Mikä on paras Mercedes Sprinterin moottori?

Mercedes Sprinter -pakettiauton ensimmäinen sukupolvi julkaistiin vuonna 1996, ja siitä lähtien se on ollut suosittu valinta niin kaupallisiin kuin ei-kaupallisiinkin tarkoituksiin. Useimpia Sprinter-pakettiautoja käytetään kuitenkin työkoneina, joille on kertynyt satoja tuhansia kilometrejä.

On siis vain loogista valita moottori, joka kestää näin vaativat tehtävät, ja se voi olla juuri OM602 tai OM617. Nämä moottorit pystyvät ylittämään 500 000 tai jopa miljoona kilometriä, jos niitä huolletaan suositusten mukaisesti ilman uusintaremontteja.

Mercedes Benz OM602 5-sylinterinen moottori.

OM602-moottoria tarjotaan 2,5- tai 2,9-litraisena versiona, ja näitä moottoreita pidetään yleisesti turvallisina jatkuviin vaativiin tehtäviin. Nämä moottorit ovat myös melko yleisiä, joten jos jotain tapahtuu, varaosien löytäminen ei ole mahdotonta.

OM602-moottoria valmistettiin eri versioina vuodesta 1985 aina vuoteen 1999 asti, ja sen teho vaihteli 88-127 hevosvoiman välillä. Nämä luvut eivät ehkä vaikuta vaikuttavilta, mutta näiden moottoreiden vääntömomentti oli jopa 300 Nm.

OM602:n alkuaikoina käytettiin 2,5-litraisia moottoreita, ja myöhemmin moottori kasvoi 2,9-litraiseksi. Sen lisäksi, että nämä moottorit olivat melko luodinkestäviä, ne olivat myös melko polttoainetehokkaita. Tavallisesti nämä moottorit tuottivat 30 kilometrin tuntumassa olevaa polttoainemäärää.

Hinauskäyttöön kannattaa valita vahvemmat vaihtoehdot, sillä 2,5-litrainen 90 hevosvoiman moottori ei välttämättä ole paras vaihtoehto minkään erityisen raskaan vetämiseen. Sama pätee myös raskaiden kuormien kuljettamiseen.

Mercedes Benz OM617 5-sylinterinen

OM602 oli ja on edelleen moottori, joka kykenee monen kilometrin jatkuvaan käyttöön, mutta koko Mercedes Sprinterin malliston suurin työjuhta on OM617-moottori. OM617 on 3,0-litrainen dieselmoottori, jota valmistettiin vuosina 1974-1991.

  Mikä on paras väri Mercedes Benzille?

OM617 on laajalti tunnustettu yhdeksi luotettavimmista moottoreista paitsi Mercedes-pakettiautojen yhteisössä myös koko hyötyajoneuvoyhteisössä. Moottoria tarjottiin monina eri versioina, jotka tuottivat 80-230 hevosvoimaa tai 168-250 Nm vääntöä.

Näillä moottoreilla pystyttiin ajamaan yli miljoona kilometriä ilman, että niitä olisi tarvinnut uusia. Lisäksi näitä moottoreita käytettiin myös monilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla, kuten kasviöljyllä tai biodieselillä. Nämä moottorit saavuttivat 80-luvulla kulttimaineen Pohjois-Amerikassa, sillä ne olivat tuolloin luotettavimpia dieselpakettiautoja.

OM617-moottoreita tarjottiin N/A- tai turboahdettuina versioina. N/A-moottoreina tarjottiin 3-litraisia 90 hv:n versioita, ja niitä parannettiin jatkuvasti tuotannon aikana, jotta ne olisivat mahdollisimman luotettavia.

Vuonna 1976 esiteltiin OM617A-turbomoottori. Nämä turboahtimet nostivat OM617-moottorin tehon 190 hv:iin, ja vuonna 1978 moottoria parannettiin vielä kerran, jolloin se saavutti 230 hv:n tehon.

Diesel- tai bensiinimoottorit ja nykypäivän Sprinter-moottorit

Ei ole mikään salaisuus, että parhaita Mercedes Sprinterin moottoreita olivat edellä mainitut dieselvaihtoehdot. Bensiinimoottoreilla ei ole samoja hyviä ja huonoja puolia kuin dieselmoottoreilla, ja dieselmoottorit sopivat paremmin pitkille matkoille, sillä ne ovat useimmiten polttoainetaloudellisempia kuin bensiinimoottoriset vastineensa ja kestävät varmasti paljon kauemmin.

