Mikä on paras ja pitkäikäisin auton ilmanraikastin?

Joillekin auton ilmanraikastimet ovat jäänne menneisyydestä, koska monissa uudemmissa autoissa on monia erilaisia tuoksunauttimia. Mercedes kutsuu sitä Air Balance -järjestelmäksi, ja se sisältää hansikaslokeroon asennetun ilmanraikastimen, joka päästetään ilmastointikanavien kautta.

Valtaosa auton omistajista ei kuitenkaan vielä nykyään tunne tällaista ylellisyyttä, ja tavallinen ilmanraikastin on edelleen yleisin keino peittää auton epämiellyttävät hajut. Saatavilla olevien ilmanraikastintyyppien suuren valikoiman joukossa jotkut niistä ovat parempia kuin toiset.

Yleisin ja tunnetuin ilmanraikastintyyppi on vanha kunnon pikku puu, joka roikkuu taustapeilissäsi. Näiden lisäksi monia nestemäisiä ilmanraikastimia on saatavana joko ilmastointikanavaan asennettuina tai vain taustapeiliin ripustettuina.

Nykyään voit valita myös purkitettuja tuoksuja, jotka on tehty suihkutettavaksi verhoiluun. Toinen melko suosittu ilmanraikastintyyppi on pistokkeellinen ilmanraikastin, joka kytketään tupakansytyttimeen.

Autossa käytettävät hajusteannostelijat

Muutamat automerkit hyödyntävät tätä menetelmää, mutta Mercedes oli se, joka käynnisti trendin. Muutama vuosi sitten Mercedes päätti panostaa hajuhyviin, ja kokonainen osasto syntyi keksimään mielenkiintoisia ja viehättäviä tuoksuja.

Mercedes toimittaa autoon yleensä vain yhden tuoksun, mutta Mercedes-jälleenmyyjän kautta voi ostaa lisää tuoksuja noin 100-150 dollarilla. Jotkut tuoksut, kuten Downtown Mood, Sports Mood tai Nightlife Mood, ovat tunnettuja.

Mercedes Air Balance -paketti maksaa noin 350 dollaria, mutta se sisältää myös ilmanpuhdistusjärjestelmän. Näyttää siltä, että monet Mercedes-omistajat valitsevat tämän vaihtoehdon, koska se ei maksa niin paljon kuin Mercedesillä on tapana veloittaa ”tarpeettomista, mutta ylellisistä” lisävarusteista.

  Paras auto golfareille

On syytä mainita, että monet automerkit joko tekevät jo näin tai aikovat tehdä niin. Jopa Toyota ilmoitti muutama vuosi sitten, että se suunnittelee sisällyttävänsä ilmantuoksun annostelulaitteet uudempiin autoihinsa.

Pahvi- ja tuuletusaukkoklipseillä varustetut ilmanraikastimet

Pahvinen ilmanraikastin on ylivoimaisesti tunnetuin auton ilmanraikastintyyppi, ja lähes kaikki muistavat nähneensä niitä koko lapsuutensa ajan. Nykyään tämäntyyppiset ilmanraikastimet eivät ole enää niin yleisiä kuin ennen, mutta muutamia sellaisia on yhä liikkeellä.

Pahvisten ilmanraikastimien hieno puoli on se, että ne eivät maksa kovinkaan paljon. Lisäksi ne voidaan asentaa ja poistaa helposti. Ne eivät kuitenkaan kestä kovinkaan kauan, ja ne ovat yleensä liian aggressiivisia, koska ne eivät kestä liian kauan.

Toisaalta tuuletusaukkoklipsin ilmanraikastin on todennäköisesti hienovaraisin ja helpoin tapa estää ei-toivotut ilmastointilaitteen hajut. Tämäntyyppiset ilmanraikastimet ovat kompakteja eivätkä liian aggressiivisia, ja ne myös kestävät yleensä pitkään.

Aina kun käynnistät ilmastointilaitteen, tuoksu vapautuu. Jos kuitenkin haluat, että ilmastointilaite puhaltaa ilman tuoksua, voit helposti poistaa sen.

