Mikä on rumin auto?

Sanotaan, että kauneus on katsojan silmässä, mutta joissakin autoissa on ulkonäköä, josta vain äiti voisi pitää. Esteettisyys on äärimmäisen subjektiivista, mutta on olemassa muutamia autoja, joita lähes kaikki tarkkasilmäiset pitävät hirvittävän näköisinä.

Autot, kuten Fiat Multipla ja Pontiac Aztec, ovat kuuluisia juuri näistä syistä, ja on aika vaikea olla ajattelematta, että nämä kaksi ovat jopa objektiivisesti katsoen kauhean näköisiä. ”Maailman rumimman auton” tittelistä kilpailevat nämä kaksi huonomaineista puntaria, ne on varmasti rakennettu eri tavalla.

Sellaiset autot kuin Toyota Mirai, Mitsuoka Nouera, Nissan Juke, Subaru Tribeca, Chrysler PT Cruiser ja Nissan Juke ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Mutta myös jotkin muotoiluun keskittyneiden merkkien valmistamat miljoonia dollareita maksavat autot, kuten Lamborgini Veneno ja McLaren Senna, ovat kiistanalaisia.

Loppujen lopuksi kauneus on tosiaan subjektiivista, joten on vaikea sanoa, onko jokin oikein vai väärin. Edellä mainitut autot ovat kuitenkin useimmiten useimpien netin rumimpien autojen listojen kärjessä hyvästä syystä.

Pontiac Aztec

Pontiac Aztec on melko yleinen näky Yhdysvalloissa, ja se näyttää yhdysvaltalaiselta versiolta Fiat Multiplasta, ja se on luultavasti rumin yleinen auto Yhdysvalloissa. On melko mielenkiintoista, miten tämä muotoilu koskaan hyväksyttiin.

Aztec julkaistiin vuonna 2000, ja sen teki tunnetuksi eksentrinen päähenkilö yhdessä nykyajan tunnetuimmista tv-sarjoista. On kuitenkin turvallista sanoa, että laajennettu valokeilaus ei auttanut Aztecia olemaan koskaan muuta kuin suorastaan ruma.

Fiat Multipla

Fiat Multipla on melko suosittu auto, mutta ei oikeista syistä. Multipla on loistava perheauto, jonka tilavaan matkustamoon mahtuu jopa 6 matkustajaa. Multipla on varustettu runsaalla määrällä lokeroita ja mukitelineitä, ja katto on uskomattoman korkea, mutta perheen perustaminen Multiplaa omistamalla on saavutus sinänsä.
Multipla julkaistiin vuonna 1998, ja monet nettisivustot ja autolehdet olivat täysin pettyneitä siihen, että Multipla ei enää vuonna 2004 uudistettuna muistuttanut ”psykoottista piirrosankkaa”. Multipla myi parhaiten Italiassa, mikä on melko outoa, kun otetaan huomioon, että Italiasta saimme Alfa Romeon, Ferrarin, Maseratin ja Lamborghinin.

  Mikä on halvin sähköauto?

Toyota Mirai

Toyota Mirai on todella mielenkiintoinen auto, koska se toimii vetykäyttöisenä, ja se on yksi harvoista suosituista vetyautoista. Mutta niin kiistanalaisen muotoilun vuoksi näyttää siltä, että kiinnostus vetyautoja kohtaan on vain laskenut Mirain julkaisun myötä.

Mirai on oudosti muotoiltu, ikkunalinjat ovat uskomattoman korkealla, ja korin rypyt ovat niin voimakkaita, että näyttää siltä, etteivät suunnittelijat ole osanneet päättää, milloin sen muotoilu pitäisi lopettaa. Ei ole mikään salaisuus, että monet nykyaikaiset Toyota-autot ovat hieman ylistailattuja, mutta vuoden 2014 Mirai vie sen varmasti seuraavalle tasolle.

Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser oli aina vain harvojen ostajien auto. Koko 2000-luvun ”halvan auton näköinen luksus” Chryslerin muotokieli on synnyttänyt melkoisen määrän melko ruman näköisiä autoja.