Nykyaikaisista Sprinterin moottoreista suosituin on OM651-moottori. OM651-moottori on ollut tuotannossa vuodesta 2008 lähtien, ja siitä lähtien, kun tämä moottori otettiin käyttöön, Mercedes on jatkuvasti parantanut sitä ja parantanut päästöstandardeja. Lisäksi näiden moottoreiden odotetaan tuottavan 40-60 mpg.

  Tarvitseeko Mercedes erityistä öljyä?

Nämä parannukset hyödyttävät varmasti ympäristöä, mutta ne tekevät moottoreista monimutkaisempia, mikä ei välttämättä ole ensisijainen tavoite pitkäikäisen moottorin kannalta. OM651-moottoria tarjotaan 1,8-2-1 litran iskutilavuuden versioina. Ne ovat myös turboahdettuja, ja niiden tehot vaihtelevat versiosta riippuen 134 hv-210 hv:n välillä.

FAQ-osio

Onko Ford Transit parempi vaihtoehto kuin Mercedes Sprinter -pakettiauto?

Transit tarjoaa alhaisemmat ylläpitokustannukset, pehmeämmän ajon, helpommin saatavilla olevat osat ja korkeammat sisätilat. Näitä ominaisuuksia pidetään yhtä tärkeinä, joten kannattaa harkita tarkkaan, onko järkevää valita Mercedes sen sijaan.
Sprinter ei kuitenkaan varmasti luovuta ilman taistelua. Sprinterin selviä etuja ovat ylivoimainen ohjaus, joka on paljon kehittyneempi kuin Transitissa. Lisäksi Sprinter tarjoaa mukavammat istuimet, tilavamman tavaratilan ja suuremman hyötykuorman.
Sekä Transitista että Sprinteristä on tarjolla 4×4-variaatioita, mutta vain Mercedes tarjoaa dieselkäyttöistä 4×4-mallia. Lisäksi Sprinter on pitkäikäisempi pakettiauto, koska siinä käytetään dieselmoottoria, jonka odotetaan kestävän huomattavasti kauemmin kuin bensiinikäyttöisen Ford Transitin.

Pitäisikö minun harkita uuden vai käytetyn Sprinterin ostamista?

On melko selvää, että käytettyjä Sprintereitä on helppo saada ja että niiden pitäisi tarjota riittävä suorituskyky pitkäksi aikaa. Käytetyn Sprinterin ostaminen saattaa siis olla järkevämpää, jos et käytä Sprinteriäsi liian usein tai pidempiin matkoihin.
Uusi Sprinter tarjoaa ylivoimaista tekniikkaa, mukavuutta ja turvajärjestelmiä. Lisäksi upouusiin Sprintereihin on saatavilla milloin tahansa monia erilaisia takuita ja rahoitustarjouksia. Uuden Sprinterin ostaminen on järkevämpää, jos käyttökohteisiisi kuuluu pidempiä ja tiheämpiä matkoja.
Käytetyn Sprinterin ostaminen tarjoaa kuitenkin edelleen kaikki kaupalliset ominaisuudet, mutta tekniikasta ja mukavuudesta on useimmiten tingitty.

  Vaatiiko Mercedes premium-bensiiniä?

Mitkä Sprinterin vuosimallit ovat parhaita käytettyjä Sprinter-vaihtoehtoja?

Vuoden 2020 Sprinter maksaa noin 36 000 dollarin perushinnan ja hinta nousee yli 50 000 dollarin. Nämä luvut ovat uskomattoman korkeita kenellekään, joka ei tee mitään suurta kaupallista liiketoimintaa.
Käytetty Sprinter vaikuttaa siis paremmalta vaihtoehdolta, ja vuoden 2006 Sprinterin voi ostaa jopa 5k dollarin hintaan, tietysti korkealla kilometrimäärällä. Useimmat omistajat äänestävät vuoden 2006 mallin parhaaksi käytetyksi vaihtoehdoksi vuosien 2004-2010 mallien välillä.
Uusimmat käytetyt Sprinterit ovat vuoden 2012 malleja ja uudempia. Näitä malleja on päivitetty huomattavasti vanhempiin malleihin verrattuna, ja ne tarjoavat kasan turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia. Vuoden 2016 mallit olivat vähintäänkin kyseenalaisia, sillä monet omistajat raportoivat monista jarru-, polttoaine- ja moottoriongelmista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z