Mikä on sähköauton käyttöikä?

Monista sähköauton omistamiseen liittyvistä näkökohdista on jo keskusteltu paljon, mutta on vaikea ennustaa, kuinka kauan sähköauto kestää. Voimme vain keskittyä tiettyihin osiin, jotka ovat sähköauton kannalta olennaisia, ja siihen, miten hyvin ne kestävät ajan hammasta.

Tuskin mikään muu sähköauton komponentti on yhtä tärkeä kuin akku, koska akku on sähköauton ensisijainen energianlähde, ja sen vaihtaminen maksaa myös paljon rahaa. Useimmat verkkokaupat kuitenkin suosittelevat, että sähköauton akun pitäisi kestää useimmissa tapauksissa 100 000-150 000 kilometriä.

Asiaa selventää se, että useimmat sähköautovalmistajat tarjoavat 8-10 vuoden tai 100 kilometrin takuupaketin, joka vastaa täysin edellä mainittuja arvioita. Tesla tarjoaa 50 000-150 000 kilometrin takuupaketin, mutta takuupaketin käyttäminen edellyttää, että akun kunnon prosenttiosuus on tietyn raja-arvon yläpuolella.

Yhteenvetona voidaan todeta, että sähköajoneuvojen pitkäikäisyyttä koskevien oletusten tekemiseksi on keskityttävä akkuun. Akku on sähköauton ratkaiseva osa, ja ilman sitä sähköauto on hyödytön. Jos kuitenkin onnistumme vaihtamaan akun, sähköauton käyttöikä on teoriassa rajoittamaton, jos sitä huolletaan oikein.

Miten sähköauton akut toimivat?

Jotta ymmärtäisimme täysin, miten akut käyttäytyvät 5-10 vuoden ajan, meidän on ensin ymmärrettävä perusasiat siitä, miten ne toimivat. Ensinnäkin useimmissa sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja, jotka ovat huomattavasti parempia kuin vanhemmat nikkelikadmium- ja lyijyakut.

Litiumioniakut (Li-Ion) ovat ylivoimaisia, koska ne ovat tehotiheämpiä, mikä tarkoittaa, että suhteellisen pieneen pakettiin voidaan pakata paljon energiaa. Yksinkertaisimmillaan älypuhelimesi ja Teslasi käyttävät samaa akkuteknologiaa eri kehitys- ja kehittymisasteilla.

  Mikä on paras työmatka-auto?

Sähköautojen akut mitataan kilowattitunneilla eli kWh:lla, ja useimmat autojen akut tarjoavat nykyään 20 kWh:n ja 120 kWh:n välillä. Tesla Model 3 käyttää 24 kWh 100 mailia kohden, ja sen arvioitu toimintasäde on 263 mailia.

Jos otetaan huomioon, että keskimääräinen sähköauton akku kestää nykyään 1500-2000 lataussykliä, voidaan mahdollisesti määrittää, kuinka kauan tietty auton akku kestää. Kun akku on saavuttanut tietyn määrän lataussyklejä, akun kokonaiskapasiteetti alkaa laskea.

Miten voimme säilyttää akun kokonaiskuntoprosentin?

Vaikka joistakin saattaa tuntua siltä, että sähköautoja ei ole tehty kestämään pitkään, on olemassa pari asiaa, joita voi tehdä, jotta sähköauton akun käyttöikää voidaan pidentää entisestään. Ensinnäkin, varmista, ettet koskaan tyhjennä sähköauton akkua kokonaan, sillä tämä yleensä lisää akun kulumista.

Jotkut asiantuntijat suosittelevat, että akun kapasiteetti olisi paras pitää jatkuvasti yli 45 %, jotta akun käyttöikä olisi mahdollisimman pitkäaikainen. Sen lisäksi, että akkua ei saa purkaa, akkua ei myöskään saa ladata liikaa, mikä tarkoittaa, että akun kapasiteetti ei saa koskaan saavuttaa 100 %:a.

