Mikä on paras vuosimalli Porsche Boxsterin ostamiseen?

Porsche Boxster -malliston neljän eri sukupolven aikana on paljon enemmän ja vähemmän kannattavia ostovaihtoehtoja. Parhaan valitseminen riippuu kuitenkin pitkälti siitä, mitä arvostat eniten.

Jos rakastat klassista ajokokemusta, ajatonta mekaanista tuntumaa ja hajua, hyvin säilynyt vuoden 1996 ensimmäisen sukupolven Porsche 986 Boxster tulee aina olemaan houkutteleva tarjous edullisten hintojensa vuoksi. Loppujen lopuksi nämä 986-mallit ovat ne, joista kaikki alkoi.

On syytä mainita, että Porsche käytti 3 vuotta ensimmäisen sukupolven Boxsterin kehittämiseen. Mutta jos haluat kaikkien aikojen parhaan Porsche Boxster -mallin, etsit yllättäen uutta Porsche Boxster Spyder -mallia, koska siinä on kuuloisen autuaaksi tekevä 911-hankkimoottori.

Objektiivisesti ajatellen uusi Boxster Spyder on kaikkien aikojen paras Boxster-malli, ja rehellisesti sanottuna titteli on ansaittu. Boxster Spyder tulee myös todennäköisesti säilyttämään suurimman osan arvostaan vuosien saatossa, ja on melko turvallista ennustaa, että 718 Boxster Spyderista tulee tulevaisuuden Porsche-klassikko.

1. sukupolven 986 Boxster

986 Porsche Boxsteria valmistettiin vuosina 1996-2004, ja koko 986:n elinkaaren aikana oli joitakin malleja, jotka olivat parempia kuin toiset. Ostettava malli olisi luultavasti manuaalivaihteinen 2,7 litran malli, jota usein pidetään harrastajien suosikkina. Hinnat vaihtelevat 5-20 000 dollarin välillä kyseisistä malleista riippuen.

986 Boxsterit ovat melko halpoja, mutta niiden huolto on kallista, joten jos jokin iso vika, kuten vaihteisto, menee pieleen, auto voidaan kirjata pois. Tämän vuoksi paras vaihtoehto on 2.7L viisivaihteinen 986, koska tämän mallin vaihteisto on ylivoimainen muihin 986-malleihin verrattuna.

  Onko käytetty Porsche Boxster hyvä ostos?

On myös joukko jälkimarkkinointiin tarkoitettuja varaosayrityksiä, vanteet ja renkaat on helppo hankkia mistä tahansa, ja jos et romuta autoa täysin, 986 on arvoltaan kelpo vaihtoehto. Kuusivaihteisia 986-malleja kannattaa välttää, koska ne eivät ole yhtä luotettavia kuin viisivaihteiset mallit.

986-sukupolven suurin ongelma oli kuitenkin moottorin mahdollinen uusiminen laakeriakselien pettämisen vuoksi. Ja tämän takia 986:sta puuttuu kyllä ostovarmuus, vaikka huollot eivät olekaan niin kalliita.

2. sukupolvi 987 Boxster

987 Boxster esiteltiin vuonna 2004, ja tuotanto kesti vuoteen 2012 asti. Saatat hankkia 987-sukupolven Boxsterin niinkin halvalla kuin 15 000 dollarilla tai niinkin kalliilla kuin 60 000 dollarilla. Kannattaa kuitenkin valita Porsche Boxster Spyder.

987 Boxster Spyder on arvoltaan melko turvallinen, ja sen arvo saattaa jopa nousta tulevina vuosina. 987 on paljon hienostuneempi kuin 986, ja lähes kaikki tavallisen auton omistamiseen liittyvät näkökohdat ovat paljon parempia 987-sukupolven myötä.

Paras 2. sukupolven Porsche Boxster on edellä mainittu Boxster Spyder, tämä Boxster-malli oli ensimmäinen todella keräilykelpoinen Boxster-malli. Monet uskovat, että vuosien 2010-2012 987 Boxster Spyder -malli on äärimmäisen aliarvostettu ja että se on itse asiassa kaikkien aikojen paras Boxster-malli.

Kolmannen sukupolven 981 Boxster

Boxsterin 981-sukupolvi oli Porsche, joka esitteli Boxsterin suurelle yleisölle. Hinnat vaihtelevat nyt 35 000 dollarista jopa 120 000 dollariin joidenkin mallien osalta, ja 981-sukupolven paras Boxster-malli oli Boxster 2014 GTS.