Purkki-/suihkeilmanraikastimet ja pistokkeelliset ilmanraikastimet.

Purkki-ilmanraikastimet ovat hieman hankalia käyttää, koska niiden käyttö edellyttää, että päätät tarkasti, kuinka paljon tuoksua haluat vapauttaa. Ne voivat myös joskus olla liian nihkeitä käyttää, ja ne voivat jopa valua sisätiloihin.

Jos kuitenkin investoit suhteellisen laadukkaaseen, hyvin toimivaan tölkkituoksuttimeen, se voi kestää pitkään. Useimmiten tämäntyyppiset ilmanraikastimet sijoitetaan kuppipidikkeeseen, mutta voit halutessasi siirtää sen myös muualle.

  Voiko huono ilmastointikompressori aiheuttaa auton ylikuumenemisen?

Pistokkeelliset ilmanraikastimet on suunniteltu lämmittämään tuoksuneste ennen tuoksun vapautumista. Tämä tarkoittaa, että tämäntyyppiset ilmanraikastimet toimivat yleensä vain auton moottorin ollessa käynnissä. Niiden suuri haittapuoli on se, että et voi käyttää tupakansytytintä mihinkään muuhun, kun käytät ilmanraikastinta.

Suihkutettavia ilmanraikastimia valmistetaan joskus myös erityisesti autoja varten. Niitä on käytettävä tarpeen mukaan, mikä tarkoittaa, että sinun pitäisi suihkuttaa alue, joka päästää ei-toivottuja hajuja. Näiden tiedetään olevan melko aggressiivisia, joten sinun on parasta olla varovainen.

FAQ-osio

Kuinka usein minun pitäisi vaihtaa ilmanraikastin?

Kaikki riippuu käyttämäsi ilmanraikastimen tyypistä. Jos käytät sellaista pahvista ilmanraikastinta, on todennäköistä, että joudut vaihtamaan sen kuukauden tai kahden kuluttua, koska se ei kestä kovinkaan kauan.

Useimmissa ilmanraikastimissa on kirjalliset ohjeet siitä, miten ilmanraikastinta käytetään ja kuinka kauan sen pitäisi toimia. Joskus on kuitenkin parasta käyttää vain nenääsi. Jos et siis enää huomaa tuoksua, sinun pitäisi vaihtaa se tai tehdä Covid-testi.

Onko taustapeilistä roikkuva ilmanraikastin laiton?

Joidenkin osavaltioiden mukaan on laitonta ripustaa mitään takapeiliin, jos se voi haitata näkyvyyttä. Näin ollen puumaiset ilmanraikastimet tunnustetaan mahdollisiksi näkyvyyttä haittaaviksi, ja ne ovat laittomia Virginian kaltaisissa osavaltioissa.

Jotkin pienemmät taustapeiliin ripustettavat ilmanraikastimet eivät kuitenkaan ole laittomia. On aina parasta neuvotella itse sääntelyn kanssa, ennen kuin päätät investoida minkäänlaiseen ilmanraikastimeen. Vaikka tuskin kukaan tietää tätä, se on silti tosiasia.

  Paras urheiluauto ensimmäiseksi autoksi

Pitäisikö minun valita voimakkaampi vai mieto auton tuoksu?

Useimmiten tämä on henkilökohtainen mieltymys. Aggressiivisempien tuoksujen tiedetään kuitenkin aiheuttavan päänsärkyä, ja ne voivat myös aiheuttaa pahoinvointia pitkän altistumisen jälkeen. Toisaalta miedot tuoksut ovat lähes huomaamattomia muutaman minuutin kuluttua auton sisällä. On aina parasta löytää keskitie näiden kahden välillä.

Joitakin ilmanraikastimia voi myös säätää, ja niiden avulla voit päättää, kuinka paljon tuoksua haluat. Nämä ovat todennäköisesti paras vaihtoehto, vaikka ne maksavatkin joskus hieman enemmän rahaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z