Chrysler 300C oli halpa Bentley-kopio, ja sen ostivat ihmiset, jotka halusivat huijata kaikille omistavansa luksusauton. PT Cruiser otti vaikutteita menneisyyden autoista, mutta yhdisti ne kaikkien aikojen tylsimpään 2000-luvun muotokieleen.

Lamborghini Veneno

Lamborghini Veneno on uskomaton. Tätä autoa on rajoitettu vain kourallinen roadster- ja coupe-muotoja, ja sen lähtöhinta oli yli neljä miljoonaa dollaria. Luulisi, että tuolla hinnalla kauneutta on helppo saada, mutta se ei välttämättä pidä paikkaansa.

Tätä V12-moottorilla varustettua täysiveristä superautoa joko rakastetaan tai vihataan, mutta jokseenkin kaikilla on siitä mielipide. Ja sitä Lamborghini varmaan halusi, näyttävää autoa, joka varmasti herättää keskustelua missä tahansa se kulkeekin. Ja siinä he varmasti onnistuivatkin.

  Parhaat superautot pitkille kuljettajille

McLaren SENNA

Ihan alkuun vain, McLaren Senna on yksi kyvykkäimmistä autoista, joita on koskaan valmistettu. McLaren Sennan muotokieli oli vahvasti riippuvainen aerodynamiikasta, ja on turvallista sanoa, että Sennassa on kyse enemmän toiminnasta kuin muodosta.

Ja vaikka lopputulos on uskomattoman kyvykäs auto, muotoilu oli hieman meh. Senna on vain hieman liian näppärä ja epäjohdonmukainen, eikä suuri takasiipi todellakaan auta asiaa. Tämä on erityisen ilmeistä, jos ajatellaan McLaren Sennan edeltäjää, upeaa McLaren P1:tä.

FAQ-osio

Mikä on kaunein koskaan tehty auto?

Kauneus on subjektiivista, mutta tuskin kukaan kiistää Mercedes 300SL:ää, Ferrari 250 GT CS:ää, Aston Martin DB5:tä ja Jaguar E-Typeä, kun on kyse autojen kauneuskilpailuista. Kauneimman auton valitseminen on paljon hankalampaa kuin ruman auton valitseminen.

Sellaiset autot kuin Bugatti Type 57 Atlantic, Alfa 8C 2900, Jaguar XK 120 ja Lamborghini Countach kilpailevat myös kaikkien aikojen kauneimmasta autosta. Kauniin näköisiä autoja on kuitenkin niin paljon, että on mahdotonta valita vain yhtä.

Ovatko vanhemmat autot kauniimpia kuin nykyautot?

Tähän kysymykseen vastaaminen on melko vaikeaa. Mutta voidaan varmasti sanoa, että vanhemmat autot eivät olleet yhtä monimutkaisia eivätkä suuria ja että turvallisuusstandardit eivät olleet yhtä tiukat kuin nykyään. Monet nykyaikaiset autot ovat säädösten uhreja, ja siksi varmaan monet ihmiset ajattelevat, että olemme jo ohittaneet autojen suunnittelun huipun.

  Mitkä ovat vaikeimpia autoja työstää?

Ihmiset arvostavat vanhempia autoja enemmän, koska ne muistuttavat meitä siitä, miten asiat olivat ennen, hieman yksinkertaisempia ja vähemmän täynnä tekniikkaa. Vanhoilla autoilla on omat tarinansa, eikä tämä todennäköisesti toistu.

Onko nykyaikainen automuotoilu liian ylityylinen?

Nykyaikainen autosuunnittelu on tällä hetkellä aivan varmasti hieman liian ylityylinen. Autot alkavat näyttää yhä samankaltaisemmilta, ja monien valmistajien muotoiluidentiteetti muuttuu jatkuvasti. Monet autonvalmistajat tarjoavat samoja muotoiluelementtejä koko mallistossaan, ja se heikentää joidenkin mallien erikoisuutta.

Kun tähän yhdistetään yhä tiukemmat rajoitukset ja sähköautoteknologia, autojen muotoilu saattaa jopa olla hyvin riippuvainen toimintojen, kuten toimintasäteen, aerodynamiikan ja tehokkuuden, vaikutuksista. Tämä vain vahvistaa entisestään sitä, että autojen huippumuotoilu on jo kauan sitten ohi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z