Kannattaa myös välttää tason 3 pikalatausta, kun ei ole tarvetta nopeaan lataukseen. Vaikka tason 3 pikalataus ei vahingoita akkua liikaa, tällaiset haitalliset vaikutukset voivat lisääntyä 10 vuoden jatkuvan käytön aikana. Muista myös aina, kun säilytät sähköautoa pitkään, seurata jatkuvasti sen varaustasoa.

  Mikä voi pilata auton moottorin?

Äärimmäiset sääolosuhteet voivat myös vahingoittaa sähköautosi akkua merkittävästi. Vaikka tällaisten ääriolosuhteiden vaikutuksia on tunnetusti vaikea seurata, se aiheuttaa varmasti haittaa akullesi. Oli miten oli, sinun tulisi säilyttää EV:täsi parkkihallissa, jotta vältät suurimman osan tällaisista vaikutuksista.

Sähköauton akun vaihto – Onko siinä mitään järkeä?

Noin 10-15 vuoden käytön jälkeen sähköauton akku ei ole enää yhtä hyvä kuin ennen. Näin ollen kysymys mahdollisesta akun vaihdosta tulee ajankohtaiseksi, samoin kuin monet muutkin tätä aihetta ympäröivät kysymykset. Ensinnäkin, vaikka EV-akku heikkenee, se ei tarkoita, että se on vaihdettava.

Jos kuitenkin haluat parhaan mahdollisen toimintasäteen, uusi akku on välttämätön. Uuden akun vaihtaminen maksaa keskimäärin noin 5000 dollaria, mutta tämä hinta on hyvin riippuvainen akun kapasiteetista ja kysynnän ja tarjonnan yleisistä lainalaisuuksista.

Tästä huolimatta, jos otamme huomioon, että sähköauton akun pitäisi kestää 100 000-150 000 kilometriä, ja sen vaihtamisen jälkeen meillä on edessämme vielä 100 000-150 000 kilometriä, voimme varmasti päätellä, että kukaan ei vaihda sähköauton akkua useammin kuin kerran, mutta vaikka näin tapahtuisi, se maksaa todennäköisesti paljon vähemmän.

UKK-osio

Mikä on polttomoottoriauton käyttöikä?

On lähes mahdotonta sanoa, kuinka kauan auto voisi mahdollisesti kestää, koska on olemassa lukuisia syitä, joiden vuoksi auto voi kuolla ennenaikaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että jos huollat autosi oikein suositusten mukaisesti ja jos et kolaroi sitä, matkamittarissa on todennäköisesti muutama sata tuhatta kilometriä.

  Mikä on halvin tapa lähettää autoni?

Vaikka on järkevää ajatella, että jotkin autot voivat mahdollisesti saavuttaa miljoona kilometriä, toisia autoja ei ole tehty niin hyvin, että ne kestävät vain pienen prosenttiosuuden siitä. Oli miten oli, on äärimmäisen vaikea tietää, mikä on mikä.

Pääsevätkö sähköautojen akut taivaaseen?

Valitettavasti ei, vaan ne puretaan yleensä olennaisiksi komponenteiksi, kuten kupariksi ja alumiiniksi, ja toimitetaan myöhemmin kierrätysyrityksille.

Massiivisen EV-vallankumouksen suuri haittapuoli on sähköautojen akkujen hävittäminen, koska useat tapaukset viittaavat siihen, että monet tyhjentyneet akut ovat löytäneet tiensä ympäristöön. Tällainen epäasianmukainen hävittäminen voi olla haitallista ympäristöllemme, ja siksi akkujen hävittämistä olisi säänneltävä perusteellisemmin.

Kuinka usein Teslan akut on vaihdettava?

Tesla on tuotemerkki, joka ylpeänä sanoo, että sen akkujen pitäisi kestää 300 000-500 000 kilometriä. Teoriassa tämä tarkoittaa, että sinun ei pitäisi edes ajatella akun vaihtamista, mutta kuten aiemmin todettiin, se riippuu suuresti siitä, miten käytät ja kohtelet akkuasi.

Huhujen mukaan Tesla kehittää parhaillaan akkua, joka voisi mahdollisesti kestää miljoona kilometriä. Meidän on kai odotettava ja otettava selvää.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z