Mikä on paras Mercedes talviajoon?

Mikä on paras Mercedes talviajoon?

Talven saapuessa ajo-olosuhteet muuttuvat dramaattisesti. Poissa ovat auringonvalon ja ilmastointilaitteen päivät synkän sään ja lämmitettyjen istuinten hyväksi. Mercedes valmistaa laajan valikoiman erilaisia malleja, jotka kattavat jopa markkinoiden vaatimattomimmat vaatimukset, ja monet niistä loistavat synkissä olosuhteissa.
Joissakin maissa talvet ovat huomattavasti pahempia kuin toisissa, mutta mitkä ovat parhaat Mercedes-mallit huonoissakin olosuhteissa?

Hyvän talviauton ominaisuudet

Nykyaikaisissa autoissa on joitakin ominaisuuksia, jotka ovat välttämättömiä riippumatta siitä, missä asut tai kuinka ankara talvi maassasi on. Mukavien lisävarusteiden, kuten lämmitettävien istuinten, ohjauspyörien tai käsinojien lisäksi joitakin ominaisuuksia ei pidä unohtaa.

Ilmastointi

Ensimmäinen tärkeä ominaisuus on hyvin toimiva ilmastointijärjestelmä. Matkustajien pitäminen viihtyisässä lämpötilassa on välttämätöntä, ja lisäksi kunnolla toimiva ilmastointijärjestelmä kuivattaa ylimääräisen kosteuden pois sulatus-/lämmitysjärjestelmästä, mikä estää tuulilasin huurtumisen ja siten turvallisuuden vaarantumisen.

Talvirenkaat

Talviajamisen ehkä tärkein osa-alue ovat talvirenkaat. Talvirenkaissa on leveämmät raot kuin tavallisissa ”kesärenkaissa”. Ne parantavat pitoa huonoissa sääolosuhteissa, jotka liittyvät useimmiten talveen. Lisäksi talvirenkaat on tehty kestämään alhaisempia lämpötiloja ilman, että ne heikentävät pitoa, ja joissakin niistä käytetään jopa metallipiikkejä jäällä ajamista varten.

Neliveto

Nelivetojärjestelmistä on hyötyä myös talviolosuhteissa, sillä ne jakavat voiman kunkin pyörän pidon mukaan. Ne toimivat tavalla, joka takaa optimaalisen vetotehon sääolosuhteista riippumatta. Tästä huolimatta ne eivät tee ihmeitä, ja talviolosuhteissa ajettaessa on aina oltava varovainen.

Maavara

Näiden ominaisuuksien lisäksi sinun on syytä olla tietoinen siitä, että lumisissa olosuhteissa parhaatkin nelivetojärjestelmät epäonnistuvat, jos autosi maavara on alhainen. Maavara on maanpinnan ja auton alustan välinen etäisyys. Tämä on ensisijaisesti syy siihen, miksi urheiluautot varataan lähes aina olosuhteisiin, joihin ei liity lunta.

  Mikä on paras Mercedes-luokka?

Parhaat Mercedes-maasturit talviajoon

Ei ole yllätys, että parhaat talviautot, joita Mercedes tällä hetkellä tarjoaa lumisissa ja jäisissä olosuhteissa ajamiseen, ovat maastureita. Maasturit päihittävät sedanit, viistoperät ja farmarit lähes kaikissa edellä mainituissa ominaisuuksissa.
Melkein jokaisessa maasturissa on nelivetojärjestelmä, koska se on puolet maasturin viehätyksestä. Kyky mennä minne tahansa milloin tahansa on merkittävä syy siihen, miksi ihmiset rakastavat maastureita niin paljon. Ja jos se on tärkein syy, miksi harkitset maastureita, sinun kannattaa tutustua kaikkivoipaan G-luokkaan.
G-luokka valmistettiin sotilastarkoituksiin 70-luvulla, ja siitä on sittemmin tullut jonkinlainen hieno vaunu ihmisille, joilla on siihen varaa. Vaikka useimmat G-luokat viettävät päivänsä koulu- ja kauppareissujen välissä, kukaan ei voi kiistää, etteikö G-luokka olisi yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä sarjavalmisteisista maastoautoista.
G-luokka on hiljattain kokenut ensimmäisen perusteellisen uudistuksen, jonka ansiosta siitä on tehty vaatimustenmukainen maantieauto, mutta kaikki maastokelpoisuus on silti säilynyt. G-luokassa on kolme erilaista lukittavaa tasauspyörästöä, mikä on harvinaista tehdasautossa. Auton tasauspyörästön ansiosta ulompi pyörä voi pyöriä nopeammin kuin sisempi pyörä ja päinvastoin, mikä lisää vetovoimaa merkittävästi.
Vaikka G-luokkaa on vaikea kiistää siitä, että se on nykyään kaikkein kyvykkäin Mercedes, ei pidä unohtaa kaikkia muita Mercedeksen katumaastureita, erityisesti GLE:tä ja GLS:ää. GLS on varustettu Off-road-paketilla, joka tarjoaa monia herkkuja optimaalisten talviajo-olosuhteiden varmistamiseksi. Sama pätee myös GLE:hen, sillä koko on enimmäkseen ainoa ero.

