Miksi 80-luvun autot ovat niin rumia?

Kauneus on katsojan silmässä, ja vaikka lähes kaikki saattavat pitää autoa kauhean näköisenä, se ei tarkoita, että joku muu olisi välttämättä samaa mieltä. Tästä huolimatta tässä artikkelissa käsitellään lähinnä sitä, miksi jotkut ihmiset pitävät tiettyjä 80-luvun autoja melko ruman näköisinä.

Syy siihen, miksi niin monet 80-luvun autot olivat rumia, on se, että öljyn hinta nousi, kilpailu kiristyi ja maailma tutustui valtavirran korirakenteisiin. Tavoitteena oli tehdä halvempia ja kevyempiä autoja, mikä tarkoitti parempaa hyötysuhdetta ja melko laatikkomaista, litteää muotokieltä.

Myöhemmin 90-luvulla tietokoneet alkoivat ottaa vallan, mikä tarkoitti, että koripaneeleita voitiin muotoilla monin mielenkiintoisin tavoin, mikä johti kaarevaan muotokieleen. Yksinkertaisuus oli myös merkittävä tekijä 90-luvun muotoilussa, ja se on reilua, koska monet 80-luvun autot olivat täysin päinvastaisia.

80-luku oli ajanjakso, jolloin rohkea ja houkutteleva muotoilu oli monien valmistajien tavoite, mikä tarkoittaa, että he joko onnistuivat tekemään sen oikein tai eivät onnistuneet siinä lainkaan. Asian havainnollistamiseksi olemme listanneet 80-luvun huonoimmat automallit.

1987 Nissan Pulsar NX

1980-luvulla Nissanin suunnitteluosasto oli varsin viihdyttävä. Jostain syystä he arvelivat, että yleisö kaipasi vaihdettavaa takaluukkua farmariautoon. Sen lisäksi, että tämä muotoilu oli suorastaan ruma, kukaan ei halunnut tätä ”ominaisuutta”.

Konseptin tarkoituksena oli antaa mahdollisuus valita, onko kyseessä enemmän farmariauton näköinen auto vai puoliksi tehty viistoperä. Etuosa näyttää siltä kuin sen olisi suunnitellut sieluton mies, koska siinä ei ole minkäänlaisia tunteita. Pyörät näyttivät levyiltä, ja kaikki muu oli täysin tylsää ja elotonta.

  Pitäisikö minun ladata sähköautoni joka ilta?

1989 Nissan S-Cargo

Pulsar NX:n jatkoksi on jälleen kerran selvää, että Nissanin 80-luvun muotoiluosasto joutui olemaan jokseenkin komediallisessa roolissa, sillä S-Cargo-tila-auto(?) näytti siltä, kuin sen olisi suunnitellut kolmevuotias. Kuka väittää, ettei japanilaisilla ole huumorintajua, sillä ”Ai, tajusin jo – se on etanan näköinen tavarankuljetusauto, ja te kutsuitte sitä S-Cargoksi!” -vitsi pääsi kirjaimellisesti tuotantoon.

S-Cargon oli tarkoitus olla jonkinlainen kunnianosoitus legendaariselle Citroen 2CV:lle, mutta näyttää siltä, että sitä suunniteltaessa eksyttiin tuntemattomalle alueelle. On epäreilua paahtaa autoa ja suunnitteluosastoa näin paljon, mutta vitsi on ilmeisesti edelleen voimissaan.

1985 Subaru XT

Tämä on viimeinen japanilaisauto, joka on päässyt tälle listalle, mutta kannattaa muistaa, että 80-luvulla on monia muitakin japanilaisia suunnittelun epäonnistumisia. Jotta ymmärtäisit täysin XT:n suunnittelufilosofian, sinun ei tarvinnut kuin ostaa viivotin. XT:ssä ei ole yhtään mutkaa, jopa Lamborghini Countachissa oli enemmän mutkia kuin XT:ssä.

