Mikä on nopein Mercedes Benz?

Mikä Mercedes on nopein, on melko monimutkainen kysymys, johon on vaikea vastata suoraan. Vuosien varrella Mercedes on valmistanut monia nopeita autoja, joista jotkut ovat pystyneet spurttaamaan 0-100 km/h noin 3-4 sekunnissa ja monet niistä ovat saavuttaneet yli 200 km/h nopeuden.

Nykyään 4-ovinen GT 63 Coupe saavuttaa nopeuden 100 km/h paikaltaan noin 3,1-3,2 sekunnissa, ja se on luultavasti nopein tällä hetkellä tuotannossa oleva Mercedes. Huippunopeuden osalta Mercedes SLR Stirling Moss on ykkönen 217mph:n huippunopeudella.

Nopeimmat Mercedes sedanit

Nykyään Mercedes valmistaa hämmästyttävän kyvykkäitä sedaneja. AMG E63 S:n kaltaiset sedanit ovat nelivetoisia, BiTurbo V8-moottorilla varustettuja vauhtihirmuja, jotka pystyvät kiihdyttämään paikaltaan alle 3,5 sekunnissa. Nämä luvut ovat mielettömiä perhesedanille. Vielä vähän aikaa sitten nämä luvut yhdistettiin yksinomaan superautoihin.

Vaikuttavalla 3,1-3,2 sekunnin ajalla edellä mainittu 4-ovinen GT 63 -coupé ottaa ykköspaikan nopeimmin kiihtyvänä Mercedes-mallina. Sekä E63 S että GT 63 onnistuvat saavuttamaan nämä hassut luvut 4matic+-nelivedon, nopeasti vaihtavan automaattivaihteiston ja käynnistyksenohjauksen sekä ihanan V8-moottorin ansiosta.

Mitä tulee huippunopeuteen, GT 63 vie myös ykköspaikan nopeimpana sedanina, joka saavuttaa 192 mailin tuntinopeuden. AMG E63 S sijoittuu toiseksi, ja sen huippunopeus on noin 186-190 km/h. Kolmanneksi sijoittuu Mercedes CL63 vuosimallia 2010-2014, jonka nopeus on niin ikään 186 kilometriä tunnissa.

Nopeimmat Mercedes-maasturit

Koska katumaastureiden suosio jatkaa kasvuaan, Mercedes on laajentanut katumaasturitarjontaansa ja tuonut markkinoille nopeita AMG-muunnoksia tavallisista Mercedes-katumaastureista. Maasturit eivät pysty saavuttamaan samoja lukemia kuin sedanit, koska niiden paino on kasvanut ja aeroprofiilit ovat heikentyneet.

  Missä Mercedeksessä on digitaalinen kojelauta

Mutta GLE 63 S Coupe onnistuu kiihdyttämään satasen nopeuteen noin 3,7-4,0 sekunnissa. Nämä luvut ovat vieläkin vaikuttavampia, kun otetaan huomioon katumaastureiden muoto ja koko. Vielä vähän aikaa sitten tehokkaimmat superautot, kuten Ferrari Enzo, kiihdyttivät 60 km/h vastaavissa ajoissa.

Myös GLC 63 AMG onnistuu kiihdyttämään 60 km/h noin 3,7-4,0 sekunnissa. Sekä GLE:n että GLC:n huippunopeus on noin 174 km/h. Lähellä perässä on GLE 63 tavallisessa muodossa, joka saavuttaa nopeuden 173 km/h, ja sen nopeus 0-100 on samanlainen kuin edellä mainittujen katumaastureiden.

Nopein Mercedes super/sportailuautoista

Urheilu- ja superautot on tehty suorituskykyä silmällä pitäen, joten on vain loogista, että tällaiset autot saavuttavat vaikuttavimmat luvut. Ja se on totta, mutta näitä autoja ei ole tehty ensisijaisesti parhaiden 0-60-aikojen saavuttamiseksi, ja juuri tästä syystä 4-ovinen coupe GT 63 on nopeimmin kiihtyvä Mercedes.

Nopeimmin kiihtyvät nykyiset Mercedes-superurheiluautot ovat 2-ovisen AMG GT -mallin eri variantteja. Nopeimmin kiihtyvä on upouusi GT Black Series, joka kiihtyy 100 km/h 3,2 sekunnissa ja saavuttaa 202 km/h huippunopeuden.