  Sopivatko Mercedeksen vanteet BMW:hen?

Parhaat Mercedes sedanit ja hatchbackit talviajoon

Jos talviolosuhteet asuinpaikkakunnallasi eivät ole kovin äärimmäiset, voit tulla toimeen sedanilla maasturin sijaan. Jos maasturit eivät siis ole sinun juttusi, voit aina valita erilaisia Mercedes-tarjouksia.
Saatat saada molempien maailmojen parhaat puolet, jos rastitat kaikki oikeat vaihtoehdot. Kuten mainittu, useimmissa katumaastureissa on vakiona neliveto, mutta Mercedes valmistaa myös nelivetoisia sedaneja ja jopa viistoperiä.
Jos haluat nelivedon, sinun on todennäköisesti valittava vähintään kuusisylinterinen moottori tai jopa AMG-reitti nelivetoiseen viistoperään.
Muista myös, että isoja sedaneja, joissa on vain takaveto ja ilman kunnollisia talvirenkaita, on melko vaarallista ajaa talviolosuhteissa.

Usein kysytyt kysymykset talviajosta

Kuinka tärkeitä talvirenkaat ovat talviolosuhteissa?

Talvirenkaat ovat äärimmäisen tärkeät. Se on päivänselvää. Jos sinulla on ylipäätään varaa autoon, sinulla on todennäköisesti varaa myös talvirenkaisiin. Jos ei, sinulla ei välttämättä ole autoa pitkään. Tosin se riippuu siitä, kuinka ankarat talvet ovat alueellasi, tai siitä, käytätkö kokokasvuisia renkaita vai kesärenkaita.

Nokian renkaiden tekemä tutkimus osoittaa, että Ranskassa 44 prosenttia ranskalaisista käyttää vääränlaisia renkaita tiettynä vuodenaikana. Ei myöskään ole ihme, että saksalaiset ovat tietoisimpia, kun on kyse talvirenkaista.

Talvirenkaiden ostaminen on monissa maissa jopa lakisääteinen vaatimus. Talvirenkaille voi ehkä asettaa hinnan, mutta ihmishengille tuskin voi tehdä samaa. Kun lämpötila seuraavan kerran laskee villapaidan tasolle, harkitse talvirenkaisiin investoimista.

Mitä eroa on nelivedolla ja nelivedolla, ja kumpi on parempi lumessa?

Tärkein ero näiden kahden järjestelmän välillä on se, että nelivetojärjestelmät, joista käytetään yleisesti nimitystä AWD, antavat jatkuvasti voimaa kaikille neljälle pyörälle joka hetki, mikä on hyödyllistä jäisillä ja kohtalaisen lumisilla teillä.
Toisaalta nelivetojärjestelmät, joista käytetään yleisesti nimitystä FWD, ovat hieman monimutkaisempia. Nelivedolla varustetuissa autoissa on yleensä etu- tai takapainotus, ja ne lähettävät riittävästi vääntöä eteen tai taakse olosuhteiden ja pidon tason mukaan. Siksi FWD-järjestelmät saattavat osoittautua hyödyllisemmiksi syvemmällä lumella tai muissa äärimmäisissä talviolosuhteissa.

  Tesla vs. Mercedes - kumpi on parempi?

Mitkä ovat kaikkien aikojen parhaat talviset Mercedes-autot?

Vaikka tämä kysymys saattaa tuntua melko runsaalta, siinä on paljon enemmän järkeä, kun lasketaan mukaan kaikki Mercedeksen kertaluonteiset projektit, jotka ovat seurausta siitä, että Mercedeksen insinööreillä on ollut hieman enemmän vapautta käyttää insinöörin lihaksiaan.
Kaikkia G-luokkia ei ole tehty samanlaisiksi. Vuonna 2013 Mercedes aloitti 6×6-portaaliakseleita tarjoavan mahtavan Mercedes AMG 6×6:n tuotannon. Ajoneuvo painaa kolossaaliset 4 tonnia, ja 536 hevosvoiman V8-AMG-moottorin ansiosta se pystyy kulkemaan 100 mailin tuntinopeutta. Ajoneuvo maksaa vähintään puolen miljoonan dollarin edestä.
Samanlaisia malleja ovat ”helpommin” saavutettavissa oleva G500 4×4², jonka hinta on noin 200-250 000 euroa ja joka on myös maastopanssarivaunu.
Hulluimman maastokelpoisen Mercedes-mallin titteli menee kuitenkin luultavasti Mercedes E-luokan All-terrain 4×4² -mallille. Sattumoisin Mercedeksellä oli pari ylimääräistä G500 4×4²:tä lojumassa ja he päättivät, että olisi hyvä idea kiinnittää se perhevaunuun.
Vaikka kaikki nämä saattavat tuntua hieman lapsellisilta ja täysin hyödyttömiltä, on tärkeää muistaa, että jotkin kaikkien aikojen parhaista autoista ovat syntyneet projekteista, joita insinöörit tekivät vapaa-ajalla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z