Miksi BMW:n ohjauspyörä on jäykkä

BMW:n ohjauspyörät ovat yleensä paljon jäykempiä kuin muissa autoissa. BMW:n suunnitellulla ohjauspyörällä pyritään lisäämään ajotarkkuutta. Kevyellä ohjauspyörällä on paljon vaikeampi arvata tarkasti, mihin eturenkaat osoittavat, kun taas jäykemmät ohjauspyörät antavat kuljettajalle suuren hallinnan.

BMW:n ohjauspyörissä on vähemmän tehoavustusta.

Vaikka kevyt ohjaus tekee autosta paljon helpomman ajaa, se tekee siitä paljon epätarkemman kuoppaisilla teillä tai suuremmilla nopeuksilla. Ja koska BMW:t on suunniteltu tuomaan omistajalleen silkkaa ajamisen iloa, niissä keskitytään yleensä myös suorituskykyyn suuremmilla nopeuksilla, mukavuuteen ja tuntumaan tiellä.

Tämä on pääsyy siihen, miksi BMW on useimmissa ajoneuvoissaan käyttänyt ohjauspyöriä, joissa on vähemmän voimanlähteitä. Monet ominaisuudet, jotka muissa ajoneuvoissa saattavat aluksi tuntua vastenmielisiltä, on BMW:ssä suunniteltu suorituskykyä ja nopeutta ajatellen.

Mistä tiedät, onko ohjauspyöräsi tavallista jäykempi?

Vaikka BMW:ssä on yleensä paljon jäykemmät ohjauspyörät kuin muissa autoissa, ne voivat myös muuttua vielä jäykemmiksi, jos jokin vikaantuu tai rikkoutuu. BMW:n ohjauspyörät toimivat tyypillisesti ohjaustehostimen tukemana. Ja vaikka järjestelmä on tarkoituksella tehty paljon jäykemmäksi kuin muilla merkeillä, se voi silti muuttua vielä jäykemmäksi, jos jokin vikaantuu.

Jos autossasi on jokin seuraavista ongelmista, sinun on todennäköisesti käytävä mekaanikolla.

● Kuulet vinkuvia tai kitiseviä ääniä, kun käännät rattia riippumatta ajonopeudesta.
● Ohjaus on tavallista dynaamisempi, joskus ohjaaminen on helppoa, sitten se muuttuu heti paljon vaikeammaksi ilman ajonopeuden muuttamista. Tehostustehostimen epäsäännöllinen käyttäytyminen.
● Jos pihatiellä tai autotallin lattialla näkyy lätäköitä, tahroja tai tippoja.
● Jos ohjaustehostimen neste on vähissä.

  Onko käytetyn BMW:n ostaminen huono ajatus?

Jos sinulla on jokin näistä ongelmista, mutta et ole vielä varma, mikä järjestelmässä on vikana, ja olet innostunut selvittämään sen itse, aloita järjestelmän diagnosointi. Tätä varten on ensiksi tehtävä seuraavaa:

  1. Tarkista ohjaustehostimen nestetaso. Tee se ruuvaamalla pumpun korkki irti ja vilkaisemalla sen sisällä olevaa tasoa, jos se ei ole täysi, täytä se uudelleen nesteen käyttöohjeessa olevien ohjeiden mukaisesti.
  2. Tarkasta pumpun letkut ja linjat. Kaikki merkit vaurioista ja sinun on syytä käydä mekaanikon luona.
  3. Jos jokin vuotaa, harkitse käyntiä mekaanikolla mahdollisimman pian.
  4. Jos kuulet kovaäänisen vinkuvan äänen, liukuva jakohihna saattaa olla sen aiheuttaja.

Ohjaustehostimen osat

Ohjaustehostinjärjestelmä on hieman monimutkainen, mutta se koostuu vain neljästä osasta. Jos sinulla on tavallista enemmän ongelmia ohjauksen kanssa, ongelmat johtuvat todennäköisesti siitä, että jokin näistä osista on viallinen.

