmä ei myöskään pysty pitämään sinua täysin turvassa, joten sinun on aina pidettävä silmällä kaikkea, mitä ympärilläsi tapahtuu. On myös syytä mainita, että Distronicilla varustetut Mercedes-mallit menestyvät käytettyjen autojen markkinoilla paljon paremmin.

UKK-osio

Onko Mercedes Distronic sen arvoinen?

Jos vietät paljon aikaa ratin takana sekä maantiellä että kaupungissa ja haluat mahdollisimman paljon mukavuutta ja helppokäyttöisyyttä, Distronic-järjestelmä on ehdottomasti sen arvoinen. Jos tarkastelet järjestelmää jonkinlaisena oman tarkkaavaisuutesi korvaajana, tulet pettymään, koska se on vain lisäkerros tilannetajuntasi päälle.

Jotkut saattavat pitää järjestelmää perustasona tai vanhanaikaisena, mutta todellisuudessa autonvalmistajat eivät pysty tarjoamaan mitään parempaa, koska nykyinen sääntely ei salli sitä. Järjestelmä on todellakin hyödyllinen, etenkin kun on kyse pitkistä matkoista moottoritiellä.

Onko Mercedes Distronic parempi kuin Tesla Autopilot?

Monet asiantuntijat kutsuvat näitä molempia järjestelmiä usein alan johtaviksi, mutta Teslan Autopilotti tarjoaa todellakin kehittyneemmän ja yhtenäisemmän vakionopeudensäätökokemuksen. Tesla on teknologiaohjelmistoyritys, joka sattuu myös suunnittelemaan ja rakentamaan autoja.

  Tehokkain Mercedes-moottori?

Tämä on melko ilmeistä, koska AutoPilot on hieman paremmin kalibroitu ja varmempi. Tämä ei tarkoita, että Mercedeksen järjestelmä olisi huono, mutta se ei ole yhtä yhtenäinen kuin Auto Pilot.

Onko Mercedes Distronic turvallinen?

Kuten aiemmin todettiin, Distronic ei korvaa tietoisuuttasi, vaan pikemminkin täydentää sitä. Jos pidät järjen päässäsi ja kiinnität huomiota kaikkeen ympärilläsi tapahtuvaan, Distronic-järjestelmä on todellakin turvallinen.

Järjestelmä estää sinua törmäämästä muihin autoihin hidastamalla auton vauhtia, mutta jos et pidä käsiäsi ratissa, järjestelmä kehottaa sinua ottamaan ohjat käsiisi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z