Kaikkiaan nopein Mercedes-auto on kuitenkin SLR Stirling Moss, joka saavuttaa nopeuden 217mph ja jonka 0-100 aika on kunnioitettavat 3,4 sekuntia. Seuraavana on CLK GTR, jonka huippunopeus on 214 km/h. Kolmannella sijalla on legendaarinen Mercedes SLR Mclaren 722, joka oli Mercedeksen ja Mclarenin yhteistuotantoa ja jonka nopeus on kunnioitettavat 210mph.

  Paras öljy Mercedes C300:lle

Mercedes aloittaa pian vastikään julkaistun Project 1 -nimisen hyperauton tuotannon. Autossa on moottori, joka löytyi Mercedeksen F1-autosta. Auton odotetaan tuottavan yli 1000 hevosvoimaa, huippunopeus on yli 217 mailia tunnissa ja 0-100 aika alle 3 sekunnissa.

Lisää nopeista autoista

Mikä on tällä hetkellä maailman suurin huippunopea auto?

Tavoite olla maailman nopein on houkutteleva kaikille huippunopeussegmentissä kilpaileville autonvalmistajille. Autot, kuten legendaarinen McLaren F1, Ferrari F40, Bugatti EB-110 ja Bugatti Veyron muutamia mainitakseni, ovat joitakin malleja, joita on jossain vaiheessa pidetty maailman nopeimpina.

Nykyään tämä segmentti on uskomattoman suosittu, ja maailman nopeimman auton titteli tekee varmasti ihmeitä myynnissä. Valmistajilla on tapana rakentaa ennätystehokkaita autoja, koska ykkösauto myy aina hyvin.

Nykyään maailman nopein auto on Buggati Chiron SuperSports, joka saavutti silmiä hivelevän nopeuden 304mph (490 km/h). Ennen Chironia titteliä piti hallussaan Koenigsegg Agera RS, ruotsalainen hyperauto, jonka ennätysnopeus oli 284mph (458kph).

Mikä on maailman nopeimmin kiihtyvä auto tällä hetkellä?

Keinot nopeimmin kiihtyvän auton rakentamiseen ovat täysin erilaiset kuin auton huippunopeusjuoksijan tekemiseen. Huippunopeat autot ovat yleensä pitkiä ja liukkaita ja niissä on voimakas yläpää, mutta nopeat autot ovat niitä, joissa on hieman enemmän painoa ja neliveto.

Sähköiset hyperautot ovat kiihtyvyyden uusia kuninkaita. Tällä hetkellä nopeimmin kiihtyvä sähköauto on Rimac Concept Two, jonka 0-100 aika on 1,8 sekuntia, ja myös tulevan Tesla Roadsterin odotetaan olevan samalla alueella.

  Kumpi on parempi - Infiniti vai Mercedes?

Nämä vaikuttavat ajat johtuvat siitä, että sähköautot tuottavat 100 prosenttia vääntömomentistaan kierrosluvun ollessa 0, kun taas perinteisen polttomoottorin on kierrettävä tiettyyn kierroslukuun asti ennen kuin se tuottaa huippuvääntöä.
Nopein ei-sähköautoista on Bugatti Chiron, jonka 0-60 aika on noin 2,3 sekuntia, ja seuraavaksi nopein on hämmästyttävä Porsche 911 Turbo S, jonka 0-60 aika on noin 2,4 sekuntia.

Mikä tekee autosta nopean?

Maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi auto on suunniteltava tietyllä tavalla. Useimmat nopeat autot ovat jäykkiä, epämukavia, pieniä, äänekkäitä ja kalliita. Suurempi huippunopeus on helpompi saavuttaa, jos auto on kevyempi, siinä on vain kaksi istuinta ja siinä ei ole stereoita eikä ilmastointilaitetta.

Joissakin autoissa mennään jopa niin pitkälle, että ikkunoista tehdään muovisia ja melkein kaikki ääntä vaimentavat materiaalit poistetaan. Tästä syystä jotkut autot, kuten Buggati Chiron tai Porsche Turbo S, ovat niin uskomattomia.

Nämä autot ovat uskomattoman nopeita, mutta myös helppoja ajaa ja erittäin mukavia, niissä on uusinta tekniikkaa, ne ovat tilavia eivätkä liian äänekkäitä. Niissä on säädettävät, lämmitettävät istuimet ja ohjauspyörät, ja niissä on usean kaiuttimen premium surround -järjestelmä. Silti ne onnistuvat rikkomaan ennätyksiä huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z