Arvoltaan GTS:n arvo todennäköisesti nousee, ja ehkä jopa saavuttaa klassikkoauton kulttiaseman, mutta muu 981 Boxsterin mallivalikoima todennäköisesti menettää arvoa ajan myötä. GTS:ää pidetään myös yhtenä kaikkien aikojen parhaista Boxster-malleista, mutta hinnat ovat reilusti yli 100 000 dollaria.

  Onko Boxster köyhän miehen Porsche?

4. sukupolven 718 Boxster

Boxsterin 718-sukupolvi julkaistiin vuonna 2016, ja sen tuotanto loppuu pian Cayman GT4RS:n lähestyvän tulon myötä. 718 oli melko kiistanalainen, koska Porsche alkoi käyttää nelisylinteristä turbomoottoria, joka ei ole läheskään yhtä jännittävä kuin aiemmat kuusisylinteriset Boxster-moottorit.

GTS- ja Boxster Spyder -malleissa Porsche on kuitenkin säilyttänyt 911:stä peräisin olevan äänekkään tasakuutosmoottorin. Vaikka Boxster GTS on huikea auto, 718 Boxster Spyder on omaa luokkaansa. Tulevaisuuden klassikoksi luultu 718 Boxster Spyder saattaa yhtä hyvin olla viimeinen todella vanhan koulukunnan Boxsterin rajoitettu rajoitettu painos.

Vaikka vuoden 2014 Boxster GTS ja vuoden 2012 Boxster Spyder ovat vertailukelpoisia vuoden 2021 Boxster Spyderin kanssa, vuoden 2021 Boxster Spyder täyttää paljon useamman laatikon, ja se on kaikin puolin parempi auto. Nämä kolme ovat kuitenkin todennäköisesti kaikkien aikojen parhaat Boxster-mallivuodet.

UKK-osio

Onko Porsche Boxster rahan arvoinen?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu suuresti siitä, mistä mallista olet kiinnostunut. Se, että maksat 60 000 dollaria 4-sylinterisestä 718 Boxsterista aivan sen tuotannon loppuvaiheessa, ei ole aivan erityisen suositeltavaa.

Mutta jos onnistut ostamaan 718 Boxster Spyderin vähittäismyyntihintaan, se on ehdottomasti hintansa arvoinen, koska nämä mallit myydään yleensä ylihintaan. Mutta yleisesti ottaen Boxsterit ovat useimmiten hyvä ostos, ne eivät menetä liikaa arvoaan, ja jos valitset rajoitetumpia malleja, se on turvallinen vaihtoehto.

  Tekeekö Porsche tila-auton?

Pitäisikö minun ostaa yli 100 000 dollarin Boxster GTS vai 911?

Jotkut ihmiset todella uskovat, että Boxster on köyhän miehen 911, mutta tämä on äärimmäisen perusteeton väite. Boxster/Cayman-alusta on aivan erilainen, ja 911:n ja Boxsterin välillä on yhtäläisyyksiä, mutta ne eivät ole niin voimakkaita kuin jotkut luulevat.

Vuoden 2014 Boxster GTS on kiistatta parempi auto kuin useimmat 911-mallit. Ehkä jos pystyisit hankkimaan 100 000 dollarin hintaisen, hyväkuntoisen 991 GT3:n, saattaisit pitää enemmän hauskaa, jos pidät 911-alustasta. Mutta pitkällä aikavälillä Boxster GTS on ehdottomasti parempi investointi.

Mikä Porsche Boxster -malli on paras sijoitus?

2012 Boxster Spyder, 2014 Boxster GTS, 2021 Boxster Spyder. Nämä kolme on tarkoitettu tuleviksi klassikoiksi, ja ehkä muutamasta alle 2000 kappaleen vuosipäivästä, rajoitetun erän mallista, kuten vuoden 2004 550 S AE:stä, saattaa myös tulla tulevia klassikoita erittäin rajoitettujen tuotantomäärien vuoksi.

Näistä autoista on kuitenkin nautittava niin kauan kuin voimme, älkää jättäkö niitä autotalliin vain sijoitustarkoituksessa. Nykyaika on melko armoton polttomoottoriautoille, ja kuka tietää, pian ne saattavat vanhentua.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z