Rattivaihtoehto näytti kasinon nopalta ja sisätilat olivat vielä kauhistuttavammat kuin ulkoasu. Subaru XT:ssä oli epäilemättä kaikkien aikojen huonoimman näköinen auton ohjauspyörä. Loput sisätiloista, vaihdevipu mukaan lukien, oli aika lailla samanlainen, ruma ja suorastaan outo.

1983 Chrysler LeBaron Town & Country.

Chrysler Lebaron on itse asiassa aika kelpo auto aikakauteensa nähden, mutta Town & Country -avoautopainos oli jotain aivan muuta. Jostain syystä Chrysler päätti varustaa auton väärennetyillä muovisilla puupaneeleilla, mikä oli suoraan sanottuna yksi 80-luvun oudoimmista autosuunnittelupäätöksistä.

  Ovatko turbolla varustetut autot luotettavia?

Kaiken kukkuraksi monet aidosti premium-luokan autonvalmistajat käyttivät laadukkaita kiillotettuja puisia sisätilojen verhoiluja, mutta Chryslerillä oli erilainen ajatus.

1985 Alfa Romeo Milano

Saattaa tulla yllätyksenä, että italialainen valmistaja saattaa päätyä ”rumimpien autojen” listoille, varsinkin kun Alfa Romeo on laajalti tunnettu ilmeikkäästä ja lähes aina kauniista muotoilustaan. Vitsi kertoo, että CAD-ohjelmisto kaatui, kun tätä autoa suunniteltiin, ja ymmärrän sen.

Sivuprofiilista katsottuna auton takaosa näyttää siltä kuin se olisi kaatunut. Myös pyörät näyttivät levyiltä, ja etuosa oli äärimmäisen tylsä. On edelleen epäselvää, mitä tapahtui ja miksi Alfa edes päätti julkaista Milanon, varsinkin kun se nimettiin kuuluisan italialaisen kaupungin mukaan.

FAQ-osio

Mitkä ovat 1980-luvun komeimmat autot?

80-luku oli viihdyttävä ajanjakso, ja vaikka monet muotoiluvirheet ovat peräisin 80-luvulta, on myös useita 80-luvun autoja, joita pidetään usein yhtenä kaikkien aikojen kauneimmista autoista. Ferrari F40 ja Lamborghini Countach ovat kiistatta 80-luvun siisteimpiä ja komeimpia superautoja.

Mitä tulee helpommin lähestyttäviin autoihin, Renault Turbo 5, BMW E30 M3 ja Corvette C4 ovat yleisesti ottaen 80-luvun autojen muotoilun kohokohtia.

Mikä 80-luvun auto on kaikista ikonisin?

Yksittäisen 80-luvun auton valitseminen ikonisimmaksi on vaikeaa. Omasta puolestani kallistun F40:n tai Countachin puoleen, mutta on vaikea sanoa, ettei DeLorean olisi 80-luvun ikonisin auto.

  Voiko hybridiakun korjata?

Ferrari Testarossa ja Buick GNX ovat myös autoja, jotka määrittelivät tämän ajanjakson, joten tuntuu mahdottomalta valita ikonisinta autoa. Olen kuitenkin puolueellinen superautojen suhteen, ja on oikein päätellä, että suurelle yleisölle DeLorean on ikonisin 80-luvun auto.

Mikä oli 80-luvun suosituin ja myydyin auto?

80-luvulla Ford hallitsi jonkin verran myyntilistaa Escortilla ja Fiestalla, sillä niitä myytiin yhteensä yli 2,8 miljoonaa kappaletta. Myös Ford Sierra oli erittäin suosittu lähes miljoonalla myydyllä autolla, ja Cortinan myynti ylsi lähes 500 000 kappaleeseen.

Näiden Ford-mallien lisäksi myös Vauxhall Cavalier ja Austin Metro olivat erittäin suosittuja, molempia myytiin noin miljoona kappaletta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z