Ohjaustehostimen pumppu
Ohjaustehostimen pumppu on suoraviivainen kone, jota moottorin hihna liikuttaa hihnapyöräjärjestelmän avulla. Pumppuun kuuluu myös toinen laite – kiertoventtiili, joka havaitsee ohjauspyörään kohdistuvan voiman ja antaa järjestelmän tietää, kuinka paljon apua tarvitset käännöksen tekemiseen. Tämän vuoksi ohjausjärjestelmää kutsutaan usein dynaamiseksi.

Mitä nopeammin ajat, sitä enemmän nestettä järjestelmä pumppaa siipiin, jotka vetäytyvät ja pyörivät ohjaustehostimen pumpun soikeiden kammioiden sisällä. Järjestelmässä on myös paineenalennusventtiili, jonka tarkoituksena on varmistaa, etteivät siivet pääse liian suureen paineeseen.

  Minkä merkin sisätilat ovat parhaat - Audin, Mercedeksen vai BMW:n?

Moottorin hihna
Hihna kulkee ohjaustehostimen pumppuun kampiakselilta. Joissakin ajoneuvoissa niitä on useita, toisissa vain yksi. Jos yksi hihnoista katkeaa tai repeää, ohjaustehostin todennäköisesti pettää.

Nesteen taso
Varmista, että tarkistat ohjauksen nesteen ja sen tason. Jos se on alhainen, järjestelmä ei todennäköisesti pysty ylläpitämään painetta. Ohjaustehostinneste on ohjaustehostinjärjestelmän tärkein voimavara. Ilman sitä se ei toimi.

Tarkista letkut
Varmista, että letkut ovat aina puhtaat ja että letkut ovat kunnossa. Jos näet halkeamia tai sinulla on tunne, että letkut ovat tukkeutuneet, sinun on käytävä mahdollisimman pian mekaanikon luona, sillä se johtaisi suuriin toimintahäiriöihin.

Johtopäätös

Tyypillisesti renkailla on suuri merkitys myös siinä, miten helposti ajoneuvon pyöriä on helppo kääntää. Mitä suuremmat pyörät tietyssä ajoneuvossa ovat, sitä vaikeampaa niiden kääntäminen on, riippumatta siitä, onko apuna ohjaustehostin. BMW on päättänyt uhrata kevyen ohjauspyörän tuomasta mukavuudesta saadakseen aikaan paljon vakaamman auton suurissa nopeuksissa ja antaakseen kuljettajille haluamansa palautteen tiellä.

Tieto siitä, mitä etupyörät tekevät millä hetkellä tahansa, voi olla erona sen välillä, nautitko autolla ajamisesta vai et. Ja BMW:llä on kyse nautinnosta.

FAQ

Miksi BMW-autot tuntuvat pehmeiltä suuremmissa nopeuksissa?

BMW valmistaa autoja, joiden tavoitteena on tuottaa silkkaa ajamisen iloa, ja siksi se optimoi ajoneuvonsa suurempia nopeuksia varten jäykemmillä ohjauspyörillä, alustadynamiikalla ja paljon paremmalla painotasapainon ymmärtämisellä. Lisäksi jousituksella ja pyörä-rengaspaketeilla on suuri merkitys siinä, että BMW:n autot ovat ajomukavuuden suhteen ruokaketjun kärjessä.

  Mikä on paras pieni BMW-maasturi?

Mikä on yleisin syy siihen, että BMW:si ohjaus voisi olla jäykempi?

BMW-ajoneuvoissa ohjaus on yleensä paljon jäykempi kuin muissa autoissa, pääasiassa siksi, että ohjaustehostin on pienempi. Jos sinusta tuntuu, että autosi ohjaustehostin on hajonnut, yleisin syy siihen BMW-autoissa on nestevuoto, joka tulee ylipaineistetulta letkun alueelta ja johtaa siihen, että ohjaustehostimen nesteen määrä autosi järjestelmässä on huomattavan vähäinen. Jos havaitset vuotoja, käy mekaanikolla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z